De komende dagen
Over de oordelen van het laatste bijbelboek, de Openbaring in het licht van de actualiteit.
Wie het boek Openbaring nauwkeurig leest, ontdekt spoedig dat er een situatieverandering heeft plaatsgevonden. Vanaf het begin van de geschiedenis, vanaf de zondeval, schijnt het of satan de macht op aarde heeft. In zekere zin is dat ook zo. Oorspronkelijk was de mens door God op aarde geplaatst om te heersen over alles. Maar de mens heeft de heerschappij op aarde in handen gespeeld van de satan. Het was zelfs zo dat, toen de Here Jezus Christus op aarde kwam, de satan Hem probeerde te verzoeken door aan de Here de koninkrijken van deze aarde aan te bieden. Deze macht van satan wordt door de Here niet ontkend. Toch moeten we daarbij voor ogen houden dat satan niet onbeperkt is in de uitoefening van zijn macht. Altijd weer loopt hij tegen de door God gestelde grenzen aan. Daarnaast zien we dat in de volheid van de tijd het Lam van God, de Here Jezus Christus op aarde kwam, om in het domein van de satan, de strijd met deze duistere macht aan te gaan. Aan het kruis gebeurden grote dingen. Daar werd de mens met God verzoend, daar werd de zonde weggedragen, daar werd de schuld betaald. En ieder mens die tot geloof in de Here Jezus Christus komt, wordt uit het machtsgebied van satan weggehaald om het rijk van Christus binnen te treden. Zo zag satan in de loop der eeuwen zijn macht afbrokkelen. Er gebeurde nog meer. Het Kruis scheen de ondergang van Christus te brengen. Het zou het einde kunnen zijn, maar het Kruis werd juist een grote overwinning. Aan het Kruis heeft de Here Jezus Christus de machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd (Col. 2 vs. 15).
Toch lijkt het op deze aarde helemaal niet op het Koninkrijk van vrede en gerechtigheid, wat toch het rijk van Christus zou brengen. Integendeel, in onze tijd neemt de zonde dramatisch toe, het geweld breekt zich baan, zowel door oorlogen als door de criminaliteit. De kerk raakt zijn plaats in de maatschappij steeds meer kwijt, het ongeloof rukt op. De kerkverlating heeft hard toegeslagen, hoewel we nimmer mogen vergeten dat er in de loop der eeuwen een ontelbaar aantal mensen tot de gemeente is toegedaan. Binnen de hem toegemeten grenzen gaat de duivel echter te keer als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal kunnen verslinden. En vandaag verslindt hij zijn duizenden door oorlog, drugs en de zonde. Maar het ogenblik nadert dat het Lam van God de zegels zal openen van het boek van de eindvervulling. Op grond van Zijn offer op Golgotha is het Lam van God, de Losser, de Goël, geworden. Bij het volk Israël was de Goël het naaste familielid dat het ontvreemde of het verkochte, weer terugbracht tot de rechtmatige eigenaar (zie het boekje Ruth). Zo is de Here Jezus Christus de ware Goël en Hij zal het ontvreemde, deze wereld en schepping, weer terugvoeren in de handen van de rechtmatige Eigenaar.
In de komende dagen, nadat de gemeente is opgenomen, neemt het Lam van God het initiatief om alles tot het grote einde te brengen. De totale verloste mensheid, ja, heel de hemel, heeft gejubeld in het grote loflied ter ere van Hem, die waardig is bevonden om het boek te nemen en de zegels te openen. In de opening van de eerste vier zegels zien we de Apocalyptische ruiterstoet verschijnen. Voorop trekt de overwinnaar en de laatste die zichtbaar wordt is de dood. Wat moeten we ons hierbij voorstellen? Horen deze ruiters bij elkaar? Volgt de een de ander op? En wanneer is hun verschijning? Het is vooral de eerste ruiter die ons interesseert. Wie is deze figuur? (Zie ook het artikel van ds L. Kolle op pagina 12 en 13.) Dan zien we dat hij geen naam draagt. Hier wordt hij niet geïdentificeerd. Een onbekende, wat geheimzinnige ruiter, die op zijn witte paard voorttrekt. In de loop der eeuwen zijn er mensen geweest die dachten dat de7ruiter de Christus was. Hij treedt overwinnende voort, dragende de kroon en rijdend op een wit paard. Een vergelijking met hoofdstuk 19 vs. 11 is dan snel gemaakt. Maar hier zien we dat deze Ruiter niet incognito verschijnt. Integendeel, Hij draagt vele namen "Getrouw en Waarachtig, het Woord Gods, Koning der koningen en Here der heren". Hier zien wij onze Here en niet de ruiter uit onze ruiterstoet. Ook beeldt deze ruiter niet het voorttrekkende evangelie uit, zoals ook wel wordt gedacht.
