Engelen en demonen

Feike ter Velde • 76 - 2000/01 • Uitgave: 17
NA DE- JAREN '60 EN '70 - DIE WERDEN GEKENMERKT VOOR HET MATERIALISME - IS ER GAANDEWEG MEER BELANGSTELLING GEK0MEN VOOR HET BOVENNATUURLIJKE, HET ONZICHTBARE EN HET IMMATERIËLE. IN DE ONZICHTBARE WERKELIJKHEID HEBBEN WE ECHTER DE BIJBEL NODIG ALS LAMP VOOR ONZE VOET EN LICHT OP ONS PAD, WANT DIE ONZICHTBARE WERKELIJKHEID IS ER. EEN TOETS.

“…zij die de hemel indelen, die de sterren waarnemen, die maand voor maand doen weten wat u overkomen zal. Zie, zij zijn als stoppelen die het vuur verbrandt, zij kunnen hun leven niet redden uit de macht der vlammen…” Jes. 47:13

“Doet de wapenrusting Gods aan, om te kunnen standhouden tegen de verleidingen des duivels; want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.” Ef. 6:11,12

“En zij hebben hem overwonnen door het bloed van het lam en door het woord van hun getuigenis…” Openb. 12:11


Engelen en demonen zijn realiteiten waar de Bijbel over spreekt. De hele geestelijke werkelijkheid kennen we of uit de Bijbel of uit het occulte. In alle tijden en in alle culturen wordt met die geestelijke werkelijkheid achter de zichtbare werkelijkheid rekening gehouden. De meest primitieve culturen kennen de verering van geesten en demonen en ook de verering van de geesten der voorouders. Het occulte - ook in onze Westerse cultuur van wetenschap en techniek - maakt tot op vandaag bloeiende tijden door. New Age is de modernste variant en begeeft zich zelfs op een breed terrein van religie en kunst. Esoterische wetenschappen in occulte genootschappen genieten tegenwoordig aanzien en er worden heel wat boeken gepubliceerd over allerlei zaken, die alleen door de 'ingewijden' ten diepste worden doorgrond. Jomanda was even een verschijnsel, dat grote aandacht trok. Mensen kwamen geheel van haar onder de ban, vielen in haar samenkomsten op de grond en rolden ‘in de geest' in een strijd om bevrijding van ziekte en gebondenheid.

Anderen getuigen van bovenaardse belevenissen. Zulke getuig worden te boek gesteld en soms verfilm. Mensen die zijn meegenomen in ruimteschepen of vliegende schotels hebben er een levendige herinnering aan, kunnen zich soms de gesprekken met buitenaardse wezens helder herinneren.

Vrouwen beweren geslachtgemeenschap met buitenaardse wezens te hebben gehad en kunnen erover vertellen alsof ze het zelf ook geloven. Kortom, het onzichtbare en soms onzegbare is 'in' en het verhaal erover wordt niet langer het land der fabelen verwezen.

In christelijke kringen komt er ook steeds meer belangstelling voor verhalen van mensen met buitenaardse belevenissen. Er worden nogal wat romans gepubliceerd over mensen die belevenissen hebben gehad met de engelen van God. De Evangelische Omroep zendt er een Amerikaanse film over uit.

In meer vrijzinnig-theologische kringen is er ook belangstelling gekomen voor meer 'spiritualiteit', omdat het 'verstand' alleen kennelijk niet voldoende religieuze bevrediging kan geven. Men zoekt het daar meer in rituelen, ikonen of groepsdynamiek. De moderne mens die decennia lang - ook in West Europa en Amerika heeft geleden onder het materialisme en neo-marxisme wil zich aan dat materialisme ontworstelen om rust te vinden in het spirituele, hoe dat er verder ook uitziet.

Tegelijkertijd is de moderne mens wars van elk dogma, iedere dwingende eis en regel voor het leven. Alles wat verplichting schept, wat wet oplegt of wat verantwoordelijkheid vraagt wordt gemeden. Kerkelijke instituten doen steeds minder terzake en mensen keren zich ervan af. Ook evangelische gemeenten kennen wel leden die mede-verantwoordelijk willen zijn, maar er is een groeiende groep van bezoekers van de diensten, die komt en gaat en zeker nooit lid van wat dan ook zou willen worden, ook niet van een kerk of gemeente.

Mensen van liberale huize voelen ook steeds meer aan dat het liberalisme onvoldoende spirituele basis geeft onder liberale ideeën. Liberaal denkende mensen zoeken naar een vrije samenleving van netheid, orde en verantwoordelijkheid. Men wil de maximale ontplooiing van het individu en men voelt tegelijkertijd aan dat het niet zonder religieuze basis kan, een spiritueel of religieus kader. De bekende liberale journalist en columnist, J.L. Heldring, vroeger hoofdredacteur van de NRC, noemt zich al jaren een ongelovige christen. Men zoekt vanuit liberale kringen toenadering tot de kleine christelijke partijen. Men weent, als Friedrich Nietsche, over de dood van God, omdat men ziet dat een maatschappij zonder religieuze dimensies niet kan bestaan.

Dit klimaat, misschien wel dit levensgevoel AD 2000, zet misschien wel de deuren open voor de invloeden vanuit de geestelijke wereld. Die geestelijke werkelijkheid is een feit en kan alleen vanuit de heilige Schrift worden gezien en doorzien. Maar het opmerkelijke is juist dat de Bijbel als norm en leidraad voor het leven, of zelfs als enige bron van alle Godsopenbaring, niet meer wordt geaccepteerd. Wie zich op de Bijbel beroept wordt als gauw een 'fundamentalist' genoemd. Daarom moeten we in deze tijd van 'openbaringen' uit de onzichtbare wereld extra voorzichtig worden. Want de Bijbel blijft de enige toetssteen.

