De rijkste Boodschap van de Bijbel!
De eerste helft van de twintigste eeuw werd het Evangelisch christendom wereldwijd – en zeker in de Verenigde Staten – gekenmerkt door onderzoek van het profetische Woord. Vele boeken en geschriften hielden zich daarmee bezig. In Nederland was dat minimaal in de gevestigde kerken, hoewel er door de grote invloed van Johannes de Heer, juist ook in gevestigde kerken en in het denken van predikanten, belangstelling was gekomen voor het profetische Woord.
Hoe ging het verder?
Maranatha-conferenties werden vooral bezocht door gewone kerkmensen. Ook de Pinksterbeweging was wereldwijd sterk bewogen door de Boodschap van Jezus’ wederkomst. De Bijbelstudies van Corrie ten Boom, die het Duitse concentratiekamp overleefde, waren doortrokken van de hoop op Jezus’ wederkomst. Ze schreef dan ook regelmatig voor Het Zoeklicht.
De boodschap en het onderwijs over de opname van de Gemeente en de Grote Verdrukking die daarna zou plaatsvinden liep dwars door de kerken heen. Het riep veel vragen op, maar bracht mensen ook bij elkaar rond de Bijbel. De relevantie van de Bijbel, in de eeuw van de twee wereldoorlogen(!), droeg bij aan een levende kerk. Dwars door alles heen was het Koninkrijk komende! Het was de spijze te rechter tijd. Hoop in een hopeloze wereld! In de westerse wereld werden Bijbelscholen gesticht en werden zendelingen en predikers klaargemaakt en uitgezonden.
Opnieuw
We zien dit vandaag opnieuw, maar de tijden zijn voortgegaan en de tekenen van de tijd hebben zich vermenigvuldigd. De Staat Israël is opgericht en nog steeds keren Joden uit de wereld terug naar het Beloofde Land, het land van de vaderen. We zijn een nieuw tijdperk – het laatst der dagen – ingegaan, waarin deze vooraf aangekondigde gebeurtenissen plaatsvinden. Wie de Bijbel niet kan lezen in het raamwerk van de bedelingen, ziet niets van deze dingen. Sterker nog: hij wordt soms een vijand van dit ‘bedelingen-onderwijs’. Dat is altijd zo geweest en zal niet anders worden. Maar dit kan het tij niet keren, omdat God aan het werk is in de volvoering van Zijn plan, Zijn heilsplan.
Hoe moet dat?
Wat moet men doen om Gods heilsplan in het vizier te krijgen?
Men moet eerst geloven in de inspiratie én de onfeilbaarheid van de Bijbel. Dat moet een heel diepe en onwankelbare overtuiging worden. God zal Zijn Woord waar maken.
Vervolgens moet men zich een consequente uitleg van de Schrift eigen maken. Schrift met Schrift vergelijken, altijd dezelfde regels van uitleg toepassen. Een consequente hermeneutiek is essentieel en een onmisbare hulp bij het begrijpen van de Bijbel, vooral ook van de profetie!
Men gaat dan tevens zien dat God Zijn heilsplan gaandeweg openbaart. Niet alles in één keer, maar stap voor stap. Neem bijvoorbeeld de eerste komst van Jezus, voorzegd in het Oude Testament. Het is een stap-voor-stap-openbaring.
In bepaalde tijden handelt God op verschillende manieren met mensen. Met Abraham was het anders dan later met Israël. Nu met de Gemeente uit de heidenen handelt onze God anders dan in de tijd van Mozes en Israël in de woestijn. Het gaat om verschillende bedelingen.
Zo was het in het verleden en zo zal het ook in de nabije toekomst zijn. We zijn op weg naar de Opname van de Gemeente, naar het huis van de Vader (Johannes 14:1-3). Dan volgt de Grote Verdrukking, de Redding van Israël uit de macht van de vijandige volken en de komst van de Koning en het Koninkrijk. Het laatste oordeel is dan nog heel ver weg. Dat komt pas ná de duizend jaar van Christus’ regering op de troon van David (Lucas 1:32 en 33).
De Bijbel plaatst alles in geregelde volgorde. Wij moeten dat niet door elkaar husselen, want dan verdwalen we in de Bijbel. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
Het profetische Woord is prachtig. Het maakt de Bijbel relevant. Je leert dingen te herkennen als tekenen van de tijd. Je geloof groeit, je Bijbel wordt levend en je Gemeente gaat bloeien.
