Een gevaarlijk gebed
Na 500 jaar reformatie lijkt de geestelijke nood groter dan ooit in de Nederlandse kerken. Terwijl vroeger drommen mensen naar de kerk gingen, is het aantal de laatste jaren drastisch afgenomen. Hoe kan een dode gemeente weer tot geestelijk leven komen? Volgens ds. M.M. van Campen van de Maranathakerk in Rotterdam heeft het alles te maken met de gesteldheid van ons hart.
500 jaar reformatie. Moeten we dat herdenken of herleven?
“Het is mooi om herdenkingssymposia af te gaan en speciale diensten te houden over de Reformatie. Maar dat is allemaal over. We moeten beseffen wat de Reformatie juist voor ons vandaag de dag betekent. Als je iets van Luther leest, dan merk je dat het leeft en sprankelt. Dit is het levende evangelie en die herleving moet nu plaatsvinden. Niet alleen die ene avond van 31 oktober.
Herdenken vind ik goed, maar verwachten is eigenlijk onze hoop. Een maranatha-christen kijkt niet alleen terug naar de Reformatie, maar naar het kruis. De hoop ziet vooruit en de liefde naar boven. Het is dus voorwaarts en opwaarts. Kijken wat de Heere nog voor ons in petto heeft. We mogen dankbaar zijn voor wat achter ons ligt, maar de Heilige Geest is doorgegaan en gaat door. Daarom mogen we nog steeds uitzien naar een herleving.”
Wat is een herleving?
“Mensen worden weer warm voor de zaak van de Heere Jezus. Er is een honger naar het Woord en hun focus ligt op Christus en niet alleen op hoe ze de kerk draaiende kunnen houden. Een dode gemeente kan dan weer tot leven komen voor Gods aangezicht. Het is aan de gemeente om aan te voelen dat het geestelijk kurkdroog is.
De tekst uit Zacharia 10:1 spreekt mij aan: ‘Vraag de HEERE om regen ten tijde van de late regen. De HEERE maakt de onweerswolken, en Hij zal hun regen geven.’ Regen komt van boven en is een zegen. Het is het beeld van de Heilige Geest, maar ook van vruchtbaarheid en geestelijke groei. Net zoals bij de pinksterdag toen de vroege regen uit de hemel stortte. Mensen werden vol van God en gingen Hem loven. Hun harten werden vervuld en vanuit die geestvervulde christenen liepen ze vol van de Heere. En dat breidde uit naar de rest van de wereld.
In dit tekstgedeelte staat ‘late regen’. Dan denk ik aan de eindtijd. Dat er veel van de Geest weer openbaar wordt in de gemeente en vanuit de gemeente weer naar buiten toe. Niet dat Pinksteren herhaald wordt, want de Heilige Geest kan het ook laten druppelen. God is soeverein en geeft die late regen. Christenen moeten de noodzaak voelen dat alleen God een herleving geeft. In ons gebed mogen we erom vragen dat Gods Geest in de gemeente komt.”
Wat is nodig voor een herleving?
“Een herleving begint bij gebed, maar ook bij verootmoediging, reiniging en bekering. Dat zie je in de Bijbel bij koning Hizkia als hij weer gaat bidden. Bij koning Josia zie je dat hij het Woord weer herontdekt en zich verootmoedigt. Ook bij Petrus, als hij op de pinksterdag zijn toespraak houdt, komt er gebrokenheid. De mensen zien in dat ze ver van de Heere Zijn afgedwaald en maken zich klein voor God. Ze komen tot Hem met hun falen en fouten. Want als God niet ingrijpt, dan gaan ze verloren. Die radicale boodschap van zonde en genade moet klinken.”
Waar zijn er tekenen van herleving?
“Ik zie nog steeds herlevingen om mij heen. Mensen gaan terug naar het Woord van God en preken gaan weer over Gods toorn en Zijn heiligheid. Het is goed dat je als geslagen hond de kerk uitgaat doordat het je geweten geraakt heeft. Veel kerken lopen nog altijd leeg omdat het geestelijk zo droog is geworden. Een herleving begint altijd met een klein aantal mensen. Dat zie je bij de eerste gemeente en ook bij Luther. Het is misschien een armoedig teken als er weinig bidders zijn op de bidstond, maar daarom heb je de Geest juist nodig omdat er zoveel gebedsarmoede is. Kijk daarom niet naar aantallen, maar blijf standvastig bidden en vraag om regen.
Toen ik 25 jaar geleden mijn bediening begon, kwamen er allerlei initiatieven zoals onder andere de Stichting Reformatorische Bezinning, stichting Jij daar! en Heart Cry, waardoor christenen weer werden aangespoord. Er is echt een honger naar Bijbelse prediking. Dat zie ik ook via internet. Ik heb een onzichtbare luisterende gemeente in heel Nederland die twee keer zo groot is dan dat zondag bij mij in de kerk zit. Vaak zitten die mensen in andere kerken en overstijgt het de kerkmuren. Ik heb daarom hoop voor jongeren.”
