De tijdgeest ontmaskerd!
‘Doch wij hebben niet ontvangen de geest der wereld, maar de Geest die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen die ons van God geschonken zijn’ (1 Korintiërs 2 :12, SV).
Het eerste en enige gebod van de tijdgeest luidt: ‘Vreest!’ Maar er is er één die de wereld en daarmee alle angst overwonnen heeft: Jezus, die gezegd heeft: ‘Weest niet bevreesd, maar geloof alleen’ (Marcus 5:36).
Er zijn vanaf het ontstaan van het christendom altijd mensen geweest die de tijdgeest goed konden doorgronden en de gelovigen bij herhaling hebben gewaarschuwd. Dat geldt voor mensen zoals Johannes de Heer, Bonhoeffer en Olaf Latzel, en dat is ook een doel van Het Zoeklicht.
Johannes de Heer bleef verwijzen naar de tekenen der tijden en het belang van het profetisch woord, onderscheiding van geesten en de Maranatha-boodschap.
Dietrich Bonhoeffer kwam in 1934 met het idee van een vredesconcilie tijdens een oecumenische jeugdconferentie. Hij preekt over Psalm 85: ‘Ik wil horen wat God, de HERE spreekt; want Hij zal van vrede spreken tot zijn volk en tot zijn gunstgenoten; maar laten zij niet terugkeren tot dwaasheid’ (vers 9). In zijn oproep zei hij: ”Alleen een groot concilie van de Heilige Kerk van Christus over de gehele wereld kan het zo zeggen, dat de wereld tandenknarsend het woord van vrede vernemen moet…” Het kwam niet tot een concilie, de Kerk had nauwelijks invloed, omdat de Kerk verdeeld was. De nood was groot. Het Nazisme was aan de macht.
Kerken uitgehold
Concilies werden bijeengeroepen om de eensgezindheid over de zuivere leer te waarborgen met het doel de eenheid te bewaren. In 1983 bracht de Wereldraad van Kerken in Vancouver opnieuw de gedachte van een vredesconcilie naar voren. De aanleiding was een protest tegen nucleaire bewapening. Na een moeizaam compromis ging het slechts om een Conciliair Proces van wederzijdse toewijding aan gerechtigheid, vrede en behoud van de schepping. De Kerk was verdeeld, want de nood nog steeds groot. New Age werd vervolgens ook binnen de Kerk aan de macht geholpen.
“Vele christenen zijn van mening, dat we in het geheel niet zijn geroepen ons in te zetten tegen de bedreigingen van de wereldomvattende crisis waarin we ons bevinden. Ze menen dat we slechts behoren te wachten op de wederkomst van Christus en dat we verder kunnen overgaan tot de orde van de dag totdat de dag des Heren komt en de nieuwe hemel en de aarde zullen worden gerealiseerd,” aldus Verkuyl (1989) in een poging christenen tegen New Age te mobiliseren.
New Age (spiritueel denken, feminisme, zelfbeschikking) sluipt de theologie binnen en verdeelt de kerken nog verder en holt ze doeltreffend van binnen uit. We leven nu in een tijd waarin het christendom in Nederland en Europa inmiddels een minderheid is geworden. Dat heeft tot gevolg dat Bijbelse normen en waarden niet meer tot de publieke opinie behoren en aan invloed sterk hebben moeten inboeten.
Onze positie als christenen
Op zich is de positie van christenen als minderheid niet nieuw. Met name de eerste christenen (Handelingen 5:32) hebben deze uitgangssituatie gekend. Vanuit de Geest gedreven is het Evangelie de gehele wereld over gegaan, ondanks alle tegenslagen en tegenwerkingen. Een bemoediging.
De betekenis van de Bijbel wordt ernstig in twijfel getrokken, seculiere wetenschap ontkent het bestaan van een Schepper. Een niet bewezen pseudowetenschappelijke evolutietheorie doet voorkomen alsof niemand nog een boodschap heeft aan het (achterhaalde) christelijke geloof. De invloed van de technologie en met name van de mediatoepassingen op ons denken doen en handelen is veel groter dan gedragswetenschappers ooit hadden kunnen vermoeden. Ook geloofsgemeenschappen van nagenoeg alle christelijke denominaties zoeken naar middelen, methoden en acties om de teruggang van het kerkbezoek een halt toe te roepen door wereldse methoden toe te passen. ‘It is better to join hem than to beat them!’
