Het rode paard is dichtbij
De schrik van de mkz, de bse, van Volendam en van Enschede, van de euthanasiewet en van de stank van de toenemende onreinheid
in ons land, is er alweer een beetje uit en we maken ons klaar om te gaan genieten van een welverdiende vakantie. De profeet vraagt
zich wanhopig af: 'Waar wil je nog meer geslagen worden, dat jullie voortgaan met af te wijken?' (les. 1:5). De leegloop van de kerken blijft doorgaan: 2700 voormalige ouderlingen komen niet eens meer in de kerk! De opwekking blijft een ver ritselen van enkele optimisten, die blijven hopen tegen beter weten in. Het ziet er eerder naar uit dat de rest van het geciteerde eerste hoofdstuk van Jesaja op de kerkelijke situatie in ons land van toepassing is: "Ik verdraag het niet: onrecht met uw feestelijke vergadering. Uw… feesten haat Ik met heel Mijn ziel, zij zijn Mij een last… zelfs wanneer u het gebed vermenigvuldigt, hoor Ik niet'. Gelukkig klinkt er dan toch nog de oproep tot bekering. De deur naar verootmoediging en bekering is nog niet dicht. Maar de tijd is kort. Niet alleen in ons land is de situatie kritiek. Er is wereldwijd een gevaarlijke ontwikkeling gaande.
De universiteit van Tel Aviv heeft in april een studie gepubliceerd over het toenemende antisemitisme. Gedurende het jaar 2000 is het aantal gewelddadige antisemitische incidenten meer dan verdubbeld. Er wordt niet eens gesproken over 'niet-gewelddadige' incidenten, zoals schending van Joodse graven, aanvallen op synagogen, aanzetten tot Jodenhaat op het internet enz. In bijna alle 56 Arabische landen voert een ordinair antisemitisme de boventoon als het over Israël gaat. De geesten van zo'n 250 miljoen Arabieren worden vergiftigd door middeleeuwse antisemitische propaganda. Vergeet niet te bidden voor de Christen-Arabieren die in die gevaarlijke sfeer leven. De felle antisemitische uitspraken van de Syrische president Bashar Assad in Kuneitra zijn een recent voorbeeld. Paus Johannes Paulus II zat erbij en luisterde ernaar en.. ..zei niets. De vergelijking met de situatie ir-Duitsland in de jaren vóór de Tweede Wereldoorlog is schokkend.
Ook toen fel antisemitisme in Duitsland. De wereld stond erbij en keek ernaar. Hitler en zijn Nazi's werden geen halt toegeroepen. Er waren nauwelijks protesten. Dit liep uit op de moord op 6 miljoen Joodse mensen en op de vreselijke, verwoestende en bloedige oorlog over bijna heel Europa. Nu is er het Arabische antisemitisme. Ook nu zwijgt de wereld en het rode paard van Openbaring 6:3 en 4 komt snel aangegaloppeerd: '…hem die er op zat werd gegeven de vrede van de aarde weg te nemen, en dat zij elkander zouden afslachten…'. Het Arabische antisemitisme en het toenemende antisemitisme in de wereld, ook in ons land, vormen het grootste gevaar voor de wereldvrede en zouden best eens de apocalyptische rampen kunnen inluiden.
ZIT ER EEN PLAN ACHTER?
De hoofdredacteur van de Jerusalem Post, Amotz Asa-El, stelt, in verband met het toenemende antisemitisme zichzelf de volgende vraag: 'Of dit (antisemitisme) al dan niet een Hitler-in-de-maak voorbereidt, we moeten ervan uitgaan dat er achter dit gif een vooropgezet plan zit totdat het tegendeel is bewezen'. Het profetische Woord laat duidelijk zien dat er wel degelijk een plan achter zit. Want aan de ene kant horen we als het ware de voetstappen van de grootste antisemiet van alle tijden, de antichrist. Maar aan de andere kant weten we dat 'de Verlosser uit Sion zal komen' (Rom. 11:26). De profeet zegt het iets anders: 'Maar als Verlosser komt Hij voor Sion…' (les. 59:20). De God van Israël is al begonnen met de voorbereidingen van Zijn verlossing van Sion. Dat maken wij in onze tijd mee. Paulus maakt duidelijk dat die verlossing van Sion ook de komst van de Verlosser voor de wereld zal betekenen.
