De waarde van de opstanding van Jezus
Op die eerste dag van de week ging Maria Magdalena naar het graf van Jezus. Toen ze zag dat de steen van het graf afgenomen was, ging ze onmiddellijk weer weg om Petrus en Johannes erbij te halen. Zij dacht dat bepaalde vijanden van Jezus Zijn lichaam gestolen hadden. Petrus en Johannes gingen met haar mee terug naar het graf. Johannes was er als eerste en zag de doeken liggen waarin het lichaam van Jezus gewikkeld was geweest. Pas nadat Petrus als eerste het graf was binnen gegaan ging ook Johannes naar binnen. Dan staat er geschreven: ‘Hij zag het en geloofde’ (Johannes 20:8).
Wat geloofde Johannes op dat moment? Dat het lichaam van Jezus niet gestolen was, maar dat Hij was opgestaan uit de doden. Daarna heeft Jezus Zich vele malen levend vertoond aan de discipelen, waardoor steeds meer mensen in Hem gingen geloven.
Wat betekent het voor ons dat Jezus is opgestaan uit de dood? Het maakt natuurlijk alles anders! Niet de dood maar het leven overwint, niet de duisternis maar het licht en niet de wanhoop maar de hoop. Maar kunnen we dat ook concreter maken? Wat heeft de opstanding van Jezus Christus ons te zeggen? Wat mogen wij zien en geloven vanwege het lege graf?
1. We zijn vergeven!
‘Die om onze overtredingen is overgeleverd, en opgewekt op onze rechtvaardiging’ (Romeinen 4:25). Volgens de wet en de profeten moest de Messias lijden voor de zonden van het volk. Jezus werd het Lam van God, dat de zonde van de wereld op Zich nam. Alle offers in de tabernakel en de latere tempeldienst spraken ook van vergeving van zonden door een plaatsvervangend offer. Zij wezen allen vooruit naar dat ene offer dat gebracht zou gaan worden. Jezus stierf omdat Hij getroffen werd met het rechtvaardige oordeel van God over het kwaad van alle mensen. Zijn opstanding uit de dood betekent dat Hij onze zonden werkelijk heeft weggenomen. De schuld is door Zijn dood afbetaald en daardoor is vrijheid gekomen. De straf op de zonde, dat is de dood, heeft plaatsgevonden en nu blijft er geen straf, geen dood, meer over.
Als de gevangenisstraf erop zit hoeft de overtreder van de wet niet meer in de gevangenis te blijven. Hij mag de gevangenis verlaten, in vrijheid gaan leven en met schone lei verder gaan. De wet veroordeelt hem niet meer. Dat Jezus leeft betekent dus dat al onze schuld is afbetaald door de dood van Jezus. De rekening is helemaal vereffend. God heeft het offer van Zijn Zoon aanvaard en heeft dat bewezen door Hem uit de dood op te wekken. Alle gelovigen in Jezus zijn daarom gerechtvaardigd, wat wil zeggen ‘rechtvaardig verklaard’. Hij is ‘opgewekt om onze rechtvaardiging’. God kijkt naar hen die in Zijn Zoon zijn als mensen die geen enkele schuld meer dragen. Het lege graf betekent dus ten eerste: we zijn vergeven!
2. Jezus is de Messias!
‘Laat dan heel het huis van Israël zeker weten dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus, Die u gekruisigd hebt’ (Handelingen 2:36). Petrus heeft in zijn toespraak op de eerste Pinksterdag Psalm 16 aangehaald. Daarin staat onder andere: ‘U zult Uw Heilige niet overgeven om ontbinding te zien.’ Dat kan niet gaan over David, want die is zowel gestorven als begraven in Jeruzalem en ‘zijn graf is tot op deze dag bij ons’. Het gaat in Psalm 16 dus over iemand anders, namelijk over de Christus, de Messias. David schreef dus al duizend jaar voordat Jezus leefde dat het lichaam van de Messias geen ontbinding zou zien.
