Gaat God nog iets doen aan al dat geweld in de wereld?

Dick Slikker • 90 - 2014 • Uitgave: 22
Als we om ons heen kijken in de wereld worden we heel moe, overal zien we ellende. We zijn al bijna afgestompt voor de vele doden in Syrië. We weten in het Westen ook geen antwoord op dergelijke problemen, omdat alle partijen in die strijd in onze ogen niet deugen. Het ene probleem is nog niet voorbij of het andere geweld doet zich al weer voor. De haat in de wereld is zichtbaar geworden. Dreigingen van oorlog op grotere schaal, zoals de spanning Rusland tegenover het Westen, verontrusten ons. Veel mensen willen het nieuws al niet meer volgen. Door een overschot aan haat-nieuws wordt veel goed-nieuws ondergesneeuwd.

Veel mensen vragen zich af: waar is God in al dit geweld? Waarom-vragen komen boven: waarom doet God niets aan dit onrecht, deze haat, deze verdrukking?
Ook christenen lopen met deze vragen rond, zij zien God als de grote afwezige op het wereldtoneel. Sommige christenen zeggen dat we geen waarom-vragen mogen hebben; het is een teken van ongeloof. Zeer recent meldde een internationaal spreekster en schrijfster: “ik begon te begrijpen dat satan dit soort vragen in onze gedachten plant.” We mogen heel gelukkig zijn met Gods Woord, want daarin staat een vergelijkbare situatie van een profeet die zijn waarom-vragen wel aan God stelde. Interessant om te ontdekken hoe God daarop reageert.

Habakuks waarom-vragen
Als we Habakuk lezen, ontdekken we dat hij veel onrecht om zich heen zag. Hij deed zijn beklag bij God. Ik raad je aan om dit kleine boekje eens door te lezen. In Habakuk 1:2-3 staat: ‘HEERE, hoelang roep ik om hulp en luistert U niet, roep ik tot U: Geweld! en verlost U niet? Waarom doet U mij onrecht zien en aanschouwt U de moeite? Ja, verwoesting en geweld zijn tegenover mij, er ontstaat onenigheid, ruzie verheft zich.’
Deze situatie en vragen zijn vandaag zo herkenbaar. Ondanks zijn vragen wordt God niet boos op Habakuk. God ziet de oprechtheid van zijn hart en geeft hem antwoord. Gods antwoord staat in Habakuk 1:5 ‘Zie rond onder de heidenvolken en aanschouw, Verbijster u, sta verbijsterd, want Ik breng in uw dagen een werk tot stand dat u niet zult geloven wanneer het verteld wordt.’

Gods oplossing
God gaat Habakuk niet bestraffen om zijn waarom-vragen, God vertelt dat Habakuk beter moet opletten (zie rond), want God is heel duidelijk aan het werk. God geeft een opdracht: luister naar het nieuws. Dan gaat God aan Habakuk vertellen hoe Hij dit probleem gaat oplossen. Hij vormt een groot leger dat de zaak gaat aanpakken, de Chaldeeën. Deze oplossing vindt Habakuk helemaal niets. De Chaldeeën zijn nog erger dan Israël.
Deze ontwikkeling zet Habakuk aan tot zijn volgende waarom-vraag: God, als U rechtvaardig bent dan gaat U toch niet een zeer onrechtvaardig volk (Chaldeeën) gebruiken om een minder onrechtvaardig volk (Israël) te straffen? Dat is toch niet rechtvaardig. God, wilt U het alstublieft anders doen? ‘U bent te rein van ogen om het kwade aan te zien, moeite kunt U niet aanschouwen. Waarom aanschouwt U wie trouweloos handelen, zwijgt U, wanneer een goddeloze hem verslindt die rechtvaardiger is dan hijzelf?’ (1:13).

Habakuks geloofsbelijdenis
Habakuk heeft twee waarom-vragen:
• Waarom bent U, God, de grote afwezige bij al dit onrecht, ik zie U niet aan het werk.
• Waarom lost U de problemen in mijn ogen zo onlogisch op, ik denk dat er wel een betere oplossing is.
God wordt niet boos op Habakuk en legt uit wat er daarna gaat gebeuren. De Meden en Perzen (nu Iran) zullen daarna ook Mijn instrument zijn. God is heel transparant.
Een zeer belangrijke vraag is, wat doen wij met onze waarom-vragen? Geweldig goed nieuws, we mogen ze met God bespreken. God zal antwoorden en meestal een opdracht geven. Als Gods antwoorden voor ons onlogisch zijn, dan moeten we kiezen. Verwerpen we God omdat wij Gods handelen als mens niet begrijpen, of stellen we Gods handelen boven ons menselijk handelen. Die keuze is aan ons.
Habakuk koos deze optie: ‘Bent U niet van oudsher de HEERE, mijn God, mijn Heilige? God u bent heilig, ik niet, daarom weet U beter wat goed is om te doen. Dit is mijn geloofsbelijdenis; U weet het veel beter’ (1:12).

Twitter
Habakuk komt in actie omdat God hem dat in 1:5 opdroeg. ‘Ik ging op mijn wachtpost staan, nam mijn plaats in op de vestingwal en keek uit om te zien wat Hij in mij spreken zou’ (2:1). Habakuk is oplettend, een wachter, toont actie en wat hij ziet moet hij in korte boodschappen (tegenwoordig heet dit Twitter) opschrijven (2:2).
Als God antwoord geeft op je waarom-vragen, dan is dat niet vrijblijvend, je moet het doorgeven. Het resultaat van God hoger plaatsen, van goed opletten en doorgeven was: ‘Al zal de vijgenboom niet in bloei staan en er geen vrucht aan de wijnstok zijn… ik zal dan toch in de HEERE van vreugde opspringen, mij verheugen in de God van mijn heil’ (3:17-18).

God de schuld geven?
Velen geven God de schuld dat Hij de grote afwezige is en niet ingrijpt. Ik vind dit zo vreemd. De mens heeft God eerst aan de kant geschoven, uit de maatschappij weggedaan. De gevolgen van een maatschappij zonder God zijn chaos, hebzucht en haat. En dan gaan we God de schuld geven van de ellende in de wereld, dat is pas hypocriet.
Vandaag lezen we in de krant exact wat God al heel lang geleden heeft gezegd, transparant. De haat tegen Israël, overal oorlog, honger, ziekten enzovoort. Wij leven in de beste tijd om te gaan geloven, we zien precies gebeuren wat God al vroeger voorspelde.
Het antwoord op de titelvraag is dus, ja, God gaat wat doen aan al het geweld in deze wereld. Toch zal dat nog even duren, net zoals bij Habakuk. Hij vroeg ook: ‘hoelang Here gaat dit duren’. Dat werd een heel lange tijd. Ik wil niet pessimistisch zijn, maar dit zijn pas de eerste speldenprikken van wat gaat komen. Hij leert de mensheid dat zij zonder God alleen maar onrecht, chaos en haat schept. Als de mensheid zichzelf vernietigt dan zal God ingrijpen en zal Zijn Koninkrijk beginnen.

Dick Slikker