Hij zond Zijn Woord

Jan van Barneveld • 77 - 2001/02 • Uitgave: 22
U zult de volgende, moeilijke zinnen wel eens in uw krant of in uw kerkblad hebben gelezen. Uw predikant of voorganger zal af en toe dergelijke 'diepe uitspraken' doen. We citeren er slechts vier:

• We moeten af van het biblicisme en de hermeneutische vragen op ons af laten komen.

• Genesis 1-11 gaat wel om 'historische realiteit' maar niet om objectieve feiten.

• Lange tijd heeft de orthodoxe richting zich dichtbij het fundamentalisme opgehouden, zodat het leek dat je, om orthodox te zijn, wel fundamentalistische posities moest innemen.

• De Bijbel is onfeilbaar maar niet foutloos.

Nu hebt u wel genoeg gehad. Wie dit allemaal begrijpt mag voorzitter van de synode worden of een congres van evangelische theologen in, zeg Singapore, bijwonen.

Waarom die kleine selectie van uitspraken van gezaghebbende kopstukken uit Reformatorische en Evangelische kringen? Wat is er nu weer aan de hand? U zult wel hebben gemerkt dat er weer een golf van discussies over het 'Schriftgezag' over ons heen dreigt te komen. Het is al zó ver dat de Evangelische Omroep overweegt een congres of een platform te organiseren over 'de aard van het Schriftgezag'. Ik hoop dat zo'n congres er nooit komt. Stel u voor, nog honderd van die uitspraken als waarmee deze 'Signalen' begon! Zo'n congres zal de verwarring voor ons, gewone gelovigen, alleen maar doen toenemen. Zo'n woorden- en begrippenspel van theologen hoort niet over de Gemeente te worden uitgestort. Dat werkt, ondanks de goede en oprechte bedoelingen van al die gevestigde en beginnende godsmannen, alleen maar geloofsafbrekend. De EO zal in die discussies geen partij willen kiezen en de hele kakofonie van meningen, visies en vraagstellingen over ons heengieten. Onze predikanten en voorgangers zullen ook een 'bijbelse duit' in het zakje willen doen en alleen de plaatselijke sportclub, die oud papier ophaalt, zal baat hebben bij die discussies.

OMGAAN MET DE BIJBEL
Van de Here Jezus kunnen we leren hoe het 'onfeilbare, heilige Woord van God' absoluut gezag dient te hebben in ons leven en in wat we geloven. De Tora was de richtlijn voor Zijn leven op aarde. Voor de Here Jezus was het Woord van God, het Oude Testament, de Tenach of het 'Eerste Testament', zoals messiaanse Joden liever zeggen.

• De Heer zei: 'De Schrift kan niet gebroken worden' Qoh.10:35). Tijdens zijn arrestatie zei Hij tegen de discipelen, die zich wilden verzetten: 'Hoe zouden dan de Schriften in vervulling gaan?' (Matt. 26:54). De Schrift wordt vervuld. Wat geschreven is kan niet worden 'gebroken' of veranderd. De Here Jezus wandelde gedurende Zijn hele leven op aarde als het ware van profetie naar profetie. Na Zijn opstanding legde Hij dat uitvoerig aan Zijn discipelen uit: 'En Hij begon bij Mozes en bij al de profeten en legde hun uit, wat in al de Schriften op Hem betrekking
had' (Luc. 24:27 en ook 24:45). Alles was toen maar is ook nu gebaseerd op de Schrift.

• 'Uw Woord is de waarheid', bad de Here Jezus in het Hogepriesterlijk gebed. Niet 'een waarheid', maar de waarheid. Niet een interpretatie van bijvoorbeeld historische of wetenschappelijke of filosofische waarheden, die naast de bijbelse waarheid staat, maar de waarheid. Gods Woord staat boven al die andere 'waarheden'.

• De Here Jezus verweet de Sadduceeën: 'Gij kent de Schriften niet, noch de kracht van God' (Matt. 22:29). Natuurlijk hadden die Sadduceeën aardig wat kennis van de Tora. Zij citeerden de wet van Mozes met groot gemak. Maar ze hadden geen juiste visie op het goddelijke gezag van het Woord en daarom misten zij de 'kracht van God'. Dit is het grote gevaar van al dat discussiëren over het Schriftgezag: We lopen het risico de kracht van God te missen. We moeten niet discussiëren over Schriftgezag of er allerlei ingewikkelde visies op ontwikkelen. We horen ons, zoals zelfs de Here Jezus deed, aan de Schrift te onderwerpen.

• Dat was juist het tragische probleem van veel Joodse leiders uit de tijd van de Here Jezus, Die zei: 'Gij onderzoekt de Schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben, en deze zijn het die van Mij getuigen, en toch wilt gij niet tot M, komen om leven te hebben' (Joh. 5:39). Ze waren ijverig met de Schrift bezig, maar wilden zich niet aan het Woord onderwerpen. Ze accepteerden niet wat de Schrift over Jezus zei!

Deze houding van gebrek aan eerbied voor het Woord is hen noodlottig geworden! Precies hetzelfde is met de Westerse christenheid gebeurd door al die discussies over het Schriftgezag.

• De Here Jezus was zelfs zo 'bijbels' dat Hij zei: 'Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota (de kleinste letter van het Hebreeuwse alfabet) of één tittel (een klein streepje om Hebreeuwse letters van elkaar te onderscheiden) vergaan van de vet, eer alles zal zijn geschied' (Matt. 5:18). Alles in de Schrift is voor de Here Jezus belangrijk, alle Woord van God is geladen met goddelijk gezag.

