Het Zoeklicht, een geschenk van God

Joop Schotanus • 76 - 2000/01 • Uitgave: 13
Zou achter deze titel niet een vraagteken moeten staan? Het klinkt toch wel erg aanmatigend om dit van je eigen blad te zeggen. Wat zou de aanleiding ertoe geweest zijn van de schrijver om zo hoog van de toren te blazen, zal men zich kunnen afvragen. Een beetje verder teruggaan in de geschiedenis en dan zeggen: broeder Johannes de Heer c.s. geschenk van God in hun tijd en voor velen daarna. Ik waag het erop om dit te stellen. Daarbij hoeven we alleen maar te denken aan de vruchten op de arbeid van de Zoeklichtwerkers vanaf de beginne. Hoe werd en wordt die zegen openbaar? Om u gerust te stellen ben ik van mening dat ik dit uitgangspunt natuurlijk ook op vele andere mensen en publicaties van toepassing laat gelden. Ook op mensen en bladen die niet op een directe manier de Zoeklicht boodschap uitdragen. Laten we eens nagaan waarom wij de Here dankbaar mogen zijn voor ons blad.

DE INVLOED
De invloed van de Zoeklichtboodschap kan opgemerkt worden in organisaties, kerkelijke bewegingen en mensen. Naast het geloofsopbouwende is er ook het evangeliserende aspect. Er zijn nu mensen die spreken over ouders en grootouders, die hen op het bijbels spoor gezet hebben, omdat dezen in de vorige eeuw zelf de invloed van Het Zoeklicht hebben ondergaan. Er zijn plaatselijke geloofsgemeenschappen, waarvan de ontstaansgeschiedenis nauw verwant is aan de Zoeklicht arbeid. In de archieven is er dan sprake van de glorietijd uit het begin. Wij zijn ook ontstaansbeschrijvingen tegen gekomen waar deze verwantschap verdoezeld wordt. Er wordt dan hoogstens nog verwezen naar het twistpunt of er in de samenkomsten uit de bundel van Johannes de Heer of uit de Hervormde bundel e.d. gezongen moest worden. De Maranatha beweging wordt dan gezien als een storende factor. Die tijd is nog niet voorbij. Ook in onze tijd zijn er gemeenten, die de eertijds in hun midden zo vanzelfsprekende Maranatha-boodschap niet meer kunnen verdragen. Als afschrikwekkend voorbeeld geldt dan de uiterst extreme bedelingen-leer.

ONZE INTENTIES
Onze bedoelingen blijven zuiver. We willen zo graag dat de liefde tot de Here Jezus in één lijn ligt met de liefde om Hem te ontmoeten. We willen zo graag duidelijk maken dat de christen te midden van afgang en ondergang zijn hoop en verwachting mag stellen op de wederkomst van Hem die hen zo lief is. 'Hij die is, Die was en Die komen zal.' Het gaat ons in eerste instantie om de grote lijnen. Dat houdt in dat we de wederkomst voor de kinderen Gods niet als iets bedreigends zien, want Hij komt voor hen als Verlosser. Hoe positief onze invloed als christenen ook moge zijn op de sociale omstandigheden in deze wereld, er is nog zoveel dat ons vanwege de zonde ontglipt.

Het verwijt is terecht dat wij niet geconcentreerd zijn op vernieuwing van maatschappelijke structuren. Wij centreren ons op de vernieuwing van de mens van binnenuit. Het opschilderen van een rotte appel (hoe mooi ook) maakt deze nog niet eetbaar. Daarbij houden we er rekening mee dat er een nieuwe tijd komt van vrede en gerechtigheid, waarin de Here Jezus de draad weer op zal nemen met Israël en met de wereld. Als de Here Jezus aan het hoofd staat van het wereldbestuur zal er een vernieuwing komen die wij nooit tot stand zouden kunnen brengen. Wij moeten niet willen doen wat de Here Jezus alleen maar kan. We kijken naar Israël om te ontdekken hoe laat het op de Klok van God is.

DE DETAILS
Er kunnen heel wat verschillende meningen zijn over de details. De bijbelse visie op de toekomst is bedoeld om ons te verrijken. Om de Gemeente te bewaren voor het spoor van de wereldverbeteraars. Zodra de details de overhand nemen en het zicht op de totaalvisie op de achtergrond raakt kan er tweespalt komen onder Gods kinderen. Met geduld en liefde willen we de Maranatha boodschap graag biddend uitdragen. Ons gebed gaat uit naar de officiële kerken en naar de evangelische beweging. Laat deze Maranatha boodschap gezien worden als een verrijking. Laat het zich bezighouden hiermee in kerken en andere geloofsgemeenschappen niet ervaren worden als een storende factor, omdat er geharrewar is over de details.

NOG EVEN OP EEN RIJTJE
Laten we nog even de grote lijnen op een rijtje zetten. Het O.T. laat ons een aards volk Israël zien, waarmee de Here God begonnen is Zijn heil verder te openbaren na het verloren Paradijs. Deze bemoeienis van God met het letterlijke volk Israël is onderbroken en zal bij de wederkomst van Christus tot een succesvolle voltooiing komen. In de tussenliggende tijd hebben we te doen met een totaal andere benadering en plan van de Here God. Met Christus als Hoofd vormt Hij nu Zijn Gemeente. Alles gebeurt volgens een vastgestelde volgorde. Er wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de verschillende aspecten van de wederkomst. De Gemeente die haar Hoofd als Verlosser verwacht. De verschijning in heerlijkheid van de Here Jezus om als Rechter de volken te oordelen en als Koning van Israël een vrederijk op te richten met daarna de overgang van dit rijk naar een Nieuwe Hemel en een Nieuwe aarde. De Bijbel spreekt over de beoordeling van de gelovigen en over het oordeel over de volken en ook nog over de zuivering aan het einde van het Duizendjarig Rijk. Wij hebben moeite met een toekomstvisie, die de wederkomst ziet als een pats-boem einde van al het bestaande, waarin geen enkele ruimte is voor de vervulling van al de bijbelse profetieën. Het gaat er dus om om de Bijbel in al haar volheid tot haar recht te laten komen en de concrete inhoud niet al vergeestelijkend weg te redeneren. Daarom willen we graag Het Zoeklicht laten ervaren als een geschenk van God en we weten dat het voor velen als zodanig geldt.

Joop Schotanus