De actuele tijdgeest wordt nu gedomineerd door vrijzinnigheid, ongelimiteerde keuzemogelijkheid, atheïsme, liberalisme, hedonisme, egoïsme, liefdeloosheid, wetsverachting en wetsverkrachting (Matteüs 24:12). De emotionele beeldinformatie neemt in de moderne media de rol van het lezen schreeuwend over. Directe sociale communicatie en interactie tussen mensen onderling wordt ingeruild voor emotionele berichten en beeldcultuur.
Onze talenten
De vraag is moeten we als volgelingen van Jezus Christus onze talenten in de grond stoppen, want we kunnen de tijdgeest toch niet keren? Of moeten we met juist met onze talenten aan de slag gaan?
Voor de wereld is het christendom volstrekt ongeloofwaardig geworden. Was de kracht van de eerste gemeente gelegen in de eenheid in Christus: ‘Weest krachtig in de HERE en in de sterkte Zijner macht’ (Efeziërs.6:10). Nu lijkt het christendom eerder op lappendeken met koninkrijkjes die in zichzelf verdeeld zijn en daarom ook geen stand kunnen houden ‘tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis en tegen de boze geestenmachten in de hemelse gewesten’ (Efeziërs 6:12).
Het gedrag van christenen onderscheidt zich bovendien ook in moreel opzicht nog weinig van die van de seculiere wereld. Dit wordt met name zichtbaar in de wijze waarop ook christenen met ethische problemen op het gebied van respect, huwelijkstrouw, gezinsvorming, gelijke rechten en ongelijke talenten, stervensbegeleiding, euthanasie en dodencultus omgaan.
Bijbelse wijsheid en kennis vereist!
Maar voorafgaande aan de vraag wat zouden we als christenen moeten doen, is het goed ons eerst te bezinnen. ‘Het volk gaat ten onder wegens gebrek aan kennis’ (Hosea 4:6). ‘Zie de vreze des Heren – dat is wijsheid, en van het kwade te wijken is inzicht’ (Job 28:28). Weten we met parate Bijbelkennis ons inzicht in de tijdgeest te vergroten? Hoe wordt door de tijdgeest zichtbaar dat God niet (meer) wordt gevreesd, maar juist geminacht? Van welke soorten kwaad hebben we niet geweken?
De tijdgeest is er altijd geweest. In het Oude Testament zien we regelmatig hoe Gods volk steeds weer struikelt in die tijdgeest, door gewoonten, normen en waarden van de wereld klakkeloos over te nemen. Een aantal wortels is gelegen in het heidense Grieks-Romeinse denken. De invloed op onze samenleving, het dagelijks handelen, de wetenschap en zelfs het christendom is veel groter dan we ons realiseren. Andere wortels zijn antichristelijke religies met hun idolen (afgoden), zoals boeddhisme, hindoeïsme, sjamanisme, occultisme, maar ook New Age als meest perverse hedendaagse antichristelijke pseudoreligie.
Paulus, die de tijdgeest voorbeeldig bestreed, bemoedigt ons met de woorden: ‘Want ik schaam mij het evangelie niet, want het is een kracht Gods tot behoud van een ieder die gelooft, eerst voor de Jood, maar ook voor de Griek.’
Abraham de Zwart
Geraadpleegde literatuur:
Dieperink, Drs. Martie en Schotanus, Joop: ‘Het conciliair proces in het teken van NEW Age’, Het Zoeklicht, Doorn,2e druk, 1989.
Hodgson, P.C. and King, R.H.: ‘Christian Theology. An Introduction to its Tradition and Tasks. Revised and enlarged edition’, Division of Christian Education of the National Council of Churches of Christ in U.S.A., 1985.
Malgo, Wim, ‘Tagebuch‘, Verlag Mitternachtsruf, 1994, Pfäfikon ZH
Verkuyl, Dr. J.: ‘De New Age beweging, kernbegrippen, beoordeling, uitdaging’, Uitgeversmaatschappij J.H. Kok, Kampen, 3e druk, 1990.
