De robot de voorbode van ‘het beest’?
Had Adam een onvergankelijk lichaam? (A. v.d. S. te K.)
Antwoord:
Sommigen beweren, dat de dood er al was vóór de zondeval. Men zegt dan: “De Here God heeft de mens uit stof van de aardbodem geschapen en omdat de mens uit de aarde geschapen werd, was de eerste mens al vergankelijk vóór deze in zonde viel. Het feit dat de mens stierf kwam dus niet door de zonde, maar door God zelf, Die de mens nu eenmaal uit stof van de aarde voortgebracht heeft.” Wanneer je deze gedachte door zou trekken, zouden we de Here God Zelf dus aan kunnen wijzen als de oorsprong van al de vergankelijkheid! U begrijpt misschien dan ook wel, dat de ‘alverzoeningsleer’, waarbij men beweert dat uiteindelijk alle mensen behouden worden, bij deze bewering al gauw om de hoek komt kijken.
De Bijbel leert ons echter iets heel anders. In Genesis 2 lezen we: ‘ten dage dat gij van deze boom (boom der kennis van goed en kwaad) eet, zult gij voorzeker sterven’ (vers 17). Letterlijk staat hier, dat de mens na de overtreding van dit gebod ‘stervende zal sterven’. De dood deed dus haar intrede na de overtreding van de mens. Zo leert Paulus ons dit ook in Romeinen ‘Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgedrongen’ (5:12).
In Gods nabijheid
We lezen hier klip en klaar, dat de dood door de zonde de schepping binnengedrongen is. En dit geldt niet alleen voor de geestelijke-, maar ook voor de lichamelijke dood. 1 Korinthe 15:50-57 leert ons dat het vergankelijke vlees en bloed ons buiten Gods koninkrijk sluit. Pas wanneer dit vergankelijke overgaat in onvergankelijkheid en het sterfelijke, onsterfelijkheid aandoet, kunnen we in Gods nabijheid komen. Paulus schrijft dan ook in vers 54 dat dit werkelijkheid zal worden: ‘Wanneer de dood in de overwinning verzwolgen is’. Ook hier zien we weer, dat de dood, de zonde, de veroorzaker van de vergankelijkheid is.
Ook in Romeinen 8:20-21 lezen we dat de schepping van de vruchteloosheid en de vergankelijkheid bevrijd zal worden. Door de zondeval werd onze schepping aan de vergankelijkheid onderworpen, lezen we in dit gedeelte. Pas bij de wederkomst van de Here Jezus zal ook de schepping weer in haar onvergankelijke toestand hersteld worden. Openbaring 21 legt dit dan ook uit met de woorden: ‘en de dood zal niet meer zijn’ (vers 4).
Wat vindt u van de toenemende invloed van de computer? En zou de ontwikkeling van de robot niet de voorbode kunnen zijn van ‘het beest’ uit Openbaring 13:15, dat een geest geschonken wordt, zodat het kan spreken? (M. G. te M.)
Antwoord:
Onlangs kopte één van de landelijke dagbladen met: ‘Pas op voor een denkende computer!’ In dit artikel schreef Jan van Benthem in het ND: “De ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (zelfdenkende computers) gaat zo snel en tegelijk zo ondoordacht, dat zelfs Bill Gates waarschuwt voor de gevaren”.
Bill Gates, de grote goeroe van Microsoft, maker van het meest gebruikte computersysteem ter wereld, blijkt zich ernstige zorgen te maken over de ontwikkeling van de ‘super intelligente’ computers. Tegelijk spendeert Microsoft ‘ruim een kwart van alle aandacht en middelen’ in het onderzoekscentrum van de firma aan activiteiten die te maken hebben met AI, wat staat voor Artifical Intelligence ofwel computers met kunstmatige intelligentie, aldus Eric Horvitz, hoofd van de onderzoeksafdeling van Microsoft.
Bill Gates is echter niet de enige die zich zorgen maakt over de ontwikkeling van deze kunstmatige intelligentie. Ook de beroemde, inmiddels overleden, Britse hoogleraar Stephen Hawking reageerde tegenover de BBC nog veel radicaler: “De ontwikkeling van volledige kunstmatige intelligentie kan het einde van het menselijke ras betekenen”. De vrijwel volledig verlamde Hawking zei dit nadat hij een nieuw systeem had gekregen om te kunnen praten. Dit nieuwe systeem, van Intel, leerde hoe hij dacht en suggereerde op basis van de woorden die hij waarschijnlijk zou gaan gebruiken.
