Image

Geworteld en moedig in onzekere tijden

Corine Daane • 97 - 2021 • Uitgave: 10

Een zachte zucht. Ze had er zó naar uit gezien: de Bijbelkring kon weer bijeenkomen. Zo fijn om nu weer samen te kunnen Bijbellezen, leren, bidden en groeien! Maar de avond was heel anders gelopen... Iedereen had wel wát te zeggen over corona, politieke besluiten, vaccinatie en wat ze daar van vonden. En ook hoe dit alles te duiden in het licht van de eindtijd.

Uiteindelijk waren ze uiteen gegaan zonder dat de Bijbel open was geweest. Niet toegerust en wel onzeker geworden (wat was haar mening dan eigenlijk, maar daar was ze niet voor gekomen toch?) hield ze er een naar gevoel aan over.  

Geheel anders
Herkenbaar? Zoveel nieuwtjes en ontwikkelingen. Miljardairs die ruimtereisjes maken, grote gebieden door enorme regenval onder water of juist door extreme hitte in de problemen, en onderwijl blijft Covid-19 om onze aandacht zeuren en puzzelen we over het vaccin. We zijn onrustig tot bang en zoekend naar informatie, proberen we door een mening te vormen weer grip (op wie of wat eigenlijk?) te krijgen. Ook christenen doen hier volop aan mee. Maar hoe kunnen we in deze context ‘geheel anders’ zijn?  

Leven als christen in de eindtijd is niet altijd makkelijk. Terwijl om je heen de onrust voelbaar is, ervaar je ook in je eigen hart de vragen en een stuk zorg en onzekerheid over hoe het nu toch verder moet. Graag wil ik je drie pijlers uit Gods Woord meegeven, waar vanuit je een stabiel, geworteld, moedig christen kunt zijn in onstabiele, onzekere en onveilige tijden.  

1.    Focus je op de Heere Jezus
Laat Hem de liefde van je hart zijn en de aandacht van je hoofd. Liefde drijft vrees uit; moed is een gevolg van een hart dat vol van de Heere Jezus is. ‘Hij heeft Zelf gezegd: Ik zal u beslist niet loslaten en Ik zal u beslist niet verlaten. Daarom zeggen wij met goede moed: De Heere is voor mij een Helper en ik zal niet vrezen’ (Hebreeën 13:5b, 6a).  

2.    Let op elkaar Nee, niet met het ‘spoorboekje’ zoals de leer over de eindtijd door sommigen gehanteerd wordt. Een gesprek met hen lijkt op een toets: wanneer je een halte mist of het traject iets anders in je hoofd hebt, dan wordt aan je hele geestelijk leven getwijfeld. Maar heb je zorg om je geloofsgenoten? Zet je jezelf in voor hun opbouw in het geloof? Help je hen te groeien in hun relatie met de Heere Jezus? En… laat je toe dat anderen dat ook bij jou doen? ‘Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. En laten we op elkaar letten door elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken’ (Hebreeën 10:23-24).  

3.    Strek je uit naar ongelovigen Met je focus op de Heere Jezus, verlang je naar Zijn komst, en zie je de ontwikkelingen in de wereld in dat licht, met moedig vertrouwen tegemoet. Maar ook met zorg. Juist omdat je weet dat de Liefde van je leven, elk moment terug kan komen, zie je de grote dreiging voor de ongelovigen om je heen – hun ziel staat op het spel! En dus strek je je uit naar hen. ‘Wij zijn gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij u: laat u met God verzoenen!’ (2 Korinthe 5:20).  

Laten we, totdat Hij ons thuis roept of komt halen, voor Hem leven. Groeien in onze kennis van Hem en liefde voor Hem, andere gelovigen aanmoedigen en zelf van hen leren, en ons door Hem laten gebruiken om meer zielen toe te voegen aan de bruid (gemeente). Hou nog éven vol! De Bruidegom komt bíjna!  

Corine Daane