In de bres voor ons land…

Dirk van Genderen • 93 - 2017 • Uitgave: 5
Ezechiël 22:30 zegt: ‘Ik zocht naar iemand onder hen die een muur kon optrekken en voor Mijn aangezicht in de bres kon staan voor het land, zodat Ik het niet te gronde hoefde te richten, maar Ik vond niemand.’

Soortgelijke woorden lezen we in Ezechiël 13: ‘U bent niet in de bressen geklommen, en voor het huis van Israël wierp u geen muur op om op de dag van de HEERE staande te blijven in de strijd’ (vers 5).
Ik vroeg mij af: hoeveel van zulke voorbidders zullen er in ons land zijn? Bidders, strijders, die een muur optrekken voor Gods aangezicht, die in de bres staan voor ons land… voor de aanstaande verkiezingen…

Voorbidder gezocht
De profeet Ezechiël moest Gods oordelen aankondigen over de zonden van het volk Israël. God zocht naar een voorbidder, iemand die een muur kon optrekken, iemand die voor Zijn aangezicht in de bres kon staan voor het land, om Gods oordelen af te wenden. Hij zocht, maar vond niemand, waarna de oordelen in alle hevigheid over het volk kwamen.
En zeker, Ezechiël spreekt hier tegen het volk Israël, dat God de rug heeft toegekeerd. Maar deze woorden raken ook ons. Ik ben er diep van overtuigd dat God, net als toen, ook nu zoekt naar voorbidders. Voorbidders voor ons land, in aanloop naar de komende verkiezingen, voorbidders voor Israël, voorbidders voor onze woonplaats, onze gemeente, onze familie, ons gezin.

In de wil van God
Mozes was een voorbidder voor zijn volk. In Psalm 106:23 lezen we over hem en over het volk Israël: ‘Als Mozes, Zijn uitverkorene, niet voor Zijn aangezicht in de bres had gestaan om Zijn grimmigheid af te wenden, dan zou Hij hen te gronde gericht hebben.’
Ook in het Nieuwe Testament lezen we over voorbidders. Over Epafras zegt Kolossenzen 4:12 dat hij altijd in de gebeden strijdt voor de gemeente in Kolosse, ‘opdat u, volmaakt en volkomen, vaststaat in heel de wil van God.’
Laten we bidden alsof het van ons afhangt, in het besef dat dit niet zo is, omdat ook de Heere Jezus voor ons bidt, eveneens de Heilige Geest, Die met onuitsprekelijke verzuchtingen voor ons bidt en pleit (Romeinen 8:26).

Het belang van voorbede
Als we ook maar een flauw besef zouden hebben van het belang van voorbede, zouden we daar meer tijd in investeren. Voorbede is, zoals Ezechiël 22:30 zegt, het optrekken van een muur, een bescherming, een geestelijke bescherming. Het is in de bres staan voor Gods aangezicht. ‘Heere, wees ons genadig, ontfermt U Zich over ons, zie in gunst op ons neer, op ons land, bescherm ons, spaar ons, vergeef ons onze zonden.’
Bent u zo’n bidder? Wie bereid is deze weg met de Heere te gaan, kan ervaren dat er soms opeens gebeden moet worden, intens gebeden, zonder dat je precies weet waarom, voor een persoon, een groep mensen, een gemeente, een regering, een land, een volk. Als voorbidder voor Gods aangezicht. Terwijl je staat in de bressen die al geslagen zijn, om de oordelen, de dreigingen af te wenden, in Gods kracht en in het besef dat alleen Hij dat kan en dat ook doet.

Gelooft u nog in gebedsverhoring?
Over enkele weken worden in ons land verkiezingen gehouden voor de Tweede Kamer. Zeer belangrijke verkiezingen. Er is grote verdeeldheid, veel onzekerheid. Er spelen grote zaken, zoals de beschermwaardigheid van het leven, de vrijheid om ons geloof in het openbaar te belijden, de steun van ons land aan Israël…
God zoekt voorbidders die een muur willen optrekken en voor Zijn aangezicht in de bres willen gaan staan voor ons land en voor ons volk, die door hun gebeden de loop van de geschiedenis kunnen veranderen. Wie van u kan en mag de Heere aansporen tot en inschakelen als zo’n voorbidder? We geloven toch nog wel dat Hij gebeden hoort en verhoort? Dat zal tot zegen zijn van ons land en van ons volk. ‘Heere, genees ons land.’

Dirk van Genderen