EEN OMSLAG
De Bijbel ontleent het gezag van God aan het getuigenis van de Bijbel zelf, aan het 'Zo spreekt de Heer'. Dit 'zo spreekt de Heer' wordt bevestigd door het getuigenis van de Heilige Geest in ons hart. De problemen en discussies over het Schriftgezag zijn al twee tot drie eeuwen geleden begonnen. Toen heeft er een ingrijpende verandering in het denksysteem van de geleerden plaatsgevonden. Het geloof in JHWH, de Schepper van hemel en aarde, is omgewisseld voor een geloof in de Rede. Niet meer het geloof in de Here God en in Zijn Woord stond centraal, maar een geloof in de Rede. Zo kwam er een heel nieuw denkraam over het hele Westerse denken en het christendom is vervallen tot een tweeslachtig geloof, een soort Baälsdienst: Men dient de HERE, maar ook de Rede. Daarom is er zoveel gezeur over het Schriftgezag en daarom vervalt veel christendom tot humanisme. Het christelijke 'geloofsvooroordeel', dus het gezag van de Schrift, is vervangen door 'en nieuw vooroordeel, de zelf genoegzaamheid van de Rede. Daarom is er een discussie (de 'rede') ontstaan over het goddelijk gezag van de Schrift.

DE APOSTELEN
Het gaat niet om het gezag dat wij aan de Schrift toekennen. Als we zo te werk gaan stellen we onze rede boven het gezag van de Schrift. We aanvaarden dat gezag of we aanvaarden het niet. In de democratie gaat het wel zo: Wij kiezen een regering en daardoor geven we die regering gezag. Daarover kan gepraat worden.

Maar in een theocratie (godsregering) gaat het heel anders: Alle gezag gaat van de Eeuwige uit. Het gezag is in het Woord en volgt uit het spreken van God in Zijn Woord. Over de aard van dat gezag is geen discussie mogelijk. Laten we in dit verband de door Gods Geest geïnspireerde schrijvers van de boeken van het Nieuwe Testament even aan het Woord:

• 'Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten, heeft Hij nu in het laatste der dagen tot ons gesproken in de Zoon' (Hebr.1:1). Wie sprak er? God was het Die sprak! Gezag van de Schrift is een direct gevolg van de inspiratie door de Heilige Geest. Ook de profeet Zacharia wist van de inspiratie door de Heilige Geest, want we lezen over 'de woorden die de HERE der heerscharen door zijn Geest door de dienst van de vroegere profeten had doen overbrengen (Zach.
7:12).

• 'De hele Schrift is door God ingegeven…' (2 Tim. 3:16. vertaling Petrus Canisius). Of: 'Al de Schrift is van God ingegeven…' (Statenvertaling). Het enige wat ons rest is ons eerbiedig te buigen voor het 'spreken van God'. Voor wetenschappers is er onderzoek naar de grondtekst, taalkundig onderzoek, onderzoek naar de oude documenten en hulp van andere wetenschappen. Maar het gezag van de Schrift staat daarboven.

• '…nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar door de Heilige Geest gedreven hebben mensen van Godswege gesproken' (2 Petrus 1:21).

Het is opvallend hoe de schrijvers van de 27 boeken van het Nieuwe Testament hun best doen om wat zij zeggen op de Schrift te funderen. Er staan dan ook meer dan 3000 aanhalingen uit of toespelingen op het Oude Testament. Dat zijn er meer dan tien per bladzijde! Het 'zo spreekt de HERE' staat in diverse varianten wel 3.800 keer in de Bijbel. Dat is meer dan drie maal per bladzijde. Het is de HERE, Die ons Zijn Woord heeft gezonden en daarom heeft de Bijbel goddelijk gezag. Zelfs de 'jota’s en de tittels' hebben volgens de Here Jezus betekenis! Helaas ontbreekt de ruimte om dieper in te gaan op het gezag van het Nieuwe Testament.

EEN LOFLIED
De Bijbel ontleent aan nog drie zaken het goddelijk gezag. We noemden al het getuigenis van de Heilige Geest in ons hart. Vervolgens is er het profetische Woord uit de Bijbel. De profetie is een belangrijk en makkelijk te controleren bewijs van het feit dat God in Zijn Woord zegt wat Hij gaat doen en ook doet wat Hij heeft gezegd. De gebeurtenissen in en rond Israël gedurende de afgelopen eeuw zijn daar duidelijk bewijs van. Tenslotte ervaren we de bevestiging van de waarachtigheid van het Woord in de verkondiging:

• Wij prediken het Woord van God en de Heilige Geest bevestigt dit zodat mensen tot een levend geloof komen in de Here Jezus Christus.

• Nog steeds bevestigt de Here Jezus deze prediking door wonderen en tekenen die 'de gelovigen volgen'. Vooral in de 'arme landen' werkt de Heer machtig.

• 'Hij zond Zijn Woord en Hij genas hen' (Psalm 107:20). Ook nu zendt Hij Zijn Woord, dat genezende kracht heeft. Immers de Here Jezus is het Levende Woord van God.

• 'Hij dreef de geesten uit met Zijn Woord…'(Matt. 8:16). Ook nu worden gebondenen bevrijd door de kracht van het Woord.
In het Woord is leven. Het Woord heeft scheppende kracht, want door het geloof verstaan wij 'dat de wereld door het Woord van God tot stand is gekomen (Hebr. 11:3).

God sprak en de dingen kwamen tot stand. Als we ons aan dat Woord vasthouden en vol eerbiedig geloof dat Woord verkondigen is er hoop, ook voor ons volk. Een congres over het Schriftgezag brengt discussie over dat gezag, is een belediging voor de Eeuwige, Die het hoogste Gezag is. Alles wat van ons wordt verwacht is dat wij nederig het gezag van het Woord aanvaarden en daarnaar handelen. Als we dat doen zal de HERE Zijn Woord ook bevestigen.

drs. Jan van Barneveld