Het gaat om het komende Koninkrijk van de Here Jezus, de Messias. Zoals Herodus de komst van de Verlosser wilde tegenhouden en de kinderen van Bethlehem vermoordde, wordt nu de wereld vergiftigd met anti-Israëlvitriool om het komende Koninkrijk op de lange baan te schuiven en zo mogelijk tegen te houden. De druppel die de emmer van Gods Toorn doet overlopen is vaak het antisemitisme. Immers 'wie u (Israël) aanraakt, raakt Mijn oogappel aan' (Zach. 2:8). Want 'het geroep over (Nederland Sodom en Gomorra is voorwaar groot, en haar zonde is voorwaar zeer zwaar' (zie Gen. 18:20). Onze houding tegenover Israël is voor ons Nederlandse volk nu een kwestie van leven of dood.
WERELDVREDE
We overdrijven echt niet. Voorbeelden in de geschiedenis zijn er genoeg. Egypte weigerde gehoor te geven aan de oproep van de God van Israël: 'Laat Mijn volk gaan' (Exo. 5:1). Egypte ging te gronde. Babel daagde de Here God uit en Hij zal 'het kwaad vergelden dat zij Sion hebben aangedaan' (Ier. 51:24). Nazi-Duitsland vergreep zich aan Gods volk en ging ten onder. Tegelijk kwamen er rampen over Europa dat eeuwenlang vergiftigt was door 'Christelijk antisemitisme'. Een deel van de vloek van Luther kwam over Europa. Wat is de vloek van Luther? Hij schreef in 1543 in zijn boek 'Von den Juden und ihren Lagen': 'Wat moeten wij Christenen dan met dit vervloekte en verworpen ras van de Joden doen?' De Heer antwoordt: 'Die u vervloeken, vervloekt!' (Num. 24:9).
Als de kerk Israël niet gaat zegenen blijft de vloek en is de toestand voor ons land en ons volk geheel verloren. Dan kunnen we het 'Huis van de Heer' wel vergeten. Want 'een Ammoniet of Moabiet zal niet in de gemeente van de HERE komen… omdat zij u bij uw uittocht uit Egypte op de weg niet met brood en water tegemoet gekomen zijn… (Deut. 23:3,4). Israël is nu 'op weg naar zijn rust', de HERE bouwt Israël weer op en de Joodse mensen in de nederzettingen 'planten wijngaarden op de bergen van Samaria' (zie Jer. 31:3-5). Hoe komen wij nu Israël tegemoet? Met voorbede en steun, of lopen de kerken de wereld achterna met hun kritiek op Israël? Als de bloeiende kerken in de zogenaamde Derde Wereld en helaas ook in ons land geen afstand doen van de nog springlevende vervangingsleer, is er geen toekomst meer.
Voor de kerken geen opleving en voor de wereld geen uitzicht op wereldvrede. Want zolang er geen vrede is in Jeruzalem zal er geen vrede zijn voor de wereld. Zolang wij niet het goede zoeken voor het huis van de Here in Jeruzalem zal er geen wereldwijde opwekking komen. Er staat momenteel zo veel op het spel! Niet alleen voor ons land, maar voor de hele wereld.
HET HEMELSE JERUZALEM
Het felle en grove Arabische antisemitisme en het toenemende antisemitisme wereldwijd vormt het grootste gevaar voor de wereldvrede en jaagt het rode paard van de eindtijdoorlogen op. Aan de andere kant vragen we ons met de discipelen af: 'Here, herstelt u in deze tijd het koningschap voor Israël? (Hand. 1:6). En we zeggen met het voorlaatste vers van de Bijbel: 'Amen, kom haastig, Here Jezus!'. Maar er is meer, veel meer. Want we hebben deel aan de strijd om het komende Koninkrijk.