Toen zei Petrus: ‘Deze Jezus heeft God doen opstaan, waarvan wij allen getuigen zijn’ (Handelingen 2:32). God heeft Jezus verhoogd door Hem op te wekken uit de dood en Hem in de hemelen te zetten aan Zijn rechterhand. Laat het dan voor Israël zeker zijn dat Jezus de Heere en de Christus (Messias) is. De Heere Jezus heeft tijdens Zijn leven op aarde de meest bijzondere dingen over Zichzelf gezegd. Dingen die geen ander mens ooit over Zichzelf heeft gezegd. Hij zei ‘Ik ben het leven’, ‘Ik ben de waarheid’, ‘Ik ben de Goede Herder’, ‘Ik en de Vader zijn één’, ‘Voor dat Abraham er was, Ik ben’. Met Zijn uitspraken over Zichzelf stelde Hij Zich voortdurend gelijk aan God. Daarom hadden veel mensen ook moeite met Hem. Maar Zijn opstandig uit de dood bewijst dat wat Hij over Zichzelf heeft gezegd, waar is. Hij is werkelijk de Opstanding en het Leven, de Messias Die in deze wereld komen zou.
3. Wij zullen opstaan uit de dood!
‘En als de Geest van Hem Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zal Hij Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door Zijn Geest, Die in u woont’ (Romeinen 8:11). Jezus is als Eersteling opgestaan uit de dood. De eersteling was de eerste opbrengst van de akker, het eerste van de oogst dat binnen gehaald werd. Het was de garantie dat de rest van de opbrengt van het land zou volgen. ‘Christus is opgewekt uit de doden en is de Eersteling geworden van hen die ontslapen zijn. Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van doden er door een Mens. Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden. Ieder echter in zijn eigen orde: Christus als Eersteling, daarna wie van Christus zijn, bij Zijn komst’ (1 Korintiërs 15:20-23).
In het boek Handelingen kunnen wij lezen wat de apostelen predikten. Dan valt op dat de opstanding van Jezus en ook de opstanding van de doden vaak genoemd worden. Vanwege de vervangingstheologie is er in het christendom een eenzijdige nadruk komen liggen op de hemel en het hiernamaals. Maar de toekomst van de verloste mensheid is niet alleen in de hemel, maar ook in het toekomstige Koninkrijk van God op aarde en op de straks vernieuwde aarde. Ook ons lichaam zal verlost worden, net als het lichaam van Jezus, dat verlost werd van de dood. Dit is een van de meest verzwegen aspecten van het evangelie. Er wordt te weinig gesproken over onze toekomstige opstanding uit de dood, terwijl het toch één van de hoofdredenen is waarom wij ons kunnen verblijden in de Heere.
4. Ons tegenwoordige lijden is niet voor niets!
‘Indien wij delen in Zijn lijden, is dat om ook te delen in Zijn verheerlijking’ (Romeinen 8:17). Als wij naar binnen gaan en kijken naar het lege graf, wat mogen wij dan geloven? Ook dit: Jezus’ lijden mondde uit in de grootste overwinning aller tijden. Het mooiste wat er ook in de geschiedenis van de mensheid is gebeurd, namelijk: onze redding en verlossing van het kwaad, satan en de dood kwam door het ergste lijden heen. In Christus Jezus mogen ook wij er zeker van zijn, dat welk lijden ons ook nog zal overkomen of welke verliezen wij ook nog zullen moeten dragen in dit leven, dat dit alles niet zinloos en voor niets is. Delen in het lijden van Christus is bedoeld om ook te delen in Zijn verheerlijking. Ook wij zullen de grootste overwinningen behalen na de grootste gevechten die we meemaken. Ook voor ons geldt dat het lijden en de pijn niet het laatste woord hebben, maar de vertroosting en de verlossing.
