De oorlogen van de HERE

Jan van Barneveld • 76 - 2000/01 • Uitgave: 22
Oorlog is een gruwelijke gesel van de mensheid. De meeste oorlogen waren godsdienstoorlogen. Dat waren vaak zeer bloedige oorlogen waarbij miljoenen mensen omkwamen. Denkt u maar eens aan het afschuwelijke 'God wil het' van de middeleeuwse kruistochten van Christenen tegen Joden en Moslims. Of aan de Dertigjarige Oorlog tussen Protestanten en Rooms Katholieken, waarbij bijna de helft van West Europa is omgekomen. Zelfs de Tweede Wereldoorlog was ten diepste een godsdienstoorlog, waarbij het Duitse heidendom het Joodse volk probeerde uit te roeien.

Op dit moment is er weer een godsdienstoorlog aan de gang. Elke vrijdag zijn er imams onder de volken van het Midden Oosten die, uiteraard onbewust, een profetie van Joël vervullen: 'Heiligt de oorlog, doet de helden opstaan; dat alle krijgslieden aantreden, oprukken! Smeedt uw ploegscharen tot zwaarden en uw snoeimessen tot speren; het zwakke zegge: Ik ben een held' (3:9,10). De 'heilige oorlog', de jihad, wordt over Israël uitgeroepen. Allerlei werktuigen, en zelfs stenen, worden als wapens tegen Israël gebruikt. De zwakken, tot kinderen toe, wordt een heldenrol opgedrongen. Hun wordt de Islamitische hemel beloofd en hun nabestaanden krijgen duizenden dollars van de PLO en van omringende Arabische landen. Waarom?

Omdat ze zich ingezet hebben om Joden te vermoorden! In oorlogen komt meestal het slechte van de mens naar boven. Oorlog is een product van de zonde en van de duivel. Moge de Heer ons bewaren voor oorlog!

DE OORLOG NIET MEER LEREN…
Hoe komen- sommigen er toe om de Hand van de Here God te zien in sommige oorlogen? In de Bijbel wordt er zelfs gesproken van de 'Oorlogen van de HERE'. 'De HERE is een Krijgsheld zingt Mozes enthousiast nadat het Egyptische leger verdronken was in de Rode Zee. Na een laffe aanval van de Amalekieten op de achterhoede van de Israëlieten, zegt de Here God boos: 'De HERE heeft een strijd tegen de Amalekieten van geslacht tot geslacht' (Exo.17:16). Er was in die oudheid zelfs een boek in omloop onder de titel: 'Het Boek van de Oorlogen van de HERE' (zie Num. 21:14). Jozua kreeg de opdracht van God om de volken van Kanaän door oorlog uit te roeien. Zijn dan niet alle oorlogen een 'product van de zonde en van de duivel'? Voerden David en Saul oorlogen voor de HERE? Wordt de Messias dan niet 'Vredevorst' genoemd en hebben we nog geen kleine maand geleden over 'Vrede op aarde' gezongen? Verwachten we dan geen 'vrederijk' als de Here Jezus terugkomt? Waarom dan 'oorlogen van de HERE'? Kunnen we ook in onze tijd spreken van 'oorlogen van de HERE'? Misschien de Onafhankelijkheidsoorlog, die Israël in 1948 tegen een Arabische overmacht moest uitvechten? Of de 'Zesdaagse Oorlog' toen Israël in 1967 Judea, Samaria, Jeruzalem en de Golan heroverde? Moeilijker wordt het als vee de aanval van de westelijke mogendheden op Irak noemen of de Kosovo-oorlog! In elk geval is de tijd dat 'zij de oorlog niet meer leren' nog lang niet aangebroken. Oorlog is nog steeds onderdeel van de politiek van deze eeuw. Nog nooit is de aarde door zoveel oorlogen geteisterd als de laatste decennia.