Wie is toch deze geheimzinnige ruiter? Allereerst willen we stellen dat deze ruiterstoet pas op mars gaat "na deze dingen", in de komende dagen. Het tweede is dat we moeten zien naar het gevolg van deze ruiter. Een rood, een zwart en een vaal paard, dood en verderf zaaiend overal waar zij verschijnen. Dat kan men niet zeggen van Christus en ook niet van het Evangelie. Belangrijk is om te zien hoe alles gaat. Het Lam van God, de Leeuw van Juda, heeft het initiatief in handen. Hij opent zegel na zegel. Een stem zegt: Kom! We zouden ook kunnen lezen: Op mars! of: Kom te voorschijn! Deze geheimzinnige figuur die geen naam draagt, wordt in de openbaarheid gedrongen, waar hij eigenlijk niet wil zijn. Tot nog toe heeft hij zijn werk in het verborgene gedaan omdat er een Tegenhouder was (2 Thess. 2 vs.7), zodat hij zelfs niet in de openbaarheid kon treden. Nu dwingt het Lam van God, de grote Overwinnaar, hem om te voorschijn te komen. Hier zien we de antichrist, die zich straks zal manifesteren in deze wereld, de mens der wetteloosheid en de zoon des verderfs. Zelf heeft hij niets, maar alles wordt hem gegeven. Hem wordt een kroon gegeven. Hij krijgt tijd en gelegenheid om te heersen. In Openb. 13 zien we dat hij ook kracht krijgt en grote macht. Alles wordt hem gegeven door de draak, de macht uit de afgrond. En hier wordt deze geheimzinnige ruiter geïdentificeerd. Straks zal hij verschijnen. Maar zijn verschijning zal vreselijke dingen meebrengen. Niet alleen dat hij overwinnend voorttrekt.
Dat zal de mensheid in een euforie brengen. Ze zullen roepen: "Wie is aan hem (dit beest) gelijk?" En hij zal zich in de tempel Gods zetten om aan zich te laten zien dat hij een god is. Zal er dan een tempel in Jeruzalem zijn? Ja! zegt 2 Thess. 2. Ja! zegt Openbaring 11. Er zal in de komende dagen een tempel gebouwd worden in Jeruzalem. Niet alleen zal deze ruiter in de openbaarheid treden, maar ook zijn gevolg komt naar buiten. En nu wordt duidelijk welk een verschrikking deze ruiterstoet zal brengen. Opnieuw klinkt het woord: Kom! En op hemels bevel moet zichtbaar worden wat het gevolg van de eerste ruiter is. Het rode paard beeldt de oorlog uit, het zwarte paard de hongersnood en het laatste, het vale paard, de dood.
Dit is de schrikwekkende apocalyptische ruiterstoet. Over oorlog en honger spreekt ook de profetische rede van de Here Jezus. En Lucas 21 voegt daar nog de pestziekten bij. Zo wordt de macht van de duisternis openbaar. Oorlog! Maar wat verlangt de mens op aarde naar vrede. We doen er ook veel aan. We hebben eertijds een Volkenbond ingesteld, later een Veiligheidsraad, samen met allerlei vredesmissies en vredesambassadeurs die van de ene brandhaard naar de andere vliegen. Maar sinds de eerste wereldoorlog eist de strijd ook zijn tol onder de burgerbevolking. De wapens worden zwaarder en vernietigender, de vernielingen groter, de politiek van de verschroeide aarde voert de hongersnood op. In deze tijd hebben onnoemelijk veel mensen niet of te weinig te eten. Straks neemt die alleen maar toe. Uit ons bijbelgedeelte blijkt dat de olie en de wijn niet beschadigd mogen worden. Olie en wijn zijn het beeld van weelde en rijkdom.
