In vuur en vlam voor de Tempelberg

Christian Stier • 92 - 2016 • Uitgave: 19
Wie op het woord ‘Tempelberg’ googelt, stuit meteen op allerlei heftige titels van artikelen en filmpjes. Het is de plaats waar een eeuwenlange strijd woedt en waar volgens de Bijbel nog veel meer ‘vuur en vlam’ verwacht kan worden. Wat velen zich echter niet realiseren is dat er een veel dieper conflict achter schuilgaat: de strijd tussen God en Zijn tegenstander.

In een driedaagse Brandpuntconferentie hopen Ton en Christian Stier op de (Bijbels) historische, actuele en profetische achtergronden rondom dit religieus conflict in te gaan.

God vestigt Zijn Naam
De Tempelberg heeft een rijke, maar tegelijk ook dramatische geschiedenis. Het was ooit de plek waar de Heere Zijn Naam vestigde. David kocht de berg van de Jebusiet Ornan om de toorn van God te stillen (1 Kronieken 21). Later mag Salomo op deze berg de tempel bouwen. In 2 Kronieken 7 lezen we hoe hij tijdens de inwijding van de tempel een indrukwekkend gebed doet en daarin zijn verlangen uit om met het volk de Heere te dienen. Met als geweldig gevolg: ‘Toen Salomo geëindigd had dit gebed te bidden, kwam het vuur uit de hemel neer en verteerde het brandoffer en de slachtoffers, en de heerlijkheid van de HEERE vervulde het huis’ (2 Kronieken 7:1).

Dramatische omkeer
Na een glorieuze periode waarin het koninkrijk van Israël tot een hoogtepunt komt, gaat het mis. Niet alleen Salomo valt in afgoderij, heel het volk wordt – op slechts een gelovig overblijfsel na – ontrouw aan de Heere. In Ezechiël 8-11 lezen we over de gruwelen die in de tempel worden bedreven. De Heere trekt met Zijn heerlijkheid uit het land. De eens zo glorieuze tempel wordt door de Babyloniërs met de grond gelijk gemaakt.
Als de tempel 70 jaar later door Zerubbabel wordt herbouwd, is hij lang niet meer zo glorieus. Ook kunnen we nergens lezen dat de Heere opnieuw met Zijn heerlijkheid de tempel is binnengegaan. In het jaar 70 na Chr. wordt het immense – door Herodes verfraaide – gebouw nogmaals vernietigd. Dit keer door de Romeinen. Evenals Daniël profeteert de Heere Jezus over deze tragische gebeurtenis (Daniël 9:26; Matteüs 23:37-39).

De climax
Sindsdien is de tempel nooit meer herbouwd. In de zevende eeuw komt de Tempelberg in handen van de islam. Eerst wordt de Rotskoepel op deze heilige plaats gebouwd en niet veel later de Al-Aqsa-moskee. Op de Rotskoepel staat de provocerende tekst ‘God heeft geen zoon’ en ‘Allah is groter’. Satans ambitie was en blijft om zich boven God te verheffen. Aan alle kanten probeert hij op deze berg Gods naam te ontheiligen en er, in plaats van Gods Naam, zijn naam te vestigen. De strijd, ooit in Genesis 3:15 begonnen, zal volgens de Bijbel eens op de Tempelberg tot een climax komen. Daar zal de ‘gruwel van de verwoesting’ worden opgericht (Matteüs 24:15) en satan in de persoon van ‘de mens van de wetteloosheid’ zich als God laten aanbidden (2 Tessalonicenzen 2).

Hoe dat zal gaan, willen we tijdens de conferentie verder onderzoeken. We gaan in op actuele ontwikkelingen rondom de Tempelberg en ontdekken hoe vanuit het jodendom, de islam en een afvallig christendom alles voor de komst van de antichrist in gereedheid wordt gebracht. Met de wederkomst van de Messias wacht dit gebied gelukkig echter nog een glorieuze toekomst. De Heere heeft het laatste Woord en zal in Zijn volle heerlijkheid terugkeren! Want wie en welke religie er ook ‘in vuur en vlam’ voor de Tempelberg staat, alleen de Messias van Israël komt het eigendomsrecht toe!

Christian Stier