Gods Heilige Berg in Jeruzalem
Eindtijdoorlogen zullen om Jeruzalem gaan. Zacharia 12 voorzegt en geeft details over twee van die oorlogen. Eerst van alle volken rondom Israël. Waarschijnlijk zullen islamitische legers en massa’s de Heilige Stad belegeren. Als dit mislukt zullen ‘alle naties’, dus Verenigde Naties Jeruzalem aanvallen.
De HERE, de God van Israël zal Zijn volk helpen en die volken zullen zich ‘deerlijk verwonden’. Zelfs na het duizendjarige Vrederijk zal, onder leiding van de vorst van de duisternis, de ‘Geliefde Stad’ belegerd worden. Daarna volgt het oordeel voor de Grote Witte Troon. Ten slotte komen de Nieuwe Hemel en de Nieuwe Aarde.
Waar zijn we nu? Wat gebeurt er allemaal op en rond Gods Heilige Berg?
In Israël is men nog steeds vol heilige ijver bezig met voorbereidingen voor de bouw van de derde of, als de tabernakel meegeteld wordt, de vierde Tempel. Sommige orthodoxe Joodse groepen zijn daartegen. Zij lezen Maleachi 3: ‘…plotseling zal met Zijn tempel komen, de Here die gij zoekt’ (vers 1). Dus ‘met Zijn’ tempel in plaats van ‘tot Zijn tempel’. Maar anderen citeren Exodus 25: ‘zij zullen Mij een heiligdom maken en Ik zal in hun midden wonen’ (vers 8). Dus: ‘Zij zullen maken…’ Maar in Exodus 25:8 lezen we over ‘het heiligdom door Uw hand gesticht’ (Exodus 15:27). Salomo bouwde de Tempel volgens het ontwerp dat David van de HERE had gekregen (1 Kronieken 28:11-19).
Massale jihad
De regering van Israël is heel voorzichtig wat betreft alles wat op het Tempelplein gebeurt. De Waqf, de islamitische beheersorganisatie, laat niet toe dat er gebeden wordt. Wij mochten zelfs onze Bijbels niet meenemen. Het kleinste incident kan op een nieuwe intifada uitlopen. Als bijvoorbeeld het Tempelinstituut en de Getrouwen van de Tempelberg met een aantal andere Joodse tempelorganisaties een eerste steen gaan leggen voor de nieuwe tempel, zal dat het startschot betekenen voor een massale jihad van miljoenen moslims om de Haram al-Sharif (het Edele Heiligdom), zoals moslims de Tempelberg noemen, te bevrijden. De al-Aqsa moskee op het tempelplein is hun derde heiligdom.
De Israëlische regering houdt zich dan ook nauwkeurig aan de status quo die voor het tempelplein is afgesproken. Natuurlijk wordt er wel door vrome Joden en christen-bezoekers ‘stilletjes’ gebeden. De HERE zal die gebeden op Zijn tijd wel verhoren. Er is zelfs ‘vermomd’ een Joods huwelijk gesloten.
Bedehuis voor alle volken
Er zijn ook Korangeleerden die voorstander zijn van de herbouw van de Tempel. Bijvoorbeeld de Turkse moslimleider Adnan Oktar, die regelmatig contact heeft met het Sanhedrin. Onlangs zagen we hem op een foto met veel Joodse Thora-geleerden en een paar hoge moslimgeleerden. De Tempel moet een ‘bedehuis voor alle volken heten’ (Marcus 11:17 en Jesaja 56:7). Zo redeneert en pleit Adnan Oktar.
Het Sanhedrin heeft ook brieven geschreven naar de presidenten Vladimir Poetin en Donald Trump, met het verzoek zich samen in te zetten voor de bouw van de tempel op de Heilige Berg. Tijdens een bezoek aan Jeruzalem in 2012 heeft Poetin bij de Muur gebeden. Trump op zijn beurt heeft dat eerder dit jaar gedaan. Het Sanhedrin riep deze twee wereldleiders op samen het voorbeeld van de beroemde Perzische koning Cyrus (Kores) te volgen en hun ‘door de Bijbel gemandateerde rol te vervullen bij de herbouw van de Joodse Tempel in Jeruzalem’ (zie 2 Kronieken 36:22,23 en Spreuken 21:1).
