Door Darwin op het spoor gezet…

Jim Fletcher / vert. Evelien van Dis • 90 - 2014 • Uitgave: 9
Generaties lang hebben Joden en christenen die Sion liefhebben, geworsteld met de ogenschijnlijk eeuwenoude vraag: Waarom bestaat antisemitisme? De antwoorden zijn gevarieerd geweest, maar niet altijd bevredigend. Welke rationele verklaring zou er kunnen bestaan voor zo’n werkelijkheid? Verschillende culturen en ontelbare aantallen individuen hebben over duizenden jaren Joden aangevallen, nagezeten en gehaat. Waarom?
Een fascinerend antwoord ligt misschien klaar om gehoord en zorgvuldig overwogen te worden (tenminste in onze moderne wereld): Darwin heeft het op z’n geweten.


Dr. G. Thomas Sharp, een overtuigd creationist en een van de toonaangevende experts van de wereld op het gebied van het ontstaan van de wereld begon in 2010 een onderzoeksproject. Op een dag hoorde hij God tot hem spreken en stopte hij voor die dag met zijn werk. “Ik was aan het lezen en maakte aantekeningen voor een presentatie over de ouderdom van de aarde en over de zondvloed – het ging in zijn algemeenheid over de historische betrouwbaarheid van Genesis 1-11. Plotseling zei de HERE tegen mij: ‘Je hebt dit al die jaren onderwezen… maar wat denk je van Genesis 12?”
Sharps pen stopte en hij leunde achterover om de diepe boodschap die hij zojuist had gehoord tot zich door te laten dringen. “Het was alsof God me zei om datgene wat ik doceer, uit te breiden, en de mensen overal te vertellen dat de geschiedenis van het Joodse volk werkelijk geschiedenis is, en als men in Bijbelse kosmologie kan geloven, dan moet men ook geloven dat de beloften aan het Joodse volk gedaan, steekhoudend zijn!”
Met andere woorden, als Genesis 1 tot en met 11 waar is (en een bedrieglijk groot aantal gekwalificeerde wetenschappers gelooft dat), dan is Genesis 12 tot en met 50, de geboorte van het Joodse volk – ook waar.

Als Genesis niet waar is…
Te vaak maken geleerden en andere zogenaamde autoriteiten plaats voor evolutietheorie m.b.t. het ontstaan van de wereld zoals de Bijbel dat vermeldt. Daaruit volgt, dat als de vijf boeken van Mozes op de een of andere manier verwezen kunnen worden naar het rijk van mythen of legenden, men dit ook kan doen met de beloften aan de Joden. Daarvandaan is het een kleine stap om niet slechts Israëls claim op het Heilige Land te marginaliseren, maar ook om wereldwijd Joden in diskrediet te brengen.
Dit is nu juist precies wat gebeurt, zegt Sharp. Hij kijkt ook terug op vijftig jaar onderwijs geven en hij merkt iets anders belangrijks op: “Honderden keren had ik bij mijn presentaties gesprekken met jonge mensen. Zij hadden de ontkoppeling heel goed door die in de Amerikaanse kerk als een epidemie snel om zich heen grijpt: Als Genesis niet waar is, hoe kun je dan van mij verwachten te geloven dat de Uittocht uit Egypte echt gebeurde, of dat David en Salomo heersten over een belangrijk koninkrijk zo’n duizend jaar voor Christus?” Deze ontkoppeling is al tientallen jaren een probleem.

