Het verwisselen van de drinkbeker
Er wordt de laatste maanden opvallend veel gesproken, geschreven, geconfereerd, nagedacht en gediscussieerd over 'de kloof', de vraag hoe de Boodschap van het Evangelie aan de (post)moderne mens kan worden overgebracht. We worden opgewekt om te 'geloven in de toekomst', maar de vraag blijft over wat die toekomst inhoudt. De nadruk die gelegd wordt op onze 'postmoderne' tijd en op een wat vage toekomstverwachting leidt de aandacht af van wat er werkelijk gaande is in onze dagen. Het ontbreken van een profetische visie op deze tijd kan fataal worden voor de nabije toekomst van ons land en van de kerk.
We leven in een onrustige en roerige overgangstijd.
De 'tijd van genade' gaat nu snel over in een periode van toenemende oordelen over de volken.
De tijd van de 'volheid van de heidenen', waar Paulus over spreekt in Rom. 11:25 is zo goed als aangebroken en we gaan 'de tijd van Israël' binnen. Elk moment kan de 'tijd van het herstel van Israël', waar we nu in leven, overgaan in de vreselijke periode van 'de eindtijd', die door veel profeten ook wel 'de Dag des HEREN' wordt genoemd. Deze overgangsperiode wordt getekend door waarschuwende oordelen van de Here God over de volken. Met intens verdriet in ons hart moeten we weer constateren dat die oordelen al een tijdlang gaande zijn over 'het huis van God', over de kerk. Helaas is de opwekking nog even ver weg als 10 - 20 jaar geleden.
In deze 'Signalen' willen we kort ingaan op twee vragen:
1. Wat is dan de Boodschap voor deze tijd?
2. Welke rol gaat Israël spelen in Gods handelen met de volken?
HOOP VOOR NINEVEH
De Here Jezus en Johannes de Doper leefden ook in een soort 'eindtijd'. Beiden begonnen hun prediking met dezelfde twee woorden. De eerste woorden, die van de verkondiging van de Here Jezus zijn opgeschreven luiden: 'Bekeert u!' (Matt. 4:17). Ook Johannes de Doper riep in de woestijn luid en duidelijk hetzelfde: 'Bekeert u!'. Waarom moest men zich bekeren? De twee belangrijkste redenen waren:
1. Het Koninkrijk van God was nabij gekomen. Deze reden geldt ook nu nog. De deur naar het Koninkrijk van de Here Jezus staat nog steeds open. Dringend klinkt juist nu de oproep: 'Laat u behouden uit deze verkeerde generatie' (Hand.2:40).
2. Bekering is de enige uitweg om aan het komende oordeel te ontkomen. Het is opvallend dat niet alleen Johannes de Doper, maar ook de Here Jezus Zelf regelmatig over het oordeel sprak. Onze Verlosser sprak in feite zelfs meer over dat oordeel dan de meeste profeten. De aankondiging van het komende oordeel hoort bij de prediking van de Boodschap. Ook, nee juist in deze postmoderne tijd! De boodschap van het oordeel is het ernstige deel van het 'geloven in de toekomst'. Of men het nu leuk vindt of niet, of de Boodschap er meer of minder aantrekkelijk door wordt doet er niet toe. Het hoort erbij. Profetische eerlijkheid gebiedt ons dit aspect niet weg te laten. De kerk, de Gemeente van Christus, moet meer doen dan alleen zuchten als Lot in Sodom, dat het allemaal zo slecht en zo moeilijk is. Zelfs Lot moest waarschuwen voor het komende oordeel! Als wij enige visie hebben op de tijd waarin wij leven, dan weten we dat alleen nog 'de hoop van Ninevé' overblijft. De enige boodschap die de profeet Jona bracht was: Het oordeel: 'Nog 40 dagen en Ninevé zal ondersteboven worden gekeerd' (Jona 3:4). Maar Ninevé bekeerde zich en werd gespaard! Deze boodschap hoort bij 'geloven in de toekomst'. Alleen een massale bekering kan ons volk redden van een komend oordeel. Maar die bekering moet bij Jona beginnen. En… er is haast bij, grote geestelijke haast. Het belangrijkste profetische teken, waaraan we de urgentie, de goddelijke haast van deze boodschap kunnen zien is Gods handelen met Zijn uitverkoren volk Israël.