De gedachten van Hawking en de zorgen van Gates lijken te gaan over een situatie die nog jaren van ons verwijderd is, maar op het terrein van militaire technieken zijn zelfstandig opererende ‘killer robots’ al vrijwel werkelijkheid.
Oproepen van een demon
Elon Musk, de man achter de elektronische auto’s van Tesla en van ruimtevaartbedrijf SpaceX is ook duidelijk over zijn zorgen ten aanzien van de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. In een toespraak voor het Massachusetts Institute of Technology, het meest vooruitstrevende technische instituut ter wereld zei Musk, dat met kunstmatige intelligentie een demon opgeroepen wordt! Een heftige betiteling, maar niet overdreven. Want het gaat niet alleen over die computers en wat zij straks wellicht ‘willen’. Het gaat ook om ideeën en beslissingen van degenen die hen programmeren.
Zelfs vicevoorzitter Neil Jacobstein van de Singularity University die het droombeeld nastreeft van de eenwording van mens en computer, waarschuwde onlangs voor de BBC voor de ontwikkeling waar zijn eigen instelling mee bezig is. Hij merkte hierbij op: “Ik denk niet dat de ethische uitkomsten van AI zonder prijs zullen zijn”. Volgens hem moeten we meer de consequenties overdenken, wat we nu aan het scheppen zijn. Want de ‘kansen dat er iets fout gaat nemen toe als je niet nadenkt over wat er fout kan gaan’.
Volgens Murray Shanahah, hoogleraar cognitieve robots (zelfdenkende robots) aan het Imperial College, zijn de ontwerpers van kunstmatige intelligentie niet bezig met het inbouwen van veiligheidssystemen. Nu is dat volgens hem nog geen groot gevaar, maar in een korte tijd kan dit snel veranderen. Zeker wanneer de ontwerpen in handen komen van mensen die er minder nobele bedoelingen mee hebben.
Computer als God
In het maatschappelijke debat over kunstmatige intelligentie gaat het om twee kampen: de zwakke en de sterkte kunstmatige intelligentie. Aan de ene kant zijn er die de mogelijkheden afzwakken, waarbij uitgegaan wordt van het standpunt, dat AI niet verder zal komen dan het assisteren van de mens. Ze blijft een hulpmiddel voor bijzondere complexe taken, maar zal er niet in slagen de leidende positie van de mens als meest intelligente wezen over te nemen.
Het andere kamp gelooft (en hoopt vaak ook) dat kunstmatige intelligentie de mens van de troon zal stoten. In dit kamp probeert men software te ontwikkelen met minimaal dezelfde capaciteiten als het menselijke brein.
De Amerikaanse psycholoog David Wechsler omschrijft intelligentie met doelgericht handelen, rationeel denken en effectief met de omgeving omgaan. Bij kunstmatige intelligentie wordt hier ook rekening mee gehouden, zodat binnen AI niet alleen aan het cognitieve aspect, maar ook aan het sociaal-emotioneel aspect van kunstmatige intelligente gewerkt wordt. Kunstmatige intelligentie is niet zo maar een niet ‘autistisch systeem’, maar bevat ook een sociaal- emotionele kant.
Het aantal robots met menselijke eigenschappen neemt de laatste tijd snel toe. Een voorbeeld is robot Sophia die in oktober 2017 tot staatsburger van Saudi-Arabië verheven werd.
IBM’s General manager Mark Bregman zei over de computer: “De computer moet eigenlijk worden als God: alomtegenwoordig, maar onzichtbaar”.
Bovenstaande overdenkende kun je niet ontkomen aan het feit, dat we niet ver verwijderd zijn van het moment, waaraan door de geest van de antichrist aan het beeld van de antichrist een ‘geest’ gegeven wordt. De komst van de wereldleider is dichterbij dan u denkt en de invloed van de computer zal hierbij zeker een belangrijke rol spelen. De geest van de antichrist heeft zijn komst voorbereid. Hoeveel te meer mogen we dan weten dat de komst van de Here Jezus voor Zijn gemeente nóg dichterbij is!