Mythologie
In een studiepakket van de Methodistenkerk uit april 1951, Adult Student, lezen we op bladzij 25: ‘Het tweede gedeelte van Genesis, de hoofdstukken 12 tot en met 50, bestaat uit heldenverhalen uit het half legendarische verleden van het Hebreeuwse volk.’
Ongeveer gelijktijdig trad John Shelby Spong in de Episcopaalse kerk naar voren als een geleerde en theologische rustverstoorder. In zijn memoires van 2000 getiteld ‘Here I stand’, presenteert Spong een verwarde ‘Bijbelse’ wereldbeschouwing. Aan de ene kant vecht hij tegen antisemitisme, terwijl hij gelijkertijd volledig zijn ‘liefde voor de Hebreeuwse geschriften’ laat verwijzen naar de wereld van de mythologie. Kan er werkelijk iets meer antisemitisch zijn, iets wat meer marginaliseert dan een heel volk zijn historische wortels ontzeggen?
Zo’n gezichtspunt poogt ook geloof in Genesis 3:15 om zeep te helpen, waarin God voorzegt dat de tegenstander, satan, zou proberen zich van de Messias en van het volk waaruit Hij zou voortkomen, te ontdoen. Opnieuw, als dit relaas niet historisch waar is, dan is het niet vreemd om bijvoorbeeld de landbeloften voor de Hebreeën via hun aartsvader Abraham te loochenen.

Op dit cruciale punt brengt Sharp zeer nodig en helder denken ter tafel: “De meeste mensen begrijpen de implicaties van deze manier van denken. De historische figuren in de Heilige Schrift bestonden in de tijd, of zij deden dat niet. Als zij niet in de tijd bestonden, dan kan de Bijbel alles betekenen wat wij vinden dat het betekent.”
Gelukkig hebben zij die de wettiging van Israëls bestaan willen onderstrepen, een belangrijk wapen in handen, namelijk de verzekering dat de Heilige Schrift waar is. Vergis u niet, tegenover elke John Spong die zijn stem verheft, staan twee Bijbelgelovige geleerden die vastberaden de geloofwaardigheid van de Bijbel onderstrepen. Overweeg bijvoorbeeld de verklaring van Edward J. Young in zijn Studies in Genesis One: ‘Genesis hoofdstuk 1 is aankondiging van een strikt historisch boek, een boek dat zo sterk historisch is dat het als genealogisch aangemerkt kan worden.’

Beechers latwerk
Niet veel evangelische supporters van Israël weten dat aan het eind van de 19e eeuw de aanvallen op de geldigheid van de Bijbel serieus begonnen én dat geestelijken de aanval hebben ingezet en geleid! De auteur Barry Werth heeft hierover geschreven, waarbij de figuur van Henry Ward Beecher naar voren kwam als de katalysator.
Binnen een paar jaar na de publicatie van Darwins evolutie ideeën, was Beecher – misschien de meest beroemde Amerikaanse dominee in die tijd – onder bekoring gekomen van niet alleen de afgezonderd levende naturalist Darwin, maar ook van diens vrienden. Vrienden zoals Thomas Huxley en Herbert Spencer, die als zijn ‘marketing team’ opereerden.
Beecher schreef in die tijd aan een vriend: ‘Breng de mensen in beroering, ploeg ze diep om met Spencer, Huxley en Tyndall. Ik heb me al hun gedachten eigen gemaakt en ik zet me daar helemaal voor in. Als het latwerk van oude filosofieën het begeeft, laten we het wegdoen en laat ons een beter hebben. We kunnen de ranken van het geloof net zo goed op het nieuwe leiden.’

Op tragische en profetische wijze schreef de Engelse schrijver Edward Livingstone Youmans in 1872 aan zijn vrouw: ‘Herbert Spencer zal te zijner tijd zijn grootste overwinning in Duitsland behalen. De hele natie is doortrokken van godsdienstige scepsis, en de mensen hebben geen filosofische leidraad.’
Met andere woorden: de Duitsers waren bezig met het in elkaar zetten van een nieuw geloofsraamwerk. Aan dit ‘nieuwe’ latwerk hangt een diabolisch ‘geloof’ dat de Bijbelse geschiedenissen in de wortel aantast. En dat de bodem heeft bewerkt voor een wijdverspreid antisemitisme. Het is deze giftige oogst die dr. G. Thomas Sharp totaal wil verdelgen.

Dit artikel is geschreven door Jim Fletcher en verscheen in het februarinummer 2014 van The Jerusalem Post Christian Edition. Vertaling: Evelien van Dis.