De lichte last van de verdrukking van een ogenblik bewerkt voor ons een eeuwigdurend gewicht van heerlijkheid. De verdrukking bewerkt dus heerlijkheid. Dat is ook waar we zeker van mogen zijn vanwege de opstanding van Jezus uit de dood. Hij is Overwinnaar, en wij met Hem. U zij de glorie, opgestane Heer!
Oscar Lohuis
Wat geloofde Johannes op dat moment? Dat het lichaam van Jezus niet gestolen was, maar dat Hij was opgestaan uit de doden. Daarna heeft Jezus Zich vele malen levend vertoond aan de discipelen, waardoor steeds meer mensen in Hem gingen geloven.
Wat betekent het voor ons dat Jezus is opgestaan uit de dood? Het maakt natuurlijk alles anders! Niet de dood maar het leven overwint, niet de duisternis maar het licht en niet de wanhoop maar de hoop. Maar kunnen we dat ook concreter maken? Wat heeft de opstanding van Jezus Christus ons te zeggen? Wat mogen wij zien en geloven vanwege het lege graf?
1. We zijn vergeven!
‘Die om onze overtredingen is overgeleverd, en opgewekt op onze rechtvaardiging’ (Romeinen 4:25). Volgens de wet en de profeten moest de Messias lijden voor de zonden van het volk. Jezus werd het Lam van God, dat de zonde van de wereld op Zich nam. Alle offers in de tabernakel en de latere tempeldienst spraken ook van vergeving van zonden door een plaatsvervangend offer. Zij wezen allen vooruit naar dat ene offer dat gebracht zou gaan worden. Jezus stierf omdat Hij getroffen werd met het rechtvaardige oordeel van God over het kwaad van alle mensen. Zijn opstanding uit de dood betekent dat Hij onze zonden werkelijk heeft weggenomen. De schuld is door Zijn dood afbetaald en daardoor is vrijheid gekomen. De straf op de zonde, dat is de dood, heeft plaatsgevonden en nu blijft er geen straf, geen dood, meer over.
Als de gevangenisstraf erop zit hoeft de overtreder van de wet niet meer in de gevangenis te blijven. Hij mag de gevangenis verlaten, in vrijheid gaan leven en met schone lei verder gaan. De wet veroordeelt hem niet meer. Dat Jezus leeft betekent dus dat al onze schuld is afbetaald door de dood van Jezus. De rekening is helemaal vereffend. God heeft het offer van Zijn Zoon aanvaard en heeft dat bewezen door Hem uit de dood op te wekken. Alle gelovigen in Jezus zijn daarom gerechtvaardigd, wat wil zeggen ‘rechtvaardig verklaard’. Hij is ‘opgewekt om onze rechtvaardiging’. God kijkt naar hen die in Zijn Zoon zijn als mensen die geen enkele schuld meer dragen. Het lege graf betekent dus ten eerste: we zijn vergeven!
2. Jezus is de Messias!
‘Laat dan heel het huis van Israël zeker weten dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus, Die u gekruisigd hebt’ (Handelingen 2:36). Petrus heeft in zijn toespraak op de eerste Pinksterdag Psalm 16 aangehaald. Daarin staat onder andere: ‘U zult Uw Heilige niet overgeven om ontbinding te zien.’ Dat kan niet gaan over David, want die is zowel gestorven als begraven in Jeruzalem en ‘zijn graf is tot op deze dag bij ons’. Het gaat in Psalm 16 dus over iemand anders, namelijk over de Christus, de Messias. David schreef dus al duizend jaar voordat Jezus leefde dat het lichaam van de Messias geen ontbinding zou zien.
