…en de toekomst zal Hij u verkondigen!
(Johannes 16:13)
Straks wordt het weer Pinksteren! Het Pinksterfeest is in de christelijke kerk al tweeduizend jaar het feest van de Heilige Geest, die kwam op de Pinksterdag, zoals is beschreven in het boek Handelingen, hoofdstuk twee. Het is tevens de geboorte van de kerk, de Gemeente van Christus. En met dat te zeggen zitten we middenin een theologisch dispuut. Erger wordt het nog als we lezen dat Hij, de Heilige Geest, ons ook de toekomst verkondigt. Wat nu?
In dit Bijbelgedeelte vinden we de vooraankondiging van de Pinksterdag. Dit zijn de woorden van de Heiland zelf, dus we moeten daar des te meer aandacht aan geven. Helaas doen we dat vaak niet. Het lijkt erop dat de discipelen ook zo’n ongeïnteresseerde houding hadden. Jezus praat lange tijd met hen, ook over de moeilijkheden die zullen komen als zij volgelingen van Hem blijken te zijn. Hij spreekt over de haat van de wereld en over het feit dat Hij ze zelf heeft uitgekozen. Maar het lijkt niet goed tot hen door te dringen. Jezus zegt: “Nou heb Ik gezegd dat Ik heenga en jullie vragen niet eens wáár Ik naar toe ga” (16:5). Ze lijken volkomen aan Zijn woorden voorbij te gaan.
Hier dringt zich de vraag op of de christelijke kerk wereldwijd precies dezelfde houding aan de dag legt. We vieren het Pinksterfeest, maar dat Jezus hier heel belangrijke dingen zegt over de Geest en Zijn werk en die ook met name noemt, lijkt ook ons niet zo te interesseren. Tegen de discipelen zegt Hij: “Ik heb jullie nog veel te zeggen, maar dat kunnen jullie nu niet dragen.” En dan volgt de aankondiging van de Heilige Geest die zou komen: de Geest der Waarheid! Hij zou de volle waarheid aan hen bekend maken. We zouden hier ook kunnen zeggen: de hele waarheid. En dan wordt uitdrukkelijk genoemd dat Hij de toekomst aan hen zal verkondigen.
De toekomst
Net zoals Jezus dat zelf heeft gedaan, zo zal de Geest der Waarheid dat ook gaan doen: de dingen van de toekomst bekend maken: de toekomst van de Gemeente, van Israël en van de volkerenwereld. En nu moeten we goed opletten: Het is precies dat profetische Woord dat Petrus spreekt op de Pinksterdag, voordat hij de uitnodiging doet om ‘toe te treden tot het heil’. Vanaf Handelingen 2:17 spreekt Petrus over de tekenen van de eindtijd, over de Grote Verdrukking die komen zal en over het lijden, het sterven en de opstanding van de Here Jezus. Het hele gebeuren van het Evangelie – de Boodschap van lijden, dood en opstanding – staat in het licht van het profetische Woord: de toekomst!
Wat is het de vijand van God en van mensen, de vader van de leugen, gelukt om ons tot op vandaag van dat profetische Woord af te houden. Net als de discipelen kijken wij vandaag ook meestal de andere kant op en komen er allerlei leringen op van valse profeten, die hun eigen uitleg van de profetie geven. Omdat veel mensen onbekend zijn met de profetie worden ze volgelingen van deze valse leer. En dat is ernstig!
Het preterisme
Een van die valse leringen is het zogenaamde preterisme. Deze leer is de aloude Roomse Kerkleer, die ook in de Reformatie is meegekomen. Kort samengevat betekent dit: Alle dingen zijn reeds in Christus vervuld. Bij de opkomende dwalingen in de vroege kerk werd dat ook een belangrijk thema. Het laatste Bijbelboek, de Openbaring, is in de eerste eeuw tijdens keizer Nero in vervulling gegaan, zo leert men.
Dit leefde op na de Reformatie en is in onze dagen ook steeds populairder aan het worden in Evangelische kringen. De Britse Nieuwtestamenticus Tom Wright heeft in zijn populaire geschriften, waarvan ook delen in het Nederlands zijn uitgekomen, het preterisme nieuw leven ingeblazen. Sommigen zijn daarmee aan de haal gegaan en verkondigen hun ideeën – die dus niet van hen zijn, maar van Tom Wright en van de vroege kerk – in evangelische kringen in ons land. Zo komen aloude dwalingen in een nieuw jasje de Gemeente binnen. Vooral mensen met weinig of geen theologische opleiding vallen al gauw voor dit verhaal, dat nu eenmaal al eeuwenlang in veel kerken wordt aangehangen. Ze kunnen er niets tegenover stellen.