OORLOGEN IN DE OVERGANGSTIJD
We leven nu in de 'tijd van het herstel van Israël'. Een tijd die op veel plaatsen in de Bijbel en door veel profetieën is voorzegd. Deze periode in Gods geschiedenis met de aarde kan elk moment overgaan in de 'eindtijd'. Deze 'eindtijd' wordt uitvoerig beschreven in het boek Openbaring en door veel profeten. De 'eindtijd' en de gebeurtenissen in die eindtijd vormen een thema dat door de hele Bijbel heen loopt. We leven nu in een overgangstijd van de periode van het herstel van Israël naar deze eindtijd. Overgangstijden zijn altijd onrustig en roerig. De Here Jezus heeft dat ook duidelijk uitgelegd. Hij spreekt over 'oorlogen en onlusten' (Luc. 21:9) en over 'oorlogen en geruchten var oorlogen' (Matt. 24:6). Die gaan aan de eindtijd vooraf en dienen als waarschuwingen aan de mensheid van de Almachtige. In die overgangsperiode gaan 'Zijn oordelen over de hele aarde' (Psalm 105:7). Zo is die toename van oorlogen een teken van de naderende eindtijd. Maar zijn het daardoor 'oorlogen van de HERE' of blijven het gewoon eindproducten van de zondige en door satan misleide mensheid? Maar welke rol speelt Israël in deze chaotische tijd vol oorlogsdreiging juist tegen Israël? Voeren zij nu, net als Mozes, Jozua en David de 'oorlogen van de Here'?

HET ZWAARD VAN DE MESSIAS
We vreten dat er in de eindtijd en de periode vlak voor de eindtijd heel wat grote en ook kleinere oorlogen zullen plaatsvinden. We noemden de 'jihad', die door de profeet Joël voorzegd is, al even. Dan is er de grote oorlog van Gog en Magog tegen Israël die in Ezechiël 38 en 39 wordt beschreven. Verder is er de strijd om Jeruzalem, die eigenlijk al aan de gang is. Bij deze oorlog worden 'alle volken' betrokken. Iets waar Arafat op dit moment zijn uiterste best voor doet. U leest over deze 'belegering van Jeruzalem' in Zacharia 12. Nu gaan we alleen in op de rol die Israël bij deze oorlog om Jeruzalem speelt. 'Te dien dage zal Ik de stamhoofden van Juda maken als een vuurbekken tussen het hout, en als een vuurfakkel tussen de garven; dan zullen zij rechts en links alle natiën in het rond verteren… te dien dage zal Ik zoeken te verdelgen alle volken die tegen Jeruzalem oprukken (Zach. 12:6 en 9). Een gevaarlijk spel, dat de volken met Jeruzalem spelen! Dat in de eerste plaats. Maar we zien ook dat Juda een rol speelt en door de Here God gebruikt wordt om een vuuroordeel over de volken rondom te voltrekken.

Er zal helaas heel wat gevuurd worden met raketten en 'slimme bommen'. Een andere aanwijzing voor het feit dat Israël (tegen zijn zin) betrokken zal worden bij het oordeel over de volken rondom vinden we in een jubelpsalm over de verlossing van Israël: 'De lofverheffingen voor God zijn in hun keel, een tweesnijdend zwaard is in hun hand, om wraak te oefenen aan de volken en bestraffingen aan de natiën' (Psalm 149:6.7). Israël is dus ook 'het zwaard van de Messias' en voert de 'oorlogen van de HERE'. Is daarom alles wat Israël doet goed? Dat hebben we hiermee niet gezegd en dat zegt de Bijbel ook niet. Het zwaard van de Messias is niet voor niets een tweesnijdend zwaard. Maar God komt Zelf klaar met Zijn volk en is niet geïnteresseerd in ons oordeel. Voor de volken gaat gelden: 'Want het volk en het koninkrijk die u niet willen dienen, zullen te gronde gaan en die volken zullen zeker verwoest — worden' (Jes. 60:12).

