Image

De nieuwe Tempel (n.a.v. Ezechiël 40-48)

Harry Honigh • 98 - 2022 • Uitgave: 8

De herbouw van de derde tempel in Jeruzalem oogst veel bewondering, zowel van Joden als van christenen. Toch is het goed om voorzichtig te zijn en ons af te vragen: is dit Gods werk? Is dit de beloofde derde tempel?

De tabernakel
Tijdens de tocht door de woestijn gaf de Heere het volk Israël uitgebreide voorschriften hoe ze Hem moesten dienen en gehoorzamen: feesten, offers, priesterdienst, voedsel en reinigingswetten. Centraal in deze dienst aan de Heere stond de tabernakel als de plaats waar God wilde wonen. Ook was de tabernakel een afbeelding van de hemelse dingen (Hebreeën 8:5; Openbaring 11:19). Een absoluut hoogtepunt hierbij was het moment waarop de heerlijkheid van de Heere de aardse tabernakel vervulde (Exodus 40:34).  

De tempel van Salomo
Enkele eeuwen nadat het volk Israël zich in het land gevestigd had, moest Salomo in Jeruzalem voor de Heere een tempel bouwen om de plaats van de tabernakel in te nemen. En ook over deze tempel lezen we hoe de heerlijkheid van de Heere bezitnam van deze nieuwe woonplaats: ‘Toen Salomo geëindigd had dit gebed te bidden, kwam het vuur uit de hemel neer en verteerde het brandoffer en de slachtoffers, en de heerlijkheid van de HEERE vervulde het huis’ (2 Kronieken 7:1). Deze tempel was zo indrukwekkend dat de roem die van haar uitging, reikte tot ver buiten Israël.  

De tweede tempel, de tempel van Herodes
Na de verwoesting van de tempel van Salomo, gevolgd door 70 jaar Babylonische ballingschap, werd de tempel herbouwd. Hoewel deze nieuwe tempel aanzienlijk groter was dan de eerste, die van Salomo, moest de Heere vaststellen: ‘Wie is er onder u overgebleven die dit huis gezien heeft in zijn eerste heerlijkheid? En hoe ziet u het nu? Is het niet als niets in uw ogen?’ (Haggai 2:3).  

Deze tweede tempel wordt ook wel de tempel van Herodes genoemd, omdat Herodes deze tempel liet uitbreiden tot een groot en indrukwekkend complex van gebouwen, met een oppervlakte van 30 voetbalvelden en muren van 30 meter hoogte. Wie zou niet onder de indruk komen van zo’n bouwwerk! (1)  

Veel later zijn het de discipelen die inderdaad erg onder de indruk zijn van deze tempel, maar de Heere Jezus niet (Mattheüs 24:1-2; Lukas 21:5-6). Hij miste ongetwijfeld de aanwezigheid van de heerlijkheid van de Heere in deze tempel. Ook zal Hij gedacht hebben aan het aangrijpende visioen dat Ezechiël had gehad, waarin de heerlijkheid van de Heere de tempel verliet, om pas terug te keren in de nieuwe tempel (Ezechiël 10:4-11:23, resp. Ezechiël 43:1-44:4). Had de Heere Jezus ook deze tempel op het oog toen Hij weende over Jeruzalem (Lukas 19:41)? Er lijkt een donkere wolk te hangen boven deze tempel van Herodes. In het jaar 70 na Christus werd hij verwoest.  

De huidige voorbereidingen voor een derde tempel
In 1987 is in Israël het Tempelinstituut opgericht met als doel de tempel te herbouwen. (2) Sindsdien zijn tal van voorbereidingen getroffen en veel voorwerpen klaar voor gebruik:

  • de heilige vaten en muziekinstrumenten,

  • kleding en attributen van de priesters,

  • de menora, het gouden reukaltaar en de tafel van de toonbroden.  

Een ontwikkeling die veel bewondering oogst en door velen wordt gezien als een teken van de eindtijd. De Bijbel spreekt immers over een toekomstige tempel in Jeruzalem van waaruit de Messias, de Heere Jezus, als Koning zal regeren over Israël en over de wereld (Jesaja 2:3; 60:13; Haggai 2:7-9). Ook veel christenen lopen warm voor dit project. Toch moeten we voorzichtig zijn en ons de vraag stellen: is dit Gods werk? Is dit de beloofde derde tempel? Er zijn enkele redenen om hieraan te twijfelen.  

1.    Welke tempel wil men herbouwen?
Op de website van het Tempelinstituut zien we dat men van plan is de tweede tempel, de tempel van Herodes te herbouwen, en wel op de plaats van het huidige tempelplein. Wordt dit de toekomstige tempel van het vrederijk? In Ezechiël 40-48 lezen we in detail hoe de Bijbelse derde tempel er uit zal zien. Het is duidelijk de beschrijving van een letterlijke tempel, die alleen maar de tempel van het vrederijk kan zijn, omdat er daarna geen tempel meer nodig is (Openbaring 21:22).  

De grootte van de nieuwe tempel (Ezechiël 40-48)
Volgens Ezechiël 40-48 zal het nieuwe tempelcomplex (ca. 1500 x 1500m) vele malen groter zijn dan de tempel van Herodes (ca. 275 x 438m). En de afmetingen van het totale land daaromheen, het ‘hefoffer’ voor de priesters, de Levieten, de stad Jeruzalem en voor de vorst, zullen gigantisch zijn. Gerekend met een meetriet van ca. 3m (Ezechiël 45:1-8), zal dit terrein ca. 75 x 75km groot zijn. (3) De tempel zelf zal in het centrum liggen, op een hoge en indrukwekkende berg, ‘de berg van de Heere’. Voor ons onderwerp kunnen we constateren dat deze Bijbelse derde tempel op geen enkele manier past in het huidige Jeruzalem, maar probleemloos binnen de grenzen van Israël in het vrederijk (Ezechiël 47:13-21).  

