Gods Woord is... direct, duidelijk, dringend!
Drie bijvoegelijke naamwoorden met betrekking tot Gods Woord, de Bijbel. Van onze tijd wordt gezegd dat we leven in het post-modernisme. Deze tijd wordt volgens 'deskundigen' gekenmerkt door het niet meer stellen van de waarheidsvraag. Want absolute waarheid bestaat niet meer in het moderne levensgevoel. Want de claim, de dwingende eis van een absolute waarheid wordt door de postmoderne mens volstrekt afgewezen. Er is een emancipatieproces geweest, waardoor de moderne mens naar een volkomen vrijheid en onafhankelijkheid is geleid. Een waarheidsclaim, die om beamen vraagt, om een aanvaarding en daarna een onderwerping is uit den boze. Voor de moderne mens geldt, dat hij het zelf uitmaakt wat wáár is. Bovendien gaat het in het postmoderne levensgevoel niet meer om "waarheid', maar om 'echtheid'.
Absolute waarheid bestaat alleen daar waar de postmoderne mens die waarheid voor zichzelf aanvaardt. Vindt hij die als 'ervaringswaarheid' wáár, dan kan dit tot een absolute waarheid voor hèm zijn. Voor anderen kunnen de dingen anders liggen. De waarheid is nooit objectief en voor iedereen gelijk waar, maar subjectief, voor wie het waar vindt en als waar beleeft. Aan dit levensgevoel toegeven is zichzelf misleiden. Zo komt men op de weg van de leugen.
In dit postmoderne beeld, als dit beeld tenminste wáár is(!), passen deze woorden over de Bijbel helemaal niet. Immers, deze drie woorden hebben vooral te maken met de uitleg van de Bijbel. Hoe komt de Bijbel op mij over. Daarbij past dus niet een claim die absoluut is, die mij voorschrijft wát en vooral ook hoè ik moet geloven. Toch moet ook hier gezegd worden dat niet het post-moderne levensgevoel kan uitmaken wie en wat Gods Woord is en zegt. Dat Woord geldt in zijn oorspronkelijke autoriteit ook voor vandaag, omdat de levende God er Zelf achter staat. Wie kan aan Hem de wet voorschrijven?
Niet wij zullen bepalen wàt en hóe we geloven, omdat we nu eenmaal postmoderne mensen zijn, die van zichzelf beweren dat ze er geen zekerheden meer op na kunnen houden.
Dat is geheel en al in strijd met Gods Woord, waarin Hij zegt wie Hij is en wie wij zijn. Van die openbaring zijn we afhankelijk als het gaat om geloven en de inrichting van ons leven. Gods Woord is ook daarbij een lamp voor onze voet. Hij had ook in eeuwigheid kunnen zwijgen. Dan hadden we nooit van Hem geweten en waren we omgekomen in onze zonden en onze duisternis!
DIRECT
Gods Woord is direct; dat wil zeggen het is persoonlijk tot een ieder van ons gericht. De Here spreekt en zegt: "Ik ben de Here, uw God". Zo beginnen de Tien Geboden, waarin de levende God Zijn regels aan de wereld heeft gegeven. Geen mens kan zich aan de directheid van Gods Woord onttrekken.
Wie de Bijbel oppakt om erin te lezen gaat ontdekken dat we te maken hebben met de Here der heerscharen die spreekt. Niet in onverstaanbare termen, maar persoonlijk gericht aan de lezer.
Elke bijbellezer gaat ontdekken, dat dit Woord levend is en dat het 'landt' in het hart van de lezer. Het vraagt om een persoonlijk antwoord. Het roert op tot een keuze: "Kies dan heden wie gij dienen zult". De Here biedt Zijn genade aan een zondig mens aan, teneinde die mens te vergeven en een nieuw leven aan te bieden. Een leven in Christus, die voor de zonde der wereld Zijn kostbaar leven gaf.
Het Evangelie van Jezus Christus, die 'Zijn leven heeft uitgegoten in de dood' (Jes. 53:12), is direct en dringt door tot diep in het hart van de lezer. Gods genade-aanbod is niet vrijblijvend, juist omdat het Woord zo direct is.