DAMASCUS
De Here Jezus Christus is 'het Lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt' Joh. 1:29). Hij is de lijdende Knecht van de HERE, Die 'om onze overtredingen werd doorboord' (Jes. 53:5). Maar Hij is ook de Koning-Messias, Die 'vonnis velt en oorlog voert in gerechtigheid… en wiens kleed in bloed geverfd is…' (Openb.19:11 en 13). Het Kind dat geboren is, is ook 'de Sterke God die de dreunende soldatenlaarzen van de wereldmachten zal verbranden (zie les. 9:4.5). Nu heeft Israël de afgelopen 18 tot 19 eeuwen onbewust het kruis achter Jezus Messias aangedragen. Zo had het Joodse volk deel aan de 'lijdende Messias'. Nu zullen we zien dat Israël ook deel gaat hebben aan de taak van de krijgshaftige Koning Messias. 'Westwaarts zullen zij de Filistijnen op de schouder vliegen, samen zullen zij de stammen van het Oosten plunderen; naar Edom en Moab zullen zij hun hand uitstrekken… (Jes.11:14). Ook over Syrië staan er mijns inziens nog een aantal niet vervulde profetieën: 'Ontmoedigd is Damascus, het keert zich tot de vlucht en schrik heeft het bevangen… Hoe is de roemrijke stad verlaten… Daarom zullen haar jonge mannen vallen op haar pleinen en al de krijgslieden te dien dage omkomen… en Ik zal een vuur aansteken binnen de muur van Damascus, dat de burchten van Benhadad zal verteren' (Zie Jer. 49:2427). Het is opvallend hoe deze profetie in deze tijd binnen de dagelijkse mogelijkheden van een vervulling valt. Syrië kan elk moment weer een poging wagen de Golan te veroveren. Israël kan Damascus dan krachtig bedreigen en waarschuwen.

Dat waarschuwen is ook steeds gebeurd met de raketaanvallen op Palestijnse doelen. Dit is trouwens in de geest van de wijze van oorlogvoeren die in Deut. 20 wordt voorgeschreven. Immers eerst moet een stad vrede worden aangeboden. Dat is herhaaldelijk gebeurd door het 'vredesproces'. Nu worden de vijanden nog gewaarschuwd ook. Als Damascus dan in de nabije toekomst gewaarschuwd wordt breekt daar paniek uit en vrouwen en kinderen vluchten de stad uit (de roemrijke stad is verlaten) op de soldaten na. Dan barst het vuur van de bommen los over de stad… Het zwaard van de Messias is niet de rol die het naar vrede snakkende Israël graag op zich neemt. Maar de omringende volken zijn gewaarschuwd door de Onafhankelijkheidsoorlog en de Zesdaagse Oorlog, die zeker 'oorlogen van de HERE' waren terwille van Zijn land en Zijn volk Israël.

EEN PROFETISCHE TAAK
Aan de ene kant weten we dat oorlogen duivelswerk zijn. Vooral die gruwelijke godsdienstoorlogen. We zijn immers tot vrede geroepen. Aan de andere kant weten we dat in deze overgangstijd en ook in de eindtijd veel oorlogen en rampen zullen plaatsvinden. Waaronder ook 'oorlogen van de HERE'. Wij, als Gemeente van de Here Jezus Messias zien dit niet alleen, maar hebben daar op een geestelijke wijze ook deel aan. Wij hebben hier een profetische taak. Niet alleen in onze voorbede voor Israël als 'wachters op de muren van Sion'. Maar ook staan wij op de bres voor de volken en niet in de laatste plaats voor ons eigen volk. Amos wist van komende oordelen over Israël. Tot tweemaal toe wist hij het oordeel door zijn intense voorbede af te wenden. 'Dit berouwde de HERE. Het zal niet geschieden, zei de HERE' tot tweemaal toe. Jeremia wist door zijn intense voorbede het oordeel uit te stellen. De profeet Habakuk kreeg visioenen van (eindtijd)oordelen. Hij smeekte de HERE: '…maak het openbaar in de loop der jaren; gedenk in de Toorn aan ontfermen' (Hab. 3:2). Dat doen wij ook! De Here Jezus Zelf moedigt ons aan om in die vreselijke periodes te bidden of de tijd kan worden ingekort. Zo staan wij in deze vreselijke en gevaarlijke tijd als Gemeente voor de Troon van genade en bidden voor Israël en ook voor de volken. En als Noach prediken we Gods gerechtigheid en waarschuwen we voor de komende Toorn. Totdat de deur van de Ark door de Heer gesloten wordt.

drs. Jan van Barneveld