Er is ook een geestelijk probleem. Ezra reageerde fel toen vijanden van Israël met hen wilden bouwen aan de Tempel. Zerubbabel en andere leiders antwoordden hen: ‘Het gaat niet aan dat u met ons een huis voor onze God bouwt, want wij alleen willen een huis voor de HERE, de God van Israël bouwen’ (Ezra 4:3). Moeilijke beslissingen voor de geestelijke en politieke leiders van Israël. Ook onze gebeden hebben invloed. Een tweede probleem is dat het zeer waarschijnlijk is dat de antichrist deze nieuwe Tempel zal ontwijden.
Grote vorderingen
De organisaties die zich bezighouden met de nieuwe Tempel maken interessante vorderingen. De gouden kandelaar, de Menora is klaar. De tafel voor de toonbroden en het reukofferaltaar zijn klaar. Ook grote voorwerpen zoals het brandofferaltaar en het grote wasbekken waar priesters zich reinigen voordat zij de tempel binnengaan, kleding voor de hogepriester en priesters, muziekinstrumenten om de tempelzangen te begeleiden zijn klaar voor gebruik. Veel ervan wordt al bij oefeningen voor een echte dienst in de komende Tempel onder toezicht van het Sanhedrin gebruikt.
Het blauw- en roodpurper voor de efod, de olie voor de kandelaar, allemaal klaar. De geschiedenis van de zoektocht en het bijna-vinden van de rode koe (Zie Numeri 19:2) waarvan de as nodig is om het reinigingswater voor de Tempel en de dienaren van Gods huis te produceren is ‘op een haar na’ voltooid. Priesters worden opgeleid, Levieten leren tempelzangen en hun speciale taken uit te voeren.
Ook het offeren van offerdieren wordt geoefend. De Tempelorganisaties wilden begin april met Pesach in het Davidson Archeologisch Park (dichtbij de zuidelijk muur van het Tempelplein) een Paasoffer brengen. Echt brengen kan niet, dat mag alleen in de Tempel. De politie verbood deze ceremonie. Maar het Hooggerechtshof vernietigde dit verbod. Het moest wel op een andere plaats in Jeruzalem plaatsvinden. Dat is dan ook gebeurd.
“Bijna klaar,” zeggen we misschien. De grote vraag is wanneer de HERE het tijd vindt om de eerste steen te leggen voor Zijn heiligdom op de Heilige Berg.
De islam en Jeruzalem
Jeruzalem wordt niet in de Koran genoemd. Vijf jaar na de dood van Mohammed in 632 werd Jeruzalem veroverd. Na enig zoekwerk in de Koran kwamen de Korankenners op Soera 17:1, een tekst die zou kunnen slaan op een islamitische band met Jeruzalem: ‘Lofprijs aan Hem die zijn dienaar des nachts deed reizen van het Gewijde Bedehuis naar het Uiterste Bedehuis.’ Het ‘Gewijde Bedehuis’ is de Ka’aba in Mekka en het ‘Uiterste Bedehuis’ is dan het Tempelplein in Jeruzalem. Vanaf die plek zou Mohammed naar de hemel gebracht zijn. Daar zou hij met Jezus en Maria hebben gebeden en hun bidden hebben geleid. Een teken van de suprematie van de islam over het christendom. Ook zou hij daar de Koran hebben ontvangen. Deze Nachtreis is de belangrijkste band van de islam met Jeruzalem.
De al-Aqsa moskee op het Tempelplein is veel later gebouwd. Toch spelen het Tempelplein, Jeruzalem en de twee islamitische ‘heiligdommen’ op de Heilige Berg een belangrijke rol voor moslims. Dit komt en wordt gevoed door verhalen over gezegden en daden van Mohammed en over eindtijdgebeurtenissen (hadith). In de islamitische eschatologie zijn Jeruzalem en het Tempelplein heel belangrijk. De messias die de islam verwacht wordt de Mahdi (messias) genoemd. Hij zal met behulp van Jezus (Isa in de Koran) die uit de hemel komt) de dajjal (antichrist) en de christenheid verslaan en een wereldwijd islamitisch rijk onder de sharia stichten.
En wij?
Wij belijden: ‘De HEERE is groot en zeer te prijzen, in de stad van onze God, op Zijn heilige berg’ (Psalm 48:2). En: ‘…de vreemdelingen die zich bij de HERE aansluiten… zal Ik brengen naar Mijn heilige berg en Ik zal hun vreugde bereiden in Mijn bedehuis’ (Jesaja 56:4-7). Nu het allemaal zo dichtbij komt en spanningen rond Gods Heilige Berg oplopen, doen we des temeer wat Psalm 122:6 opdraagt: ‘BIDT JERUZALEM VREDE TOE.’
