God is liefde
(1 Johannes 4:7-11)
Op 18 juni wordt massaal Vaderdag gevierd. De kinderen hebben hun best weer gedaan met het maken van zelfgemaakte stropdassen. De zelfstandig ondernemer heeft door deze dag weer wat extra omzet kunnen maken. Prachtig en ik gun ieder zo zijn feestje. Maar het is toch wat karig, één dag per jaar ‘Vaderdag’.
Wat is het heerlijk om te kunnen zeggen dat het iedere dag Vaderdag is. Niet een dag van gezelligheid, cadeautjes en extra aandacht voor je aardse vader. Maar iedere dag leven vanuit de genade, liefde, bescherming en zorg van je hemelse Vader.
De verandering van Johannes
Johannes wordt de apostel van de liefde genoemd. De discipelen Johannes en Jakobus waren broers van elkaar. Zij waren zonen van Zebedeüs. Maar de Heere Jezus gaf hun de bijnaam ‘Boanerges’, dat betekent ‘zonen van de donder’. Dit laat iets van hun karakter zien. Zij wilden vuur uit de hemel laten neerdalen op de Samaritanen en beide broers wilden de eerste plaats, aan de rechter- en linkerzijde, in het Koninkrijk van de Heere Jezus. Johannes was blijkbaar een man met een sterk en ambitieus karakter.
Maar de naam Johannes betekent ‘de Heere is genadig’. Dit lijkt in tegenspraak met het karakter van Johannes. Maar de Heere Jezus had Johannes lief en Hij heeft hem onderwezen in de school van de genade. De geliefde discipel van de Heere Jezus is veranderd doordat Hij leefde in de nabijheid van de Heere Jezus. Hij zal steeds meer oog hebben gekregen voor de grootheid van Gods liefde en genade die op een volstrekt unieke wijze aan het licht is gekomen in de Zoon van Gods liefde.
Op latere leeftijd kon Johannes daarom niet zwijgen van Gods Vaderlijke liefde. De brief die Johannes schreef wordt gekenmerkt door Gods liefde. 1 Johannes 1:7 begint met de woorden ‘Laten wij elkaar liefhebben’ (vers 7). Direct daarop geeft Johannes twee redenen aan om elkaar lief te hebben.
Een bepaalde natuur
De eerste reden vinden wij in vers 8: ‘God is liefde’. De liefde heeft z’n wortels in God zelf. Het Griekse woord voor liefde is hier ‘agapè’. De onvoorwaardelijke liefde die het beste voor de ander zoekt, ongeacht of het beantwoord wordt of niet.
God is niet voor 70 procent, 90 procent of 99,9 procent liefde, maar Hij is voor 100 procent ‘agapè-liefde’. Dat is wat en wie Hij is. Zijn hele wezen is liefde. Wat Hij doet of laat, is uiting van Zijn liefde. Dat is Zijn persoon en natuur.
Wij kunnen alleen door bekering en wedergeboorte deel krijgen aan deze natuur. ‘Daardoor heeft Hij ons de grootste en kostbare beloften geschonken, opdat u daardoor deel zou krijgen aan de Goddelijke natuur’ (2 Petrus 1:4).
Dieren hebben een bepaalde natuur. De natuur van een leeuw is brullen en vlees eten. De natuur van een koe is dat hij loeit en gras eet. Zo is de natuur van een kind van God dat hij liefde uit. Deze liefde is geen menselijke prestatie maar een Goddelijke gave, een vrucht van de Heilige Geest.
Geen woorden maar daden
De tweede reden om elkaar lief te hebben vinden wij in de verzen 9-11: ‘Gods liefde is belangrijk’. Gods liefde is belangrijk als gevolg van wat God voor ons gedaan heeft.
‘Hierin is de liefde van God aan ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat wij zouden leven door Hem. Maar dat Hij ons liefhad en Zijn Zoon zond als verzoening voor onze zonden’ (vers 9,10).