DE DRINKBEKER
Wilt u de volgende teksten even met mij doorlezen:
'Krijgsrumoer verbreidt zich tot aan het einde van de aarde, want de HERE heeft een rechtsgeding met de volken, Hij houdt gericht over al wat leeft.... Zie rampspoed gaat van volk tot volk' ..... (Jer. 25:31,32). '..de HERE houdt een dag van wraak, een jaar van vergelding in Sions rechtsgeding' (les. 34:6). 'Want Ik ben met u (=Israël) om u te verlossen; want Ik zal met alle volken waaronder Ik u verstrooid heb, voorgoed afrekenen, maar met u zal Ik niet voorgoed afrekenen, maar naar recht u tuchtigen...' (Jer.31:11). Het gaat om oordelen over de hele aarde. Er is een rechtszaak gaande in verband met wat het Joodse volk is aangedaan. Israël is niet alleen een toetssteen voor Gods zegen maar juist nu ook voor Gods oordelen. Dit oordeel over de naties is al begonnen. Immers, waar is het Russische rijk gebleven? Deze vroeger zo machtige en gevreesde wereldmacht is vervallen tot een economisch een sociale chaos. De God van Israël sprak in 1990 tegen het rijk in het Noorden: GEEF! (zie Jesaja 43:6) en het communistische wereldrijk stortte in. Maar ook Europa, dat steeds meer trekken krijgt van het Babylon van de eindtijd, komt aan de beurt. Het is te hopen voor de V.S. dat er een betere president aan de macht komt, want nog zo iemand als president Clinton kan de laatste druppel zijn in de emmer van Gods toorn over dit machtigste rijk in onze tijd. Maar er is meer aan de hand. De God van Israël zegt tegen de volken: 'Drinken zullen jullie!' (Jer. 25:29). Wat wordt hiermee bedoeld? Het gaat om de drinkbeker van de Toorn van de Here God. Als er een einde komt aan het lijden van Jeruzalem, als de tijd van het herstel van Israël is aangebroken, zegt de profeet: 'Zie, ik neem uit uw hand de beker van de bedwelming; de kelk van Mijn grimmigheid zult gij niet langer drinken. En Ik geef die in de hand van hen die u verdrukken:…' (Jes. 51:22). We leven in de tijd van het verwisselen van de drinkbeker. Het Joodse volk heeft eeuwenlang de 'drinkbeker' aan de lippen gehad met als vreselijk dieptepunt de Shoa tijdens de Tweede Wereldoorlog. Deze drinkbeker van (waarschuwende) oordelen wordt nu aan de volken gegeven (Lees Jer. 25). Ook wij zullen niet ontkomen. Tenzij de Here God nog een diepe geest van verootmoediging geeft doordat bijvoorbeeld bijeenkomsten als van Boete99 of het Millenniumgebed een geestelijke doorwerking zullen krijgen. Doordat er een diep schuldbesef en een geest van verootmoediging over ons komt. Momenteel ziet het er helaas niet naar uit dat dit het geval is. We hebben het te goed in ons landje en de meeste gelovigen vinden het wel goed.
HET ZWAARD VAN DE MESSIAS
De God van Israël heeft Zijn volk niet teruggebracht naar het Beloofde Land om daar vernietigd te worden. Dat zou Zijn eer te na zijn. Het argument dat Mozes tegenover de HERE gebruikte, geldt nog steeds. Na de zonde met het gouden kalf pleitte hij; 'Waarom zouden de Egyptenaren zeggen: Tot hun onheil heeft Hij hen uitgeleid…' (Exo.32:12). Waarom zouden in onze tijd de volken, zou een afvallig kerk nu zeggen: 'Om hen te vernietigen heeft Hij hen naar Palestina gebracht…'? Gods eer is ermee gemoeid en dus komt Hij tot Zijn doel. Israël is voorbestemd tot 'hoofd van de volken' (zie Jer.31:7). Israël zal het meest welvarende land van de wereld worden (zie Jes. 60:5 en 11; 61:6 en Zcch.14:14). Maar er is nog een taak die Israël wacht. Een taak die het Joodse volk niet zo leuk zal vinden. Daarover lezen we bijvoorbeeld in Psalm 149: 'De lofverheffingen van God zijn in hun keel, een tweesnijdend zwaard is in hun hand, om wraak te oefenen aan de volken, bestraffingen aan de naties; om hun koningen met ketenen te binden en hun edelen met ijzeren boeien; om het beschreven vonnis aan hen te voltrekken'.