We weten hoe die strijd afloopt, de Overwinning is aan de Verlosser, aan de Here Jezus! Maar onderweg naar die overwinning, naar dat Koninkrijk is er heel wat te doen. Onderweg naar Gods doeleinden spelen de Gemeente en Israël een grote rol. Immers al eeuwen is de God van Israël op weg naar Zijn doel met Zijn volk. Maar nu is er een belangrijke factor bijgekomen. Iets nieuws in de heilsgeschiedenis: De Gemeente van de Here Jezus Christus. Deze Gemeente heeft, gereinigd door het kostbare bloed van de Here Jezus, toegang tot de Troon van God. Wij mogen naderen tot 'het hemelse Jeruzalem' (zie Hebr. 12:22). Daar pleit de Gemeente voor Israël, Gods volk. Daar staan we als priesters voor het Aangezicht van de hoogheilige God en voor Zijn Zoon en bidden of Hij spoedig tot zijn doel komt met Israël.
Immers het 'eerst de Jood, maar ook de Griek' geldt ook in deze situatie. Dit is het unieke en hoopvolle in deze situatie: Er is een Gemeente, er zijn vele Christenen die op de bres staan voor Israël en zo de verlossing dichterbij brengen. Dat is in deze kritieke fase in de wereldgeschiedenis de hoofdtaak van de Gemeente. We begeleiden Israël op weg naar Gods doel. We bouwen geestelijke muren rondom Sion. We weten dat de nood van ons volk verband houdt met Israël. We zien met schrik het rode paard naderen. We bidden dat de Heer Israël nu wakker schudt uit de 'geest van diepe slaap' (zie Rom. 11:8).
Maar een gemeente die zo bezig is, staat in aan het front van het geestelijke gebeuren van deze tijd. Daar horen we te staan. Het zal niet eenvoudig zijn, en u kunt veel aanvallen verwachten. Maar de strijd is van de HEER en Hij is Overwinnaar. En wij met en door Hem!
drs. Jan van Barneveld
in ons land, is er alweer een beetje uit en we maken ons klaar om te gaan genieten van een welverdiende vakantie. De profeet vraagt
zich wanhopig af: 'Waar wil je nog meer geslagen worden, dat jullie voortgaan met af te wijken?' (les. 1:5). De leegloop van de kerken blijft doorgaan: 2700 voormalige ouderlingen komen niet eens meer in de kerk! De opwekking blijft een ver ritselen van enkele optimisten, die blijven hopen tegen beter weten in. Het ziet er eerder naar uit dat de rest van het geciteerde eerste hoofdstuk van Jesaja op de kerkelijke situatie in ons land van toepassing is: "Ik verdraag het niet: onrecht met uw feestelijke vergadering. Uw… feesten haat Ik met heel Mijn ziel, zij zijn Mij een last… zelfs wanneer u het gebed vermenigvuldigt, hoor Ik niet'. Gelukkig klinkt er dan toch nog de oproep tot bekering. De deur naar verootmoediging en bekering is nog niet dicht. Maar de tijd is kort. Niet alleen in ons land is de situatie kritiek. Er is wereldwijd een gevaarlijke ontwikkeling gaande.
De universiteit van Tel Aviv heeft in april een studie gepubliceerd over het toenemende antisemitisme. Gedurende het jaar 2000 is het aantal gewelddadige antisemitische incidenten meer dan verdubbeld. Er wordt niet eens gesproken over 'niet-gewelddadige' incidenten, zoals schending van Joodse graven, aanvallen op synagogen, aanzetten tot Jodenhaat op het internet enz. In bijna alle 56 Arabische landen voert een ordinair antisemitisme de boventoon als het over Israël gaat. De geesten van zo'n 250 miljoen Arabieren worden vergiftigd door middeleeuwse antisemitische propaganda. Vergeet niet te bidden voor de Christen-Arabieren die in die gevaarlijke sfeer leven. De felle antisemitische uitspraken van de Syrische president Bashar Assad in Kuneitra zijn een recent voorbeeld. Paus Johannes Paulus II zat erbij en luisterde ernaar en.. ..zei niets. De vergelijking met de situatie ir-Duitsland in de jaren vóór de Tweede Wereldoorlog is schokkend.
