Jezus’ komst: verlossing en oordeel

Theo Niemeijer • 94 - 2018 • Uitgave: 10
In Jesaja 63 staat dat de Messias vanuit Edom zal komen. We lezen toch dat Hij op de Olijfberg zal terugkomen? Kunt u mij uitleggen, hoe dit kan? (B. te H.)

Antwoord:

De wederkomst van de Here Jezus zal voor Zijn volk Israël verlossing betekenen, maar voor de omliggende volkeren oordeel. We lezen in de Bijbel dat de strijd waarin de Here ‘als vanouds’ voor Zijn volk zal strijden (Zacharia 14:3) zich zal uitstrekken van Meggido (Harmageddon), via het dal van Josafat, dat onderaan de tempelberg ligt, tot aan Bosra, de hoofdstad van Edom. Het land Edom ligt tussen de Dode zee en de Rode zee. Het zijn de nakomelingen van Ezau die hier wonen. Deze nakomelingen hebben zich zo vijandig gedragen ten opzichte van Israël, dat we zelfs in de Bijbel kunnen lezen dat Hij ‘Ezau gehaat heeft’! In Openbaring 14:14-20 wordt deze eindstrijd met de ‘oogst’ vergeleken, waarbij Hij Zijn ‘sikkel uit zal zenden’ en de aarde ‘gemaaid’ zal worden! In Zijn oordeel zal Hij de ‘persbak’ Zelf treden, waarbij aangegeven wordt dat het bloed van de vijanden tot aan de ‘tomen van de paarden’ zal komen! Wat een vreselijk oordeel over deze vijandige volkeren! Aan het einde van dit gedeelte in Openbaring 14:20 lezen we dat het bloed tot 1600 stadiën ver zal stromen. Eén stadiën is 185 meter, dit betekent dat het hier om een afstand van precies 296 km gaat! Nu blijkt wel weer hoe precies de Bijbelse profetieën uitkomen: De afstand tussen Meggido en Bosra is precies 296 km!

Wanneer de voeten van de Here Jezus op de Olijfberg zullen staan weten we niet precies. We lezen dat de Here Zijn volk eerst de woestijn in zal lokken om daar drie jaar en zes maanden verborgen te blijven voor de agressie van de duivel en de antichrist (zie Openbaring 12:6 en 14, Hosea 2:13 en 14). In deze periode zal Hij Zijn volk louteren en voorbereiden op de mooie taak die het volk tijdens het Messiaanse vrederijk gaat vervullen. Zal Hij daarna eerst afrekenen met de vijanden van Israël, vóór Hij Zijn voeten als Koning der Koningen op de Olijfberg zal zetten om als Koning der Joden zegevierend Jeruzalem binnen te rijden?
Het oordeel over Edom wordt trouwens door meerdere profeten beschreven: Jesaja 34:1-17, Jeremia 49:7-22, Ezechiël 25:12-14, Amos 1:11-12 en Maleachi 1:2-5. Interessant om ook deze profetieën over Edom te lezen.


We lezen in de Bijbel dat de Gemeente en de martelaren uit de grote verdrukking tijdens het Messiaanse vrederijk met Christus op aarde zullen regeren. Ook lezen we dat er gedurende dit rijk nog zondaren zullen zijn en de mensen nog ziek kunnen worden en sporadisch kunnen sterven (Jesaja 65:20-22 en Ezechiël 47:12 en Openbaring 22:2). Wanneer we als Gemeente de hemelse heerlijkheid meegemaakt hebben, ligt het toch niet voor de hand om weer terug te keren naar een aarde die niet helemaal volmaakt is? Gaan we dan weer wonen op deze aarde, terwijl we een verheerlijkt lichaam hebben? (A. P te @)

Antwoord:

