Een hemelse weeklacht
En ik zag en ik hoorde een engel vliegen in het midden van de hemel, zeggende met grote stem: Wee, wee, wee hun die op de aarde wonen, van de overige stemmen der bazuin der drie engelen, die nog bazuinen zullen (Openbaring 8:13).
Middenin de grote verdrukking klinkt nog steeds "Bekeert U". Dat was het hart van de profetische preek van Ds. Velema,
gehouden in Zierikzee op zondag 16 september j.l.
En ik zag en ik hoorde een engel vliegen in het midden van de hemel, zeggende met grote stem: Wee, wee, wee hun die op de aarde wonen, van de overige stemmen der bazuin der drie engelen, die nog bazuinen zullen (Openbaring 8:13). Als velen het ondanks alle gebeurtenissen en ontwikkelingen niet geloofden en er schamper om lachten, dan is het sinds 11 september duidelijk: we leven in apocalyptische tijden. Dat zijn tijden, waarin dat wat in de Apocalypse – de Openbaring van Johannes - staat, zich gaat aftekenen, werkelijkheid wordt. Wat in het laatste bijbelboek staat wordt langzaam maar zeker werkelijkheid. Vroeger konden we ons daar geen voorstelling van maken, maar vandaag tekenen allerlei contouren zich af op het scherm van de wereldgeschiedenis. Wat een ontzettende ramp in Amerika. Opzettelijk met vliegtuigen de grootste gebouwen - hart van het geld en de macht – rammen en duizenden mensen de dood injagen. Dwars door alle menselijke wandaden en catastrofale gebeurtenissen heen spreekt de Here. En Zijn woorden zijn bij het eerste horen niet opwekkend. Aan het slot van Openbaring 8 klinkt een weeklacht uit de hemel. Een engel - in de NBG-vertaling staat een arend (een gier) - roept krassend en krijsend driemaal wee.
Let op de plaats waar die boodschap staat: namelijk tussen de vierde en vijfde bazuin. Zoals de eerste vier zegels bij elkaar horen, zo horen de eerste vier bazuinen ook bij elkaar. Flora en fauna, natuur en milieu worden door Gods gericht getroffen. Tot vijf keer toe is sprake van een derde deel. Alles is nog niet verwoest. De wereld vergaat nog niet. Maar de tekenen spreken duidelijke taal. Doch er zal nog veel meer komen. Nog veel ergere en ingrijpender dingen staan te gebeuren. Maar voordat die ergere dingen worden aangekondigd zag en hoort Johannes een engel in de vorm van een gier een indringende weeklacht schreeuwen. Dat kan alleen gebeuren omdat God het wil.
Hij heeft tussen de vierde en vijfde bazuin wat te zeggen. Het was erg wat 11 september gebeurde. Twee aspecten drongen zich aan me op bij het verwerken van deze gebeurtenis.
Allereerst: deze terreurdaad is een duivelse aanslag geweest. Dit is demonisch. God, mens en leven worden ontzien. Men heeft met alles afgerekend en is in satanische haat losgebarsten. Dit zijn geesten uit de afgrond, die zo opereren. De sleutel van de afgrond heeft niet de beerput, maar de riolen van de hel geopend. Zaken, die in Openbaring 9 aan de orde zijn. En het tweede: Amerika, de supermacht, waar in geen twee eeuwen sprake is geweest van oorlog, werd aangevallen in het centrum van z'n grootheid; in de Babel-torens van cultuur en techniek. Wat is het menselijke kunnen tot enorme hoogte gestegen: wolkenkrabbers die tot aan de hemel lijken te reiken. En dan plotseling de val. Zo zal eenmaal het immense rijk van de Antichrist. het nieuwe Babylon, vallen. U hebt nu gezien hoe dat kan. Het is een harde slag op de deur en het hart van heel de Westerse beschaving. Maar nu gaat de hemel weeklagen. Het is wel erg geweest, maar het gaat nog veel erger worden.
Dat is de boodschap uit de hemel. De gier vliegt in het zenith - het hoogtepunt. Heel de wereld moet het horen. Het gaat ieder aan. Tussen de overgang van de vierde naar de vijfde bazuin klinkt deze weeklacht. De hemel bemoeit zich met de aarde, die met verschrikkelijke rampen wordt geconfronteerd. De hemel leeft mee met de aarde. Het is een oproep tot bezinning, een appèl tot bekering. In zijn toorn, in de diepste nood, denkt de Here nog aan de mensheid, die Hem de rug heeft toegekeerd.