DUIDELIJK
Het Woord van God is ook duidelijk. Steeds weer omzwachtelen mensen Gods Woord met allerlei opvattingen, filosofieën, theologieën, eigenmachtige uitleg en noem maar op. Daardoor worden onze ogen bevangen en zien we niet meer de duidelijkheid van Gods Woord. We mogen nergens dingen of gedachten toevoegen. We moeten eenvoudig lezen wat er staat. De levende God spreekt nooit in verhullende termen, maar heeft ook in het verleden tot Israël altijd in duidelijke taal gesproken. Je hoeft geen geleerde te zijn om te verstaan wat God zegt in Zijn Woord.
Er zijn vandaag vrijzinnige theologen die beweren, dat men de Bijbel niet kan lezen, laat staan begrijpen, zonder de richtlijnen van de hooggeleerde heren. Wie Gods Woord echter onbevangen leest zal dra ontdekken dat dat Woord aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Het stijgt uit boven de culturele achtergrond waarin het werd opgeschreven. De Geest des Heren was niet aan de cultuur van toen gebonden toen Hij de Persoon en de heilige wil van de levende God aan de mensheid openbaarde. De Heilige Geest overzag zelf de eeuwen toen Hij profeten en apostelen inspireerde tot het opschrijven van Gods Woord. Dat Woord vraagt nooit en nergens om aanpassing, omdat het duidelijke taal is.
Het bevat geen religie van de natuurlijke mens, maar openbaring van de levende God.
Aan de bedoelingen ervan kan niemand iets anders toevoegen, zonder ontmaskerd te worden als vervalser, want de bedoeling van Gods Woord is overduidelijk. Het vraagt van ons onderwerping aan dat Woord en gehoorzaamheid. We moeten ons leven richten naar dat Woord, anders klaagt datzelfde Woord ons aan.
Wil men zich niet aan dat Woord onderwerpen en aan eigen zondige dingen vasthouden dan zal men zich spoedig ergeren aan Gods Woord. Men zal om die reden proberen de betekenis van een andere inhoud te voorzien. Men zal de dingen proberen te vergeestelijken of te interpreteren als bedoeld voor een andere cultuur. Maar men komt er niet onderuit, want Gods Woord is overduidelijk over alle terreinen van het leven.
Gehoorzaamheid eraan betekent het loslaten, opgeven van eigen wil en eigen gedachten. Wie dat doet wordt gezegend, wie het weigert loopt vast in het leven. De volle zegen des Heren ligt in de weg van de volledige gehoorzaamheid aan de duidelijke weg die het Woord des Heren wijst.
DRINGEND
Er zit een enorme urgentie in het Woord van God. De Here dringt er bij ons op aan zoals bij Lot en zijn gezin, dat moest uitwijken voor de grote ramp die eraan kwam. Het is steeds weer alsof de Here ons bij de hand en ons uit de situatie trekken wil waarin we zitten om toch vooral op Zijn wegen te wandelen en het niet uit te stellen. Niet morgen, vandaag! Niet wachten, maar doen, nu! Talmen en uitstellen kan tot grote gevaren leiden.
Dat geldt niet alleen voor de bekering uit de tegenwoordige boze wereld tot de levende God. Dat geldt ook voor andere beslissingen die gelovigen moeten nemen in het leven. Dingen als: om vergeving vragen aan anderen, die we iets aandeden. Gestolen dingen terug brengen en het in orde maken met de oorspronkelijk eigenaar. Alle zonden en de gevolgen ervan voor zover mogelijk opruimen en uitwissen. Gods Woord zegt: "Weest heilig, want Ik ben heilig". De heilige God Zelf is de norm voor ons leven. Zoals Hij is moeten wij ook worden.
Niets minder. De aandrang van Gods Woord om keuzes te maken en beslissingen te nemen, die deze levensheiliging bewerken, laat zien dat de Here haast heeft met ons. We weten vandaag niet of we er morgen nog zijn. Daarom is Gods Woord niet alleen direct en duidelijk, het is ook dringend. Het is aan ieder persoonlijk gericht in zijn directheid, het is duidelijk in zijn bedoeling met ons leven en onze toekomst, maar het is ook dringend.