Toen zei Petrus: ‘Deze Jezus heeft God doen opstaan, waarvan wij allen getuigen zijn’ (Handelingen 2:32). God heeft Jezus verhoogd door Hem op te wekken uit de dood en Hem in de hemelen te zetten aan Zijn rechterhand. Laat het dan voor Israël zeker zijn dat Jezus de Heere en de Christus (Messias) is. De Heere Jezus heeft tijdens Zijn leven op aarde de meest bijzondere dingen over Zichzelf gezegd. Dingen die geen ander mens ooit over Zichzelf heeft gezegd. Hij zei ‘Ik ben het leven’, ‘Ik ben de waarheid’, ‘Ik ben de Goede Herder’, ‘Ik en de Vader zijn één’, ‘Voor dat Abraham er was, Ik ben’. Met Zijn uitspraken over Zichzelf stelde Hij Zich voortdurend gelijk aan God. Daarom hadden veel mensen ook moeite met Hem. Maar Zijn opstandig uit de dood bewijst dat wat Hij over Zichzelf heeft gezegd, waar is. Hij is werkelijk de Opstanding en het Leven, de Messias Die in deze wereld komen zou.
3. Wij zullen opstaan uit de dood!
‘En als de Geest van Hem Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zal Hij Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door Zijn Geest, Die in u woont’ (Romeinen 8:11). Jezus is als Eersteling opgestaan uit de dood. De eersteling was de eerste opbrengst van de akker, het eerste van de oogst dat binnen gehaald werd. Het was de garantie dat de rest van de opbrengt van het land zou volgen. ‘Christus is opgewekt uit de doden en is de Eersteling geworden van hen die ontslapen zijn. Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van doden er door een Mens. Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden. Ieder echter in zijn eigen orde: Christus als Eersteling, daarna wie van Christus zijn, bij Zijn komst’ (1 Korintiërs 15:20-23).
In het boek Handelingen kunnen wij lezen wat de apostelen predikten. Dan valt op dat de opstanding van Jezus en ook de opstanding van de doden vaak genoemd worden. Vanwege de vervangingstheologie is er in het christendom een eenzijdige nadruk komen liggen op de hemel en het hiernamaals. Maar de toekomst van de verloste mensheid is niet alleen in de hemel, maar ook in het toekomstige Koninkrijk van God op aarde en op de straks vernieuwde aarde. Ook ons lichaam zal verlost worden, net als het lichaam van Jezus, dat verlost werd van de dood. Dit is een van de meest verzwegen aspecten van het evangelie. Er wordt te weinig gesproken over onze toekomstige opstanding uit de dood, terwijl het toch één van de hoofdredenen is waarom wij ons kunnen verblijden in de Heere.
4. Ons tegenwoordige lijden is niet voor niets!
‘Indien wij delen in Zijn lijden, is dat om ook te delen in Zijn verheerlijking’ (Romeinen 8:17). Als wij naar binnen gaan en kijken naar het lege graf, wat mogen wij dan geloven? Ook dit: Jezus’ lijden mondde uit in de grootste overwinning aller tijden. Het mooiste wat er ook in de geschiedenis van de mensheid is gebeurd, namelijk: onze redding en verlossing van het kwaad, satan en de dood kwam door het ergste lijden heen. In Christus Jezus mogen ook wij er zeker van zijn, dat welk lijden ons ook nog zal overkomen of welke verliezen wij ook nog zullen moeten dragen in dit leven, dat dit alles niet zinloos en voor niets is. Delen in het lijden van Christus is bedoeld om ook te delen in Zijn verheerlijking. Ook wij zullen de grootste overwinningen behalen na de grootste gevechten die we meemaken. Ook voor ons geldt dat het lijden en de pijn niet het laatste woord hebben, maar de vertroosting en de verlossing.
De lichte last van de verdrukking van een ogenblik bewerkt voor ons een eeuwigdurend gewicht van heerlijkheid. De verdrukking bewerkt dus heerlijkheid. Dat is ook waar we zeker van mogen zijn vanwege de opstanding van Jezus uit de dood. Hij is Overwinnaar, en wij met Hem. U zij de glorie, opgestane Heer!
Oscar Lohuis