Waarom gaan juist jongeren terug naar het Woord?
“Ik noem het de Jozua-generatie. Na 40 jaar woestijnreis en ellende mogen ze weer zingen en de Heere loven. De oudere generatie sterft in de woestijn, maar de nieuwe generatie gaat het land beërven. De ouderen denken vaak in verschillende kerkelijke hokjes en vakjes terwijl jongeren dat minder hebben. Er is in de laatste eeuwen om het minste en geringste gescheurd. Allemaal over dogmatische zaken. In kerkverbanden breed zie je dat jongeren dat niet willen. Het is de werking van Gods Geest dat jongeren vaak opener zijn. Onder hen is er meer mogelijkheid voor verschillen, maar het bloed van de Heere Jezus bindt de jongeren samen. En dat moeten wij als christenen oefenen.”
Hoe is het om zelf een herleving te ondergaan?
“‘Schenk een herleving en begin bij mij’, zijn mooie woorden van het lied van Johannes de Heer. Maar het is ontzettend lastig. Het heeft alles te maken met de gesteldheid van ons hart. Corrie ten Boom vergeleek een opwekking met een cirkel. Durf je in die cirkel te staan dat God jou gaat aanpakken om te bewerken? Er moeten dingen in ons leven weg zodat er ruimte komt voor de Geest. Ons gebed is dan: “Heere God, pak mij beet. Licht U mij maar door en laat mij zien wat er in mijn leven weg moet.” En dat is een gevaarlijk gebed. God vult ons, kneedt ons en zendt ons. En dat doet zeer.
Ik geloof niet dat er landelijk een herleving zal plaatsvinden, maar wel dat plaatselijke gemeentes geestelijk zullen groeien. En dat kan alleen maar als de Heere zowel in de slaapkamer als in de woonkamer van ons hart mag komen.”
Hoe uit zich dat als christen?
“Als er een opwekking komt, dan komt er reinheid en heiligheid. De Heilige Geest geeft reiniging in de kerk en in je geestelijk leven. Een echte christen doet niet overal aan mee. Er is zo veel wereldgelijkvormigheid dat ik soms nog denk ‘Wat is het verschil tussen jou en de wereld?’ Het maakt mij soms zwaarmoedig als ik Openbaring 22 lees: ‘Wie vuil is worde nog vuiler en wie rein is worde nog reiner.’ Er komt dus een scheiding in de wereld. Heiligheid en reinheid hebben te maken met hoe je in de wereld leeft, hoe je je kleedt en gedraagt maar ook hoe je met God omgaat en met elkaar. Daarom moeten we onszelf een spiegel voorhouden. Niet vanuit het wettische, maar vanuit oprechte toewijding aan de Heere. Want Hem komt toe alle eer!”
Joël Oosterhagen
500 jaar reformatie. Moeten we dat herdenken of herleven?
“Het is mooi om herdenkingssymposia af te gaan en speciale diensten te houden over de Reformatie. Maar dat is allemaal over. We moeten beseffen wat de Reformatie juist voor ons vandaag de dag betekent. Als je iets van Luther leest, dan merk je dat het leeft en sprankelt. Dit is het levende evangelie en die herleving moet nu plaatsvinden. Niet alleen die ene avond van 31 oktober.
Herdenken vind ik goed, maar verwachten is eigenlijk onze hoop. Een maranatha-christen kijkt niet alleen terug naar de Reformatie, maar naar het kruis. De hoop ziet vooruit en de liefde naar boven. Het is dus voorwaarts en opwaarts. Kijken wat de Heere nog voor ons in petto heeft. We mogen dankbaar zijn voor wat achter ons ligt, maar de Heilige Geest is doorgegaan en gaat door. Daarom mogen we nog steeds uitzien naar een herleving.”
Wat is een herleving?
“Mensen worden weer warm voor de zaak van de Heere Jezus. Er is een honger naar het Woord en hun focus ligt op Christus en niet alleen op hoe ze de kerk draaiende kunnen houden. Een dode gemeente kan dan weer tot leven komen voor Gods aangezicht. Het is aan de gemeente om aan te voelen dat het geestelijk kurkdroog is.
De tekst uit Zacharia 10:1 spreekt mij aan: ‘Vraag de HEERE om regen ten tijde van de late regen. De HEERE maakt de onweerswolken, en Hij zal hun regen geven.’ Regen komt van boven en is een zegen. Het is het beeld van de Heilige Geest, maar ook van vruchtbaarheid en geestelijke groei. Net zoals bij de pinksterdag toen de vroege regen uit de hemel stortte. Mensen werden vol van God en gingen Hem loven. Hun harten werden vervuld en vanuit die geestvervulde christenen liepen ze vol van de Heere. En dat breidde uit naar de rest van de wereld.
In dit tekstgedeelte staat ‘late regen’. Dan denk ik aan de eindtijd. Dat er veel van de Geest weer openbaar wordt in de gemeente en vanuit de gemeente weer naar buiten toe. Niet dat Pinksteren herhaald wordt, want de Heilige Geest kan het ook laten druppelen. God is soeverein en geeft die late regen. Christenen moeten de noodzaak voelen dat alleen God een herleving geeft. In ons gebed mogen we erom vragen dat Gods Geest in de gemeente komt.”