Zijn liefde is geen geïsoleerde liefde, maar liefde die Hij wil projecteren op een mens. Er moet iemand zijn waarop God Zijn liefde kan uitstorten. Gods liefde is niet door woorden, maar door daden. De grootste daad waarin wij Gods liefde kunnen ontdekken is in Zijn gevende liefde in Zijn Zoon.
Ons probleem is dat wij zo makkelijk over liefde en genade spreken. Maar wij leven het vaak niet uit. Onze liefde kan gemakkelijk statisch en passief zijn. Dietrich Bonhoeffer, de Duitse predikant die in april 1945 door het naziregime is omgebracht, zei over goedkope genade: “Goedkope genade is genade zonder navolging, genade zonder kruis, genade zonder de levende, mens geworden Christus.”
Vaderlijke en actieve liefde
Gods genade is geen goedkope genade maar opofferende liefde. Gods gevende liefde heeft Hem alles gekost. Het is God in actie.
God nam het initiatief. Hij ‘heeft gezonden’ wijst op een historische daad in het verleden. Maar die een blijvend effect heeft voor het heden. Want het is tot verzoening van onze zonden. Het effect van Christus’ komen op aarde was en is dat mensen een nieuw begin kunnen maken. De liefde is van God uitgegaan. De menswording van de Heere Jezus Christus die uitliep op de dood aan het kruis is de grootste manifestatie van Gods liefde. Immers, door de zonde was er een breuk gekomen tussen God en mensen. Christus’ dood aan het kruis maakte duidelijk wat wij mensen ten diepste zijn: zondaars die leven onder het oordeel en de toorn van God. Maar Christus’ sterven betekent een verzoening voor onze zonden. Daardoor is de weg tot God de Vader weer open en begaanbaar. Dat is Gods Vaderlijke en actieve liefde voor ons.
‘Geliefden, als God ons zo liefhad, moeten ook wij elkaar liefhebben’ (vers 11).
Fijne Vaderdagen!
Martin Penning
Op 18 juni wordt massaal Vaderdag gevierd. De kinderen hebben hun best weer gedaan met het maken van zelfgemaakte stropdassen. De zelfstandig ondernemer heeft door deze dag weer wat extra omzet kunnen maken. Prachtig en ik gun ieder zo zijn feestje. Maar het is toch wat karig, één dag per jaar ‘Vaderdag’.
Wat is het heerlijk om te kunnen zeggen dat het iedere dag Vaderdag is. Niet een dag van gezelligheid, cadeautjes en extra aandacht voor je aardse vader. Maar iedere dag leven vanuit de genade, liefde, bescherming en zorg van je hemelse Vader.
De verandering van Johannes
Johannes wordt de apostel van de liefde genoemd. De discipelen Johannes en Jakobus waren broers van elkaar. Zij waren zonen van Zebedeüs. Maar de Heere Jezus gaf hun de bijnaam ‘Boanerges’, dat betekent ‘zonen van de donder’. Dit laat iets van hun karakter zien. Zij wilden vuur uit de hemel laten neerdalen op de Samaritanen en beide broers wilden de eerste plaats, aan de rechter- en linkerzijde, in het Koninkrijk van de Heere Jezus. Johannes was blijkbaar een man met een sterk en ambitieus karakter.
Maar de naam Johannes betekent ‘de Heere is genadig’. Dit lijkt in tegenspraak met het karakter van Johannes. Maar de Heere Jezus had Johannes lief en Hij heeft hem onderwezen in de school van de genade. De geliefde discipel van de Heere Jezus is veranderd doordat Hij leefde in de nabijheid van de Heere Jezus. Hij zal steeds meer oog hebben gekregen voor de grootheid van Gods liefde en genade die op een volstrekt unieke wijze aan het licht is gekomen in de Zoon van Gods liefde.