Het wee - de klank: ouai, ouai, ouai - klinkt angstwekkend. Het woord wee staat 14 keer (2x7) in het laatste bijbelboek tegenover het woord zalig 7 keer. Ontstellend wat er gaat gebeuren. Attentie, attentie en bereidt u er op voor. De laatste drie bazuinen zullen veel groter onheil brengen dan de eerste vier. Let maar op de lengte van de verzen: vier bazuinen in de verzen 6-12 maar de vijfde bazuin bestrijkt de verzen 1-12 en de zesde bazuin de verzen 13-21 om van de zevende bazuin, te beginnen bij 11:15 maar te zwijgen. De hel breekt los; een demonisch leger valt aan: koning Apollyon zal ongenadig heersen en huishouden! We hebben een voorproefje gehad op die lle september, maar het zal alles nog veel kolossaler worden. En het ergste zal zijn dat men de dood zal zoeken en die niet zal vinden, terwijl nu nog de mensen het leven zochten en de dood probeerden te ontvluchten - voor duizenden tevergeefs: mensen, die onverwacht voor God moesten verschijnen. Mensen en machten, terroristen die in dienst staan van - en beheerst worden door de mensenmoorder van den beginne. De werking van satanische machten zal alleen maar erger worden. De duivel toont grote grimmigheid omdat hij maar weinig tijd meer heeft (Openb.12:12). De drie bazuinen zullen een zee van rampen brengen over de wereld. En wij vragen na deze satanische terreur: ontbrandt er straks een strijd tussen Islam en Christendom - onheilige "heilige" oorlog? Is Amerika aangevallen omdat het Israël steunt? En gaat het uiteindelijk toch om Israël? Apocalyptisch! Wee, wee, wee.
Opmerkelijk is het adres van deze hemelse weeklacht: die op de aarde wonen. Worden daar alle wereldburgers mee bedoeld? De uitdrukking komen we wel tien keer tegen in dit bijbelboek. Er wordt mee bedoeld: zij, die aan de aarde vastzitten; die leven voor de aarde; wier leven aardsgezind is en wier hele leven aards gestempeld is. Ze zijn geen hemelburgers (Fil.3:20), maar aarde-genieters. We denken aan onze vermaterialiseerde, verseksualiseerde, verhorizontaliseerde wereld, die het hele Westen beslaat - ook daarin zijn we 'solidair' met de VS, generaliserend gezegd.
Zij worden aangesproken en beklaagd. Waarom? Er is - vers 13 is een intermezzo, een pauze - tijd tussen de aankondiging en de uitvoering van Gods oordelen. En die tijd is bekeringstijd bij uitstek. Dat is Gods bedoeling met deze hemelse weeklacht. Ontzettend dat in vers 20 en 21 staat: "En zij hebben zich niet bekeerd". Dat was de door God gegeven mogelijkheid geweest. Bekering - inkeer tot jezelf; afkeer van de zonde en heenkeer tot God in Christus. Bekering is dringend nodig. Bekering van de dienst van de duivelen en de afgoden; bekering van de vergrote zonden tegen het zesde, zevende en achtste gebod. Zonden, die vandaag het leven vergiftigen en de samenleving gruwelijk ondermijnen.
Waar was God - werd gevraagd - op die lle september? Waar was God in Auschwitz? "Is dat een God van liefde?" wordt gesmaald. God is de Heilige en daarom is Hij zowel barmhartig als rechtvaardig. "Het is de hoogste liefde, die met de zwaarste straffen dreigt-. Als de zonden ten hemel stijgen, wolkenkrabbers hoog, dan moet de heilige God straffen! Zijn die 6000 mensen uit diverse landen grotere zondaren dan zij die gespaard werden? In zo'n situatie sprak de Heiland ooit: "Indien gij u niet bekeert, zult gij desgelijks vergaan" (Lucas 13:1-5). Altijd maar weer bekering - terugkeer tot die God, Die wij de rug hebben toegekeerd en Die nog altijd ons terug wil hebben. Onbegrijpelijk wonder van genade. Zo gij die stem, dat wee-geroep dan heden hoort, gelooft Zijn heil- en troostrijk woord. Wij bidden om een golf van bekering. Nog kan het. Onze onmogelijkheden zijn Gods mogelijkheden.
Zeven bazuinen? ja, maar er komt nog een bazuin: de laatste (1 Cor. 15:52). Bazuingeschal verkondigt blij: Christus' rijk zal weldra komen. De oude wereld stort ineen, maar Christusrijk alleen zal uit het puin verrijzen! Wat een uitzicht bij de puinhopen in Amerika!
