Een visioenen- en dromenbeweging onder moslims (1)

Els Nannen • 90 - 2014 • Uitgave: 12
Honderden Jezus’ verschijningen onder moslims!? Enthousiast wordt verteld dat vele moslims dóór een visioen of droom van ‘Jezus’ tot geloof gekomen zijn. Het betreft moslims die op een of andere wijze al met een Bijbelse boodschap of met een christen in contact geweest waren, bijvoorbeeld als kind via flanelbord, een platenbijbel of een ‘Jezusfilm’. Daardoor hadden ze al een bepaalde ‘voorstelling’ van ‘Jezus’ gekregen: “Ik herkende Hem uit de film die ik had gezien”.
Er zijn ook moslims die nog nooit met het evangelie in aanraking waren gekomen. Zij kenden dus alleen de ‘Isa’ van de Koran. Maar is deze wel de Jezus van de Bijbel? Christenen zien echter in de vele Jezusdromen en visioenen een evangelistisch voorbereidend werk om het hart van een moslim voor het evangelie te openen. Dat was toch ook zo bij de Romeinse hoofdman Cornelius het geval!?


Al een tijd bidden christenen voor moslims dat zij een ‘Jezusdroom’ mogen ontvangen, opdat zij (eerder) tot geloof komen. Moeten wij misschien aan hun oproep gehoor geven en vooral voor hen om een droom of visioen bidden, die nooit de kans hadden om het evangelie te horen, ook niet via de media? God is ‘immers soeverein. Hij is niet aan verkondiging van zijn Woord gebonden’, zo argumenteert men. Hoofdzaak is toch dat vele moslims tot geloof komen, om het even door welke middelen!?

Heiligt een evangelisatiedoel wel alle middelen?
Jezus’ opdracht is en blijft de evangelieverkondiging ‘aan alle volken’ - dus inclusief de moslimvolken (Lucas 24:47; Matteüs 28:19-20). Is deze opdracht ‘vandaag’ ontoereikend? Kan en moet ‘de verkondiging van het Kruis, dat een kracht Gods is’ (1 Korintiërs 1:18; 2:2) in déze tijd speciaal voor déze mensen met Jezusdromen en visioenen voorbereid worden?
Pastor Dennis Mc Bride1 gaat uitvoerig op deze uiterst belangrijke vraag in. Hij onderzocht de argumenten vóór een dergelijke toevoeging aan de Schrift, gebaseerd op het vooroordeel van veel christenen dat het boek Handelingen niet een historisch beschrijven (description) is van een unieke overgangsperiode in Gods heilsgeschiedenis, maar een algemeen voorschrijven (prescription) van gebeurtenissen die daarom ‘herhaalbaar’ zouden zijn. Ook toetste hij de inhoud van talloze moslimdromen en visioenen, zoals ze bericht worden.

Cornelius gered door een visioen van Jezus?
Een ‘herhaalbare’ gebeurtenis vinden de promotors van Jezusdromen en visioenen in Handelingen 10. In hun ‘precies zoals’-ideologie zien zij ‘parallellen’ tussen een Jezusvisioen van moslims, waardoor zij tot geloof kwamen, en het engelvisioen van de Romeinse hoofdman Cornelius. Kan dat wel een één-op-ééngebeurtenis zijn?

• Cornelius was een vereerder van de God van Israël, Jahweh en bad ook geregeld tot Hem. Jahweh komt echter in de hele Koran niet voor! Zij die geen Jood of christen zijn, bidden van huis uit dus helaas tot ‘een andere god’.
• Cornelius zag in een visioen ‘een engel van God’ (10:3). Jezus is echter de Zoon van God. Is het niet Bijbelmisbruik om het engelvisioen van een in Jahweh gelovige te vergelijken met een Jezusvisioen van een moslim die in ‘een andere god’ gelooft?
• Deze engel verscheen Cornelius niet om hem te redden of om hem zelf ‘evangelistisch voor te bereiden op het evangelie’, zoals voorstanders van Jezusvisioenen deze trachten te rechtvaardigen. Hij zei alleen dat Cornelius een zekere Simon Petrus moest uitnodigen. ‘Deze zal woorden tot u spreken, waardoor u en uw hele huis gered zullen worden’ (10:5-6; 11:13-14). Petrus verkondigde hem en zijn huis de gekruisigde en opgestane Jezus (10:37-43)! Zó werd Cornelius gered: door het horen en aannemen van het verkondigde evangelie – niet door het zien van ‘Jezus’ in een subjectief, mystiek visioen!
De ‘precies zoals’-ideologie i.v.m. Cornelius dwaalt en leidt op een dwaalweg – uitgerekend moslims…

Een Jezusdroom – ter voorbereiding?
Als ‘Jezus’ in een visioen of droom ter voorbereiding voor het lezen of horen van het evangelie zou verschijnen, “Waarom zegt Hij Zelf dan niet Zijn evangelie?”, vraagt McBride zich terecht af. Jezus Zelf is nota bene de inhoud van het evangelie! Waarom zou Hij een moslim alleen maar voorbereiden op het lezen of horen van het evangelie door een christen op een later tijdstip? Uitgesloten. Ook daarom is Cornelius als voorbeeld en rechtvaardiging van ‘Jezusvisioenen’ van moslims misplaatst.