Bij de opname van de Gemeente ontvangen we een verheerlijkt lichaam met waarschijnlijk dezelfde eigenschappen als het opgestane lichaam van de Here Jezus. Dichte deuren waren voor Hem geen probleem en afstanden speelden ook geen rol. Vanuit het hemelse Paradijs verscheen Hij op aarde bij Zijn apostelen of aan twee die onderweg naar Emmaüs waren. Veertig dagen verscheen Hij regelmatig aan Zijn discipelen terwijl Hij in het Paradijs, de hemelse heerlijkheid, verbleef. Bij de wederkomst van de Here Jezus op aarde zal ook de Gemeente verheerlijkt wederkomen. De Gemeente, ‘de vrouw van het Lam’ zoals we kunnen lezen in Openbaring 21:2 en 22:9-19, komt als het hemelse Jeruzalem uit de hemel neerdalen. We lezen niet dat dit hemelse Jeruzalem op aarde komt, maar veel meer dat deze stad als het ware boven de aarde blijft zweven en dat de ‘volkeren bij haar licht zullen wandelen’. We hebben hier te maken met een soort ‘Lichtstad met paar’len poorten’ (denk aan het mooie lied uit Glorieklokken, nr. 52), waar vanuit we als Gemeente op aarde zullen regeren. Precies zoals nu de huidige wereld door de ‘overheden en machten in de hemelse gewesten’ (Efeziërs 6:12) geregeerd wordt, zo zullen wij dan ook vanuit de hemelse gewesten over de aarde regeren. We lezen dat de koningen der aarde de stad binnen zullen gaan om de Here te aanbidden. Dan moeten we denken aan een soort corridor tussen de aarde en deze hemelse stad, waarlangs reine mensen de stad binnen mogen gaan om te aanbidden. We lezen in Openbaring 22: ‘dat niets onreins de stad binnen zal komen, niemand die gruwel en leugen doet, maar alleen zij die in het boek des levens van het Lam geschreven zijn’ (vers 27).
We zullen als verheerlijkte Gemeente dus niet op aarde wederkomen, maar vanuit de hemelse heerlijkheid op aarde regeren. Pas na het Messiaanse Vrederijk, nadat deze eerste hemel en deze eerste aarde vergaan zijn en er een nieuwe hemel en nieuwe aarde zullen zijn waar geen enkele zonde meer aanwezig zal zijn, zal de hemel op aarde neerdalen en zal ‘God bij de mensen zijn’ (Openbaring 21:1-5) en zullen we als verheerlijkte mensen gewoon op deze nieuwe aarde mogen leven. Zal het dan zo zijn als Adam en Eva in de hof van Eden? Nog mooier, want dan bestaat er ook geen duivel meer die alles kapot kan maken!


De kerk van Rome beweert dat Maria, de moeder van de Here Jezus, ‘onbevlekt’ was en zo ook ten hemel gevaren is. Wanneer dit zo is, kun je dan nog wel zeggen dat de Here Jezus volkomen mens was? (J. K. te TwE)

Antwoord:

Paulus schrijft in Romeinen 5:12 dat de zonde door één mens de wereld is binnengekomen en dat zo de dood ook tot alle mensen doorgegaan is omdat allen gezondigd hebben. De Bijbel vertelt ons nergens dat Maria ‘ten hemel gevaren’ is en als Bijbelgetrouwe christenen mogen we dan ook nooit zo’n bewering als waarheid aanvaarden. Verder leert de Bijbel ons dat er geen enkel mens ooit geleefd heeft die zonder zonde was. Zelfs Maria de moeder van de Here Jezus noemde God ‘haar Heiland’ (Lucas 1:47) en beleed daarmee dat zij ook een Heiland nodig had en dus genezing van haar zonde.
Een kerk die Maria belijdt als de ‘Moeder Gods’, de oorsprong van het Goddelijke leven, Maria als zondeloos omschrijft en belijdt dat zij zonder zonden naar de hemel opgevaren is, verwerpt het gezag van de Bijbel en stelt zich daarmee zelf boven het gezag van Gods Woord. Wanneer zelfs beleden wordt dat Maria onze mede-middelaar en verlosser is en voorspreker in Gods nabijheid, dienen we ons als Bijbelgetrouwe christenen ver van deze dwaalleer te houden!
Ook als het gaat om de vele Maria-verschijningen, waarvan vele door de kerk van Rome als waar erkend worden, mogen we ons terecht afvragen om welke verschijningen het hier gaat. De ene keer verschijnt ze in een blauw gewaad, dan weer in een wit gewaad, De ene keer met wit haar, dan weer met zwart haar. Meestal verschijnt ze aan meisjes en vrouwen, zelden aan mannen! Paulus waarschuwt in ons Galaten 1:8 voor zulk soort verschijningen en roept ons op ons niet te laten verleiden om een ander evangelie aan te hangen.
Jezus is geboren uit Maria, een vrouw zoals vele vrouwen, en ontving daarmee een volkomen menselijk lichaam, maar wel zonder zonden! Hij was volkomen mens en volkomen God om mens en God weer met elkaar te verzoenen. Maria hoefde niet onbevlekt te zijn om de Here Jezus zondeloos geboren te laten worden.

Theo Niemeijer