Jan van Barneveld
De HERE, de God van Israël zal Zijn volk helpen en die volken zullen zich ‘deerlijk verwonden’. Zelfs na het duizendjarige Vrederijk zal, onder leiding van de vorst van de duisternis, de ‘Geliefde Stad’ belegerd worden. Daarna volgt het oordeel voor de Grote Witte Troon. Ten slotte komen de Nieuwe Hemel en de Nieuwe Aarde.
Waar zijn we nu? Wat gebeurt er allemaal op en rond Gods Heilige Berg?
In Israël is men nog steeds vol heilige ijver bezig met voorbereidingen voor de bouw van de derde of, als de tabernakel meegeteld wordt, de vierde Tempel. Sommige orthodoxe Joodse groepen zijn daartegen. Zij lezen Maleachi 3: ‘…plotseling zal met Zijn tempel komen, de Here die gij zoekt’ (vers 1). Dus ‘met Zijn’ tempel in plaats van ‘tot Zijn tempel’. Maar anderen citeren Exodus 25: ‘zij zullen Mij een heiligdom maken en Ik zal in hun midden wonen’ (vers 8). Dus: ‘Zij zullen maken…’ Maar in Exodus 25:8 lezen we over ‘het heiligdom door Uw hand gesticht’ (Exodus 15:27). Salomo bouwde de Tempel volgens het ontwerp dat David van de HERE had gekregen (1 Kronieken 28:11-19).
Massale jihad
De regering van Israël is heel voorzichtig wat betreft alles wat op het Tempelplein gebeurt. De Waqf, de islamitische beheersorganisatie, laat niet toe dat er gebeden wordt. Wij mochten zelfs onze Bijbels niet meenemen. Het kleinste incident kan op een nieuwe intifada uitlopen. Als bijvoorbeeld het Tempelinstituut en de Getrouwen van de Tempelberg met een aantal andere Joodse tempelorganisaties een eerste steen gaan leggen voor de nieuwe tempel, zal dat het startschot betekenen voor een massale jihad van miljoenen moslims om de Haram al-Sharif (het Edele Heiligdom), zoals moslims de Tempelberg noemen, te bevrijden. De al-Aqsa moskee op het tempelplein is hun derde heiligdom.
De Israëlische regering houdt zich dan ook nauwkeurig aan de status quo die voor het tempelplein is afgesproken. Natuurlijk wordt er wel door vrome Joden en christen-bezoekers ‘stilletjes’ gebeden. De HERE zal die gebeden op Zijn tijd wel verhoren. Er is zelfs ‘vermomd’ een Joods huwelijk gesloten.
Bedehuis voor alle volken
Er zijn ook Korangeleerden die voorstander zijn van de herbouw van de Tempel. Bijvoorbeeld de Turkse moslimleider Adnan Oktar, die regelmatig contact heeft met het Sanhedrin. Onlangs zagen we hem op een foto met veel Joodse Thora-geleerden en een paar hoge moslimgeleerden. De Tempel moet een ‘bedehuis voor alle volken heten’ (Marcus 11:17 en Jesaja 56:7). Zo redeneert en pleit Adnan Oktar.
Het Sanhedrin heeft ook brieven geschreven naar de presidenten Vladimir Poetin en Donald Trump, met het verzoek zich samen in te zetten voor de bouw van de tempel op de Heilige Berg. Tijdens een bezoek aan Jeruzalem in 2012 heeft Poetin bij de Muur gebeden. Trump op zijn beurt heeft dat eerder dit jaar gedaan. Het Sanhedrin riep deze twee wereldleiders op samen het voorbeeld van de beroemde Perzische koning Cyrus (Kores) te volgen en hun ‘door de Bijbel gemandateerde rol te vervullen bij de herbouw van de Joodse Tempel in Jeruzalem’ (zie 2 Kronieken 36:22,23 en Spreuken 21:1).
Er is ook een geestelijk probleem. Ezra reageerde fel toen vijanden van Israël met hen wilden bouwen aan de Tempel. Zerubbabel en andere leiders antwoordden hen: ‘Het gaat niet aan dat u met ons een huis voor onze God bouwt, want wij alleen willen een huis voor de HERE, de God van Israël bouwen’ (Ezra 4:3). Moeilijke beslissingen voor de geestelijke en politieke leiders van Israël. Ook onze gebeden hebben invloed. Een tweede probleem is dat het zeer waarschijnlijk is dat de antichrist deze nieuwe Tempel zal ontwijden.
