De komende dagen

ds. Jac. Schouten • 75 - 1999/2000 • Uitgave: 14
In verband met de jaarlijkse Toogdag was er een journalist, die mij de vraag stelde of wij niet teveel met doemdenken bezig waren. Volgens hem zagen we alles even somber en troosteloos. Zulke vragen stemmen tot nadenken. Zijn wij doemdenkers? We menen dat we dit kunnen ontkennen. Want waar gaat het om bij de Maranathaboodschap, die Het Zoeklicht al tachtig jaar verkondigt? Het gaat om de ontmoeting van de Here Jezus Christus, als de hemelse Bruidegom, met Zijn bruidsgemeente. Het gaat om het herstel van Israël, waarbij vanuit Israël het Woord van de Here God weer over heel de aarde gehoord zal worden. En ten laatste gaat het over het komende Vrederijk, waarin vrede en gerechtigheid gebracht zullen worden voor heel de wereld. Dat is toch echt geen doemdenken. Maar het is wel zo dat de weg er heen een weg is die door veel moeilijkheden zal voeren. De Bijbel is daar niet onduidelijk in.

Er zijn nog altijd mensen die denken dat als het Evangelie tot aan de einden der aarde verkondigd is, het Koninkrijk van Christus vanzelf openbaar zal worden. Maar de Bijbel laat het ons anders zien. Via een geweldige worsteling, waarvan de overwinning al vast staat omdat deze is behaald op Golgotha, maar die nu nog aangevallen wordt door de satan, komt deze wereld aan het einde van deze bedeling. Van die worsteling lezen we in de boeken van de profeten, de profetische rede van de Here Jezus Christus en in de brieven van de apostelen, alsmede in het boek Openbaring. Satan geeft zich niet zo maar gewonnen. De Bijbel zegt dat hij woedt, wetende dat zijn tijd kort is. Daarom zijn wij geen doemdenkers, maar we houden ons louter bezig met de woorden, die eertijds al gesproken zijn en een grote betekenis hebben. Want we zijn met grote snelheid onderweg naar de vervulling van de eindgebeurtenissen. Daar hebben ook de hoofdstukken 15 en 16 mee te maken van het boek Openbaring, waaraan we in dit artikel aandacht willen schenken. Hier gaan we de invloed van de antichrist ontdekken.

Deze twee hoofdstukken horen bij elkaar, zoals trouwens het hele boek Openbaring een geheel is. Maar deze twee hoofdstukken gaan de inleiding vormen voor de dramatische gebeurtenissen, die in de volgende hoofdstukken beschreven staan, waarin we deze wereld, de maatschappij van zonde en ongerechtigheid, ten onder zien gaan. Het wordt het einde van het rijk van de mens, welke we al in Genesis 11 horen zeggen: "Komt laten wij ons een naam maken".

En via Nebukadnezar, die de woorden uitspreekt: "Zie het trotse Babel, dat ik gebouwd heb", komen we bij de maatschappij van onze dagen terecht.

DE OORDELEN VAN GOD
En merkwaardig, bij heel dit doemgebeuren, wordt er een lied gezongen door de overwinnaars van het beest, de antichrist, van zijn beeld en van het getal van zijn naam. Ondanks dat hij deze schare gelovigen vervolgen zal, is niet hij, maar zijn zij de overwinnaars. 0 ja, we zien wel hoe hij hen allen vervolgt en te pakken krijgt. We gaan zien dat niemand iets kan kopen of verkopen, van het sociale leven is uitgesloten, zonder zijn merkteken te dragen. We weten dat zij allen op gewelddadige wijze om het leven gebracht zullen worden, toch zijn zij de overwinnaars, want zij zullen in de glorie van de Here staan. En daarom wordt er bij de inleiding van deze oordelen van God een lied aangeheven, het lied van Mozes en van het Lam.

Een lied waarin God de eer wordt toegebracht, want Hij is de grote God, die nu spoedig aan Zijn recht zal komen in heel de schepping, want de macht der duisternis zal ten onder gaan. Dan zien we achter elkaar de engelen verschijnen die de plagen van de gramschap van God in handen hebben. En deze plagen komen achter elkaar over deze wereld heen. Er is een bepaalde verwantschap met de plagen van Egypte, zoals de plagen het Egypteland van weleer hebben geteisterd, zo teisteren nu deze plagen de ganse wereld. Eigenlijk is er in dit geheel iets tegenstrijdigs. God is toch een God van liefde. Hoe kan God dan zulk een leed over deze aarde brengen? Ja, inderdaad, God is een God van liefde. En deze liefde is openbaar geworden aan het kruis van Golgotha, waarin ten diepste de Here God Zelf, in de Here Jezus Christus, de zonde heeft weggedragen en de schuld heeft betaald.

En iedereen die in dankbaarheid neerknielt en zijn zonden belijdt, zal gered worden. Maar hier gaat het over een wereld, die van God niet wil weten, die willens en wetens doorzondigt, een wereld, die tot het laatste toe de reddende boodschap heeft gehoord, maar deze niet heeft aangenomen. Een wereld, die buigt voor de antichrist. Het is deze wereld die het oordeel tegemoet gaat, nadat eeuwenlang Gods genade voor ieder zichtbaar is geweest, zo staat nu nog Gods genade deur open. Maar deze deur zal straks gesloten worden. Dan is de genadetijd voorbij. En hoe zal de mens kunnen ontvluchten als hij op deze genade geen acht heeft geslagen.

