Image

De wereldkerk van de antichrist

Armand Gimbrère • 97 - 2021 • Uitgave: 10

De wereld koerst onafwendbaar af op een oecumenische wereldkerk, waarbij alle volkeren onder leiderschap van de antichrist en de valse profeet geestelijk zullen worden verenigd tijdens de grote verdrukking.

De brief aan Laodicea in Openbaring 3 schetst ons een bijzonder beeld over de toestand van de gemeente op aarde vlak voor de wederkomst van Jezus en is typerend voor veel gemeentes van vandaag. De Heer beschrijft deze laatste gemeente niet als koud of heet, maar als lauw. Hier is een gemeente die het aan niets ontbreekt. Een gemeente die elke activiteit voor de Heer als niet noodzakelijk beschouwt, omdat ze immers alles hebben wat ze willen. Ze menen dat ze niets nodig hebben, maar in werkelijkheid zijn ze de meest behoeftige van alle zeven gemeentes.  

Democratische opinie
Dit is de enige gemeente van de zeven waarover de Heer niets positiefs te zeggen heeft. De onverschilligheid van Laodicea maakt God letterlijk misselijk. Het woord Laodicea is gevormd uit twee delen: ‘laos’, wat volk betekent, en ‘dikazo’, wat persoonlijke opinie betekent. Anders gezegd, in de gemeente van Laodicea is de stem van het volk, de democratische opinie de belangrijkste maatstaf, gevoed vanuit zelfzuchtige, wereldse ideeën en verlangens (2 Timotheüs 3:1-4). Men volgt daarbij de wetten en ideeën van de wereld in plaats van wat God zegt. De Heer walgt hiervan en Hij spuugt hen uit (Openbaring 3:16). Men wordt niet gehinderd door enig besef van zonde of de noodzaak tot bekering.  

De gemeente van Laodicea is een gemeente zonder Christus. Jezus Christus staat buiten de kerk en probeert binnen te komen. Hier is een beeld van de toestand van de gemeente in de laatste dagen. Jezus Christus maakt niet langer deel uit van de gemeente. De Heer richt Zich dan ook niet meer tot de gemeente, maar enkel nog tot individuele personen en roept hen op zich te bekeren (Openbaring 3:20). Wat een tragisch beeld van de gemeente van Jezus Christus in onze tijd. Als plotsklaps miljoenen gelovigen zullen verdwijnen, dan is de keiharde realiteit dat heel veel kerkbanken de eerstvolgende zondagen gewoon nog gevuld zijn. Veel achterblijvers blijken op dat moment de roepstem van de Heer te hebben genegeerd. Zij hebben het sociale ‘evangelie’ van vrede, liefde en broederschap geloofd, een boodschap die steeds meer terrein wint en die aan het begin van de grote verdrukking zal leiden tot één wereldkerk.  

Gezamenlijke basis?
Het is daarom tekenend dat onder het motto ‘vrede en geweldloosheid’ Paus Franciscus momenteel zeer actief is onder Joden, moslims en christenen. Hij roept hen op om zich te verenigen en samen te werken ‘om zo te dienen als een gids voor toekomstige generaties en om een cultuur van wederzijds respect te bevorderen in het bewustzijn van de grote goddelijke genade die alle mensen tot broeders en zusters maakt.’ Uitgangspunt van dit motto is de gezamenlijke erkenning en verering van de oudtestamentische Bijbelse persoon Abraham. In hem vinden zowel de Joden, moslims als de christenen de gemeenschappelijke basis om elkaar als broeders en zusters te beschouwen. De in 2019 gezamenlijk ondertekende verklaring, getiteld ‘Een document over menselijke broederschap voor wereldvrede en samenleven’, dient inmiddels als inspiratie voor diverse initiatieven om deze gedachte verder uit te bouwen.

In Berlijn is in het afgelopen jaar de hoeksteen gelegd voor het ‘House of One’ (Huis van Een) en in Abu Dhabi wordt in 2022 het ‘Abrahamic Family House’ (Abraham Familie Huis) geopend. Beide initiatieven huisvesten een synagoge, een kerk en een moskee en zijn bedoeld als een oecumenisch baken van begrip en vreedzaam samenleven. Daarbij wordt er vanuit gegaan dat alle monotheïstische religies dezelfde God aanbidden en het moedigt iedereen aan om in broederschap met andere religies te leven.  

Antichrist en de valse profeet
De Bijbel voorzegt deze ontwikkeling en ook waartoe dit zal leiden. De wereld wordt politiek-maatschappelijk en religieus voorbereid om de antichrist te ontvangen. Paulus schrijft in zijn tweede brief aan de Thessalonicenzen dat de mens der wetteloosheid (de antichrist) zich zal verheffen boven God en zich als God zal laten vereren in de tempel van God (2 Thessalonicenzen 2:3-4). Pas wanneer de ware gelovigen van deze aarde zijn weggenomen door de Heer Jezus, dan pas zal de antichrist zich ten volle openbaren. In hoofdstuk 13 van het boek Openbaring lezen we hierover in een andere context. Hier wordt de verering van de antichrist verbeeldt in de opkomst van twee beesten: het beest uit de zee en het beest uit de aarde.

Het beest uit de zee is de antichrist. De zee is een beeld van de steeds veranderende omgeving van menselijke politiek en het gevecht om de macht. Met andere woorden, het eerste beest rijst op uit vluchtigheid, verwarring en politieke onrust.   Het beest dat opkomt uit de aarde is anders, omdat het voortkomt uit de fundamentele menselijke behoefte aan stabiliteit en orde. Waar regeringen komen en gaan, voorziet religie in die behoefte van de mensheid en is een stabiele factor. Het beest uit de aarde, dat elders wordt aangeduid als de valse profeet (Openbaring 16:13; 19:20; 20:10), zorgt ervoor dat de mensen die op de aarde wonen het eerste beest aanbidden (Openbaring 13:12). Het is ook de valse profeet die ervoor zal zorgen dat de mensen het merkteken van de antichrist zullen ontvangen en dat niemand kan kopen of verkopen zonder dit merkteken (Openbaring 13:16-17).  

Valse drie-eenheid
Satans laatste rebellie zal meedogenloos worden gevoerd. Om deze grote strijd tegen God en Zijn volk te voeren, imiteert hij de Heilige Drie-eenheid en vestigt hij zijn eigen valse drie-eenheid: de draak (satan), het beest uit de zee (de antichrist), en het beest van de aarde of valse profeet (de leider van de wereldkerk). De draak gebruikt de beesten om wereldwijd controle te krijgen over politiek en religie, en creëert zowel een één-wereldregering (met de antichrist als koning) als een één-wereldreligie (met de antichrist als god van de wereld). Deze combinatie van politieke en religieuze controle is de kern van de absolute macht van de valse drie-eenheid over de naties.  

Laten wij die de Heer Jezus Christus verwachten, echter nuchter en waakzaam blijven en ons bij de woorden van Paulus aansluiten: ‘Blijft u echter bij wat u geleerd hebt en waarvan u verzekerd bent, omdat u weet van wie u het geleerd hebt, en u van jongs af de heilige Schriften kent, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof dat in Christus Jezus is’ (2 Timotheüs 3:14-15).  

Armand Gimbrère