Omdat men deze leer aanhangt, neigt men ook een zekere vijandschap te ontwikkelen jegens mensen die deze leer afwijzen. Want als we de Here Jezus volgen in Zijn toespraken komen tal van dingen aan de orde die duidelijk slaan op een verre toekomst: de eindtijd. Denk alleen maar aan bijvoorbeeld Matteüs 24, waarin onze Heiland spreekt over de Grote Verdrukking, de Machten der hemelen die zullen vallen, de terugkeer van de Zoon des mensen op de wolken des hemels, het herstel van Israël, enz. Dat is niet vervuld, maar wordt in onze dagen vervuld. We zijn heel dicht bij het einde van deze bedeling, de Opname van de Gemeente en de komst van het Vrederijk zijn de volgende fasen in het heilsplan van God.
Pinksteren… en u?
Nu wordt het volgende week weer Pinksteren. Mag ik u de vraag van Paulus voorleggen: ‘Hebt gij de Heilige Geest ontvangen toen gij tot geloof kwaamt?’ De Here Jezus sprak ervan en zei: ‘Wie dorst heeft, hij kome tot Mij en drinke…’ We moeten met onze geestelijke dorst bij de Here Jezus zijn! En het gevolg…? Stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien…!
Toen Jezus deze woorden sprak, was de Heilige Geest er nog niet! Ja, wel in de Oudtestamentische bediening. Dat was al vanaf de schepping een feit. Maar de Geest die op de Pinksterdag is gekomen is Dezelfde Geest die Jezus uit de dood heeft opgewekt… en Hem daarmee maakte: Zoon van God. Diezelfde Geest is op de Pinksterdag gekomen om mensen te maken tot kinderen van God.
Als we straks het Pinksterfeest vieren, mogen we onszelf best eens afvragen: heb ik die Geest ontvangen? En wanneer dan en wat gebeurde er daarna? Bent u daar onzeker over? Doe dan wat Jezus ons adviseert: ‘Kom tot Mij’ (Johannes 7:37). Hij is de bron(!) van dit levende water. Dat kunnen we ook lezen bij de Samaritaanse vrouw aan de put (Johannes 4). Dat kunnen we voor kennisgeving aannemen. Maar we kunnen ook drinken uit de bron! Dan wordt het echt een Pinksterfeest in ons persoonlijk leven! Dat bidden we elkaar toe.
Feike ter Velde
Straks wordt het weer Pinksteren! Het Pinksterfeest is in de christelijke kerk al tweeduizend jaar het feest van de Heilige Geest, die kwam op de Pinksterdag, zoals is beschreven in het boek Handelingen, hoofdstuk twee. Het is tevens de geboorte van de kerk, de Gemeente van Christus. En met dat te zeggen zitten we middenin een theologisch dispuut. Erger wordt het nog als we lezen dat Hij, de Heilige Geest, ons ook de toekomst verkondigt. Wat nu?
In dit Bijbelgedeelte vinden we de vooraankondiging van de Pinksterdag. Dit zijn de woorden van de Heiland zelf, dus we moeten daar des te meer aandacht aan geven. Helaas doen we dat vaak niet. Het lijkt erop dat de discipelen ook zo’n ongeïnteresseerde houding hadden. Jezus praat lange tijd met hen, ook over de moeilijkheden die zullen komen als zij volgelingen van Hem blijken te zijn. Hij spreekt over de haat van de wereld en over het feit dat Hij ze zelf heeft uitgekozen. Maar het lijkt niet goed tot hen door te dringen. Jezus zegt: “Nou heb Ik gezegd dat Ik heenga en jullie vragen niet eens wáár Ik naar toe ga” (16:5). Ze lijken volkomen aan Zijn woorden voorbij te gaan.
Hier dringt zich de vraag op of de christelijke kerk wereldwijd precies dezelfde houding aan de dag legt. We vieren het Pinksterfeest, maar dat Jezus hier heel belangrijke dingen zegt over de Geest en Zijn werk en die ook met name noemt, lijkt ook ons niet zo te interesseren. Tegen de discipelen zegt Hij: “Ik heb jullie nog veel te zeggen, maar dat kunnen jullie nu niet dragen.” En dan volgt de aankondiging van de Heilige Geest die zou komen: de Geest der Waarheid! Hij zou de volle waarheid aan hen bekend maken. We zouden hier ook kunnen zeggen: de hele waarheid. En dan wordt uitdrukkelijk genoemd dat Hij de toekomst aan hen zal verkondigen.
