Dit geloven wij!
God spreekt, wij luisteren. Maar niet vrijblijvend. God vraagt van ons geloof. Nu is dat in onze tijd een verwarrend woord geworden. Bij 'geloof' zullen de meeste mensen in ons postmoderne westen denken aan 'geloofs-overtuiging', 'religieuze overtuiging'. In de zin van: o ja, ik geloof ook. Waar ik in geloof? Nou ja, gewoon. Dat er iets is, en zo. Ergens wel. En of ik wat aan m'n geloof doe, jawel, jazeker wel, ik ga één keer per week naar een soort yoga-meditatie. Doet me wel wat, heb ik wel wat aan. Ik heb dan het gevoel dat ik best wel dicht bij mezelf kom, weet je. 0, jij gelooft ook? In de Bijbel? Nou, mooi voor jou hoor. Heb je d'r ook wel wat aan? Wááát? Je gaat me toch niet vertellen dat wat jij gelooft de absolute waarheid is, hè? En dat mijn geloof niet waar zou zijn? Wil je wel een beetje toleranter zijn, alsjeblieft?
Vermoedelijk hebben we allemaal wel eens van dit soort gesprekjes gehad, nietwaar. En met het zweet in de handen gestaan, want hoe moet je dáár nu op antwoorden! Voor ons is 'geloven' niet maar een willekeurige religieuze overtuiging. Jezus is de weg, en de waarheid, en het leven, en niemand komt tot de Vader dan door Hem. In Hem geloven wij. Toch?
Toch! We laten als evangelische christenen een bepaald aspect misschien wel onbewust buiten beschouwing, als we het hebben over 'geloven'. Inderdaad, het is meer dan een vage religieuze overtuiging. Jawel, het is geloven in Hem, en er is geen andere Naam onder de hemel aan de mensen gegeven waardoor wij moeten behouden worden (Hand. 4:12). Geloven in de Zoon van God, en in de Vader die Hem gezonden heeft, dat is het hart van het christelijke geloof. Maar er is nog iets meer dan dat: niet alleen in God geloven, maar ook: God geloven.
Kortom, ons geloof in God betekent geloofsvertrouwen in een persoon. Maar het betekent ook: als waarheid en werkelijkheid aannemen wat Hij zegt. Daarom knaagt iedere twijfel aan het gezag van Gods Woord ook aan de fundamenten van het christelijke geloof. Je moet bij de Bijbel beginnen met te luisteren, te geloven, en te gehoorzamen. Zeker mag je best vragen stellen, we moeten zelfs proberen echt te begrijpen wat precies de zeggingskracht van Gods Woord is. Maar altijd vanuit een houding van onderworpenheid aan het gezag van de Spreker in dat Woord.
Opnieuw: geloven betekent dat we Hem geloven. Maar het betekent dus ook dat we iets geloven. Hij spreekt niet zonder inhoud. Hij zegt iets, en het is de bedoeling dat dat iets precies ook de inhoud wordt van wat wij geloven.
Wat geloven wij? Het is van wezenlijk belang die vraag te beantwoorden, ons rekenschap te geven van wat wij geloven, juist in onze tijd waarin de geloofsinhouden vervagen. Je mag alles geloven, als je maar gelooft, zegt men in onze postmoderne tijd. Maar bij het christendom gaat het wel degelijk om inhoud.
Dit jaar zal op bredere basis in Nederland de nadruk worden gelegd op de inhoud van het christelijke geloof. Blijkbaar voelen velen aan dat het daar de tijd voor is. In 2000 werd in de Verenigde Staten een evangelische Verklaring opgesteld over de inhoud van het christelijke geloof, en gepubliceerd in een boek onder de titel "This we believe" - 'Dit geloven wij'. Tientallen, honderden christelijke leiders betuigden hun steun en zetten hun handtekening, waaronder bekende namen als Joni Eareckson Tada, Ajith Fernando, Billy Graham, Bill Hybels, John Mac-Arthur, J.I. Packer, Pat Robinson, Lee Strobel, John Stott, Ravi Zacharias.
In ons land wordt een Nederlandse editie van dit boek, met dezelfde Verklaring, nu ook gepubliceerd. Een aantal christelijke leiders hebben ervoor getekend, o.a. Arnold van Heusden, ir. Huib Jongen-burger, Wim de Knijff, Roel Kuiper, Jan van Langevelde, Teun van der Leer, Willem Ouweneel, Hans Pruis, Herman Selderhuis. Zij zeggen: 'dit geloven wij' en ze nodigen zo veel mogelijk Nederlandse Christus-gelovigen uit dat mee te zeggen. Het boek - waarin ook de verklaring is afgedrukt - is op 28 februari gepresenteerd tijdens een conferentie die in De Bron in Dalfsen wordt gehouden in het kader van Geloven in de Toekomst. De initiatiefnemers hopen dat deze actie breed zal aanslaan, en dat velen zich erin zullen herkennen en zullen zeggen: dit geloven wij ook! Want geloof is maar niet een vaag gevoel van binnen. Het is ook niet iets vreselijks ingewikkelds, waar je heel erg moeilijk over moet doen. Geloof heeft inhoud, het gaat ergens over. En het is een kwestie van eerbiedig luisteren, aanvaarden, gehoorzamen, handelen. Zo eenvoudig moet het toch nog altijd kunnen, meer dan veertig eeuwen na Abraham.