We moeten kiezen, we moeten gehoorzaam worden, we moeten vandaag nog gaan doen wat de Here zegt en bedoelt, opdat we niet achterblijven op die grote dag als de Here Jezus uit de hemel Zijn plaats zal verlaten en op weg gaat om Zijn Gemeente thuis te halen. Niemand weet dag en uur, daarom: waak en neem u vandaag nog voor de Here voor honderd procent te gaan dienen. Alles in orde te maken, op uw werk, in uw huwelijk in uw gezin, in uw kerk. Laat er nergens een onbetaalde rekening zijn. De Boodschap des Heren heeft haast, omdat we in de laatste ure leven. Jezus komt!
Feike ter Velde
Absolute waarheid bestaat alleen daar waar de postmoderne mens die waarheid voor zichzelf aanvaardt. Vindt hij die als 'ervaringswaarheid' wáár, dan kan dit tot een absolute waarheid voor hèm zijn. Voor anderen kunnen de dingen anders liggen. De waarheid is nooit objectief en voor iedereen gelijk waar, maar subjectief, voor wie het waar vindt en als waar beleeft. Aan dit levensgevoel toegeven is zichzelf misleiden. Zo komt men op de weg van de leugen.
In dit postmoderne beeld, als dit beeld tenminste wáár is(!), passen deze woorden over de Bijbel helemaal niet. Immers, deze drie woorden hebben vooral te maken met de uitleg van de Bijbel. Hoe komt de Bijbel op mij over. Daarbij past dus niet een claim die absoluut is, die mij voorschrijft wát en vooral ook hoè ik moet geloven. Toch moet ook hier gezegd worden dat niet het post-moderne levensgevoel kan uitmaken wie en wat Gods Woord is en zegt. Dat Woord geldt in zijn oorspronkelijke autoriteit ook voor vandaag, omdat de levende God er Zelf achter staat. Wie kan aan Hem de wet voorschrijven?
Niet wij zullen bepalen wàt en hóe we geloven, omdat we nu eenmaal postmoderne mensen zijn, die van zichzelf beweren dat ze er geen zekerheden meer op na kunnen houden.
Dat is geheel en al in strijd met Gods Woord, waarin Hij zegt wie Hij is en wie wij zijn. Van die openbaring zijn we afhankelijk als het gaat om geloven en de inrichting van ons leven. Gods Woord is ook daarbij een lamp voor onze voet. Hij had ook in eeuwigheid kunnen zwijgen. Dan hadden we nooit van Hem geweten en waren we omgekomen in onze zonden en onze duisternis!
DIRECT
Gods Woord is direct; dat wil zeggen het is persoonlijk tot een ieder van ons gericht. De Here spreekt en zegt: "Ik ben de Here, uw God". Zo beginnen de Tien Geboden, waarin de levende God Zijn regels aan de wereld heeft gegeven. Geen mens kan zich aan de directheid van Gods Woord onttrekken.
Wie de Bijbel oppakt om erin te lezen gaat ontdekken dat we te maken hebben met de Here der heerscharen die spreekt. Niet in onverstaanbare termen, maar persoonlijk gericht aan de lezer.
Elke bijbellezer gaat ontdekken, dat dit Woord levend is en dat het 'landt' in het hart van de lezer. Het vraagt om een persoonlijk antwoord. Het roert op tot een keuze: "Kies dan heden wie gij dienen zult". De Here biedt Zijn genade aan een zondig mens aan, teneinde die mens te vergeven en een nieuw leven aan te bieden. Een leven in Christus, die voor de zonde der wereld Zijn kostbaar leven gaf.
Het Evangelie van Jezus Christus, die 'Zijn leven heeft uitgegoten in de dood' (Jes. 53:12), is direct en dringt door tot diep in het hart van de lezer. Gods genade-aanbod is niet vrijblijvend, juist omdat het Woord zo direct is.
DUIDELIJK
Het Woord van God is ook duidelijk. Steeds weer omzwachtelen mensen Gods Woord met allerlei opvattingen, filosofieën, theologieën, eigenmachtige uitleg en noem maar op. Daardoor worden onze ogen bevangen en zien we niet meer de duidelijkheid van Gods Woord. We mogen nergens dingen of gedachten toevoegen. We moeten eenvoudig lezen wat er staat. De levende God spreekt nooit in verhullende termen, maar heeft ook in het verleden tot Israël altijd in duidelijke taal gesproken. Je hoeft geen geleerde te zijn om te verstaan wat God zegt in Zijn Woord.
