God gaat de aarde verlossen

Feike ter Velde • 77 - 2001/02 • Uitgave: 1
HET IS VAN GROOT BELANG HET HEILSPLAN GODS TE KENNEN. DE SCHRIFTEN GEVEN ONS DAARIN INZICHT. WIE DE BIJBEL LEEST KRIJGT OOK AANDACHT VOOR DE VERSCHILLENDE FASEN IN GODS HEILSPAN EN DE VOLGORDE WAARIN DE DINGEN ZICH VOLTREKKEN.
MAAR PAS OP VOOR VALSE PROFETIE!

Model voor de komende verlossing van de wereld staat de Exodus van het oude Israël uit de macht van Egypte. De dingen in de Schrift zijn niet alleen opgetekend als historisch interessante gegevens, maar vooral ook als onderwijs en ter waarschuwing (1 Cor. 10:11). Daarom kunnen we vandaag nog steeds lessen leren uit wat toen gebeurde. De verlossing des Heren geschiedt in wonderbare hoogtepunten en dieptepunten in de geschiedenis. In de verlossing van Israël uit Egypte liggen diepe geestelijke lessen en grootse profetische vergezichten.

LAAT MIJN VOLK GAAN
In het dramatische "Laat Mijn volk gaan" (Ex. 5:1) resoneert het machtige spreken van de levende God door tot in de 21e eeuw. Het moet nog steeds zijn uiteindelijke vervulling krijgen. Want met de bevrijding van Gods volk - wat nu een twee-ledige betekenis heeft: de Gemeente en Israël - zal heel het aanzien van de wereld ingrijpend veranderen. Alles zal anders zijn in de hemel en op de aarde. Want in de bevrijding van Gods volk ligt de bevrijding van de hele schepping besloten.

Het boek Exodus geeft een helder inzicht aan elke gelovige wat zijn verlossing inhoudt. Tegelijkertijd: bij de geschiedenis van Israëls verlossing uit Egypte krijgen we diepe geestelijke lessen voor ons eigen geloofsleven. De macht van Farao mogen we geestelijk zien als de macht van de zonde, waarin ieder mens zich gevangen weet. Nu heeft daar het machtige spreken van God geklonken: "Laat Mijn volk gaan".

Centraal in Israëls bevrijding staat het geslachte lam. Wie de Schrift bestudeert kan niet anders dan in verwondering stilstaan bij dat wat wordt geschilderd in Exodus 12 - over het lam. Het wordt helemaal 'het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt' (Joh. 1:29). Daarmee beroven we Israël niet van zijn geschiedenis, maar zien in die geschiedenis een geestelijke onderwijzing voor ons: heidenen (Rom. 15:4). En die onderwijzing vinden we in de vele details die worden beschreven.

HET COMPROMIS
Farao is bereid uiteindelijk zijn ijzeren greep op Gods volk te verzachten, zodat Israël de Here kan dienen. Hij wil een compromis sluiten: "Offert aan uw God in dit land" (Ex. 6:25). Is dat niet kenmerkend voor ons christenleven? Toch nog zoveel mogelijk ‘van de wereld genieten en eruit halen wat erin zit? Dat biedt de duivel ons aan: 'Offert de Here in dit land'. Men kan toch niet alles opgeven? Je wilt toch ook nog een beetje 'genieten'? Je hoort het jezelf zeggen. Maar Mozes weigert: Onmogelijk!
Dan komt er een tweede aanbod van Farao, een 'compromis dat meer ruimte geeft: "Gij moogt niet al te ver weg gaan" (Ex. 6:281:. Eén been in de wereld' en één been in liet Koninkrijk van God. Maar ook dat is geen echte verlossing, Niet 'voor Israël, en geestelijk' gesproken niet voor ons: Hoevelen hebben het niet geprobeerd; maar moesten vroeg of laat ervaren dat de gesel der zonde en de macht van het kwaad nog steeds voluit aanwezig waren? Zo kan het niet. Als de Here verlossen gaat wordt het een volkomen bevrijding uit de macht van de boze.

Farao doet nog een andere poging: 'Gij mannen moogt gaan om de Here te dienen' (Ex. 10:11)- Alleen de mannen, vrouwen en kinderen niet. Wees zon' halfbakken oplossing, die geen oplossing is. Is ‘t niet: "Ik en mijn huis zullen de Here dienen! (Joz. 24:15)? Men kan niet op z’n eentje christen zijn en de rest van de huisgenoten maar aan hun lot overlaten. Nee, "Ik en mijn huis', zij volgen in mijn kielzog, zij volgen mijn geloof na, zij begeren die heerlijke dingen van God ook te kennen en te bezitten. Zó moet het zijn, zegt Jozua. Daarom was het voorstel van Farao absoluut onacceptabel. De wereld begrijpt de dingen van God niet, kan dat ook niet begrijpen.

