Drie vragen aan de Here Jezus
In Mattheüs 24, Marcus 13 en Lukas 21 vinden we de ‘Rede over de laatste dingen’. Zijn de gebeurtenissen die hierin opgesomd worden al geschiedenis of ligt de vervulling van deze gebeurtenissen nog in de toekomst? (A. S. te H.)
Antwoord:
De Here Jezus spreekt deze rede uit, nadat Hij de tempel verlaten had, waarbij de discipelen Hem op de prachtige gebouwen van de tempel wezen en waarop de Here Jezus hen vertelde, dat van deze tempel geen steen op de andere gelaten zou worden. De tempel zou volledig verwoest worden!
Daarna kwam de Here Jezus met een klein groepje van zijn discipelen aan op de Olijfberg, vanwaar je een prachtig uitzicht op de tempel hebt. In dit besloten gezelschap stelden de discipelen Hem drie prangende vragen:
1. Wanneer zal dat (verwoesting van de tempel) gebeuren?
2. Wat is het teken van uw komst?
3. Wat is het teken van de voleinding der wereld?
1) Verwoesting van de tempel
In Lukas 21:20-24 gaat Hij in op de eerste vraag. Jeruzalem zal omsingeld worden door legerkampen en het volk zal door de scherpte van het zwaard vallen en de overlevenden als gevangenen onder alle heidenen weggevoerd worden. Daarbij zegt de Here Jezus dat dit binnen één geslacht gebeuren zal. Toen de Here Jezus deze gebeurtenissen aankondigde was het 33 jaar na Chr. We weten dat de verwoesting van de tempel en Jeruzalem rond 70 na Chr. plaatsvond onder de regering van de wrede Romeinse keizer Titus, waarna het overgebleven Joodse volk wereldwijd verstrooid werd. Aan het einde van dit stukje lezen we dat ‘Jeruzalem door de heidenen vertrapt zal worden totdat de tijden der heidenen vervuld zijn’. Er komt dus een moment, waarop Jeruzalem niet meer door de heidenen vertrapt zal worden, maar weer onder de heerschappij van het Joodse volk zal vallen. En dat wonder heeft zich tijdens de zesdaagse oorlog in juni 1967 voltrokken!
Toch weten we ook dat nog één keer Jeruzalem door alle volken bedreigd zal worden, waarop de Here Jezus zal wederkomen en voor zijn volk zal strijden en met alle vijanden van Israël zal afrekenen (Zacharia 14:1-7 en Openbaring 16:13-16). Deze gebeurtenis ligt nog in de toekomst.
2) Teken van Zijn komst
Als antwoord op de tweede vraag somt de Here Jezus in Mattheüs 24:4-12 een aantal tekenen op, die tekenend zijn voor Zijn wederkomst. Zo spreekt Hij over verleiding, politieke onrust, hongersnoden en aardbevingen, antisemitisme en christenvervolging, de opkomst van valse profeten, wetsverachting en de verkilling van de liefde. Deze ontwikkelingen leiden uiteindelijk tot de ‘grote verdrukking’, waarbij de ‘gruwel der verwoesting’ een plek in de tempel zal krijgen. We hebben hier te maken met de antichrist, die zich in de tempel zet en zich tot God verheft om zich te laten aanbidden (2 Thessalonicenzen 2:3-4).
Al deze voorafgaande tekenen nemen in heftigheid toe. Het zijn als het ware de weeën die steeds frequenter elkaar opvolgen en in heftigheid toenemen. Wanneer we dit zien gebeuren weten we dat de komst van de Here Jezus nabij is. De opgesomde tekenen vinden hun climax in de grote verdrukking en de openbaring van de antichrist. Direct na deze grote verdrukking zal de Here Jezus in macht en heerlijkheid wederkomen, lezen we in Mattheüs 24:29-31, waarna Hij Zich als koning op de troon van David zal zetten om als koning over de gehele aarde te regeren.
Nu zult u zich waarschijnlijk wel afvragen of dit ook de toekomst voor de gemeente is? Weet u, in ‘de rede over de laatste dingen’ gaat het niet om de vraag, wanneer de opname van de gemeente plaats zal vinden. Het gaat hier om de zichtbare wederkomst van Christus op aarde. En Kolossenzen 3:4 leert ons, dat op dat moment ook de gemeente met de Here Jezus zal wederkomen op aarde. De gemeente is dan al eerder opgenomen, een mysterie dat door Paulus als een geheimenis beschreven wordt. De Bijbel maakt duidelijk, dat de gemeente vóór deze vreselijke periode van de grote verdrukking opgenomen zal worden. Hier heb ik al verschillende keren over geschreven en het met duidelijke bijbelse argumenten onderbouwd.