Naast de grote armoede en de honger heerst er grote weelde. We zien naar Oost-Europa na het ineenstorten van het communisme. Massa's mensen komen van alles te kort omdat er geen voedsel is en de economie zich in staat van faillissement bevindt. Salarissen worden niet meer uitbetaald. Maar daarnaast zijn er de nieuwe rijken, die in weelde leven. In de totale wereld is dit ook aanwezig. In grote gebieden van deze wereld heerst bittere armoede en honger. Terwijl het Westen in grote weelde leeft. Er komen nieuwe, geheimzinnige ziekten op, we denken aan de ziekte aids. Maar ook de TBC neemt weer toe in de wereld. En ons bijbelgedeelte spreekt van de zwarte dood, de pest.
In het antichristelijke tijdperk, in de komende dagen, zal dit alles tot een dieptepunt worden. Als we verder zullen bladeren in het laatste bijbelboek zien we hoe groot het aantal mensen is dat ten onder zal gaan. De Here Jezus zegt van deze tijd: "Indien die dagen niet ingekort worden, zal er geen vlees behouden worden". God zal ingrijpen vanwege Zijn uitverkorenen, Zijn volk. Grote gebeurtenissen werpen hun schaduwen vooruit. Het zal niet zo zijn dat van de ene dag op de andere dit alles zal plaatsvinden. Vandaag zien we vooruitgeworpen schaduwen van dit alles, bij wat gebeurd is in de wereld. Vrede? De wereld verlangt er naar, maar in plaats daarvan neemt de strijd toe. De goddelozen hebben geen vrede, zegt de profeet Jesaja. Vrede is er vandaag in het hart van ieder mens die gelooft in de Here Jezus. Vrede komt er straks in deze wereld en schepping als de Here Jezus Christus verschijnt om op deze aarde Zijn vrederijk te vestigen. Dan zal de vrede Gods in alle lagen van de schepping gevonden worden.
ds. Jac. Schouten
Wie het boek Openbaring nauwkeurig leest, ontdekt spoedig dat er een situatieverandering heeft plaatsgevonden. Vanaf het begin van de geschiedenis, vanaf de zondeval, schijnt het of satan de macht op aarde heeft. In zekere zin is dat ook zo. Oorspronkelijk was de mens door God op aarde geplaatst om te heersen over alles. Maar de mens heeft de heerschappij op aarde in handen gespeeld van de satan. Het was zelfs zo dat, toen de Here Jezus Christus op aarde kwam, de satan Hem probeerde te verzoeken door aan de Here de koninkrijken van deze aarde aan te bieden. Deze macht van satan wordt door de Here niet ontkend. Toch moeten we daarbij voor ogen houden dat satan niet onbeperkt is in de uitoefening van zijn macht. Altijd weer loopt hij tegen de door God gestelde grenzen aan. Daarnaast zien we dat in de volheid van de tijd het Lam van God, de Here Jezus Christus op aarde kwam, om in het domein van de satan, de strijd met deze duistere macht aan te gaan. Aan het kruis gebeurden grote dingen. Daar werd de mens met God verzoend, daar werd de zonde weggedragen, daar werd de schuld betaald. En ieder mens die tot geloof in de Here Jezus Christus komt, wordt uit het machtsgebied van satan weggehaald om het rijk van Christus binnen te treden. Zo zag satan in de loop der eeuwen zijn macht afbrokkelen. Er gebeurde nog meer. Het Kruis scheen de ondergang van Christus te brengen. Het zou het einde kunnen zijn, maar het Kruis werd juist een grote overwinning. Aan het Kruis heeft de Here Jezus Christus de machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd (Col. 2 vs. 15).