Wat is nodig voor een herleving?
“Een herleving begint bij gebed, maar ook bij verootmoediging, reiniging en bekering. Dat zie je in de Bijbel bij koning Hizkia als hij weer gaat bidden. Bij koning Josia zie je dat hij het Woord weer herontdekt en zich verootmoedigt. Ook bij Petrus, als hij op de pinksterdag zijn toespraak houdt, komt er gebrokenheid. De mensen zien in dat ze ver van de Heere Zijn afgedwaald en maken zich klein voor God. Ze komen tot Hem met hun falen en fouten. Want als God niet ingrijpt, dan gaan ze verloren. Die radicale boodschap van zonde en genade moet klinken.”
Waar zijn er tekenen van herleving?
“Ik zie nog steeds herlevingen om mij heen. Mensen gaan terug naar het Woord van God en preken gaan weer over Gods toorn en Zijn heiligheid. Het is goed dat je als geslagen hond de kerk uitgaat doordat het je geweten geraakt heeft. Veel kerken lopen nog altijd leeg omdat het geestelijk zo droog is geworden. Een herleving begint altijd met een klein aantal mensen. Dat zie je bij de eerste gemeente en ook bij Luther. Het is misschien een armoedig teken als er weinig bidders zijn op de bidstond, maar daarom heb je de Geest juist nodig omdat er zoveel gebedsarmoede is. Kijk daarom niet naar aantallen, maar blijf standvastig bidden en vraag om regen.
Toen ik 25 jaar geleden mijn bediening begon, kwamen er allerlei initiatieven zoals onder andere de Stichting Reformatorische Bezinning, stichting Jij daar! en Heart Cry, waardoor christenen weer werden aangespoord. Er is echt een honger naar Bijbelse prediking. Dat zie ik ook via internet. Ik heb een onzichtbare luisterende gemeente in heel Nederland die twee keer zo groot is dan dat zondag bij mij in de kerk zit. Vaak zitten die mensen in andere kerken en overstijgt het de kerkmuren. Ik heb daarom hoop voor jongeren.”
Waarom gaan juist jongeren terug naar het Woord?
“Ik noem het de Jozua-generatie. Na 40 jaar woestijnreis en ellende mogen ze weer zingen en de Heere loven. De oudere generatie sterft in de woestijn, maar de nieuwe generatie gaat het land beërven. De ouderen denken vaak in verschillende kerkelijke hokjes en vakjes terwijl jongeren dat minder hebben. Er is in de laatste eeuwen om het minste en geringste gescheurd. Allemaal over dogmatische zaken. In kerkverbanden breed zie je dat jongeren dat niet willen. Het is de werking van Gods Geest dat jongeren vaak opener zijn. Onder hen is er meer mogelijkheid voor verschillen, maar het bloed van de Heere Jezus bindt de jongeren samen. En dat moeten wij als christenen oefenen.”
Hoe is het om zelf een herleving te ondergaan?
“‘Schenk een herleving en begin bij mij’, zijn mooie woorden van het lied van Johannes de Heer. Maar het is ontzettend lastig. Het heeft alles te maken met de gesteldheid van ons hart. Corrie ten Boom vergeleek een opwekking met een cirkel. Durf je in die cirkel te staan dat God jou gaat aanpakken om te bewerken? Er moeten dingen in ons leven weg zodat er ruimte komt voor de Geest. Ons gebed is dan: “Heere God, pak mij beet. Licht U mij maar door en laat mij zien wat er in mijn leven weg moet.” En dat is een gevaarlijk gebed. God vult ons, kneedt ons en zendt ons. En dat doet zeer.
Ik geloof niet dat er landelijk een herleving zal plaatsvinden, maar wel dat plaatselijke gemeentes geestelijk zullen groeien. En dat kan alleen maar als de Heere zowel in de slaapkamer als in de woonkamer van ons hart mag komen.”
Hoe uit zich dat als christen?
“Als er een opwekking komt, dan komt er reinheid en heiligheid. De Heilige Geest geeft reiniging in de kerk en in je geestelijk leven. Een echte christen doet niet overal aan mee. Er is zo veel wereldgelijkvormigheid dat ik soms nog denk ‘Wat is het verschil tussen jou en de wereld?’ Het maakt mij soms zwaarmoedig als ik Openbaring 22 lees: ‘Wie vuil is worde nog vuiler en wie rein is worde nog reiner.’ Er komt dus een scheiding in de wereld. Heiligheid en reinheid hebben te maken met hoe je in de wereld leeft, hoe je je kleedt en gedraagt maar ook hoe je met God omgaat en met elkaar. Daarom moeten we onszelf een spiegel voorhouden. Niet vanuit het wettische, maar vanuit oprechte toewijding aan de Heere. Want Hem komt toe alle eer!”
Joël Oosterhagen