Is het boek Openbaring een onbegrijpelijk boek?

Leo Zijlstra • 96 - 2020 • Uitgave: 11
Het ene Bijbelboek is makkelijker te lezen dan het andere. Daardoor zijn wij als christenen geneigd om sommige boeken maar over te slaan. Zo doen velen van ons het boek Openbaring af als moeilijk en onbegrijpelijk. Daarmee missen we echter prachtige schatten die in de Bijbel te vinden zijn.

Op de afbeelding is een model te zien van de Rover Defender dat is samengesteld uit 2830 stukjes plastic. Als je de berg met al deze verschillende losse stukjes ziet, dan denk je: dat is een onmogelijke opgave, daar begrijp ik niets van. Gelukkig zit er een handleiding bij die je begeleidt bij het maken van deze puzzel.

Datzelfde geldt voor het boek Openbaring. Op allerlei plekken in de Bijbel zijn stukken terug te vinden die ons helpen om dit boek te begrijpen. Ik nodig je uit om mee op reis te gaan door dit prachtige Bijbelboek. Net zoals Filippus de kamerling in Handelingen 8 uitleg geeft over het boek Jesaja waarvan de kamerling nog niet veel begreep.

De zegen van het lezen van de Openbaring
Hoe leer je om de Openbaring van Jezus Christus beetje bij beetje te begrijpen? Het boek Openbaring geeft hiervoor onze eerste aanwijzing: ’Zalig is hij die leest en zijn zij die horen de woorden van de profetie, en die in acht nemen wat daarin geschreven staat, want de tijd is nabij’ (Openbaring 1:3).
Aan het einde van het boek Openbaring lezen we een aanmoediging om de woorden uit dit boek goed te lezen: ‘Gezegend is hij die de woorden van de profetie van dit boek bewaart’ (Openbaring 22:7). Zo’n prachtige zegen wil iedere gelovige natuurlijk ontvangen.

In Lukas 24 vinden we een volgende aanwijzing. We lezen daar dat de Emmaüsgangers niets begrijpen van wat er rond het sterven van Jezus is gebeurd. De Heer gaat daarom Zelf bij hen langs om dit aan hen uit te leggen. We zouden kunnen zeggen dat Hij hiervoor het hele Oude Testament gebruikte, te beginnen bij Mozes en al de profeten.

Dat is de sleutel tot de Openbaring
Begrijp je niet wat je leest? Dan moeten we het voorbeeld van de Heer opvolgen zoals bij de Emmaüsgangers. Onderzoek de hele Bijbel naar vergelijkbare situaties, personen en beelden. Hoe dieper je graaft, hoe meer vrucht, hoe meer zegen. Gods Woord is één geheel, God Zelf is aan het Woord. Hij wil je duidelijk maken wat je leest, zodat het wortel kan schieten in je hart en vrucht voortbrengt.

Nog een sleutel
Meestal is het zo dat een bepaald woord of beeld vaker in de Bijbel wordt gebruikt. Daar waar het woord de eerste keer voorkomt staat meestal een omschrijving of gebeurtenis die duidelijk maakt hoe je dat woord mag begrijpen. Zo lezen we: ’En de Heere maakte voor Adam en zijn vrouw kleren van huiden en kleedde hen daarmee’ (Genesis 3:21).
Dieren moesten sterven om zo de naaktheid (gevolg van de zonde) te bedekken. Dat verwijst naar de offers van dieren die Israël zou brengen en uiteindelijk naar het Offer van Zijn Zoon, dat God Zelf zou brengen om de zonde van de wereld weg te nemen.

Wie wordt in dit boek geopenbaard?
Openbaren betekent onthullen, bekendmaken of aan het licht brengen. Als Johannes de stem hoort en dan de Heer in Zijn heerlijkheid ziet is er maar één mogelijkheid: hij valt als dood voor de voeten van de Heer zoals voorheen onder andere Ezechiël en Daniël ook deden (Openbaring 1:17-19).
Dan zegt de Heer Jezus: ’Weest niet bevreesd, Ik ben de Eerste en de Laatste en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden’. Hij staat aan het begin en aan het einde van alle dingen! Daarom zegt Hij het op de laatste bladzijde van de Bijbel: ’Zie ik kom spoedig. … Ik ben de Alfa en de Omega, de Eerste en de Laatste, het Begin en het Einde’. Alles gaat over de Heer Jezus, daarvan getuigt het hele boek Openbaring. Als we daarmee rekening houden bij de uitleg ervan, dan wordt Hij steeds groter in onze ogen en in ons hart.