Blijft allen trouw. Geen duimbreed wijkt
Laat Hij, of ook uw moed bezwijkt,
aan 't eind u staande vinden.
ds. J.H. Velema
Middenin de grote verdrukking klinkt nog steeds "Bekeert U". Dat was het hart van de profetische preek van Ds. Velema,
gehouden in Zierikzee op zondag 16 september j.l.
En ik zag en ik hoorde een engel vliegen in het midden van de hemel, zeggende met grote stem: Wee, wee, wee hun die op de aarde wonen, van de overige stemmen der bazuin der drie engelen, die nog bazuinen zullen (Openbaring 8:13). Als velen het ondanks alle gebeurtenissen en ontwikkelingen niet geloofden en er schamper om lachten, dan is het sinds 11 september duidelijk: we leven in apocalyptische tijden. Dat zijn tijden, waarin dat wat in de Apocalypse – de Openbaring van Johannes - staat, zich gaat aftekenen, werkelijkheid wordt. Wat in het laatste bijbelboek staat wordt langzaam maar zeker werkelijkheid. Vroeger konden we ons daar geen voorstelling van maken, maar vandaag tekenen allerlei contouren zich af op het scherm van de wereldgeschiedenis. Wat een ontzettende ramp in Amerika. Opzettelijk met vliegtuigen de grootste gebouwen - hart van het geld en de macht – rammen en duizenden mensen de dood injagen. Dwars door alle menselijke wandaden en catastrofale gebeurtenissen heen spreekt de Here. En Zijn woorden zijn bij het eerste horen niet opwekkend. Aan het slot van Openbaring 8 klinkt een weeklacht uit de hemel. Een engel - in de NBG-vertaling staat een arend (een gier) - roept krassend en krijsend driemaal wee.
Let op de plaats waar die boodschap staat: namelijk tussen de vierde en vijfde bazuin. Zoals de eerste vier zegels bij elkaar horen, zo horen de eerste vier bazuinen ook bij elkaar. Flora en fauna, natuur en milieu worden door Gods gericht getroffen. Tot vijf keer toe is sprake van een derde deel. Alles is nog niet verwoest. De wereld vergaat nog niet. Maar de tekenen spreken duidelijke taal. Doch er zal nog veel meer komen. Nog veel ergere en ingrijpender dingen staan te gebeuren. Maar voordat die ergere dingen worden aangekondigd zag en hoort Johannes een engel in de vorm van een gier een indringende weeklacht schreeuwen. Dat kan alleen gebeuren omdat God het wil.
Hij heeft tussen de vierde en vijfde bazuin wat te zeggen. Het was erg wat 11 september gebeurde. Twee aspecten drongen zich aan me op bij het verwerken van deze gebeurtenis.
Allereerst: deze terreurdaad is een duivelse aanslag geweest. Dit is demonisch. God, mens en leven worden ontzien. Men heeft met alles afgerekend en is in satanische haat losgebarsten. Dit zijn geesten uit de afgrond, die zo opereren. De sleutel van de afgrond heeft niet de beerput, maar de riolen van de hel geopend. Zaken, die in Openbaring 9 aan de orde zijn. En het tweede: Amerika, de supermacht, waar in geen twee eeuwen sprake is geweest van oorlog, werd aangevallen in het centrum van z'n grootheid; in de Babel-torens van cultuur en techniek. Wat is het menselijke kunnen tot enorme hoogte gestegen: wolkenkrabbers die tot aan de hemel lijken te reiken. En dan plotseling de val. Zo zal eenmaal het immense rijk van de Antichrist. het nieuwe Babylon, vallen. U hebt nu gezien hoe dat kan. Het is een harde slag op de deur en het hart van heel de Westerse beschaving. Maar nu gaat de hemel weeklagen. Het is wel erg geweest, maar het gaat nog veel erger worden.
Dat is de boodschap uit de hemel. De gier vliegt in het zenith - het hoogtepunt. Heel de wereld moet het horen. Het gaat ieder aan. Tussen de overgang van de vierde naar de vijfde bazuin klinkt deze weeklacht. De hemel bemoeit zich met de aarde, die met verschrikkelijke rampen wordt geconfronteerd. De hemel leeft mee met de aarde. Het is een oproep tot bezinning, een appèl tot bekering. In zijn toorn, in de diepste nood, denkt de Here nog aan de mensheid, die Hem de rug heeft toegekeerd.
