‘Geestelijke strijd’
Leven in de eindtijd, wat betekent dat eigenlijk. Zoeklicht-directeur Frits Boekhoff spreekt met een keur aan ‘bekende christenen’ over hun toekomstverwachting. Een verwachting die niet altijd gelijk is aan die van Het Zoeklicht, maar ook tot nadenken stemt.
‘Geestelijke strijd’
Voorheen was Mart-Jan Paul werkzaam als predikant; nu is hij senior docent Oude Testament aan de Christelijke Hogeschool Ede, deeltijdhoogleraar Oude Testament aan de Evangelische Theologische Faculteit te Leuven en eindredacteur Studiebijbel Oude Testament. Tevens publiceert hij boeken over bevrijdingspastoraat.
Bevrijdingspastoraat is nu niet direct een onderwerp dat je van professor Paul zou verwachten. Als predikant kreeg hij al regelmatig vragen hierover. Toen hij in 2001 bij de CHE ging werken, merkte hij dat een aantal van zijn studenten bij evangelisatiecampagnes en in de jongerencultuur met occulte zaken in aanraking kwamen. Ze wisten er niet goed raad mee en kregen daar ook geen onderwijs in. Dit was voor prof. Paul de aanleiding om, samen met dr. Siebesma en drs. Doornenbal het boek ‘Geestelijke strijd’ te schrijven.
Nog steeds bereiken hem op dit gebied veel hulpvragen, bijvoorbeeld van mensen die geleidegeesten in zich hebben, ook wel van mensen die uit andere religies komen en demonische bindingen ervaren en van een pleeggezin bijvoorbeeld met een kind uit een satanisch gezin.
Strijd van de satanisten
Prof. Paul heeft lange tijd contact gehad met een vrouw die uit de satanische hekserij komt, Angela Loeve. Satanische heksen houden zich bezig met het vervloeken van christenen. Angela is tot geloof gekomen, maar de gemeente waar zij naar toe ging wist onvoldoende raad met haar achtergrond. Prof. Paul heeft haar vijf jaar begeleid. Haar getuigenis is bij Gideon uitgegeven.
In de begeleiding van Angela vertelde zij dat deze heksen wedergeboren christenen, die bidden en dicht bij God leven, niet kunnen vervloeken. Als ze dat wel doen, komen de vervloekingen als een boemerang op henzelf terug. Satanisten richten zich op een voorganger of diens partner en kinderen, of op een bestuur van een christelijke school. Het doel is echtscheidingen, zodat de bediening ten einde is en verdeeldheid binnen besturen en kerkenraden, zodat het werk krachteloos wordt. Ook gaan ze naar openbare bijeenkomsten van christenen om gelovigen aan te raken en ze te vervloeken. De meeste christenen hebben niets in de gaten, aldus Angela, omdat ze geesteloos en slap zijn.
Gevaar in de prediking
Prof. Paul ziet als oorzaak hiervan de prediking van goedkope genade: je mag er zijn, God heeft je lief, wees vooral jezelf, wij hebben de vergeving van Christus, wij hebben de Heilige Geest. Dus troost in plaats van de oproep tot de geestelijke strijd. Dat is veel te gemakkelijk. En dat is de christelijke boodschap natuurlijk niet. Zo’n prediking is binnen de christenheid een van de grootste gevaren in deze tijd.
Vele christenen, ook onder mijn studenten, denken dat het Oude Testament (OT) een wrekende God laat zien en het Nieuwe Testament (NT) een liefdevolle God. Dat is niet zo. Gods oordelen in het OT betreffen de Kanaänieten, die gestraft worden voor hun zonden. Ook het volk Israël ondergaat door middel van de Assyriërs en de Babyloniërs Gods oordeel om zijn zonden. Maar in het boek Openbaring treft Gods oordeel één derde van de mensheid. En dan is het een eeuwig oordeel. Jezus en de apostelen geven ook veel waarschuwingen en aansporingen.
Heeft Israël nog een toekomst?
Naar mijn overtuiging wel. Zoals in Jeremia 31-33 staat zal het verbond met Israël blijven zolang de zon, de maan en de hemellichamen er zullen zijn. Het ongeloof van een deel van de Joden verbreekt dit verbond niet. Bovendien wordt in 2 Korintiërs 3 en Hebreeën 8 het Nieuwe Verbond (met innerlijke gehoorzaamheid) vergeleken met het Sinaï-Verbond (mensen moeten veel zelf doen). Maar het verbond met Abraham en zijn nageslacht is in het NT nooit herroepen en geldt nog steeds.