mr. Henk Medema
Vermoedelijk hebben we allemaal wel eens van dit soort gesprekjes gehad, nietwaar. En met het zweet in de handen gestaan, want hoe moet je dáár nu op antwoorden! Voor ons is 'geloven' niet maar een willekeurige religieuze overtuiging. Jezus is de weg, en de waarheid, en het leven, en niemand komt tot de Vader dan door Hem. In Hem geloven wij. Toch?
Toch! We laten als evangelische christenen een bepaald aspect misschien wel onbewust buiten beschouwing, als we het hebben over 'geloven'. Inderdaad, het is meer dan een vage religieuze overtuiging. Jawel, het is geloven in Hem, en er is geen andere Naam onder de hemel aan de mensen gegeven waardoor wij moeten behouden worden (Hand. 4:12). Geloven in de Zoon van God, en in de Vader die Hem gezonden heeft, dat is het hart van het christelijke geloof. Maar er is nog iets meer dan dat: niet alleen in God geloven, maar ook: God geloven.
Kortom, ons geloof in God betekent geloofsvertrouwen in een persoon. Maar het betekent ook: als waarheid en werkelijkheid aannemen wat Hij zegt. Daarom knaagt iedere twijfel aan het gezag van Gods Woord ook aan de fundamenten van het christelijke geloof. Je moet bij de Bijbel beginnen met te luisteren, te geloven, en te gehoorzamen. Zeker mag je best vragen stellen, we moeten zelfs proberen echt te begrijpen wat precies de zeggingskracht van Gods Woord is. Maar altijd vanuit een houding van onderworpenheid aan het gezag van de Spreker in dat Woord.
Opnieuw: geloven betekent dat we Hem geloven. Maar het betekent dus ook dat we iets geloven. Hij spreekt niet zonder inhoud. Hij zegt iets, en het is de bedoeling dat dat iets precies ook de inhoud wordt van wat wij geloven.
Wat geloven wij? Het is van wezenlijk belang die vraag te beantwoorden, ons rekenschap te geven van wat wij geloven, juist in onze tijd waarin de geloofsinhouden vervagen. Je mag alles geloven, als je maar gelooft, zegt men in onze postmoderne tijd. Maar bij het christendom gaat het wel degelijk om inhoud.
Dit jaar zal op bredere basis in Nederland de nadruk worden gelegd op de inhoud van het christelijke geloof. Blijkbaar voelen velen aan dat het daar de tijd voor is. In 2000 werd in de Verenigde Staten een evangelische Verklaring opgesteld over de inhoud van het christelijke geloof, en gepubliceerd in een boek onder de titel "This we believe" - 'Dit geloven wij'. Tientallen, honderden christelijke leiders betuigden hun steun en zetten hun handtekening, waaronder bekende namen als Joni Eareckson Tada, Ajith Fernando, Billy Graham, Bill Hybels, John Mac-Arthur, J.I. Packer, Pat Robinson, Lee Strobel, John Stott, Ravi Zacharias.
In ons land wordt een Nederlandse editie van dit boek, met dezelfde Verklaring, nu ook gepubliceerd. Een aantal christelijke leiders hebben ervoor getekend, o.a. Arnold van Heusden, ir. Huib Jongen-burger, Wim de Knijff, Roel Kuiper, Jan van Langevelde, Teun van der Leer, Willem Ouweneel, Hans Pruis, Herman Selderhuis. Zij zeggen: 'dit geloven wij' en ze nodigen zo veel mogelijk Nederlandse Christus-gelovigen uit dat mee te zeggen. Het boek - waarin ook de verklaring is afgedrukt - is op 28 februari gepresenteerd tijdens een conferentie die in De Bron in Dalfsen wordt gehouden in het kader van Geloven in de Toekomst. De initiatiefnemers hopen dat deze actie breed zal aanslaan, en dat velen zich erin zullen herkennen en zullen zeggen: dit geloven wij ook! Want geloof is maar niet een vaag gevoel van binnen. Het is ook niet iets vreselijks ingewikkelds, waar je heel erg moeilijk over moet doen. Geloof heeft inhoud, het gaat ergens over. En het is een kwestie van eerbiedig luisteren, aanvaarden, gehoorzamen, handelen. Zo eenvoudig moet het toch nog altijd kunnen, meer dan veertig eeuwen na Abraham.
mr. Henk Medema