Bijbel: NBG, tenzij anders vermeld
Het eerste en enige gebod van de tijdgeest luidt: ‘Vreest!’ Maar er is er één die de wereld en daarmee alle angst overwonnen heeft: Jezus, die gezegd heeft: ‘Weest niet bevreesd, maar geloof alleen’ (Marcus 5:36).
Er zijn vanaf het ontstaan van het christendom altijd mensen geweest die de tijdgeest goed konden doorgronden en de gelovigen bij herhaling hebben gewaarschuwd. Dat geldt voor mensen zoals Johannes de Heer, Bonhoeffer en Olaf Latzel, en dat is ook een doel van Het Zoeklicht.
Johannes de Heer bleef verwijzen naar de tekenen der tijden en het belang van het profetisch woord, onderscheiding van geesten en de Maranatha-boodschap.
Dietrich Bonhoeffer kwam in 1934 met het idee van een vredesconcilie tijdens een oecumenische jeugdconferentie. Hij preekt over Psalm 85: ‘Ik wil horen wat God, de HERE spreekt; want Hij zal van vrede spreken tot zijn volk en tot zijn gunstgenoten; maar laten zij niet terugkeren tot dwaasheid’ (vers 9). In zijn oproep zei hij: ”Alleen een groot concilie van de Heilige Kerk van Christus over de gehele wereld kan het zo zeggen, dat de wereld tandenknarsend het woord van vrede vernemen moet…” Het kwam niet tot een concilie, de Kerk had nauwelijks invloed, omdat de Kerk verdeeld was. De nood was groot. Het Nazisme was aan de macht.
Kerken uitgehold
Concilies werden bijeengeroepen om de eensgezindheid over de zuivere leer te waarborgen met het doel de eenheid te bewaren. In 1983 bracht de Wereldraad van Kerken in Vancouver opnieuw de gedachte van een vredesconcilie naar voren. De aanleiding was een protest tegen nucleaire bewapening. Na een moeizaam compromis ging het slechts om een Conciliair Proces van wederzijdse toewijding aan gerechtigheid, vrede en behoud van de schepping. De Kerk was verdeeld, want de nood nog steeds groot. New Age werd vervolgens ook binnen de Kerk aan de macht geholpen.
“Vele christenen zijn van mening, dat we in het geheel niet zijn geroepen ons in te zetten tegen de bedreigingen van de wereldomvattende crisis waarin we ons bevinden. Ze menen dat we slechts behoren te wachten op de wederkomst van Christus en dat we verder kunnen overgaan tot de orde van de dag totdat de dag des Heren komt en de nieuwe hemel en de aarde zullen worden gerealiseerd,” aldus Verkuyl (1989) in een poging christenen tegen New Age te mobiliseren.
New Age (spiritueel denken, feminisme, zelfbeschikking) sluipt de theologie binnen en verdeelt de kerken nog verder en holt ze doeltreffend van binnen uit. We leven nu in een tijd waarin het christendom in Nederland en Europa inmiddels een minderheid is geworden. Dat heeft tot gevolg dat Bijbelse normen en waarden niet meer tot de publieke opinie behoren en aan invloed sterk hebben moeten inboeten.
Onze positie als christenen
Op zich is de positie van christenen als minderheid niet nieuw. Met name de eerste christenen (Handelingen 5:32) hebben deze uitgangssituatie gekend. Vanuit de Geest gedreven is het Evangelie de gehele wereld over gegaan, ondanks alle tegenslagen en tegenwerkingen. Een bemoediging.
De betekenis van de Bijbel wordt ernstig in twijfel getrokken, seculiere wetenschap ontkent het bestaan van een Schepper. Een niet bewezen pseudowetenschappelijke evolutietheorie doet voorkomen alsof niemand nog een boodschap heeft aan het (achterhaalde) christelijke geloof. De invloed van de technologie en met name van de mediatoepassingen op ons denken doen en handelen is veel groter dan gedragswetenschappers ooit hadden kunnen vermoeden. Ook geloofsgemeenschappen van nagenoeg alle christelijke denominaties zoeken naar middelen, methoden en acties om de teruggang van het kerkbezoek een halt toe te roepen door wereldse methoden toe te passen. ‘It is better to join hem than to beat them!’