Wat is het verschil tussen Israël en de Gemeente?
De Messias-belijdende Joden zien zichzelf terecht als het gelovige overblijfsel van Israël en vormen samen met de gelovigen uit de volken de Gemeente. Maar er blijft toch altijd onderscheid. Daarnaast blijft Israël het volk van Gods verbond; ook het ongelovige deel zal de Messias leren kennen. Dat gebeurt als Zacharia 12 in vervulling gaat en God de Geest van genade en gebeden uitstort over Israël en er een enorme rouwklacht zal zijn. Volgens Zacharia 13:1 zal er een bron zijn tegen zonde en onreinheid. Israël zal op een keer de Messias verwelkomen.
Zal dit in de nabije toekomst plaatsvinden?
Dat verwacht ik wel. De tekenen der tijden die genoemd worden in Matteüs 24 wijzen er op. Daar staan dingen vermeld die altijd gebeuren, maar ook dingen die in deze tijd sterk opvallen:
• Alle volken zullen het evangelie horen.
• De gebeurtenissen rond Israël, de terugkeer naar het eigen land.
• Een toename van het aantal Messias-belijdende Joden en de openheid van de Joden om het Nieuwe Testament te lezen.
• De toename van het kwaad in deze wereld.
• De wereldregering.
Ik heb er geen jaartallen bij, maar ik houd er wel sterk rekening mee dat het niet lang meer zal duren.
Wie komen er in de hemel?
Allen die bij Jezus horen. En God zal de volken die nooit van Hem gehoord hebben op Zijn eigen manier oordelen (Romeinen 1). Helaas zullen er ook mensen zijn die niet in de hemel komen, de vijanden van het evangelie. Voor hen is er de hel, de eeuwige straf, waarover Jezus veel gesproken heeft.
Hoe ziet u het boek Openbaring?
Sommigen noemen het een troostboek en dat is het ook. De zielen onder het altaar uit hoofdstuk 6 roepen het uit: “Hoe lang nog?” Met al het geweld, met de verkeerde krachten gaat God afrekenen; er komt een gericht. Dat is een bemoediging.
Maar er zijn ook andere facetten. Kijk naar hoofdstuk 2 en 3, de zeven brieven aan de gemeenten in Klein-Azië. Daarin staan ernstige waarschuwingen (‘Ik zal u uit mijn mond spuwen’) en deze worden door de meeste gemeenten niet serieus genomen. Er zijn gemeenten die het predicaat Laodicea verdienen, maar zichzelf Filadelfia noemen. Als je deze waarschuwingen wel serieus neemt, stel je jezelf de vraag hoe je aan dit gevaar kunt ontkomen. Hoe werkt God door de oordelen heen naar de toekomst?
Wat is de rol van satan in het boek Openbaring?
Die is behoorlijk actief. De draak, het beest, de valse profeet, hij is dominant aanwezig als verleider van de volken. In het 1000-jarig Vrederijk is de satan gebonden en niet meer de overste van deze wereld. Dan zal Gods heerschappij er zijn. Dit vrederijk, waarover in het OT veel geschreven staat, zal een heilstijd zijn, waarin de zonde sterk beteugeld wordt, maar niet helemaal is uitgeroeid.
Het 1000-jarig Vrederijk ligt in de toekomst. Het is moeilijk te geloven dat het nu al is aangebroken en dat de volken nu niet verleid worden.
Wat kun je over de Here God zeggen?
Wij zijn kleine, nietige mensen. Het is mooi wat in 1 Korintiërs 13 staat. Ons kennen is ten dele, we zien in een spiegel. In die tijd was een spiegel niet zo helder. De Here God heeft niet alles over Zichzelf in Zijn Woord bekend gemaakt. Maar wel genoeg om Hem te kennen en te dienen. Omgekeerd is het de troost van dit hoofdstuk dat Hij ons ten volle kent. Dat is een enorme troost!
U krijgt spreektijd in het journaal. Wat zou u tegen het Nederlandse volk zeggen?
Ik zou in willen gaan op het feit dat het meeste nieuws negatief is. Rampen, oorlogen, vluchtelingen… wat is de zin achter dit alles? Blijft het zo? Het enige echte antwoord is de belichting van deze problematiek vanuit de Bijbel. De heerschappij van satan, de macht van de zonde, de gebrokenheid, dit alles zal rechtgezet worden. Voor wie gelooft in Jezus Christus zal er een andere toekomst zijn.