2.    Een interreligieus gebedshuis
Met een beroep op Gods Woord denken de mensen van het Tempelinstituut aan het bouwen van een interreligieus gebedshuis voor alle volken: ‘Het zal in het laatste der dagen geschieden dat de berg van het huis van de HEERE vast zal staan als de hoogste van de bergen, en dat hij verheven zal worden boven de heuvels, en dat alle heidenvolken ernaartoe zullen stromen’ (Jesaja 2:2). En: ‘Want Mijn huis zal een huis van gebed genoemd worden voor alle volken’ (Jesaja 56:7b). Het is waar dat er een tijd komt dat alle volken op zullen trekken naar Jeruzalem om daar de Heere te aanbidden. Dat zal zijn in het duizendjarig vrederijk, als de Heere Jezus vanuit Jeruzalem zal regeren over Israël en over de wereld. Maar het zal dan niet gaan om een smeltkroes van religies, noch om een herleving van het judaïsme, maar om de verering van de God van Israël en Zijn Zoon, de Heere Jezus Christus.  

3.    Wie bouwt de nieuwe tempel?
De Bijbel zegt dat de Messias de nieuwe tempel zal bouwen: ‘Zie, een Man-Zijn Naam is SPRUIT- zal uit Zijn plaats opkomen, en Hij zal de tempel van de HEERE bouwen. Ja, Híj zal de tempel van de HEERE bouwen…’ (Zacharia 6:12-15 ged.; zie ook Exodus 15:17)   De bouw van de nieuwe tempel zal onderdeel zijn van het geestelijke herstel van Israël en dat kan niet eerder plaatsvinden dan na de bekering van het volk. Dan zal Hij uit zijn plaats opkomen en onder andere de tempel bouwen, niet op het huidige tempelplein, maar op de berg van de Heere.  

De heerlijkheid van de Heere
Terwijl de tempel van Herodes, ondanks haar indrukwekkend voorkomen, niet in de schaduw kon staan van de oorspronkelijke tempel van Salomo, zo zal de nieuwe tempel die van Salomo ver overtreffen. Op deze tempel zal de heerlijkheid van de Heere, in de persoon van de Here Jezus, neerdalen. ‘Ik zal alle heidenvolken doen beven. Zij zullen komen naar het verlangen van alle heidenvolken en Ik zal dit huis vullen met heerlijkheid, zegt de HEERE van de legermachten. De heerlijkheid van dit toekomstige huis zal groter zijn dan die van het eerste, zegt de HEERE van de legermachten. In deze plaats zal Ik vrede geven, spreekt de HEERE van de legermachten’ (Haggai 2:7 en 9).  

4.    De antichrist
We lezen in Gods Woord dat er ook door mensen nog een tempel gebouwd zal worden, maar te vrezen valt dat dit een huis wordt voor de antichrist, de tegenstander: ‘de tegenstander, die zich ook verheft boven al wat God genoemd of als God vereerd wordt, zodat hij als God in de tempel van God gaat zitten en zichzelf als God voordoet’ (2 Thessalonicenzen 2:4). Zou de Heere Jezus bij Zijn komst plaatsnemen in een tempel die door de antichrist is ontwijd of misschien zelfs gebouwd? Dat is ondenkbaar. De Heere Jezus zegt over de heilige plaats, waar deze tempel van de tegenstander zal komen: ‘Wanneer u dan de gruwel van de verwoesting, waarover gesproken is door de profeet Daniël, zult zien staan op de heilige plaats-laat hij die het leest, daarop letten!’ (Mattheüs 24:15). Deze ‘gruwel’ op de ‘heilige plaats’, is vermoedelijk een door mensen gebouwd, interreligieus gebedshuis, waarin meerdere godsdiensten zullen samensmelten in de aanbidding van het beest (Openbaring 13).  

Conclusie
Al met al zijn er meerdere redenen om terughoudend te zijn wat betreft de waarde die we moeten hechten aan de huidige pogingen om de tempel te herbouwen. We lezen op de website van het Tempelinstituut: “We naderen snel een hoogtepunt in de tijd waarin de heilige tempel opnieuw het religieuze brandpunt wordt voor de mensheid.” Dit project lijkt daarmee vooral aan te sluiten bij de wereldwijde pogingen om de wereldreligies samen te voegen, ten koste van de Heere Jezus als de enige Weg tot behoud en de Bijbel als het onfeilbare Woord van God. Over de oprechtheid en bedoelingen van de bouwers hoeven wij niet te oordelen, maar het is wel goed om te beseffen dat het Joodse volk nog ernstig misleid zal worden. ‘Ik ben gekomen in de Naam van Mijn Vader, maar u neemt Mij niet aan. Als een ander komt, in zijn eigen naam, die zult u aannemen’ (Johannes 5:43).  

Laten we bidden dat velen van hen de ogen nog zullen openen en vandaag nog hun toevlucht zullen zoeken bij hun Messias, de Heere Jezus Christus.  

Harry Honigh

1)   Voor deze indrukwekkende tempel van Herodes, zie: https://www.youtube.com/watch?v=ElAMqb5Jc78)
2)   http://www.Templeinstitute.org
3)   De lengte-eenheid wordt hier in de grondtekst niet overal genoemd, maar is door de vertalers aangevuld. De Statenvertaling gaat uit van een meetriet van ca. 3m, de HSV van een el van ca. 0,5m. Het meetriet lijkt het meest waarschijnlijk, maar zelfs de el zou nog een ‘hefoffer’ opleveren van 12,5 x 12,5 km, vele malen groter dan het huidige tempelplein.