Image

Een hemels geluid op aarde

Martin Penning • 97 - 2021 • Uitgave: 10

Leren van de liederen in Openbaring

Een troon staat symbool voor de macht van de monarch en staat meestal in het officiële paleis van de vorst. Vaak heeft elk paleis een troonzaal, waarin de vorst mensen in audiëntie kan ontvangen. In de hemel staat ook een troon en op die troon zit Iemand vol heerlijkheid, glorie en macht. Voor die troon vinden verschillende gebeurtenissen plaats.

Eén van de gebeurtenissen is het zingen en proclameren van liederen. Dat is niet waar we direct aan denken, als we denken aan het boek Openbaring. Maar naast dat het boek Openbaring een boek is wat beschrijft wat er staat te gebeuren, is het ook een boek vol aanbidding. Deze hemelse liederen zijn uniek. Ze laten ons zien hoe zingen in Gods aanwezigheid werkelijk zal zijn. Maar ook nu hebben ze ons veel te leren.  

Verklarende liederen

We hebben hier te maken met hemelse liederen die een inzicht geven in Wie God is, het werk dat Hij doet en waarom de dingen gaan zoals ze gaan. De liederen laten een helder licht schijnen van dat wat er op de wereld gebeurt en in de hemelse troonzaal. 
In het begin van Openbaring 4, geeft Johannes een inkijkje in de hemel. We kunnen begrijpen dat hij zwaar onder de indruk is van wat hij ziet en hoort. Woorden schieten te kort. Hij beschrijft een beeld van een majestueuze troon, een regenboog die lijkt op smaragd, bliksemstralen, donderslagen en stemmen. Op de troon zit Iemand en wordt toegezongen. ‘Heilig, heilig, heilig is de Heere God, de Almachtige, Die was, Die is, en Die komt!’ (Openbaring 4:8).  

De serafs aanbidden een driemaal heilig God en zijn vol van Zijn heiligheid en spreken drie keer achter elkaar ‘heilig’ uit. Ze kennen Hem als de God van de geschiedenis, ‘Die was’, en het heden, ‘en Die is’. Hij is het ook ‘Die komt’ om de wereld te vervullen met Zijn heiligheid. Hij is de Almachtige, Hij is ertoe in staat en Hij zal het ook doen. 
Het lied in Openbaring 4 legt in vers 11 verder uit dat God alle dingen heeft geschapen en alle dingen in stand houdt tot Zijn eer: ‘U bent het waard, Heere, te ontvangen de heerlijkheid, de eer en de kracht, want U hebt alle dingen geschapen, en door Uw wil bestaan zij en zijn zij geschapen’ (Openbaring 4:11).  

In Openbaring 5 hoort Johannes een nieuw lied: ‘En zij zongen een nieuw lied en zeiden: U bent het waard om de boekrol te nemen en zijn zegels te openen, want U bent geslacht en hebt ons voor God gekocht met Uw bloed, uit elke stam, taal, volk en natie. En U hebt ons voor onze God gemaakt tot koningen en priesters, en wij zullen als koningen regeren over de aarde’.  

Het Lam kon de boekrol openen omdat Hij gedood was, een verwijzing naar Zijn plaatsvervangend lijden en sterven aan het kruis. Zijn dood heeft mensen vrijgekocht voor God uit alle stammen, talen, volken en naties, een verwijzing naar de wereldwijde reikwijdte van de uitnodiging tot het Evangelie.
In dit gedeelte is er ook een uitbarsting van lof over de eigenschappen van het Lam; kracht, rijkdom, wijsheid, sterkte, eer, heerlijkheid en dankzegging. De goddelijkheid van de Heere Jezus wordt hier op een heerlijke wijze door middel van een lied verklaard. En de aanbidding van de Drie-enig God komt in vers 13 tot een climax: ‘Aan Hem Die op de troon zit, en aan het Lam zij de dankzegging, de eer, de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid’ (Openbaring 5:13).  

Liederen van uitbundigheid

D.L. Moody heeft eens gezegd: “Je mag zo hard ‘halleluja’ roepen als je wilt en zo hoog springen in de lucht voor de Heere, als je maar wilt. Maar waar ik met name in geïnteresseerd ben, is hoe jij je gedraagt als je weer met beide benen op de grond staat.” Als we de Bijbel lezen dan zien we in de aanbidding een mate van uitbundigheid. Natuurlijk gaat het hierbij om de hartsgesteldheid. Maar zang en expressie vormen daar wel een middel toe. In de hemel zien we dit ook in de aanbidding terug. Daar waar we geconfronteerd worden met God en wat Hij tot stand gebracht heeft, worden we ertoe bewogen om overvloedig te aanbidden. 