3) Het teken van de voleinding
Nu blijft de derde vraag nog over: Wat is het teken van de voleinding der wereld? Heel kort gaat de Here Jezus hierop in: ‘En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn’. De voleinding zal bereikt zijn, wanneer alle volkeren erkennen dat de Here Jezus koning is geworden.
Na de wederkomst van de Here Jezus, zal de Here Jezus Zijn Messiaans koninkrijk oprichten en zal Zijn verbondsvolk Israël het ‘Evangelie van het koninkrijk’ wereldwijd verkondigen (Jesaja 2:2-5). Er is geen volk dat zoveel talen kent als het Joodse volk, dat vanuit alle landen van de wereld hun terugreis naar hun thuisland ondernomen heeft. Vanuit Israël zullen de Joden de gehele wereld bereiken met de boodschap, dat de Here Jezus op de troon in Jeruzalem zit, waarop alle volken Hem zullen aanbidden en gehoorzamen. Wanneer dit punt bereikt is, zal de voleinding der wereld een feit zijn en zal deze eerste aarde plaats moeten maken voor de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
De gedachte die men vaak hoort, dat eerst het Evangelie over de hele wereld gepredikt moet zijn, vóór de Here Jezus terugkomt is niet bijbels. Paulus verwachtte tijdens zijn leven al de komst van de Here Jezus! Natuurlijk is het belangrijk om de opdracht van de Here Jezus te vervullen om de gehele schepping het Evangelie te verkondigen. Maar het bereiken van de gehele wereld als een teken van Zijn komst is mijns inziens niet bijbels! Het gaat in Mattheüs 24:14 dan ook niet om de wederkomst van Christus, maar om de voleinding der wereld. Er wordt in dit vers ook niet gesproken over het ‘Evangelie van genade’, waardoor iemand van zijn zonden gered wordt, maar over het ‘Evangelie van het Koninkrijk’, waarmee de koninklijke heerschappij van de Here Jezus wereldwijd geproclameerd wordt! Zij die nu dit koninkrijk proclameren geven daarmee aan, nu al in het Messiaans vrederijk te leven en hebben geen wederkomst van de Here Jezus meer te verwachten, want het koninkrijk is er al!
Theo Niemeijer
Antwoord:
De Here Jezus spreekt deze rede uit, nadat Hij de tempel verlaten had, waarbij de discipelen Hem op de prachtige gebouwen van de tempel wezen en waarop de Here Jezus hen vertelde, dat van deze tempel geen steen op de andere gelaten zou worden. De tempel zou volledig verwoest worden!
Daarna kwam de Here Jezus met een klein groepje van zijn discipelen aan op de Olijfberg, vanwaar je een prachtig uitzicht op de tempel hebt. In dit besloten gezelschap stelden de discipelen Hem drie prangende vragen:
1. Wanneer zal dat (verwoesting van de tempel) gebeuren?
2. Wat is het teken van uw komst?
3. Wat is het teken van de voleinding der wereld?
1) Verwoesting van de tempel
In Lukas 21:20-24 gaat Hij in op de eerste vraag. Jeruzalem zal omsingeld worden door legerkampen en het volk zal door de scherpte van het zwaard vallen en de overlevenden als gevangenen onder alle heidenen weggevoerd worden. Daarbij zegt de Here Jezus dat dit binnen één geslacht gebeuren zal. Toen de Here Jezus deze gebeurtenissen aankondigde was het 33 jaar na Chr. We weten dat de verwoesting van de tempel en Jeruzalem rond 70 na Chr. plaatsvond onder de regering van de wrede Romeinse keizer Titus, waarna het overgebleven Joodse volk wereldwijd verstrooid werd. Aan het einde van dit stukje lezen we dat ‘Jeruzalem door de heidenen vertrapt zal worden totdat de tijden der heidenen vervuld zijn’. Er komt dus een moment, waarop Jeruzalem niet meer door de heidenen vertrapt zal worden, maar weer onder de heerschappij van het Joodse volk zal vallen. En dat wonder heeft zich tijdens de zesdaagse oorlog in juni 1967 voltrokken!
Toch weten we ook dat nog één keer Jeruzalem door alle volken bedreigd zal worden, waarop de Here Jezus zal wederkomen en voor zijn volk zal strijden en met alle vijanden van Israël zal afrekenen (Zacharia 14:1-7 en Openbaring 16:13-16). Deze gebeurtenis ligt nog in de toekomst.