Toch lijkt het op deze aarde helemaal niet op het Koninkrijk van vrede en gerechtigheid, wat toch het rijk van Christus zou brengen. Integendeel, in onze tijd neemt de zonde dramatisch toe, het geweld breekt zich baan, zowel door oorlogen als door de criminaliteit. De kerk raakt zijn plaats in de maatschappij steeds meer kwijt, het ongeloof rukt op. De kerkverlating heeft hard toegeslagen, hoewel we nimmer mogen vergeten dat er in de loop der eeuwen een ontelbaar aantal mensen tot de gemeente is toegedaan. Binnen de hem toegemeten grenzen gaat de duivel echter te keer als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal kunnen verslinden. En vandaag verslindt hij zijn duizenden door oorlog, drugs en de zonde. Maar het ogenblik nadert dat het Lam van God de zegels zal openen van het boek van de eindvervulling. Op grond van Zijn offer op Golgotha is het Lam van God, de Losser, de Goël, geworden. Bij het volk Israël was de Goël het naaste familielid dat het ontvreemde of het verkochte, weer terugbracht tot de rechtmatige eigenaar (zie het boekje Ruth). Zo is de Here Jezus Christus de ware Goël en Hij zal het ontvreemde, deze wereld en schepping, weer terugvoeren in de handen van de rechtmatige Eigenaar.
In de komende dagen, nadat de gemeente is opgenomen, neemt het Lam van God het initiatief om alles tot het grote einde te brengen. De totale verloste mensheid, ja, heel de hemel, heeft gejubeld in het grote loflied ter ere van Hem, die waardig is bevonden om het boek te nemen en de zegels te openen. In de opening van de eerste vier zegels zien we de Apocalyptische ruiterstoet verschijnen. Voorop trekt de overwinnaar en de laatste die zichtbaar wordt is de dood. Wat moeten we ons hierbij voorstellen? Horen deze ruiters bij elkaar? Volgt de een de ander op? En wanneer is hun verschijning? Het is vooral de eerste ruiter die ons interesseert. Wie is deze figuur? (Zie ook het artikel van ds L. Kolle op pagina 12 en 13.) Dan zien we dat hij geen naam draagt. Hier wordt hij niet geïdentificeerd. Een onbekende, wat geheimzinnige ruiter, die op zijn witte paard voorttrekt. In de loop der eeuwen zijn er mensen geweest die dachten dat de7ruiter de Christus was. Hij treedt overwinnende voort, dragende de kroon en rijdend op een wit paard. Een vergelijking met hoofdstuk 19 vs. 11 is dan snel gemaakt. Maar hier zien we dat deze Ruiter niet incognito verschijnt. Integendeel, Hij draagt vele namen "Getrouw en Waarachtig, het Woord Gods, Koning der koningen en Here der heren". Hier zien wij onze Here en niet de ruiter uit onze ruiterstoet. Ook beeldt deze ruiter niet het voorttrekkende evangelie uit, zoals ook wel wordt gedacht.
Wie is toch deze geheimzinnige ruiter? Allereerst willen we stellen dat deze ruiterstoet pas op mars gaat "na deze dingen", in de komende dagen. Het tweede is dat we moeten zien naar het gevolg van deze ruiter. Een rood, een zwart en een vaal paard, dood en verderf zaaiend overal waar zij verschijnen. Dat kan men niet zeggen van Christus en ook niet van het Evangelie. Belangrijk is om te zien hoe alles gaat. Het Lam van God, de Leeuw van Juda, heeft het initiatief in handen. Hij opent zegel na zegel. Een stem zegt: Kom! We zouden ook kunnen lezen: Op mars! of: Kom te voorschijn! Deze geheimzinnige figuur die geen naam draagt, wordt in de openbaarheid gedrongen, waar hij eigenlijk niet wil zijn. Tot nog toe heeft hij zijn werk in het verborgene gedaan omdat er een Tegenhouder was (2 Thess. 2 vs.7), zodat hij zelfs niet in de openbaarheid kon treden. Nu dwingt het Lam van God, de grote Overwinnaar, hem om te voorschijn te komen. Hier zien we de antichrist, die zich straks zal manifesteren in deze wereld, de mens der wetteloosheid en de zoon des verderfs. Zelf heeft hij niets, maar alles wordt hem gegeven. Hem wordt een kroon gegeven. Hij krijgt tijd en gelegenheid om te heersen. In Openb. 13 zien we dat hij ook kracht krijgt en grote macht. Alles wordt hem gegeven door de draak, de macht uit de afgrond. En hier wordt deze geheimzinnige ruiter geïdentificeerd. Straks zal hij verschijnen. Maar zijn verschijning zal vreselijke dingen meebrengen. Niet alleen dat hij overwinnend voorttrekt.