  • ‘En ik zag, en hoorde een geluid van vele engelen rondom de troon, van de dieren en van de ouderlingen. En hun aantal bedroeg tienduizenden tienduizendtallen en duizenden duizendtallen. En zij zeiden met luide stem…’ (Openbaring 5:11-12).

  • En elk schepsel dat in de hemel, op de aarde, onder de aarde en op de zee is, en alles wat daarin is, hoorde ik zeggen…’ (Openbaring 5:13).

  • En alle engelen stonden rondom de troon, de ouderlingen en de vier dieren. Zij wierpen zich vóór de troon neer met hun gezicht ter aarde en aanbaden God’ (Openbaring 7:11).

  • 'En ik hoorde zoiets als een geluid van een grote menigte en als een gedruis van vele wateren en een geluid als van zware donderslagen: Halleluja, want de Heere, de almachtige God, is Koning geworden’ (Openbaring 19:6).

De beschrijvingen van het gezang in de hemel overtreffen het geluid van een concert of sportstadion. We zullen als gemeente nog verbaasd staan van wat enthousiaste aanbidding tot eer van God zal zijn.   

Bemoedigende liederen
Toen God Johannes het visioen gaf, hadden de christenen al te maken met vervolging. De druk om zich aan te passen aan een heidense cultuur, en zelfs om deel te nemen aan de afgoderij van de keizerverering, kwam van alle kanten op christenen af.
Wat zou de gelovigen in die tijd moed hebben gegeven om vol te houden ondanks de hevige tegenstand? Wat zou hun vastberadenheid sterken als zij zagen hoe vrienden en familieleden uit hun huizen werden gehaald en gemarteld om hun trouw aan de Heere Jezus? De wetenschap dat Gods troon onbeweeglijk, soeverein en eeuwig is.
De gelovigen van toen en nu worden door de liederen eraan herinnerd dat in de hemelse gewesten Gods gezag en heerschappij niet alleen worden bevestigd, maar ook gevierd:

  • 'De koninkrijken van de wereld zijn van onze Heere en van Zijn Christus geworden, en Hij zal Koning zijn in alle eeuwigheid’ (Openbaring 11:15).

  • 'Wij danken U, Heere, God de Almachtige, Die is en Die was en Die komt, omdat U Uw grote kracht ter hand hebt genomen en Koning geworden bent’ (Openbaring 11:17).

Halleluja, de zaligheid, de heerlijkheid, de eer en de kracht zij aan de Heere, onze God. Want Zijn oordelen zijn waarachtig en rechtvaardig, omdat Hij de grote hoer geoordeeld heeft, die de aarde te gronde gericht heeft met haar hoererij, en omdat Hij het bloed van Zijn dienstknechten aan haar, gewroken heeft (Openbaring 19:1-2).
Het is bemoedigend om liederen in het huidige en toekomstige lijden mee te dragen die ons wijzen op de God Die in Christus over alles heeft getriomfeerd.   

Liederen van verwachting
De liederen van de hemel worden gekenmerkt door vreugde. Het is mogelijk om door donkere seizoenen, ontmoedigende momenten, hartverscheurende verliezen, meedogenloze tegenstand vreugdevol te blijven aanbidden. 
De vreugde komt voort uit een vol vertrouwen in de verwachting dat God alles zal volbrengen wat Hij heeft beloofd. De laatste liederen van Openbaring beschrijven God die al het kwaad overwint, de naties die zich in aanbidding neerbuigen, en de bruid van Christus die eindelijk haar bruidegom ziet tijdens een nooit eindigend koninklijk feest van genade. ‘Want alle volken zullen komen en U aanbidden, want Uw oordelen zijn openbaar geworden’ (Openbaring 15:4). ‘Halleluja, want de Heere, de almachtige God, is Koning geworden. Laten wij blij zijn en ons verheugen en Hem de heerlijkheid geven, want de bruiloft van het Lam is gekomen en Zijn vrouw heeft zich gereedgemaakt’ (Openbaring 19:6-8).

Hemel en aarde aanbidden
Zullen onze aardse liederen er precies zo uitzien en klinken als de liederen van de hemel? Nee. Maar het is wel Gods bedoeling. Daarom mogen we er naar verlangen dat onze aanbidding mag instemmen met de hemelse aanbidding. Mogen wij dus met vreugde ons gezang laten aansluiten op de hemelse liederen, totdat zij, door de genade van God, het geluid en de inhoud van de huidige werkelijkheid in de hemel mogen weerspiegelen.   

Martin Penning