2) Teken van Zijn komst
Als antwoord op de tweede vraag somt de Here Jezus in Mattheüs 24:4-12 een aantal tekenen op, die tekenend zijn voor Zijn wederkomst. Zo spreekt Hij over verleiding, politieke onrust, hongersnoden en aardbevingen, antisemitisme en christenvervolging, de opkomst van valse profeten, wetsverachting en de verkilling van de liefde. Deze ontwikkelingen leiden uiteindelijk tot de ‘grote verdrukking’, waarbij de ‘gruwel der verwoesting’ een plek in de tempel zal krijgen. We hebben hier te maken met de antichrist, die zich in de tempel zet en zich tot God verheft om zich te laten aanbidden (2 Thessalonicenzen 2:3-4).
Al deze voorafgaande tekenen nemen in heftigheid toe. Het zijn als het ware de weeën die steeds frequenter elkaar opvolgen en in heftigheid toenemen. Wanneer we dit zien gebeuren weten we dat de komst van de Here Jezus nabij is. De opgesomde tekenen vinden hun climax in de grote verdrukking en de openbaring van de antichrist. Direct na deze grote verdrukking zal de Here Jezus in macht en heerlijkheid wederkomen, lezen we in Mattheüs 24:29-31, waarna Hij Zich als koning op de troon van David zal zetten om als koning over de gehele aarde te regeren.
Nu zult u zich waarschijnlijk wel afvragen of dit ook de toekomst voor de gemeente is? Weet u, in ‘de rede over de laatste dingen’ gaat het niet om de vraag, wanneer de opname van de gemeente plaats zal vinden. Het gaat hier om de zichtbare wederkomst van Christus op aarde. En Kolossenzen 3:4 leert ons, dat op dat moment ook de gemeente met de Here Jezus zal wederkomen op aarde. De gemeente is dan al eerder opgenomen, een mysterie dat door Paulus als een geheimenis beschreven wordt. De Bijbel maakt duidelijk, dat de gemeente vóór deze vreselijke periode van de grote verdrukking opgenomen zal worden. Hier heb ik al verschillende keren over geschreven en het met duidelijke bijbelse argumenten onderbouwd.
3) Het teken van de voleinding
Nu blijft de derde vraag nog over: Wat is het teken van de voleinding der wereld? Heel kort gaat de Here Jezus hierop in: ‘En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn’. De voleinding zal bereikt zijn, wanneer alle volkeren erkennen dat de Here Jezus koning is geworden.
Na de wederkomst van de Here Jezus, zal de Here Jezus Zijn Messiaans koninkrijk oprichten en zal Zijn verbondsvolk Israël het ‘Evangelie van het koninkrijk’ wereldwijd verkondigen (Jesaja 2:2-5). Er is geen volk dat zoveel talen kent als het Joodse volk, dat vanuit alle landen van de wereld hun terugreis naar hun thuisland ondernomen heeft. Vanuit Israël zullen de Joden de gehele wereld bereiken met de boodschap, dat de Here Jezus op de troon in Jeruzalem zit, waarop alle volken Hem zullen aanbidden en gehoorzamen. Wanneer dit punt bereikt is, zal de voleinding der wereld een feit zijn en zal deze eerste aarde plaats moeten maken voor de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
De gedachte die men vaak hoort, dat eerst het Evangelie over de hele wereld gepredikt moet zijn, vóór de Here Jezus terugkomt is niet bijbels. Paulus verwachtte tijdens zijn leven al de komst van de Here Jezus! Natuurlijk is het belangrijk om de opdracht van de Here Jezus te vervullen om de gehele schepping het Evangelie te verkondigen. Maar het bereiken van de gehele wereld als een teken van Zijn komst is mijns inziens niet bijbels! Het gaat in Mattheüs 24:14 dan ook niet om de wederkomst van Christus, maar om de voleinding der wereld. Er wordt in dit vers ook niet gesproken over het ‘Evangelie van genade’, waardoor iemand van zijn zonden gered wordt, maar over het ‘Evangelie van het Koninkrijk’, waarmee de koninklijke heerschappij van de Here Jezus wereldwijd geproclameerd wordt! Zij die nu dit koninkrijk proclameren geven daarmee aan, nu al in het Messiaans vrederijk te leven en hebben geen wederkomst van de Here Jezus meer te verwachten, want het koninkrijk is er al!
Theo Niemeijer