Ook toen fel antisemitisme in Duitsland. De wereld stond erbij en keek ernaar. Hitler en zijn Nazi's werden geen halt toegeroepen. Er waren nauwelijks protesten. Dit liep uit op de moord op 6 miljoen Joodse mensen en op de vreselijke, verwoestende en bloedige oorlog over bijna heel Europa. Nu is er het Arabische antisemitisme. Ook nu zwijgt de wereld en het rode paard van Openbaring 6:3 en 4 komt snel aangegaloppeerd: '…hem die er op zat werd gegeven de vrede van de aarde weg te nemen, en dat zij elkander zouden afslachten…'. Het Arabische antisemitisme en het toenemende antisemitisme in de wereld, ook in ons land, vormen het grootste gevaar voor de wereldvrede en zouden best eens de apocalyptische rampen kunnen inluiden.
ZIT ER EEN PLAN ACHTER?
De hoofdredacteur van de Jerusalem Post, Amotz Asa-El, stelt, in verband met het toenemende antisemitisme zichzelf de volgende vraag: 'Of dit (antisemitisme) al dan niet een Hitler-in-de-maak voorbereidt, we moeten ervan uitgaan dat er achter dit gif een vooropgezet plan zit totdat het tegendeel is bewezen'. Het profetische Woord laat duidelijk zien dat er wel degelijk een plan achter zit. Want aan de ene kant horen we als het ware de voetstappen van de grootste antisemiet van alle tijden, de antichrist. Maar aan de andere kant weten we dat 'de Verlosser uit Sion zal komen' (Rom. 11:26). De profeet zegt het iets anders: 'Maar als Verlosser komt Hij voor Sion…' (les. 59:20). De God van Israël is al begonnen met de voorbereidingen van Zijn verlossing van Sion. Dat maken wij in onze tijd mee. Paulus maakt duidelijk dat die verlossing van Sion ook de komst van de Verlosser voor de wereld zal betekenen.
Het gaat om het komende Koninkrijk van de Here Jezus, de Messias. Zoals Herodus de komst van de Verlosser wilde tegenhouden en de kinderen van Bethlehem vermoordde, wordt nu de wereld vergiftigd met anti-Israëlvitriool om het komende Koninkrijk op de lange baan te schuiven en zo mogelijk tegen te houden. De druppel die de emmer van Gods Toorn doet overlopen is vaak het antisemitisme. Immers 'wie u (Israël) aanraakt, raakt Mijn oogappel aan' (Zach. 2:8). Want 'het geroep over (Nederland Sodom en Gomorra is voorwaar groot, en haar zonde is voorwaar zeer zwaar' (zie Gen. 18:20). Onze houding tegenover Israël is voor ons Nederlandse volk nu een kwestie van leven of dood.
WERELDVREDE
We overdrijven echt niet. Voorbeelden in de geschiedenis zijn er genoeg. Egypte weigerde gehoor te geven aan de oproep van de God van Israël: 'Laat Mijn volk gaan' (Exo. 5:1). Egypte ging te gronde. Babel daagde de Here God uit en Hij zal 'het kwaad vergelden dat zij Sion hebben aangedaan' (Ier. 51:24). Nazi-Duitsland vergreep zich aan Gods volk en ging ten onder. Tegelijk kwamen er rampen over Europa dat eeuwenlang vergiftigt was door 'Christelijk antisemitisme'. Een deel van de vloek van Luther kwam over Europa. Wat is de vloek van Luther? Hij schreef in 1543 in zijn boek 'Von den Juden und ihren Lagen': 'Wat moeten wij Christenen dan met dit vervloekte en verworpen ras van de Joden doen?' De Heer antwoordt: 'Die u vervloeken, vervloekt!' (Num. 24:9).