Tijdsindeling
’Schrijf nu op wat u hebt gezien, en wat is, en wat hierna zal geschieden’ (Openbaring 1:19). Johannes krijgt de opdracht om op te schrijven wat hij tot hier toe had gezien (Openbaring 1) en wat op dat moment is (Openbaring 2-3). Na deze hoofdstukken spreekt Johannes over de dingen die hij zag (Openbaring 4 en verder). De tijdsindeling die we verder waarnemen is:
1. De tijd van de gemeente.
2. De tijd na de gemeente, de grote verdrukking, de tijd van benauwdheid voor Israël.
3. Daarna het einde van menselijke heerschappij en het duizendjarig vrederijk van Christus.
4. Nieuwe hemel en aarde.

Indeling in de tijd van de grote verdrukking
In Openbaring 4-6 zien we de gelovigen samen met vier levende wezens (serafs) en de engelen rondom Gods troon. In Openbaring 5 lezen we dat alleen het Lam waardig is de boekrol te openen en haar in te zien. Deze boekrol beschrijft alle oordelen die erna volgen zullen. Slechts het Lam is waardig de oordelen van God over deze aarde en zondige mensen in gang te zetten. Hij droeg immers het oordeel voor alle gelovigen. De mensen die dat niet aanvaarden zullen daarmee zelf het oordeel moeten ondergaan.

De boekrol
Deze boekrol is verzegeld met zeven zegels. Dat houdt in dat de oordelen in volgorde van het openen van de zegels zullen gebeuren. Na het openen van het eerste zegel is slechts aan de buitenkant van de boekrol een deel te lezen en met het openen van ieder zegel wordt steeds meer zichtbaar. Pas als alle zeven zegels zijn geopend en deze oordelen zijn gebeurd, is de boekrol volledig te openen.

De bazuinen
Vanaf Openbaring 8 kunnen dan de oordelen van de bazuinen komen. Over de zevende bazuin lezen we: ’En de zevende engel blies op de bazuin, en er klonken luide stemmen in de hemel, die zeiden: De koninkrijken van de wereld zijn van onze Heere en van Zijn Christus geworden, en Hij zal Koning zijn in alle eeuwigheid’ (Openbaring 11:15).

De zeven schalen
Dan komen in Openbaring 16 de zeven schalen van Gods toorn. Zo wordt de heerschappij van de mens tot een einde gebracht.

Wat ook gebeurt
Tussendoor zijn er een aantal beschrijvingen die duidelijk maken wat er op aarde ook gebeurt in die tijd. Zo lezen we over de antichrist en de valse profeet en de vervolging van de Joden en gelovigen die de antichrist niet aanbidden.

De indeling in tijd na de opname van de gelovigen is:
1. Het openen van de zeven zegels.
2. Het schallen van de zeven bazuinen.
3. De zeven schalen van Gods toorn.

Jericho ten val
Om deze indeling wat duidelijker te maken gaf de Heer het voorbeeld van de ondergang van Jericho. ’Jericho was volkomen gesloten vanwege de Israëlieten: er ging niemand uit en er ging niemand in. Toen zei de HEERE tegen Jozua: Zie, Ik heb Jericho met zijn koning en zijn strijdbare helden in uw hand gegeven. U, alle strijdbare mannen, moet rondom de stad gaan, de stad één keer rondtrekken. Zo moet u zes dagen doen. Zeven priesters moeten voor de ark uit zeven ramsbazuinen dragen. En u moet op de zevende dag zeven keer rondom de stad gaan, en de priesters moeten op de bazuinen blazen. En het zal gebeuren, als men de langgerekte toon op de ramshoorn blaast, als u het bazuingeschal hoort, dat heel het volk een luid gejuich zal aanheffen. Dan zal de stadsmuur instorten en het volk moet eroverheen klimmen, ieder recht voor zich uit’ (Jozua 6:1-5).

Het volk liep zes dagen lang 1 maal rond Jericho. Op de zevende dag 7 maal en pas aan het einde daarvan klinken zeven bazuinen en na de lang gerekte bazuin moet het volk juichen en storten de muren in en wordt Jericho met de ban geslagen. Alle levende wezens worden vervolgens gedood. In dit verhaal is Jozua een voorbeeld van de Here Jezus.

De parallel
Zie daar de parallel met de indeling van de Openbaring. Er zijn zes zegels geopend en pas bij het zevende zegel kunnen de zeven bazuinen klinken. Daarna de zeven schalen. Dan de terugkeer van de Heer Jezus op aarde met grote macht en vervolgens de eindoorlog.
Het is wellicht geen plaatje dat 1-op-1 kan worden overgenomen, maar het geeft wel aan hoe God handelt met betrekking tot de ongelovige wereld waarvan Jericho een beeld is.

Routekaart
Zo wordt de Openbaring van Jezus Christus een boek met een soort routekaart of handleiding voor de gelovigen van nu en vanaf Openbaring 6 voor de Joden en de gelovigen uit de grote verdrukking. Een tijd van beproeving voor de mensen zoals er nooit eerder geweest is.
Dan zegt de Heer aan het einde: ‘Zie Ik kom spoedig’. Hij zegt als het ware: nog even, houd vol!

Maranatha! Ja, kom Heer Jezus.

Leo Zijlstra