Een mensonterende boodschap

Wilco Sliedrecht • 89 - 2013 • Uitgave: 1
Het Evangelie, dat ik u verkondigd heb…
(1 Korintiërs 15:1)


Het Evangelie, het goede nieuws, is een boodschap die bij de gemiddelde mens niet lekker in het gehoor ligt. Natuurlijk, je kunt het verhaal wat sappiger, wat heroïscher maken, maar sec genomen is het nu niet een boodschap die ‘lekker landt’. Op momenten dat ik er met niet-gelovigen over spreek, merk ik soms dat ik mezelf hoor praten en bevliegt het me vaak dat het niet erg ‘cool’ is wat ik sta of zit te vertellen. Zeker als je niet om de hete brij heen wilt draaien.

De gemiddelde mens lijkt er eigenlijk ook niet zo’n behoefte aan te hebben; zonde en de vergeving daarvan zal ze een worst wezen. Anderzijds gaan hun ogen wel glimmen en heb je een heel ander gesprek als het bijvoorbeeld over de voetbalwedstrijd van gisteren of - ik noem nog maar wat - de trouwjurk van een prinses gaat.

Laagdrempelige initiatieven
Nu vinden er al jarenlang allerlei initiatieven plaats om de boodschap wat toegankelijker te maken en het Evangelie in hapklare brokken op te dienen. Een nieuwe poging om het Nederlandse volk te bereiken geschiedde met een populair, glimmend blaadje (‘glossy’). De boodschap over zonde zou een boodschap over het begrip schaamte worden. Gelovigen die letterlijk met één been in de wereld staan kregen in dit blad een prominente plaats om te vertellen dat er ‘meer’ is. Een initiatiefnemer verwachtte van tevoren overigens niet dat er mensen door tot geloof zouden komen…1
Nu lijkt het er inderdaad vaak op dat er allerlei ongewenste en onnodige hobbels liggen en de kerk een niet al te best imago heeft. Een christen of groep christenen, die op een Christus-onterende manier in de media komt, schaadt daarmee de Naam die ze - al dan niet terecht - dragen. Gedrag van gelovigen kan de Naam van God onder niet-gelovigen schaden, zo blijkt uit Nieuwtestamentische teksten.2 Het omgekeerde is overigens een uitdagender opdracht!3
Wat dat betreft past gelovigen eigenlijk wel wat meer bescheidenheid, ja berouw. Vaak moeten er heel wat stenen uit de akker verwijderd en hobbels vereffend worden, voordat je tot de kern kunt komen. Daarom heb ik begrip voor laagdrempelige initiatieven die trachten eerst wat goodwill te kweken, voordat de eigenlijke boodschap gelanceerd kan worden.

Aansluiten en doorpakken
Toch ligt hem daar ook weer ‘de crux’, als je vervolgens aan die eigenlijke boodschap van het kruis niet toekomt. Soms wordt ‘Paulus op de Areopagus’ in Athene als voorbeeld aangehaald; sluit net als Paulus eerst aan bij de leefwereld (hier de Griekse godenwereld) van je gesprekspartner! Lees je het verhaal in Handelingen 17 echter goed, dan zie je dat dit alleen maar als tijdelijk opstapje naar de eigenlijke boodschap diende. Paulus pakt gelijk door, maar ook al even daarvoor had hij ‘gewoon’ over Jezus en de opstanding gesproken. Hierna ging Paulus verder en vertelde over bekering en Gods oordeel. Het gevolg is een tweedeling in zijn gehoor: er komen spotters en volgers. Vanuit de laatste categorie kwamen vervolgens ook mensen tot geloof.