De grote aanval
In de tweede helft van de twintigste eeuw is de belangstelling voor de profetie onder Bijbelgetrouwe christenen tanende geraakt. De opkomst van nieuwe charismatische stromingen, sterk ondersteund door de televisie, haakten in op het moderne naoorlogse levensgevoel. Men hunkerde naar meer ervaring, liever dan naar meer kennis. Psychologie werd belangrijker dan theologie. Dit werd de grote aanval, maar weinigen zagen dat! Bijbelscholen werden soms ook plaatsen waar mislukte jongeren houvast zochten. In gebroken gezinnen raakten veel jongeren verwond. Pastoraat werd een groeiend fenomeen. Conferenties waar soms spectaculaire momenten van ‘geloofservaring’ te beleven waren, trokken volle zalen. Slimme predikers hadden grote successen. Niet zozeer door hun bijbeluitleg, maar door manipulatie van het publiek. Dit bracht geen blijvende groei van de Gemeente, maar wel afhakende tieners, die het allemaal gauw doorhadden. De christelijke kerk boet vandaag nog steeds verder in aan invloed op de samenleving.
In de gevestigde kerken had de moderne theologie en de Bijbelkritiek zijn duizenden inmiddels verslagen. Bij evangelische en kerkelijke christenen ging de Bijbel steeds verder dicht.
Nieuwe zegen
Dwars daar doorheen bracht dr. Tim LaHaye boeken uit die de opname van de Gemeente in de nabije toekomst sterk benadrukten. Ineens kwam er overal weer belangstelling voor grote thema’s waar mensen nog nooit over hadden gehoord, zoals de Opname van de Gemeente, de Wederkomst van Christus en het herstel van Israël.
We moeten in deze eindtijd opnieuw leren dat niet de Kerk het Koninkrijk op aarde brengt, maar dat dit Koninkrijk zal komen als de Koning komt. De terugkeer van de Joden naar het land Israël is een groot teken van de nabije komst van het Koninkrijk. De Gemeente van Christus wereldwijd is een voorteken van dat Koninkrijk, zij is niet het Koninkrijk zelf. Dat zal door Israël gestalte op aarde krijgen.
Hoezeer dit ook wordt ontkend, bestreden en daarmee ook verworpen, Gods heilsplan gaat door. En wie ogen heeft om te zien, ziet het ook. Steeds verder komen we in duistere tijden terecht, die ons soms verbijsteren. Maar het woord van de Here Jezus blijft bestaan: ‘Als deze dingen beginnen te geschieden, richt u op en heft uw hoofden omhoog, want uw verlossing genaakt’ (Lucas 21:28).
Het profetische Woord brengt een tweedeling onder gelovigen: een grotere liefde voor het Joodse volk en voor de Gemeente van Christus enerzijds, of een haat jegens de Joden en jegens de bijbelgetrouwe christenen. Scherpe geschriften van de laatste tijd laten dat zien. Maar door dit alles heen moet de bazuin Gods een helder geluid geven. De Maranatha-boodschap, de rijkste Boodschap van de Bijbel, heeft haast. De Geest en de Bruid roepen: Kom, Here Jezus!
Feike ter Velde
Hoe ging het verder?
Maranatha-conferenties werden vooral bezocht door gewone kerkmensen. Ook de Pinksterbeweging was wereldwijd sterk bewogen door de Boodschap van Jezus’ wederkomst. De Bijbelstudies van Corrie ten Boom, die het Duitse concentratiekamp overleefde, waren doortrokken van de hoop op Jezus’ wederkomst. Ze schreef dan ook regelmatig voor Het Zoeklicht.
De boodschap en het onderwijs over de opname van de Gemeente en de Grote Verdrukking die daarna zou plaatsvinden liep dwars door de kerken heen. Het riep veel vragen op, maar bracht mensen ook bij elkaar rond de Bijbel. De relevantie van de Bijbel, in de eeuw van de twee wereldoorlogen(!), droeg bij aan een levende kerk. Dwars door alles heen was het Koninkrijk komende! Het was de spijze te rechter tijd. Hoop in een hopeloze wereld! In de westerse wereld werden Bijbelscholen gesticht en werden zendelingen en predikers klaargemaakt en uitgezonden.
Opnieuw
We zien dit vandaag opnieuw, maar de tijden zijn voortgegaan en de tekenen van de tijd hebben zich vermenigvuldigd. De Staat Israël is opgericht en nog steeds keren Joden uit de wereld terug naar het Beloofde Land, het land van de vaderen. We zijn een nieuw tijdperk – het laatst der dagen – ingegaan, waarin deze vooraf aangekondigde gebeurtenissen plaatsvinden. Wie de Bijbel niet kan lezen in het raamwerk van de bedelingen, ziet niets van deze dingen. Sterker nog: hij wordt soms een vijand van dit ‘bedelingen-onderwijs’. Dat is altijd zo geweest en zal niet anders worden. Maar dit kan het tij niet keren, omdat God aan het werk is in de volvoering van Zijn plan, Zijn heilsplan.
Hoe moet dat?
Wat moet men doen om Gods heilsplan in het vizier te krijgen?
Men moet eerst geloven in de inspiratie én de onfeilbaarheid van de Bijbel. Dat moet een heel diepe en onwankelbare overtuiging worden. God zal Zijn Woord waar maken.