De actuele tijdgeest wordt nu gedomineerd door vrijzinnigheid, ongelimiteerde keuzemogelijkheid, atheïsme, liberalisme, hedonisme, egoïsme, liefdeloosheid, wetsverachting en wetsverkrachting (Matteüs 24:12). De emotionele beeldinformatie neemt in de moderne media de rol van het lezen schreeuwend over. Directe sociale communicatie en interactie tussen mensen onderling wordt ingeruild voor emotionele berichten en beeldcultuur.
Onze talenten
De vraag is moeten we als volgelingen van Jezus Christus onze talenten in de grond stoppen, want we kunnen de tijdgeest toch niet keren? Of moeten we met juist met onze talenten aan de slag gaan?
Voor de wereld is het christendom volstrekt ongeloofwaardig geworden. Was de kracht van de eerste gemeente gelegen in de eenheid in Christus: ‘Weest krachtig in de HERE en in de sterkte Zijner macht’ (Efeziërs.6:10). Nu lijkt het christendom eerder op lappendeken met koninkrijkjes die in zichzelf verdeeld zijn en daarom ook geen stand kunnen houden ‘tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis en tegen de boze geestenmachten in de hemelse gewesten’ (Efeziërs 6:12).
Het gedrag van christenen onderscheidt zich bovendien ook in moreel opzicht nog weinig van die van de seculiere wereld. Dit wordt met name zichtbaar in de wijze waarop ook christenen met ethische problemen op het gebied van respect, huwelijkstrouw, gezinsvorming, gelijke rechten en ongelijke talenten, stervensbegeleiding, euthanasie en dodencultus omgaan.
Bijbelse wijsheid en kennis vereist!
Maar voorafgaande aan de vraag wat zouden we als christenen moeten doen, is het goed ons eerst te bezinnen. ‘Het volk gaat ten onder wegens gebrek aan kennis’ (Hosea 4:6). ‘Zie de vreze des Heren – dat is wijsheid, en van het kwade te wijken is inzicht’ (Job 28:28). Weten we met parate Bijbelkennis ons inzicht in de tijdgeest te vergroten? Hoe wordt door de tijdgeest zichtbaar dat God niet (meer) wordt gevreesd, maar juist geminacht? Van welke soorten kwaad hebben we niet geweken?
De tijdgeest is er altijd geweest. In het Oude Testament zien we regelmatig hoe Gods volk steeds weer struikelt in die tijdgeest, door gewoonten, normen en waarden van de wereld klakkeloos over te nemen. Een aantal wortels is gelegen in het heidense Grieks-Romeinse denken. De invloed op onze samenleving, het dagelijks handelen, de wetenschap en zelfs het christendom is veel groter dan we ons realiseren. Andere wortels zijn antichristelijke religies met hun idolen (afgoden), zoals boeddhisme, hindoeïsme, sjamanisme, occultisme, maar ook New Age als meest perverse hedendaagse antichristelijke pseudoreligie.
Paulus, die de tijdgeest voorbeeldig bestreed, bemoedigt ons met de woorden: ‘Want ik schaam mij het evangelie niet, want het is een kracht Gods tot behoud van een ieder die gelooft, eerst voor de Jood, maar ook voor de Griek.’
Abraham de Zwart
Geraadpleegde literatuur:
Dieperink, Drs. Martie en Schotanus, Joop: ‘Het conciliair proces in het teken van NEW Age’, Het Zoeklicht, Doorn,2e druk, 1989.
Hodgson, P.C. and King, R.H.: ‘Christian Theology. An Introduction to its Tradition and Tasks. Revised and enlarged edition’, Division of Christian Education of the National Council of Churches of Christ in U.S.A., 1985.
Malgo, Wim, ‘Tagebuch‘, Verlag Mitternachtsruf, 1994, Pfäfikon ZH
Verkuyl, Dr. J.: ‘De New Age beweging, kernbegrippen, beoordeling, uitdaging’, Uitgeversmaatschappij J.H. Kok, Kampen, 3e druk, 1990.
Bijbel: NBG, tenzij anders vermeld