Theo Niemeijer
Antwoord:
Sommigen beweren, dat de dood er al was vóór de zondeval. Men zegt dan: “De Here God heeft de mens uit stof van de aardbodem geschapen en omdat de mens uit de aarde geschapen werd, was de eerste mens al vergankelijk vóór deze in zonde viel. Het feit dat de mens stierf kwam dus niet door de zonde, maar door God zelf, Die de mens nu eenmaal uit stof van de aarde voortgebracht heeft.” Wanneer je deze gedachte door zou trekken, zouden we de Here God Zelf dus aan kunnen wijzen als de oorsprong van al de vergankelijkheid! U begrijpt misschien dan ook wel, dat de ‘alverzoeningsleer’, waarbij men beweert dat uiteindelijk alle mensen behouden worden, bij deze bewering al gauw om de hoek komt kijken.
De Bijbel leert ons echter iets heel anders. In Genesis 2 lezen we: ‘ten dage dat gij van deze boom (boom der kennis van goed en kwaad) eet, zult gij voorzeker sterven’ (vers 17). Letterlijk staat hier, dat de mens na de overtreding van dit gebod ‘stervende zal sterven’. De dood deed dus haar intrede na de overtreding van de mens. Zo leert Paulus ons dit ook in Romeinen ‘Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgedrongen’ (5:12).
In Gods nabijheid
We lezen hier klip en klaar, dat de dood door de zonde de schepping binnengedrongen is. En dit geldt niet alleen voor de geestelijke-, maar ook voor de lichamelijke dood. 1 Korinthe 15:50-57 leert ons dat het vergankelijke vlees en bloed ons buiten Gods koninkrijk sluit. Pas wanneer dit vergankelijke overgaat in onvergankelijkheid en het sterfelijke, onsterfelijkheid aandoet, kunnen we in Gods nabijheid komen. Paulus schrijft dan ook in vers 54 dat dit werkelijkheid zal worden: ‘Wanneer de dood in de overwinning verzwolgen is’. Ook hier zien we weer, dat de dood, de zonde, de veroorzaker van de vergankelijkheid is.
Ook in Romeinen 8:20-21 lezen we dat de schepping van de vruchteloosheid en de vergankelijkheid bevrijd zal worden. Door de zondeval werd onze schepping aan de vergankelijkheid onderworpen, lezen we in dit gedeelte. Pas bij de wederkomst van de Here Jezus zal ook de schepping weer in haar onvergankelijke toestand hersteld worden. Openbaring 21 legt dit dan ook uit met de woorden: ‘en de dood zal niet meer zijn’ (vers 4).
Wat vindt u van de toenemende invloed van de computer? En zou de ontwikkeling van de robot niet de voorbode kunnen zijn van ‘het beest’ uit Openbaring 13:15, dat een geest geschonken wordt, zodat het kan spreken? (M. G. te M.)
Antwoord:
Onlangs kopte één van de landelijke dagbladen met: ‘Pas op voor een denkende computer!’ In dit artikel schreef Jan van Benthem in het ND: “De ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (zelfdenkende computers) gaat zo snel en tegelijk zo ondoordacht, dat zelfs Bill Gates waarschuwt voor de gevaren”.
Bill Gates, de grote goeroe van Microsoft, maker van het meest gebruikte computersysteem ter wereld, blijkt zich ernstige zorgen te maken over de ontwikkeling van de ‘super intelligente’ computers. Tegelijk spendeert Microsoft ‘ruim een kwart van alle aandacht en middelen’ in het onderzoekscentrum van de firma aan activiteiten die te maken hebben met AI, wat staat voor Artifical Intelligence ofwel computers met kunstmatige intelligentie, aldus Eric Horvitz, hoofd van de onderzoeksafdeling van Microsoft.
Bill Gates is echter niet de enige die zich zorgen maakt over de ontwikkeling van deze kunstmatige intelligentie. Ook de beroemde, inmiddels overleden, Britse hoogleraar Stephen Hawking reageerde tegenover de BBC nog veel radicaler: “De ontwikkeling van volledige kunstmatige intelligentie kan het einde van het menselijke ras betekenen”. De vrijwel volledig verlamde Hawking zei dit nadat hij een nieuw systeem had gekregen om te kunnen praten. Dit nieuwe systeem, van Intel, leerde hoe hij dacht en suggereerde op basis van de woorden die hij waarschijnlijk zou gaan gebruiken.