Conclusie
1. Geen enkel bericht van een visioen in het boek Handelingen rechtvaardigt de ideologie van een voortgaande openbaring door visioenen, dromen, profetieën e.d. tot op de huidige dag. Het thema de Schrift Plus is en blijft antibijbels, of ze nu charismatisch missionair, of ook Rooms-katholiek ingevuld is. In de brieven van het Nieuwe Testament is bovendien geen belofte van Jezusverschijningen voorspeld vóór de opname van Zijn Gemeente (1 Tessalonicenzen 4:14-17) of vóór Zijn verschijning in Israël (Matteüs 24).

2. ‘De woordverkondiging van het Kruis is een kracht Gods… het heeft God behaagd door de dwaasheid van de predikinghen te redden die geloven’ (1 Korintiërs 1:18,21; 2:22). En: ‘Zo dan is het geloof uit het horen en het horen door de verkondiging (het Woord) van Christus’ (Romeinen 10:17). God heeft nu eenmaal ons oor uitgekozen om ons hart en geweten te bereiken, niet ons oog.

3. Het werk van de Heilige Geest is het om via de prediking van het evangelie ‘te overtuigen van zonde, omdat zij niet in Mij (Jezus, Gods Zoon) geloven’ (Johannes 16:8,9)! Bij de Jezusvisioenen schijnt weinig of niets over zonde, berouw, schuldbelijdenis, vergeving en bekering gesproken te worden. Kan de Heilige Geest, die de Schrift inspireerde, dan achter Jezusdromen /visioenen staan?

4. De apostel Paulus, de eerste zendeling onder de heidenen, was door de Here Jezus Zelf geroepen om door de verkondiging ‘de ogen te openen, opdat zij zich bekeren uit de duisternis tot het licht en van de macht van satan tot God, opdatzij vergeving van zonden zouden ontvangen door het geloof in Hem (de Here Jezus) (Handelingen 26:18-20).
Oproep tot bekering en geloof was het evangelistische thema, zowel van de Here Jezus Zelf (o.a. Marcus 1:15) als ook van Zijn geautoriseerde apostelen. Het is God die via Zijn kinderen ‘vandaag (!) aan de mensen verkondigt, dat zij allen overal (!) tot bekering moeten komen’, en wel met het oog op het oordeel door Jezus Christus, de Zoon (Handelingen 17:30-31). Doet de ‘Jezus’ van de visioenen en dromen hetzelfde als hij Gods Zoon zou zijn? Zo niet, is er dan niet sprake van ‘een andere Jezus’ die niet in Bijbels opzicht de ogen opent en niet tot berouw (!) en bekering leidt?

Gods Woord is de maatstaf
Verdringt de Jezusvisioenen- en dromenbeweging niet Gods uniek evangelisatiemiddel: de verkondiging van het Woord van Jezus’ kruis en opstanding? En evenzo het werk van de Heilige Geest via Gods Woord?
Ontneemt zij christenen niet de enige autoriteit en absolute maatstaf: de Schrift alléén? Als beide: én Gods geschreven Woord én subjectieve buitenbijbelse openbaringen van Jezus via dromen en visioenen van God zouden komen, zijn er dan twee parallelle ‘Openbaringen’ of ‘waarheden’? Sluit niet het één het andere uit? In gebed tot Zijn Hemelse Vader zegt toch de Here Jezus: ‘Uw Woordis waarheid’ (Johannes 17:17), geïnspireerd door de Geest der Waarheid (Johannes 14:17). Er bestaat toch géén andere goddelijke, objectieve waarheid, géén andere goddelijke autoriteit, géén andere, objectieve maatstaf!
Buitenbijbelse, subjectieve dromen en visioenen en mystieke ervaringen hebben géén goddelijke autoriteit en zijn nooit absolute maatstaf. Bron en doel zijn buitenbijbels. Het is de oude leugen dat Jezus zien overtuigender zou zijn dan Gods Woord horen en gelovig gehoorzamen (Romeinen 1:16-17; 2 Timoteüs 3:15-16).
Leidt deze dromen- en visioenenbeweging op den duur niet ook tot een teruggang van zendelingen en hun opleiding, als moslims ‘evengoed’ zonder hen tot geloof (kunnen) komen en bovendien door zulke visioenen als ook door profetieën onder hen ‘bemoedigd’ en ‘vermaand’ (kunnen) worden? Doen zendelingen straks alleen nog ‘nazorg’?

Els Nannen

1 Op de site www.svchapel.org stonden van Pastor Dennis McBride: An Evaluation of Muslim Dreams & Visions of Isa, Part 1 June/July 2013, Volume 19, Issue, Part 2: August/September 2013, Volume 19, Issue 4