DE MENSEN LASTERDEN GOD
Het opvallende van deze beide hoofdstukken is dat het met deze woorden eindigt. De mensen zullen God lasteren. Het betekent wel dat God niet meer de grote Onbekende zal zijn, zoals veel mensen vandaag over God spreken. Hier, in dit eindgebeuren, is God bekend geworden. Eerder lezen we nog dat zij weigeren zich te bekeren, hier gaat het verder; God lasteren. De mensheid van de toekomst zal zich totaal aan de kant van de antichrist scharen. Het komt zelfs zo ver dat het de antichrist zal gelukken om de volken te verzamelen in zijn strijd tegen de Here God en Zijn Gezalfde. Dit gaat de vervulling worden van de profetie van Psalm 2, waar we lezen: "De koningen der aarde scharen zich in slagorde en de machthebbers spannen samen tegen de Here en Zijn Gezalfde". Want dat is het doel, de strijd tegen de Here God.

Hoe krijgt de antichrist de mensen zo ver?
Allereerst moeten we niet denken dat de antichrist een onguur type zal zijn. Integendeel, hij zal een zeer intelligente persoonlijkheid zijn en sympathiek overkomen. Zijn woorden zullen de mensen in een speciale ban brengen, zoals Hitler dat ook deed en daardoor zal hij met de mensen kunnen doen wat hij wil. Daarbij zal hij een groot politiek leider zijn en daarin de hele wereld aanspreken. De politieke en economische problemen zullen door hem worden opgelost. En alleen daardoor zullen de mensen hem vereren. Daar blijft het niet bij.
De antichrist zal een militair genie blijken te zijn en een groot strateeg. Zo zelfs dat de mensheid zal uitroepen: Wie kan daar oorlog tegen voeren? Wie is hem gelijk? Maar meer nog zal hij een religieus leider blijken te zijn. Neen, de wereld van de antichrist zal niet een religieloze wereld zijn. Al in onze tijd zien we hoe de mensen de leegte van hun hart proberen op te vullen door allerlei zaken van de New-Age, de oosterse mysterie-godsdiensten, Jomanda, e.d. Hier moeten we niet te gering over denken. In de toekomst zal de antichrist de godsdiensten willen verenigen, zoals in de loop der geschiedenis elke dictator dat al heeft geprobeerd. Er zal een vermenging van godsdiensten plaatsvinden. Maar zijn hoogtepunt op dit gebied zal hij bereiken door in de dan gebouwde tempel de plaats van de Here God in te nemen. Terwijl alle televisiecamera's van de wereld op hem gericht zijn zal hij zichzelf tot god uitroepen (2 Thess. 2).

Doordat techniek en wetenschap tot ongekende hoogte zullen stijgen, zal het inderdaad schijnen of nu niets meer de mens onmogelijk zal zijn. De antichrist voelt zich dan zo sterk dat hij, aan het hoofd van de legers der wereld, de strijd aandurft met de Here God en met de Koning, door God gesteld. Onreine geesten van duivelen zullen uitgaan naar de koningen der gehele wereld om hen te verzamelen tot de oorlog op de grote dag van de almachtige God. En Hij verzamelde hen op de plaats die in het Hebreeuws genoemd wordt Harmageddon. Neen, het zijn niet alleen de duivelse geesten die de volken naar het Midden-Oosten zullen trekken. In verschillende profetieën lezen we dat God het doet. Want God gaat afrekenen met de volken van deze wereld.

WAT DRIJFT HEM NAAR JERUZALEM?
Het wordt de eeuwenoude strijd tussen God en satan om de stad, waarvan God gezegd heeft dat Hij daar temidden van Zijn volk wil wonen. Het wordt de stad van de grote Koning, van de Here Jezus Christus, die dan teruggekomen zal zijn om Zijn rijk op deze aarde te vestigen. Satan weet dat dan de voeten van Here Jezus op de Olijfberg zullen staan. Dat Hij daar zal wederkomen. Daarom zal daar de strijd worden uitgevochten. Het gaat om Jeruzalem. Zoals het vandaag gaat om Jeruzalem, zo zal het straks gaan om Jeruzalem. Maar dan zal de Here strijden zoals Hij vroeger voor Israël streed (Zach. 14). De overwinning staat nu al vast, die is voor de Here, onze God. In het dal van Josafat zal God de volken oordelen vanwege hun houding tegenover Israël en omdat zij Gods land verdeelden. Daarna breekt de glorietijd aan voor de volken, maar vooral voor Israël. Maar eerst moet Babylon, de grote tegenspeler van God nog vallen. Daarover een volgend artikel.

Het gaat om de ontmoeting van de Here Jezus Christus, als de hemelse Bruidegom, met Zijn bruidsgemeente. Het gaat om het herstel van Israël, waarbij Israël het Woord van de Here God weer over heel de aarde gehoord zal worden. En ten laatste gaat het over het komende Vrederijk, waarin vrede en gerechtigheid gebracht zullen worden voor heel de wereld.

ds. Jac. Schouten