De toekomst
Net zoals Jezus dat zelf heeft gedaan, zo zal de Geest der Waarheid dat ook gaan doen: de dingen van de toekomst bekend maken: de toekomst van de Gemeente, van Israël en van de volkerenwereld. En nu moeten we goed opletten: Het is precies dat profetische Woord dat Petrus spreekt op de Pinksterdag, voordat hij de uitnodiging doet om ‘toe te treden tot het heil’. Vanaf Handelingen 2:17 spreekt Petrus over de tekenen van de eindtijd, over de Grote Verdrukking die komen zal en over het lijden, het sterven en de opstanding van de Here Jezus. Het hele gebeuren van het Evangelie – de Boodschap van lijden, dood en opstanding – staat in het licht van het profetische Woord: de toekomst!
Wat is het de vijand van God en van mensen, de vader van de leugen, gelukt om ons tot op vandaag van dat profetische Woord af te houden. Net als de discipelen kijken wij vandaag ook meestal de andere kant op en komen er allerlei leringen op van valse profeten, die hun eigen uitleg van de profetie geven. Omdat veel mensen onbekend zijn met de profetie worden ze volgelingen van deze valse leer. En dat is ernstig!
Het preterisme
Een van die valse leringen is het zogenaamde preterisme. Deze leer is de aloude Roomse Kerkleer, die ook in de Reformatie is meegekomen. Kort samengevat betekent dit: Alle dingen zijn reeds in Christus vervuld. Bij de opkomende dwalingen in de vroege kerk werd dat ook een belangrijk thema. Het laatste Bijbelboek, de Openbaring, is in de eerste eeuw tijdens keizer Nero in vervulling gegaan, zo leert men.
Dit leefde op na de Reformatie en is in onze dagen ook steeds populairder aan het worden in Evangelische kringen. De Britse Nieuwtestamenticus Tom Wright heeft in zijn populaire geschriften, waarvan ook delen in het Nederlands zijn uitgekomen, het preterisme nieuw leven ingeblazen. Sommigen zijn daarmee aan de haal gegaan en verkondigen hun ideeën – die dus niet van hen zijn, maar van Tom Wright en van de vroege kerk – in evangelische kringen in ons land. Zo komen aloude dwalingen in een nieuw jasje de Gemeente binnen. Vooral mensen met weinig of geen theologische opleiding vallen al gauw voor dit verhaal, dat nu eenmaal al eeuwenlang in veel kerken wordt aangehangen. Ze kunnen er niets tegenover stellen.
Omdat men deze leer aanhangt, neigt men ook een zekere vijandschap te ontwikkelen jegens mensen die deze leer afwijzen. Want als we de Here Jezus volgen in Zijn toespraken komen tal van dingen aan de orde die duidelijk slaan op een verre toekomst: de eindtijd. Denk alleen maar aan bijvoorbeeld Matteüs 24, waarin onze Heiland spreekt over de Grote Verdrukking, de Machten der hemelen die zullen vallen, de terugkeer van de Zoon des mensen op de wolken des hemels, het herstel van Israël, enz. Dat is niet vervuld, maar wordt in onze dagen vervuld. We zijn heel dicht bij het einde van deze bedeling, de Opname van de Gemeente en de komst van het Vrederijk zijn de volgende fasen in het heilsplan van God.
Pinksteren… en u?
Nu wordt het volgende week weer Pinksteren. Mag ik u de vraag van Paulus voorleggen: ‘Hebt gij de Heilige Geest ontvangen toen gij tot geloof kwaamt?’ De Here Jezus sprak ervan en zei: ‘Wie dorst heeft, hij kome tot Mij en drinke…’ We moeten met onze geestelijke dorst bij de Here Jezus zijn! En het gevolg…? Stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien…!
Toen Jezus deze woorden sprak, was de Heilige Geest er nog niet! Ja, wel in de Oudtestamentische bediening. Dat was al vanaf de schepping een feit. Maar de Geest die op de Pinksterdag is gekomen is Dezelfde Geest die Jezus uit de dood heeft opgewekt… en Hem daarmee maakte: Zoon van God. Diezelfde Geest is op de Pinksterdag gekomen om mensen te maken tot kinderen van God.
Als we straks het Pinksterfeest vieren, mogen we onszelf best eens afvragen: heb ik die Geest ontvangen? En wanneer dan en wat gebeurde er daarna? Bent u daar onzeker over? Doe dan wat Jezus ons adviseert: ‘Kom tot Mij’ (Johannes 7:37). Hij is de bron(!) van dit levende water. Dat kunnen we ook lezen bij de Samaritaanse vrouw aan de put (Johannes 4). Dat kunnen we voor kennisgeving aannemen. Maar we kunnen ook drinken uit de bron! Dan wordt het echt een Pinksterfeest in ons persoonlijk leven! Dat bidden we elkaar toe.
Feike ter Velde