Er is een God, Die alle zaken recht zal zetten.
Frits Boekhoff
‘Geestelijke strijd’
Voorheen was Mart-Jan Paul werkzaam als predikant; nu is hij senior docent Oude Testament aan de Christelijke Hogeschool Ede, deeltijdhoogleraar Oude Testament aan de Evangelische Theologische Faculteit te Leuven en eindredacteur Studiebijbel Oude Testament. Tevens publiceert hij boeken over bevrijdingspastoraat.
Bevrijdingspastoraat is nu niet direct een onderwerp dat je van professor Paul zou verwachten. Als predikant kreeg hij al regelmatig vragen hierover. Toen hij in 2001 bij de CHE ging werken, merkte hij dat een aantal van zijn studenten bij evangelisatiecampagnes en in de jongerencultuur met occulte zaken in aanraking kwamen. Ze wisten er niet goed raad mee en kregen daar ook geen onderwijs in. Dit was voor prof. Paul de aanleiding om, samen met dr. Siebesma en drs. Doornenbal het boek ‘Geestelijke strijd’ te schrijven.
Nog steeds bereiken hem op dit gebied veel hulpvragen, bijvoorbeeld van mensen die geleidegeesten in zich hebben, ook wel van mensen die uit andere religies komen en demonische bindingen ervaren en van een pleeggezin bijvoorbeeld met een kind uit een satanisch gezin.
Strijd van de satanisten
Prof. Paul heeft lange tijd contact gehad met een vrouw die uit de satanische hekserij komt, Angela Loeve. Satanische heksen houden zich bezig met het vervloeken van christenen. Angela is tot geloof gekomen, maar de gemeente waar zij naar toe ging wist onvoldoende raad met haar achtergrond. Prof. Paul heeft haar vijf jaar begeleid. Haar getuigenis is bij Gideon uitgegeven.
In de begeleiding van Angela vertelde zij dat deze heksen wedergeboren christenen, die bidden en dicht bij God leven, niet kunnen vervloeken. Als ze dat wel doen, komen de vervloekingen als een boemerang op henzelf terug. Satanisten richten zich op een voorganger of diens partner en kinderen, of op een bestuur van een christelijke school. Het doel is echtscheidingen, zodat de bediening ten einde is en verdeeldheid binnen besturen en kerkenraden, zodat het werk krachteloos wordt. Ook gaan ze naar openbare bijeenkomsten van christenen om gelovigen aan te raken en ze te vervloeken. De meeste christenen hebben niets in de gaten, aldus Angela, omdat ze geesteloos en slap zijn.
Gevaar in de prediking
Prof. Paul ziet als oorzaak hiervan de prediking van goedkope genade: je mag er zijn, God heeft je lief, wees vooral jezelf, wij hebben de vergeving van Christus, wij hebben de Heilige Geest. Dus troost in plaats van de oproep tot de geestelijke strijd. Dat is veel te gemakkelijk. En dat is de christelijke boodschap natuurlijk niet. Zo’n prediking is binnen de christenheid een van de grootste gevaren in deze tijd.
Vele christenen, ook onder mijn studenten, denken dat het Oude Testament (OT) een wrekende God laat zien en het Nieuwe Testament (NT) een liefdevolle God. Dat is niet zo. Gods oordelen in het OT betreffen de Kanaänieten, die gestraft worden voor hun zonden. Ook het volk Israël ondergaat door middel van de Assyriërs en de Babyloniërs Gods oordeel om zijn zonden. Maar in het boek Openbaring treft Gods oordeel één derde van de mensheid. En dan is het een eeuwig oordeel. Jezus en de apostelen geven ook veel waarschuwingen en aansporingen.
Heeft Israël nog een toekomst?
Naar mijn overtuiging wel. Zoals in Jeremia 31-33 staat zal het verbond met Israël blijven zolang de zon, de maan en de hemellichamen er zullen zijn. Het ongeloof van een deel van de Joden verbreekt dit verbond niet. Bovendien wordt in 2 Korintiërs 3 en Hebreeën 8 het Nieuwe Verbond (met innerlijke gehoorzaamheid) vergeleken met het Sinaï-Verbond (mensen moeten veel zelf doen). Maar het verbond met Abraham en zijn nageslacht is in het NT nooit herroepen en geldt nog steeds.
Wat is het verschil tussen Israël en de Gemeente?