Als de kerk Israël niet gaat zegenen blijft de vloek en is de toestand voor ons land en ons volk geheel verloren. Dan kunnen we het 'Huis van de Heer' wel vergeten. Want 'een Ammoniet of Moabiet zal niet in de gemeente van de HERE komen… omdat zij u bij uw uittocht uit Egypte op de weg niet met brood en water tegemoet gekomen zijn… (Deut. 23:3,4). Israël is nu 'op weg naar zijn rust', de HERE bouwt Israël weer op en de Joodse mensen in de nederzettingen 'planten wijngaarden op de bergen van Samaria' (zie Jer. 31:3-5). Hoe komen wij nu Israël tegemoet? Met voorbede en steun, of lopen de kerken de wereld achterna met hun kritiek op Israël? Als de bloeiende kerken in de zogenaamde Derde Wereld en helaas ook in ons land geen afstand doen van de nog springlevende vervangingsleer, is er geen toekomst meer.
Voor de kerken geen opleving en voor de wereld geen uitzicht op wereldvrede. Want zolang er geen vrede is in Jeruzalem zal er geen vrede zijn voor de wereld. Zolang wij niet het goede zoeken voor het huis van de Here in Jeruzalem zal er geen wereldwijde opwekking komen. Er staat momenteel zo veel op het spel! Niet alleen voor ons land, maar voor de hele wereld.
HET HEMELSE JERUZALEM
Het felle en grove Arabische antisemitisme en het toenemende antisemitisme wereldwijd vormt het grootste gevaar voor de wereldvrede en jaagt het rode paard van de eindtijdoorlogen op. Aan de andere kant vragen we ons met de discipelen af: 'Here, herstelt u in deze tijd het koningschap voor Israël? (Hand. 1:6). En we zeggen met het voorlaatste vers van de Bijbel: 'Amen, kom haastig, Here Jezus!'. Maar er is meer, veel meer. Want we hebben deel aan de strijd om het komende Koninkrijk.
We weten hoe die strijd afloopt, de Overwinning is aan de Verlosser, aan de Here Jezus! Maar onderweg naar die overwinning, naar dat Koninkrijk is er heel wat te doen. Onderweg naar Gods doeleinden spelen de Gemeente en Israël een grote rol. Immers al eeuwen is de God van Israël op weg naar Zijn doel met Zijn volk. Maar nu is er een belangrijke factor bijgekomen. Iets nieuws in de heilsgeschiedenis: De Gemeente van de Here Jezus Christus. Deze Gemeente heeft, gereinigd door het kostbare bloed van de Here Jezus, toegang tot de Troon van God. Wij mogen naderen tot 'het hemelse Jeruzalem' (zie Hebr. 12:22). Daar pleit de Gemeente voor Israël, Gods volk. Daar staan we als priesters voor het Aangezicht van de hoogheilige God en voor Zijn Zoon en bidden of Hij spoedig tot zijn doel komt met Israël.
Immers het 'eerst de Jood, maar ook de Griek' geldt ook in deze situatie. Dit is het unieke en hoopvolle in deze situatie: Er is een Gemeente, er zijn vele Christenen die op de bres staan voor Israël en zo de verlossing dichterbij brengen. Dat is in deze kritieke fase in de wereldgeschiedenis de hoofdtaak van de Gemeente. We begeleiden Israël op weg naar Gods doel. We bouwen geestelijke muren rondom Sion. We weten dat de nood van ons volk verband houdt met Israël. We zien met schrik het rode paard naderen. We bidden dat de Heer Israël nu wakker schudt uit de 'geest van diepe slaap' (zie Rom. 11:8).
Maar een gemeente die zo bezig is, staat in aan het front van het geestelijke gebeuren van deze tijd. Daar horen we te staan. Het zal niet eenvoudig zijn, en u kunt veel aanvallen verwachten. Maar de strijd is van de HEER en Hij is Overwinnaar. En wij met en door Hem!
drs. Jan van Barneveld