Er zijn vandaag vrijzinnige theologen die beweren, dat men de Bijbel niet kan lezen, laat staan begrijpen, zonder de richtlijnen van de hooggeleerde heren. Wie Gods Woord echter onbevangen leest zal dra ontdekken dat dat Woord aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Het stijgt uit boven de culturele achtergrond waarin het werd opgeschreven. De Geest des Heren was niet aan de cultuur van toen gebonden toen Hij de Persoon en de heilige wil van de levende God aan de mensheid openbaarde. De Heilige Geest overzag zelf de eeuwen toen Hij profeten en apostelen inspireerde tot het opschrijven van Gods Woord. Dat Woord vraagt nooit en nergens om aanpassing, omdat het duidelijke taal is.
Het bevat geen religie van de natuurlijke mens, maar openbaring van de levende God.
Aan de bedoelingen ervan kan niemand iets anders toevoegen, zonder ontmaskerd te worden als vervalser, want de bedoeling van Gods Woord is overduidelijk. Het vraagt van ons onderwerping aan dat Woord en gehoorzaamheid. We moeten ons leven richten naar dat Woord, anders klaagt datzelfde Woord ons aan.
Wil men zich niet aan dat Woord onderwerpen en aan eigen zondige dingen vasthouden dan zal men zich spoedig ergeren aan Gods Woord. Men zal om die reden proberen de betekenis van een andere inhoud te voorzien. Men zal de dingen proberen te vergeestelijken of te interpreteren als bedoeld voor een andere cultuur. Maar men komt er niet onderuit, want Gods Woord is overduidelijk over alle terreinen van het leven.
Gehoorzaamheid eraan betekent het loslaten, opgeven van eigen wil en eigen gedachten. Wie dat doet wordt gezegend, wie het weigert loopt vast in het leven. De volle zegen des Heren ligt in de weg van de volledige gehoorzaamheid aan de duidelijke weg die het Woord des Heren wijst.
DRINGEND
Er zit een enorme urgentie in het Woord van God. De Here dringt er bij ons op aan zoals bij Lot en zijn gezin, dat moest uitwijken voor de grote ramp die eraan kwam. Het is steeds weer alsof de Here ons bij de hand en ons uit de situatie trekken wil waarin we zitten om toch vooral op Zijn wegen te wandelen en het niet uit te stellen. Niet morgen, vandaag! Niet wachten, maar doen, nu! Talmen en uitstellen kan tot grote gevaren leiden.
Dat geldt niet alleen voor de bekering uit de tegenwoordige boze wereld tot de levende God. Dat geldt ook voor andere beslissingen die gelovigen moeten nemen in het leven. Dingen als: om vergeving vragen aan anderen, die we iets aandeden. Gestolen dingen terug brengen en het in orde maken met de oorspronkelijk eigenaar. Alle zonden en de gevolgen ervan voor zover mogelijk opruimen en uitwissen. Gods Woord zegt: "Weest heilig, want Ik ben heilig". De heilige God Zelf is de norm voor ons leven. Zoals Hij is moeten wij ook worden.
Niets minder. De aandrang van Gods Woord om keuzes te maken en beslissingen te nemen, die deze levensheiliging bewerken, laat zien dat de Here haast heeft met ons. We weten vandaag niet of we er morgen nog zijn. Daarom is Gods Woord niet alleen direct en duidelijk, het is ook dringend. Het is aan ieder persoonlijk gericht in zijn directheid, het is duidelijk in zijn bedoeling met ons leven en onze toekomst, maar het is ook dringend.
We moeten kiezen, we moeten gehoorzaam worden, we moeten vandaag nog gaan doen wat de Here zegt en bedoelt, opdat we niet achterblijven op die grote dag als de Here Jezus uit de hemel Zijn plaats zal verlaten en op weg gaat om Zijn Gemeente thuis te halen. Niemand weet dag en uur, daarom: waak en neem u vandaag nog voor de Here voor honderd procent te gaan dienen. Alles in orde te maken, op uw werk, in uw huwelijk in uw gezin, in uw kerk. Laat er nergens een onbetaalde rekening zijn. De Boodschap des Heren heeft haast, omdat we in de laatste ure leven. Jezus komt!
Feike ter Velde