Nog een laatste poging doet Farao om het volk van God in zijn macht te behouden. "Uw kleinvee en uw runderen moeten achterblijven" (Ex. 10:24). Nee, ook met alles wat we bezitten zullen we de Here dienen, Onze bezittingen zijn net zo goed van de Here als dat wij datzelf zijn. We kunnen niet zeggen te geloven en dan onze zaken doen zonder God. Ook dat compromis zal een gelovige beslist afwijzen. Hel "Ik en mijn huis" betekent allen die bij mij zijn en alles wat ik bezit. Een volkomen overgave van geheel ons leven bewerkt een volkomen verlossing uit de macht van de zonde. Dat is de enige weg.

Mozes had van de Here begrepen dat het om honderd procent ging. Om alles of niets. Hij had hoog ingezet bij Farao. Dat dwong respect af. Hij was een gezien man, zelfs bij Farao's dienaren (Ex. 11:3). Mozes kende de woorden van de levende God: “Farao, laat Mijn volk gaan”! Daarop heeft Mozes niets ingeboet,' niets op afgedongen, niets weggeredeneerd om tot een vergelijk met Farao te komen. Hij wist dat alles van Farao en zijn goden de Here een gruwel was (Ex.. 8:56). Mozes wist: "wie een vriend van de wereld wil zijn wordt metterdaad een vijand van God" (Jac. 4:4).

DE GEMEENTE
De goddelijke principes die golden voor Israëls verlossing uit Egypte, die gelden ook voor de verlossing van de Gemeente uit deze wereld. Wat kunnen we veel leren van wat de Schrift ons hier leert. De Gemeente wordt verlost uit de volkerenwereld en uit heel het goddeloze systeem dat deze wereld in zichzelf is. De overste van deze wereld is Gods grote tegenstander, de duivel. Hij hitst de volkeren en elk individu op tot vijandschap tegen de Schepper van' hemel en aarde. Maar ook nu klinkt - na Golgotha en Gethsemané het machtswoord van de hemel: "Laat Mijn volk gaan". Gods heilsplan voorziet in de. verlossing van de Gemeente uit de heidenwereld. Sinds de Pinksterdag is die verlossing werkelijkheid geworden vanuit Jeruzalem tot aan de uitersten der aarde. Wij leven vandaag in 'het laatst der dagen'. We zijn Gemeente van de eindtijd.

PAS OP… VALSE PROFETIE!
Zoals Farao valse compromissen zocht voor Gods volk, zo, worden ons vandaag valse compromissen verkondigd. Er zijn leringen die ons willen doen geloven dat het Gods bedoeling is met de volkeren' een verbond te sluiten, omdat Hij immers de Koning' der koningen is. We vinden dit notabene in evangelische kringen; o.a. door Ir. Pieter Bas die zich inzet om mensen te mobiliseren tot gebed"

Dooreen verkeerde visie op het Koninkrijk worden er totaal verkeerde dingen aan de Gemeente' voorgehouden. In die visie is het Koninkrijk Gods in vleze wereld aan zijn opmars begonnen. Volgens deze visie is het een "teken van de tijd" dat er 'verzoening tussen de volken op gang is gekomen' en er een vergevingsgezindheid groeit onder staatshoofden, Het wordt gezien als taak van de Gemeente om "naties te brengen onder een verbondsrelatie met Koning Jezus".

Hier ontstaat een theologische verwarring en een brij van gedachten, die resulteert in volkomen onbijbelse conclusies. Israël wordt hier totaal buitengesloten. De triomferende kerk van de eindtijd, met aan het hoofd Koning Jezus, is wat ons te wachten zou staan. Dit is valse profetie. De Gemeente dient waakzaam te zijn, meer dan ooit te voren!

DE CHRONOLOGIE
Eerst is Israël verlost uit de slavernij en verkozen tot Gods enige verbondsvolk op aarde. Uit Israël is de Verlosser gekomen: Jeshua Messiah. Dan gaat de Here eerst een volk verlossen voor Zijn Naam uit de volkeren: de Gemeente. Daarná, als dat grote werk is voltooid, zal Hij Israël verlossen uit de volkeren, want Zijn verbond met Israël is nog steeds van kracht (Hand. 15:16), Als Israël is verlost - dwars door de grote verdrukking heen en tot hoofd der natiën is geworden, dan zal de Here de aarde, de schepping verlossen. De grote diabolos, de duivel, werpt Gods verlossingsplan door elkaar om heel de wereld en de religies te misleiden en te brengen tot aanbidding van de Antichrist, die grote wonderen en tekenen zal' doen en heel de aarde in aanbidding voor hemzelf zal brengen (Openb. 13:12).

De valse wereldkerk zal daarin een actieve rol spelen.
Daarom: Waakt! De God des hemels gaat de aarde verlossen!

Feike ter Velde