Israël als 'zwaard van de Messias' Ook profeten spreken hier uitvoerig over en tekenen treffend de huidige situatie: 'Wel zijn nu veel volken tegen u vergaderd, die zeggen: Zij wonde ontwijd, moge onze ogen zich aan Sion verlustigen! …Sta op en dors, gij dochter van Sion… gij zult vele volken verbrijzelen en gij zult hun onrechtmatig gewin door de ban aan de HERE wijden…'(zie Micha 4:11-13)… de HERE der heerscharen bezoekt Zijn kudde, het huis van Juda en maakt hen als Zijn prachtig ros in de strijd… (Zach.10:3).
Deze profetieën zijn de laatste jaren al voor een deel in vervulling gegaan. Immers wat zijn de Arabische landen diep vernederd tijdens hun vergeefse oorlogen tegen Israël? 'Dit is de luister van Zijn gunstgenoten, Hallelujah' besluit Psalm 149.
EEN WAARSCHUWING
Het profetische patroon van deze tijd wordt steeds duidelijker zichtbaar. Het herstel van Israël, de oordelen over de volken, de overgang van de tijden van de heidenen naar de tijd van Israël, en nu het 'verwisselen van de drinkbeker van Gods toorn'. Alles ontwikkelt zich precies volgens het profetische Woord. Maar nu blijven er wel wat vragen over. In het bijzonder over die oordelen. Maken wij dat nog mee? Wordt de Gemeente niet voor die tijd opgenomen? Lezen we niet in 1 Thess. 5:9 dat 'God ons niet gesteld heeft tot toorn, maar tot het verkrijgen van de zaligheid door onze Here Jezus Christus'? Wij danken de Heer met u voor deze heerlijke belofte, die geldt voor de Toorn die komt op de Dag des Heren! In die context staat immers deze belofte (zie 1 Thess.5:2). Maar we zien dat er nu al oordelen komen over de volken. Dat zijn niet die oordelen die tijdens de laatste jaarweek, in de 'eindtijd' zullen plaatsvinden. Sierra Leone, Liberia, Soedan en nog zo'n 50 Afrikaanse landen maken al iets van die waarschuwende oordelen mee. Christenen in veel van die landen hebben het zwaar. Veel christenen worden vervolgd. Er is geen belofte dat wij, in de Westerse wereld hieraan zullen ontkomen. Ons volk rest de hoop van Ninevé, de genade van het uitstel van de Here God. Daar mogen, ja moeten we ernstig voor bidden. Nu is het nog niet te laat. Er is nog hoop op een toekomst.
drs. Jan van Barneveld
We leven in een onrustige en roerige overgangstijd.
De 'tijd van genade' gaat nu snel over in een periode van toenemende oordelen over de volken.
De tijd van de 'volheid van de heidenen', waar Paulus over spreekt in Rom. 11:25 is zo goed als aangebroken en we gaan 'de tijd van Israël' binnen. Elk moment kan de 'tijd van het herstel van Israël', waar we nu in leven, overgaan in de vreselijke periode van 'de eindtijd', die door veel profeten ook wel 'de Dag des HEREN' wordt genoemd. Deze overgangsperiode wordt getekend door waarschuwende oordelen van de Here God over de volken. Met intens verdriet in ons hart moeten we weer constateren dat die oordelen al een tijdlang gaande zijn over 'het huis van God', over de kerk. Helaas is de opwekking nog even ver weg als 10 - 20 jaar geleden.
In deze 'Signalen' willen we kort ingaan op twee vragen:
1. Wat is dan de Boodschap voor deze tijd?
2. Welke rol gaat Israël spelen in Gods handelen met de volken?
HOOP VOOR NINEVEH
De Here Jezus en Johannes de Doper leefden ook in een soort 'eindtijd'. Beiden begonnen hun prediking met dezelfde twee woorden. De eerste woorden, die van de verkondiging van de Here Jezus zijn opgeschreven luiden: 'Bekeert u!' (Matt. 4:17). Ook Johannes de Doper riep in de woestijn luid en duidelijk hetzelfde: 'Bekeert u!'. Waarom moest men zich bekeren? De twee belangrijkste redenen waren:
1. Het Koninkrijk van God was nabij gekomen. Deze reden geldt ook nu nog. De deur naar het Koninkrijk van de Here Jezus staat nog steeds open. Dringend klinkt juist nu de oproep: 'Laat u behouden uit deze verkeerde generatie' (Hand.2:40).