Het wee - de klank: ouai, ouai, ouai - klinkt angstwekkend. Het woord wee staat 14 keer (2x7) in het laatste bijbelboek tegenover het woord zalig 7 keer. Ontstellend wat er gaat gebeuren. Attentie, attentie en bereidt u er op voor. De laatste drie bazuinen zullen veel groter onheil brengen dan de eerste vier. Let maar op de lengte van de verzen: vier bazuinen in de verzen 6-12 maar de vijfde bazuin bestrijkt de verzen 1-12 en de zesde bazuin de verzen 13-21 om van de zevende bazuin, te beginnen bij 11:15 maar te zwijgen. De hel breekt los; een demonisch leger valt aan: koning Apollyon zal ongenadig heersen en huishouden! We hebben een voorproefje gehad op die lle september, maar het zal alles nog veel kolossaler worden. En het ergste zal zijn dat men de dood zal zoeken en die niet zal vinden, terwijl nu nog de mensen het leven zochten en de dood probeerden te ontvluchten - voor duizenden tevergeefs: mensen, die onverwacht voor God moesten verschijnen. Mensen en machten, terroristen die in dienst staan van - en beheerst worden door de mensenmoorder van den beginne. De werking van satanische machten zal alleen maar erger worden. De duivel toont grote grimmigheid omdat hij maar weinig tijd meer heeft (Openb.12:12). De drie bazuinen zullen een zee van rampen brengen over de wereld. En wij vragen na deze satanische terreur: ontbrandt er straks een strijd tussen Islam en Christendom - onheilige "heilige" oorlog? Is Amerika aangevallen omdat het Israël steunt? En gaat het uiteindelijk toch om Israël? Apocalyptisch! Wee, wee, wee.
Opmerkelijk is het adres van deze hemelse weeklacht: die op de aarde wonen. Worden daar alle wereldburgers mee bedoeld? De uitdrukking komen we wel tien keer tegen in dit bijbelboek. Er wordt mee bedoeld: zij, die aan de aarde vastzitten; die leven voor de aarde; wier leven aardsgezind is en wier hele leven aards gestempeld is. Ze zijn geen hemelburgers (Fil.3:20), maar aarde-genieters. We denken aan onze vermaterialiseerde, verseksualiseerde, verhorizontaliseerde wereld, die het hele Westen beslaat - ook daarin zijn we 'solidair' met de VS, generaliserend gezegd.
Zij worden aangesproken en beklaagd. Waarom? Er is - vers 13 is een intermezzo, een pauze - tijd tussen de aankondiging en de uitvoering van Gods oordelen. En die tijd is bekeringstijd bij uitstek. Dat is Gods bedoeling met deze hemelse weeklacht. Ontzettend dat in vers 20 en 21 staat: "En zij hebben zich niet bekeerd". Dat was de door God gegeven mogelijkheid geweest. Bekering - inkeer tot jezelf; afkeer van de zonde en heenkeer tot God in Christus. Bekering is dringend nodig. Bekering van de dienst van de duivelen en de afgoden; bekering van de vergrote zonden tegen het zesde, zevende en achtste gebod. Zonden, die vandaag het leven vergiftigen en de samenleving gruwelijk ondermijnen.
Waar was God - werd gevraagd - op die lle september? Waar was God in Auschwitz? "Is dat een God van liefde?" wordt gesmaald. God is de Heilige en daarom is Hij zowel barmhartig als rechtvaardig. "Het is de hoogste liefde, die met de zwaarste straffen dreigt-. Als de zonden ten hemel stijgen, wolkenkrabbers hoog, dan moet de heilige God straffen! Zijn die 6000 mensen uit diverse landen grotere zondaren dan zij die gespaard werden? In zo'n situatie sprak de Heiland ooit: "Indien gij u niet bekeert, zult gij desgelijks vergaan" (Lucas 13:1-5). Altijd maar weer bekering - terugkeer tot die God, Die wij de rug hebben toegekeerd en Die nog altijd ons terug wil hebben. Onbegrijpelijk wonder van genade. Zo gij die stem, dat wee-geroep dan heden hoort, gelooft Zijn heil- en troostrijk woord. Wij bidden om een golf van bekering. Nog kan het. Onze onmogelijkheden zijn Gods mogelijkheden.
Zeven bazuinen? ja, maar er komt nog een bazuin: de laatste (1 Cor. 15:52). Bazuingeschal verkondigt blij: Christus' rijk zal weldra komen. De oude wereld stort ineen, maar Christusrijk alleen zal uit het puin verrijzen! Wat een uitzicht bij de puinhopen in Amerika!
Blijft allen trouw. Geen duimbreed wijkt
Laat Hij, of ook uw moed bezwijkt,
aan 't eind u staande vinden.
ds. J.H. Velema