Grote vorderingen
De organisaties die zich bezighouden met de nieuwe Tempel maken interessante vorderingen. De gouden kandelaar, de Menora is klaar. De tafel voor de toonbroden en het reukofferaltaar zijn klaar. Ook grote voorwerpen zoals het brandofferaltaar en het grote wasbekken waar priesters zich reinigen voordat zij de tempel binnengaan, kleding voor de hogepriester en priesters, muziekinstrumenten om de tempelzangen te begeleiden zijn klaar voor gebruik. Veel ervan wordt al bij oefeningen voor een echte dienst in de komende Tempel onder toezicht van het Sanhedrin gebruikt.
Het blauw- en roodpurper voor de efod, de olie voor de kandelaar, allemaal klaar. De geschiedenis van de zoektocht en het bijna-vinden van de rode koe (Zie Numeri 19:2) waarvan de as nodig is om het reinigingswater voor de Tempel en de dienaren van Gods huis te produceren is ‘op een haar na’ voltooid. Priesters worden opgeleid, Levieten leren tempelzangen en hun speciale taken uit te voeren.
Ook het offeren van offerdieren wordt geoefend. De Tempelorganisaties wilden begin april met Pesach in het Davidson Archeologisch Park (dichtbij de zuidelijk muur van het Tempelplein) een Paasoffer brengen. Echt brengen kan niet, dat mag alleen in de Tempel. De politie verbood deze ceremonie. Maar het Hooggerechtshof vernietigde dit verbod. Het moest wel op een andere plaats in Jeruzalem plaatsvinden. Dat is dan ook gebeurd.
“Bijna klaar,” zeggen we misschien. De grote vraag is wanneer de HERE het tijd vindt om de eerste steen te leggen voor Zijn heiligdom op de Heilige Berg.
De islam en Jeruzalem
Jeruzalem wordt niet in de Koran genoemd. Vijf jaar na de dood van Mohammed in 632 werd Jeruzalem veroverd. Na enig zoekwerk in de Koran kwamen de Korankenners op Soera 17:1, een tekst die zou kunnen slaan op een islamitische band met Jeruzalem: ‘Lofprijs aan Hem die zijn dienaar des nachts deed reizen van het Gewijde Bedehuis naar het Uiterste Bedehuis.’ Het ‘Gewijde Bedehuis’ is de Ka’aba in Mekka en het ‘Uiterste Bedehuis’ is dan het Tempelplein in Jeruzalem. Vanaf die plek zou Mohammed naar de hemel gebracht zijn. Daar zou hij met Jezus en Maria hebben gebeden en hun bidden hebben geleid. Een teken van de suprematie van de islam over het christendom. Ook zou hij daar de Koran hebben ontvangen. Deze Nachtreis is de belangrijkste band van de islam met Jeruzalem.
De al-Aqsa moskee op het Tempelplein is veel later gebouwd. Toch spelen het Tempelplein, Jeruzalem en de twee islamitische ‘heiligdommen’ op de Heilige Berg een belangrijke rol voor moslims. Dit komt en wordt gevoed door verhalen over gezegden en daden van Mohammed en over eindtijdgebeurtenissen (hadith). In de islamitische eschatologie zijn Jeruzalem en het Tempelplein heel belangrijk. De messias die de islam verwacht wordt de Mahdi (messias) genoemd. Hij zal met behulp van Jezus (Isa in de Koran) die uit de hemel komt) de dajjal (antichrist) en de christenheid verslaan en een wereldwijd islamitisch rijk onder de sharia stichten.
En wij?
Wij belijden: ‘De HEERE is groot en zeer te prijzen, in de stad van onze God, op Zijn heilige berg’ (Psalm 48:2). En: ‘…de vreemdelingen die zich bij de HERE aansluiten… zal Ik brengen naar Mijn heilige berg en Ik zal hun vreugde bereiden in Mijn bedehuis’ (Jesaja 56:4-7). Nu het allemaal zo dichtbij komt en spanningen rond Gods Heilige Berg oplopen, doen we des temeer wat Psalm 122:6 opdraagt: ‘BIDT JERUZALEM VREDE TOE.’
Jan van Barneveld