2. Bekering is de enige uitweg om aan het komende oordeel te ontkomen. Het is opvallend dat niet alleen Johannes de Doper, maar ook de Here Jezus Zelf regelmatig over het oordeel sprak. Onze Verlosser sprak in feite zelfs meer over dat oordeel dan de meeste profeten. De aankondiging van het komende oordeel hoort bij de prediking van de Boodschap. Ook, nee juist in deze postmoderne tijd! De boodschap van het oordeel is het ernstige deel van het 'geloven in de toekomst'. Of men het nu leuk vindt of niet, of de Boodschap er meer of minder aantrekkelijk door wordt doet er niet toe. Het hoort erbij. Profetische eerlijkheid gebiedt ons dit aspect niet weg te laten. De kerk, de Gemeente van Christus, moet meer doen dan alleen zuchten als Lot in Sodom, dat het allemaal zo slecht en zo moeilijk is. Zelfs Lot moest waarschuwen voor het komende oordeel! Als wij enige visie hebben op de tijd waarin wij leven, dan weten we dat alleen nog 'de hoop van Ninevé' overblijft. De enige boodschap die de profeet Jona bracht was: Het oordeel: 'Nog 40 dagen en Ninevé zal ondersteboven worden gekeerd' (Jona 3:4). Maar Ninevé bekeerde zich en werd gespaard! Deze boodschap hoort bij 'geloven in de toekomst'. Alleen een massale bekering kan ons volk redden van een komend oordeel. Maar die bekering moet bij Jona beginnen. En… er is haast bij, grote geestelijke haast. Het belangrijkste profetische teken, waaraan we de urgentie, de goddelijke haast van deze boodschap kunnen zien is Gods handelen met Zijn uitverkoren volk Israël.
DE DRINKBEKER
Wilt u de volgende teksten even met mij doorlezen:
'Krijgsrumoer verbreidt zich tot aan het einde van de aarde, want de HERE heeft een rechtsgeding met de volken, Hij houdt gericht over al wat leeft.... Zie rampspoed gaat van volk tot volk' ..... (Jer. 25:31,32). '..de HERE houdt een dag van wraak, een jaar van vergelding in Sions rechtsgeding' (les. 34:6). 'Want Ik ben met u (=Israël) om u te verlossen; want Ik zal met alle volken waaronder Ik u verstrooid heb, voorgoed afrekenen, maar met u zal Ik niet voorgoed afrekenen, maar naar recht u tuchtigen...' (Jer.31:11). Het gaat om oordelen over de hele aarde. Er is een rechtszaak gaande in verband met wat het Joodse volk is aangedaan. Israël is niet alleen een toetssteen voor Gods zegen maar juist nu ook voor Gods oordelen. Dit oordeel over de naties is al begonnen. Immers, waar is het Russische rijk gebleven? Deze vroeger zo machtige en gevreesde wereldmacht is vervallen tot een economisch een sociale chaos. De God van Israël sprak in 1990 tegen het rijk in het Noorden: GEEF! (zie Jesaja 43:6) en het communistische wereldrijk stortte in. Maar ook Europa, dat steeds meer trekken krijgt van het Babylon van de eindtijd, komt aan de beurt. Het is te hopen voor de V.S. dat er een betere president aan de macht komt, want nog zo iemand als president Clinton kan de laatste druppel zijn in de emmer van Gods toorn over dit machtigste rijk in onze tijd. Maar er is meer aan de hand. De God van Israël zegt tegen de volken: 'Drinken zullen jullie!' (Jer. 25:29). Wat wordt hiermee bedoeld? Het gaat om de drinkbeker van de Toorn van de Here God. Als er een einde komt aan het lijden van Jeruzalem, als de tijd van het herstel van Israël is aangebroken, zegt de profeet: 'Zie, ik neem uit uw hand de beker van de bedwelming; de kelk van Mijn grimmigheid zult gij niet langer drinken. En Ik geef die in de hand van hen die u verdrukken:…' (Jes. 51:22). We leven in de tijd van het verwisselen van de drinkbeker. Het Joodse volk heeft eeuwenlang de 'drinkbeker' aan de lippen gehad met als vreselijk dieptepunt de Shoa tijdens de Tweede Wereldoorlog. Deze drinkbeker van (waarschuwende) oordelen wordt nu aan de volken gegeven (Lees Jer. 25). Ook wij zullen niet ontkomen. Tenzij de Here God nog een diepe geest van verootmoediging geeft doordat bijvoorbeeld bijeenkomsten als van Boete99 of het Millenniumgebed een geestelijke doorwerking zullen krijgen. Doordat er een diep schuldbesef en een geest van verootmoediging over ons komt. Momenteel ziet het er helaas niet naar uit dat dit het geval is. We hebben het te goed in ons landje en de meeste gelovigen vinden het wel goed.