De Messias-belijdende Joden zien zichzelf terecht als het gelovige overblijfsel van Israël en vormen samen met de gelovigen uit de volken de Gemeente. Maar er blijft toch altijd onderscheid. Daarnaast blijft Israël het volk van Gods verbond; ook het ongelovige deel zal de Messias leren kennen. Dat gebeurt als Zacharia 12 in vervulling gaat en God de Geest van genade en gebeden uitstort over Israël en er een enorme rouwklacht zal zijn. Volgens Zacharia 13:1 zal er een bron zijn tegen zonde en onreinheid. Israël zal op een keer de Messias verwelkomen.
Zal dit in de nabije toekomst plaatsvinden?
Dat verwacht ik wel. De tekenen der tijden die genoemd worden in Matteüs 24 wijzen er op. Daar staan dingen vermeld die altijd gebeuren, maar ook dingen die in deze tijd sterk opvallen:
• Alle volken zullen het evangelie horen.
• De gebeurtenissen rond Israël, de terugkeer naar het eigen land.
• Een toename van het aantal Messias-belijdende Joden en de openheid van de Joden om het Nieuwe Testament te lezen.
• De toename van het kwaad in deze wereld.
• De wereldregering.
Ik heb er geen jaartallen bij, maar ik houd er wel sterk rekening mee dat het niet lang meer zal duren.
Wie komen er in de hemel?
Allen die bij Jezus horen. En God zal de volken die nooit van Hem gehoord hebben op Zijn eigen manier oordelen (Romeinen 1). Helaas zullen er ook mensen zijn die niet in de hemel komen, de vijanden van het evangelie. Voor hen is er de hel, de eeuwige straf, waarover Jezus veel gesproken heeft.
Hoe ziet u het boek Openbaring?
Sommigen noemen het een troostboek en dat is het ook. De zielen onder het altaar uit hoofdstuk 6 roepen het uit: “Hoe lang nog?” Met al het geweld, met de verkeerde krachten gaat God afrekenen; er komt een gericht. Dat is een bemoediging.
Maar er zijn ook andere facetten. Kijk naar hoofdstuk 2 en 3, de zeven brieven aan de gemeenten in Klein-Azië. Daarin staan ernstige waarschuwingen (‘Ik zal u uit mijn mond spuwen’) en deze worden door de meeste gemeenten niet serieus genomen. Er zijn gemeenten die het predicaat Laodicea verdienen, maar zichzelf Filadelfia noemen. Als je deze waarschuwingen wel serieus neemt, stel je jezelf de vraag hoe je aan dit gevaar kunt ontkomen. Hoe werkt God door de oordelen heen naar de toekomst?
Wat is de rol van satan in het boek Openbaring?
Die is behoorlijk actief. De draak, het beest, de valse profeet, hij is dominant aanwezig als verleider van de volken. In het 1000-jarig Vrederijk is de satan gebonden en niet meer de overste van deze wereld. Dan zal Gods heerschappij er zijn. Dit vrederijk, waarover in het OT veel geschreven staat, zal een heilstijd zijn, waarin de zonde sterk beteugeld wordt, maar niet helemaal is uitgeroeid.
Het 1000-jarig Vrederijk ligt in de toekomst. Het is moeilijk te geloven dat het nu al is aangebroken en dat de volken nu niet verleid worden.
Wat kun je over de Here God zeggen?
Wij zijn kleine, nietige mensen. Het is mooi wat in 1 Korintiërs 13 staat. Ons kennen is ten dele, we zien in een spiegel. In die tijd was een spiegel niet zo helder. De Here God heeft niet alles over Zichzelf in Zijn Woord bekend gemaakt. Maar wel genoeg om Hem te kennen en te dienen. Omgekeerd is het de troost van dit hoofdstuk dat Hij ons ten volle kent. Dat is een enorme troost!
U krijgt spreektijd in het journaal. Wat zou u tegen het Nederlandse volk zeggen?
Ik zou in willen gaan op het feit dat het meeste nieuws negatief is. Rampen, oorlogen, vluchtelingen… wat is de zin achter dit alles? Blijft het zo? Het enige echte antwoord is de belichting van deze problematiek vanuit de Bijbel. De heerschappij van satan, de macht van de zonde, de gebrokenheid, dit alles zal rechtgezet worden. Voor wie gelooft in Jezus Christus zal er een andere toekomst zijn.
Er is een God, Die alle zaken recht zal zetten.
Frits Boekhoff