Op latere leeftijd kon Johannes daarom niet zwijgen van Gods Vaderlijke liefde. De brief die Johannes schreef wordt gekenmerkt door Gods liefde. 1 Johannes 1:7 begint met de woorden ‘Laten wij elkaar liefhebben’ (vers 7). Direct daarop geeft Johannes twee redenen aan om elkaar lief te hebben.
Een bepaalde natuur
De eerste reden vinden wij in vers 8: ‘God is liefde’. De liefde heeft z’n wortels in God zelf. Het Griekse woord voor liefde is hier ‘agapè’. De onvoorwaardelijke liefde die het beste voor de ander zoekt, ongeacht of het beantwoord wordt of niet.
God is niet voor 70 procent, 90 procent of 99,9 procent liefde, maar Hij is voor 100 procent ‘agapè-liefde’. Dat is wat en wie Hij is. Zijn hele wezen is liefde. Wat Hij doet of laat, is uiting van Zijn liefde. Dat is Zijn persoon en natuur.
Wij kunnen alleen door bekering en wedergeboorte deel krijgen aan deze natuur. ‘Daardoor heeft Hij ons de grootste en kostbare beloften geschonken, opdat u daardoor deel zou krijgen aan de Goddelijke natuur’ (2 Petrus 1:4).
Dieren hebben een bepaalde natuur. De natuur van een leeuw is brullen en vlees eten. De natuur van een koe is dat hij loeit en gras eet. Zo is de natuur van een kind van God dat hij liefde uit. Deze liefde is geen menselijke prestatie maar een Goddelijke gave, een vrucht van de Heilige Geest.
Geen woorden maar daden
De tweede reden om elkaar lief te hebben vinden wij in de verzen 9-11: ‘Gods liefde is belangrijk’. Gods liefde is belangrijk als gevolg van wat God voor ons gedaan heeft.
‘Hierin is de liefde van God aan ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat wij zouden leven door Hem. Maar dat Hij ons liefhad en Zijn Zoon zond als verzoening voor onze zonden’ (vers 9,10).
Zijn liefde is geen geïsoleerde liefde, maar liefde die Hij wil projecteren op een mens. Er moet iemand zijn waarop God Zijn liefde kan uitstorten. Gods liefde is niet door woorden, maar door daden. De grootste daad waarin wij Gods liefde kunnen ontdekken is in Zijn gevende liefde in Zijn Zoon.
Ons probleem is dat wij zo makkelijk over liefde en genade spreken. Maar wij leven het vaak niet uit. Onze liefde kan gemakkelijk statisch en passief zijn. Dietrich Bonhoeffer, de Duitse predikant die in april 1945 door het naziregime is omgebracht, zei over goedkope genade: “Goedkope genade is genade zonder navolging, genade zonder kruis, genade zonder de levende, mens geworden Christus.”
Vaderlijke en actieve liefde
Gods genade is geen goedkope genade maar opofferende liefde. Gods gevende liefde heeft Hem alles gekost. Het is God in actie.
God nam het initiatief. Hij ‘heeft gezonden’ wijst op een historische daad in het verleden. Maar die een blijvend effect heeft voor het heden. Want het is tot verzoening van onze zonden. Het effect van Christus’ komen op aarde was en is dat mensen een nieuw begin kunnen maken. De liefde is van God uitgegaan. De menswording van de Heere Jezus Christus die uitliep op de dood aan het kruis is de grootste manifestatie van Gods liefde. Immers, door de zonde was er een breuk gekomen tussen God en mensen. Christus’ dood aan het kruis maakte duidelijk wat wij mensen ten diepste zijn: zondaars die leven onder het oordeel en de toorn van God. Maar Christus’ sterven betekent een verzoening voor onze zonden. Daardoor is de weg tot God de Vader weer open en begaanbaar. Dat is Gods Vaderlijke en actieve liefde voor ons.
‘Geliefden, als God ons zo liefhad, moeten ook wij elkaar liefhebben’ (vers 11).
Fijne Vaderdagen!
Martin Penning