HET ZWAARD VAN DE MESSIAS
De God van Israël heeft Zijn volk niet teruggebracht naar het Beloofde Land om daar vernietigd te worden. Dat zou Zijn eer te na zijn. Het argument dat Mozes tegenover de HERE gebruikte, geldt nog steeds. Na de zonde met het gouden kalf pleitte hij; 'Waarom zouden de Egyptenaren zeggen: Tot hun onheil heeft Hij hen uitgeleid…' (Exo.32:12). Waarom zouden in onze tijd de volken, zou een afvallig kerk nu zeggen: 'Om hen te vernietigen heeft Hij hen naar Palestina gebracht…'? Gods eer is ermee gemoeid en dus komt Hij tot Zijn doel. Israël is voorbestemd tot 'hoofd van de volken' (zie Jer.31:7). Israël zal het meest welvarende land van de wereld worden (zie Jes. 60:5 en 11; 61:6 en Zcch.14:14). Maar er is nog een taak die Israël wacht. Een taak die het Joodse volk niet zo leuk zal vinden. Daarover lezen we bijvoorbeeld in Psalm 149: 'De lofverheffingen van God zijn in hun keel, een tweesnijdend zwaard is in hun hand, om wraak te oefenen aan de volken, bestraffingen aan de naties; om hun koningen met ketenen te binden en hun edelen met ijzeren boeien; om het beschreven vonnis aan hen te voltrekken'.
Israël als 'zwaard van de Messias' Ook profeten spreken hier uitvoerig over en tekenen treffend de huidige situatie: 'Wel zijn nu veel volken tegen u vergaderd, die zeggen: Zij wonde ontwijd, moge onze ogen zich aan Sion verlustigen! …Sta op en dors, gij dochter van Sion… gij zult vele volken verbrijzelen en gij zult hun onrechtmatig gewin door de ban aan de HERE wijden…'(zie Micha 4:11-13)… de HERE der heerscharen bezoekt Zijn kudde, het huis van Juda en maakt hen als Zijn prachtig ros in de strijd… (Zach.10:3).
Deze profetieën zijn de laatste jaren al voor een deel in vervulling gegaan. Immers wat zijn de Arabische landen diep vernederd tijdens hun vergeefse oorlogen tegen Israël? 'Dit is de luister van Zijn gunstgenoten, Hallelujah' besluit Psalm 149.
EEN WAARSCHUWING
Het profetische patroon van deze tijd wordt steeds duidelijker zichtbaar. Het herstel van Israël, de oordelen over de volken, de overgang van de tijden van de heidenen naar de tijd van Israël, en nu het 'verwisselen van de drinkbeker van Gods toorn'. Alles ontwikkelt zich precies volgens het profetische Woord. Maar nu blijven er wel wat vragen over. In het bijzonder over die oordelen. Maken wij dat nog mee? Wordt de Gemeente niet voor die tijd opgenomen? Lezen we niet in 1 Thess. 5:9 dat 'God ons niet gesteld heeft tot toorn, maar tot het verkrijgen van de zaligheid door onze Here Jezus Christus'? Wij danken de Heer met u voor deze heerlijke belofte, die geldt voor de Toorn die komt op de Dag des Heren! In die context staat immers deze belofte (zie 1 Thess.5:2). Maar we zien dat er nu al oordelen komen over de volken. Dat zijn niet die oordelen die tijdens de laatste jaarweek, in de 'eindtijd' zullen plaatsvinden. Sierra Leone, Liberia, Soedan en nog zo'n 50 Afrikaanse landen maken al iets van die waarschuwende oordelen mee. Christenen in veel van die landen hebben het zwaar. Veel christenen worden vervolgd. Er is geen belofte dat wij, in de Westerse wereld hieraan zullen ontkomen. Ons volk rest de hoop van Ninevé, de genade van het uitstel van de Here God. Daar mogen, ja moeten we ernstig voor bidden. Nu is het nog niet te laat. Er is nog hoop op een toekomst.
drs. Jan van Barneveld