De gedachten van Hawking en de zorgen van Gates lijken te gaan over een situatie die nog jaren van ons verwijderd is, maar op het terrein van militaire technieken zijn zelfstandig opererende ‘killer robots’ al vrijwel werkelijkheid.
Oproepen van een demon
Elon Musk, de man achter de elektronische auto’s van Tesla en van ruimtevaartbedrijf SpaceX is ook duidelijk over zijn zorgen ten aanzien van de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. In een toespraak voor het Massachusetts Institute of Technology, het meest vooruitstrevende technische instituut ter wereld zei Musk, dat met kunstmatige intelligentie een demon opgeroepen wordt! Een heftige betiteling, maar niet overdreven. Want het gaat niet alleen over die computers en wat zij straks wellicht ‘willen’. Het gaat ook om ideeën en beslissingen van degenen die hen programmeren.
Zelfs vicevoorzitter Neil Jacobstein van de Singularity University die het droombeeld nastreeft van de eenwording van mens en computer, waarschuwde onlangs voor de BBC voor de ontwikkeling waar zijn eigen instelling mee bezig is. Hij merkte hierbij op: “Ik denk niet dat de ethische uitkomsten van AI zonder prijs zullen zijn”. Volgens hem moeten we meer de consequenties overdenken, wat we nu aan het scheppen zijn. Want de ‘kansen dat er iets fout gaat nemen toe als je niet nadenkt over wat er fout kan gaan’.
Volgens Murray Shanahah, hoogleraar cognitieve robots (zelfdenkende robots) aan het Imperial College, zijn de ontwerpers van kunstmatige intelligentie niet bezig met het inbouwen van veiligheidssystemen. Nu is dat volgens hem nog geen groot gevaar, maar in een korte tijd kan dit snel veranderen. Zeker wanneer de ontwerpen in handen komen van mensen die er minder nobele bedoelingen mee hebben.
Computer als God
In het maatschappelijke debat over kunstmatige intelligentie gaat het om twee kampen: de zwakke en de sterkte kunstmatige intelligentie. Aan de ene kant zijn er die de mogelijkheden afzwakken, waarbij uitgegaan wordt van het standpunt, dat AI niet verder zal komen dan het assisteren van de mens. Ze blijft een hulpmiddel voor bijzondere complexe taken, maar zal er niet in slagen de leidende positie van de mens als meest intelligente wezen over te nemen.
Het andere kamp gelooft (en hoopt vaak ook) dat kunstmatige intelligentie de mens van de troon zal stoten. In dit kamp probeert men software te ontwikkelen met minimaal dezelfde capaciteiten als het menselijke brein.
De Amerikaanse psycholoog David Wechsler omschrijft intelligentie met doelgericht handelen, rationeel denken en effectief met de omgeving omgaan. Bij kunstmatige intelligentie wordt hier ook rekening mee gehouden, zodat binnen AI niet alleen aan het cognitieve aspect, maar ook aan het sociaal-emotioneel aspect van kunstmatige intelligente gewerkt wordt. Kunstmatige intelligentie is niet zo maar een niet ‘autistisch systeem’, maar bevat ook een sociaal- emotionele kant.
Het aantal robots met menselijke eigenschappen neemt de laatste tijd snel toe. Een voorbeeld is robot Sophia die in oktober 2017 tot staatsburger van Saudi-Arabië verheven werd.
IBM’s General manager Mark Bregman zei over de computer: “De computer moet eigenlijk worden als God: alomtegenwoordig, maar onzichtbaar”.
Bovenstaande overdenkende kun je niet ontkomen aan het feit, dat we niet ver verwijderd zijn van het moment, waaraan door de geest van de antichrist aan het beeld van de antichrist een ‘geest’ gegeven wordt. De komst van de wereldleider is dichterbij dan u denkt en de invloed van de computer zal hierbij zeker een belangrijke rol spelen. De geest van de antichrist heeft zijn komst voorbereid. Hoeveel te meer mogen we dan weten dat de komst van de Here Jezus voor Zijn gemeente nóg dichterbij is!
Theo Niemeijer