Er is een boek verschenen waarin iemand verklaart bijzondere verschijningen van engelen te hebben gezien. Met name zelfs de engel Gabriël is er bij. Elke twee of drie weken is er wel zo'n engelenbezoek bij deze voorganger. Tot nu toe heeft hij al zo'n vijftig uur met de engelen gesproken. Hij spreekt er ook over in de kerkdiensten en dat wordt opgenomen op cassettebandjes. Die gaan inmiddels over de hele wereld. Door de engelen worden allerlei onderwerpen ter sprake gebracht, onder andere ook de satanische aanvallen op huwelijken en gezinnen van christenen, die tegenwoordig zouden plaatsvinden.

Dat het om heel bijzondere engelen gaat, die de man bezoeken wordt uit het boek duidelijk. Eén van hen was de engel die aan Jozua verscheen, vlak vóór de val van Jericho (Joz. 5:13 e.v.). Het was op een andere plaats in het boek de engel, die aan Paulus verscheen bij de schipbreuk (Hand. 27:23).

Er worden allerlei 'openbaringen' doorgegeven. Heel belangrijk is dat een gelovig gezinslid bidt voor de andere gezinsleden. Want "er staat een leger van engelen klaar om die ongelovige gezinsleden tot bekering te brengen. Al die mensen staan op een speciale lijst". Het is vooral de engel Gabriël die deze openbaringen doorgeeft.

Hij heeft ook geopenbaard gekregen, dat er een “opbouw plaatsvindt van satanische tegenstand” tegen de man die met deze engelen praat en erover spreekt en schrijft. Er was al zo'n satanisch leger onderweg, maar werd door hemelse oorlogsengelen onderschept en vernietigt. “Kijk maar naar buiten” zei Gabriël. En jawel, hoor er stonden er heel wat op zijn oprijlaan, rustig met elkaar te praten.

De engel nam de man ook mee naar de troonzaal van God. Daar heeft hij met God zelf gesproken en de archieven gezien van de mensen op aarde. Iedereen heeft daar zijn eigen archief. Maar God houdt geen archief van zonden bij. Die zitten er niet in. God heeft gezegd: '°Ik houd geen boek van mislukkingen bij'. Hem werd bekend gemaakt dat God niet naar het kwaad in de mens kijkt, maar dat Hij naar het hart van de mens kijkt. Hij mocht 'en passant' ook nog even in het archief van Abraham en Sara gluren.

Tot zover enkele passages uit een boek over engelen waarvan de haren een mens te berge rijzen. Wat vooral opvalt en telkens terugkeert in de 'openbaringen' van de engelen is, dat er geen 'theologische posities" zijn. Bedoeld wordt waarschijnlijk dat men niet aan 'de leer' moet doen. God veroordeelt niemand en er is geen leer, alleen de liefde van God.

De vele ontspoorde huwelijken en gezinnen zijn - volgens deze openbaringen - allemaal de schuld van satan, want hij valt de gezinnen van christenen aan. Er is geen zonde, er zijn alleen mislukkingen en daarvan houdt God geen boekhouding bij. Geen zonde en geen schuld. Satan is de enige schuldige. En dat is de misleiding optima forma. Daarmee wordt het kruis van Christus, waar satan openlijk tentoon werd gesteld en werd overwonnen (Col. 2:15) volkomen ontkracht. Dit is een ander evangelie waartegen Paulus al waarschuwt (Gal. 1:8). Hij noemt daarbij zelfs de mogelijkheid van 'een engel uit de hemel', die zo'n ander evangelie zou kunnen brengen.

De eindtijd, zegt de Here Jezus, zal zijn als "de dagen van Noach" (Matth.24:37). Hij zegt daar nog iets wonderlijks bij: "huwende en ten huwelijk gevende", alsof dat niet een heel normale zaak zou zijn door alle eeuwen heen. Wat kan de Heiland bedoeld hebben? Zou het kunnen slaan op de gevallen engelen, oftewel de demonen, die huwelijksgemeenschap hadden met de mens. Is hier sprake van een demonische verbinding van demonen uit de hemelse gewesten met de gevallen mensheid van die dagen. Zien we nu dezelfde dingen gebeuren als toen? Zijn de duivelen en demonen op aarde neergedaald om mensen massaal te misleiden. Zijn het de voortekenen van de duivel en zijn helse legermacht die in grote grimmigheid tot de aarde zal nederdalen, wetende dat hij nog weinig tijd heeft (Openb. 12:12)?

In deze tijd, waarin Gods Woord steeds meer verdacht is gemaakt, waarin de moderne mens, ook veel moderne christenen, niets meer willen weten van Gods absolute waarheden, waarin de verwachting van de wederkomst van Christus wordt afgedaan als "de hobby van een klein maranathaclubje" zoals iemand mij zei, moeten we des te meer aandacht schenken aan wat de Here ons tonen wil aan tekenen van de tijd in kerk en maatschappij.

Het gaat de grote massa voorbij, het wordt niet aan de universiteiten onderwezen, het is voor intellectuelen onder de wetenschappelijke maat, maar de boodschap moet klinken: Jezus komt! Maak u gereed. De komende hemelvaart aller gelovigen staat voor de deur. Ook 'engelen' en demonen, soms de gedaante van gewone of geleerde mensen, kunnen dat niet verhinderen, noch verdoezelen.

Feike ter Velde