Goede voornemens

Dirk van Genderen • 89 - 2013 • Uitgave: 1
Toen ik nadacht over mijn ‘goede voornemens’ voor het nieuwe jaar kwam Daniël mij in gedachten. In Daniël 1 lees je zijn goede voornemens. Vers 8 zegt: ‘Daniël nu nam zich voor zich niet te verontreinigen met de koninklijke spijze of met de wijn die de koning placht te drinken.’ En de Here zegende die keuze.

Daniël is met zijn vrienden Chananja, Misaël en Azarja vanuit Jeruzalem naar Babel gebracht om dienst te gaan doen in het paleis van koning Nebukadnezar. Ze krijgen eerst een driejarige opleiding aan één van de tempelscholen en daarbij de best denkbare maaltijden en verzorging. Ze mogen mee-eten van de koninklijke maaltijd en van de wijn drinken die ook de koning drinkt.
Ondertussen worden hun namen veranderd. Elke verwijzing naar de God van Israel moet worden verwijderd. Daniël, wat betekent ‘Mijn God is rechter’ wordt voortaan Beltesassar genoemd, ‘Bel, bescherm het leven van de koning’.
Chananja, ‘De HERE is genadig’, wordt Sadrak, ‘Dienaar van Mardoek’ (Mardoek is een van de grote goden van Babel).
Misaël, ‘Wie en wat God is’, wordt Mesak, ‘Wie is als Agu’ (Agu is een van de goden van Babel).
Azarja, ‘De Here helpt’, wordt Abednego, ‘De dienaar van Nego’.
Dit is herkenbaar, toch? Het lijkt er wel op dat ook in onze samenleving alles wat herinnert aan het christelijke geloof, moet worden weggeduwd achter de voordeuren van onze huizen en onze kerken.

Buitengewoon helder
Daniël en zijn vrienden zijn terechtgekomen bij een buitengewoon afgodisch en occult hof. Het voedsel dat ze krijgen voorgeschoteld, was eten dat aan de afgoden was geofferd. Als ze het zouden eten, zou de koning het zien als een buiging voor zijn goden. En daarbij zouden ze Gods wetten overtreden.
Daniël weigert. Met deze daad zegt hij in feite: ‘Wij willen de Here, de God van Israel, dienen. We willen ons niet verontreinigen, door ons in te laten met de afgoden.’ Daniël is buitengewoon helder in zijn beslissing. Hij had voor het compromis kunnen kiezen: eten en drinken aan de tafel van de koning en even stil bidden voor het eten. Hij heeft een stellig besluit genomen. Hij zal zich niet laten verontreinigen, ongeacht wat de consequenties zullen zijn. Vergeet niet dat Daniël hier nog heel jong is, wellicht nog maar een jaar of 14.

God meer gehoorzaam dan mensen
Wat zouden wij in zo’n geval doen? Kiezen wij niet vaak voor het compromis? God een beetje, de wereld een beetje veel en vooral niet te veel laten merken dat we christen zijn. Hoe vaak schamen we ons niet voor de Here Jezus?
Daniël brengt zijn christen-zijn in de praktijk. Het kan hem alles kosten, net zoals het ons alles kan kosten als we de weg van Daniël gaan. Maar hij wil God meer gehoorzaam zijn dan mensen. Daniël weet dat God machtiger is en Hem wil hij gehoorzamen en volgen. Wat een mooi voornemen, ook voor ons, aan het begin van een nieuw jaar.
Wat dan in vers 9 volgt, is heel bijzonder: ‘Toen schonk God aan Daniël gunst en barmhartigheid bij de overste der hovelingen.’ Daniël vraagt aan hem, Aspenaz, of hij dat voedsel en die wijn mag laten staan. God schenkt genade aan Daniël, wat zichtbaar wordt in de goedkeuring van zijn verzoek door Aspenaz.
De Here zegent hun trouw. Vers 17 zegt nog: ‘En aan deze vier knapen gaf God kennis en verstand van allerlei geschriften en wijsheid, terwijl Daniël inzicht had in allerlei gezichten en dromen.’
Dat wordt wel duidelijk in het vervolg van het boek Daniël, waar hij uitgebreid schrijft over de tijd waarin wij nu leven. Lees het hele boek maar eens. En laten we de Here bidden of Hij ook ons inzicht wil geven in de tijd waarin we leven. Dat we oog gaan krijgen voor de belangrijke rol van Israël en van het Joodse volk in de eindtijd en dat we vol verwachting zullen uitzien naar de aanstaande wederkomst van de Here Jezus.

Dirk van Genderen