Vervolgens moet men zich een consequente uitleg van de Schrift eigen maken. Schrift met Schrift vergelijken, altijd dezelfde regels van uitleg toepassen. Een consequente hermeneutiek is essentieel en een onmisbare hulp bij het begrijpen van de Bijbel, vooral ook van de profetie!
Men gaat dan tevens zien dat God Zijn heilsplan gaandeweg openbaart. Niet alles in één keer, maar stap voor stap. Neem bijvoorbeeld de eerste komst van Jezus, voorzegd in het Oude Testament. Het is een stap-voor-stap-openbaring.
In bepaalde tijden handelt God op verschillende manieren met mensen. Met Abraham was het anders dan later met Israël. Nu met de Gemeente uit de heidenen handelt onze God anders dan in de tijd van Mozes en Israël in de woestijn. Het gaat om verschillende bedelingen.
Zo was het in het verleden en zo zal het ook in de nabije toekomst zijn. We zijn op weg naar de Opname van de Gemeente, naar het huis van de Vader (Johannes 14:1-3). Dan volgt de Grote Verdrukking, de Redding van Israël uit de macht van de vijandige volken en de komst van de Koning en het Koninkrijk. Het laatste oordeel is dan nog heel ver weg. Dat komt pas ná de duizend jaar van Christus’ regering op de troon van David (Lucas 1:32 en 33).
De Bijbel plaatst alles in geregelde volgorde. Wij moeten dat niet door elkaar husselen, want dan verdwalen we in de Bijbel. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
Het profetische Woord is prachtig. Het maakt de Bijbel relevant. Je leert dingen te herkennen als tekenen van de tijd. Je geloof groeit, je Bijbel wordt levend en je Gemeente gaat bloeien.
De grote aanval
In de tweede helft van de twintigste eeuw is de belangstelling voor de profetie onder Bijbelgetrouwe christenen tanende geraakt. De opkomst van nieuwe charismatische stromingen, sterk ondersteund door de televisie, haakten in op het moderne naoorlogse levensgevoel. Men hunkerde naar meer ervaring, liever dan naar meer kennis. Psychologie werd belangrijker dan theologie. Dit werd de grote aanval, maar weinigen zagen dat! Bijbelscholen werden soms ook plaatsen waar mislukte jongeren houvast zochten. In gebroken gezinnen raakten veel jongeren verwond. Pastoraat werd een groeiend fenomeen. Conferenties waar soms spectaculaire momenten van ‘geloofservaring’ te beleven waren, trokken volle zalen. Slimme predikers hadden grote successen. Niet zozeer door hun bijbeluitleg, maar door manipulatie van het publiek. Dit bracht geen blijvende groei van de Gemeente, maar wel afhakende tieners, die het allemaal gauw doorhadden. De christelijke kerk boet vandaag nog steeds verder in aan invloed op de samenleving.
In de gevestigde kerken had de moderne theologie en de Bijbelkritiek zijn duizenden inmiddels verslagen. Bij evangelische en kerkelijke christenen ging de Bijbel steeds verder dicht.
Nieuwe zegen
Dwars daar doorheen bracht dr. Tim LaHaye boeken uit die de opname van de Gemeente in de nabije toekomst sterk benadrukten. Ineens kwam er overal weer belangstelling voor grote thema’s waar mensen nog nooit over hadden gehoord, zoals de Opname van de Gemeente, de Wederkomst van Christus en het herstel van Israël.
We moeten in deze eindtijd opnieuw leren dat niet de Kerk het Koninkrijk op aarde brengt, maar dat dit Koninkrijk zal komen als de Koning komt. De terugkeer van de Joden naar het land Israël is een groot teken van de nabije komst van het Koninkrijk. De Gemeente van Christus wereldwijd is een voorteken van dat Koninkrijk, zij is niet het Koninkrijk zelf. Dat zal door Israël gestalte op aarde krijgen.
Hoezeer dit ook wordt ontkend, bestreden en daarmee ook verworpen, Gods heilsplan gaat door. En wie ogen heeft om te zien, ziet het ook. Steeds verder komen we in duistere tijden terecht, die ons soms verbijsteren. Maar het woord van de Here Jezus blijft bestaan: ‘Als deze dingen beginnen te geschieden, richt u op en heft uw hoofden omhoog, want uw verlossing genaakt’ (Lucas 21:28).
Het profetische Woord brengt een tweedeling onder gelovigen: een grotere liefde voor het Joodse volk en voor de Gemeente van Christus enerzijds, of een haat jegens de Joden en jegens de bijbelgetrouwe christenen. Scherpe geschriften van de laatste tijd laten dat zien. Maar door dit alles heen moet de bazuin Gods een helder geluid geven. De Maranatha-boodschap, de rijkste Boodschap van de Bijbel, heeft haast. De Geest en de Bruid roepen: Kom, Here Jezus!
Feike ter Velde