Haarscherp
Dan nog een opmerkelijke beschrijving van een boodschap van Jezus zelf (Lucas 4:16ev.). Hij preekt in de plaats Nazareth, waar Hij is opgegroeid, in de synagoge vanuit het boek Jesaja. Heel het publiek stemt met Zijn woorden in en verwondert zich over die woorden van genade. Dit hebben ze nog nooit gehoord! Al snel slaat de stemming om als Jezus er nog wat aan toevoegt… God verkiest niet het ‘met zichzelf ingenomene’, zo luidt Jezus’ boodschap. Het was Zijn tijd nog niet, want anders was Hij ter plekke vermoord.
Op een andere Bijbelplek4 staat beschreven dat Jezus geen voorkeur voor de grote aantallen had. Hij ziet haarscherp wie behoren tot het relatief kleine clubje ware volgers. In de plaats Kapernaüm houdt Hij Zijn hoorders voor dat alléén wie Zijn vlees eet en bloed drinkt, het eeuwige leven beërft en tot het leven zal opstaan. Hij geeft ook nog aan dat niemand tot Hem kan komen, tenzij dat God de Vader dat geeft.
Zonder door de Geest geopende ogen, oren, verstand en hart, versta je namelijk niet dat de God-mens Jezus Christus Zijn leven moest geven om verzoening teweeg te brengen. God opende het hart van Lydia en er komen precies zoveel mensen tot geloof als er hiertoe bestemd waren.5, 6

Probleem met God
Toen de zondeval net had plaatsgevonden gaf God al de belofte van de komst van Zijn Zoon. De toorn van God en de genoegdoening voor de zonde, die niet door het bloed van stieren en bokken kon plaatsvinden, vonden hun oplossing in het offer dat eenmaal door Jezus Christus gebracht werd. Hij zei: “Ik zal komen, Ik bied Mezelf aan, Vader!” (Hebreeën 10).
Het was A.W. Tozer die stelde: “Je moet door God, vóór God en van God gered worden.” Naast het ‘alzo lief’ uit Johannes 3, zegt vers 36: ‘Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven, maar wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn van God blijft op hem.”
Er is in de eerste plaats niet het probleem tussen u en de duivel, of tussen u en de anderen om u heen dat opgelost moet worden. Het belangrijkste probleem heeft de mens met God Zelf! Dit probleem is dusdanig dat over onze ‘vijandschap’7 en een ‘haat’8 vanuit God naar u gesproken wordt. Daarom bestaat er geen grotere liefde, dan de opzoekende, onverdiende en stervende liefde van God in Zijn Zoon, Jezus Christus. Voor een goed mens zou je in uitzonderlijke gevallen misschien je leven nog willen geven, maar voor zondaren en vijanden? 9

Daarom berooft het Evangelie ons van alle eigen eer; maar geeft de mens uiteindelijk een buitengewone eer. ‘Dit slaat mijn trots, al mijn verdienste neder,’t verlaagt mij diep, maar o, ’t verhoogt mij weder!’ Wat staat dat haaks op onze cultuur en natuurlijke toestand!
Het komt van Hem, door Hem en is bedoeld tot eer van Hem. In Zijn en mijn dood wordt uiteindelijk het leven gevonden. Een mensonterende, maar tegelijk mensverheerlijkende boodschap. Een Evangelieboodschap, ondersteund door uw verander(en)de levenswandel!

Wilco Sliedrecht

1 www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=26519, http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=29538 & www.kerk.nl.
2 Bijv. Rom. 2:24, 1Tim. 6:1 en Titus 2:5
3 Matt. 5:16, 1Petr. 2:12
4 Joh. 6:22ev.
5 Hand. 16:14, Hand. 13:48
6 Hoewel het leerstuk van Gods verkiezing tot een theologisch wangedrocht kan worden en mensen in sommige kringen onterecht iedere eigen verantwoordelijkheid ontneemt, laat het in haar zuivere vorm Gods eer in de redding van zondaren schitteren als een diamant. Paulus verwoordt dit in Romeinen 8 (vs. 29-30) prachtig!
7 Rom. 5:10
8 Ps. 5:6 en 11: 5
9 Rom. 5:7