Dat zal de mensheid in een euforie brengen. Ze zullen roepen: "Wie is aan hem (dit beest) gelijk?" En hij zal zich in de tempel Gods zetten om aan zich te laten zien dat hij een god is. Zal er dan een tempel in Jeruzalem zijn? Ja! zegt 2 Thess. 2. Ja! zegt Openbaring 11. Er zal in de komende dagen een tempel gebouwd worden in Jeruzalem. Niet alleen zal deze ruiter in de openbaarheid treden, maar ook zijn gevolg komt naar buiten. En nu wordt duidelijk welk een verschrikking deze ruiterstoet zal brengen. Opnieuw klinkt het woord: Kom! En op hemels bevel moet zichtbaar worden wat het gevolg van de eerste ruiter is. Het rode paard beeldt de oorlog uit, het zwarte paard de hongersnood en het laatste, het vale paard, de dood.
Dit is de schrikwekkende apocalyptische ruiterstoet. Over oorlog en honger spreekt ook de profetische rede van de Here Jezus. En Lucas 21 voegt daar nog de pestziekten bij. Zo wordt de macht van de duisternis openbaar. Oorlog! Maar wat verlangt de mens op aarde naar vrede. We doen er ook veel aan. We hebben eertijds een Volkenbond ingesteld, later een Veiligheidsraad, samen met allerlei vredesmissies en vredesambassadeurs die van de ene brandhaard naar de andere vliegen. Maar sinds de eerste wereldoorlog eist de strijd ook zijn tol onder de burgerbevolking. De wapens worden zwaarder en vernietigender, de vernielingen groter, de politiek van de verschroeide aarde voert de hongersnood op. In deze tijd hebben onnoemelijk veel mensen niet of te weinig te eten. Straks neemt die alleen maar toe. Uit ons bijbelgedeelte blijkt dat de olie en de wijn niet beschadigd mogen worden. Olie en wijn zijn het beeld van weelde en rijkdom.
Naast de grote armoede en de honger heerst er grote weelde. We zien naar Oost-Europa na het ineenstorten van het communisme. Massa's mensen komen van alles te kort omdat er geen voedsel is en de economie zich in staat van faillissement bevindt. Salarissen worden niet meer uitbetaald. Maar daarnaast zijn er de nieuwe rijken, die in weelde leven. In de totale wereld is dit ook aanwezig. In grote gebieden van deze wereld heerst bittere armoede en honger. Terwijl het Westen in grote weelde leeft. Er komen nieuwe, geheimzinnige ziekten op, we denken aan de ziekte aids. Maar ook de TBC neemt weer toe in de wereld. En ons bijbelgedeelte spreekt van de zwarte dood, de pest.
In het antichristelijke tijdperk, in de komende dagen, zal dit alles tot een dieptepunt worden. Als we verder zullen bladeren in het laatste bijbelboek zien we hoe groot het aantal mensen is dat ten onder zal gaan. De Here Jezus zegt van deze tijd: "Indien die dagen niet ingekort worden, zal er geen vlees behouden worden". God zal ingrijpen vanwege Zijn uitverkorenen, Zijn volk. Grote gebeurtenissen werpen hun schaduwen vooruit. Het zal niet zo zijn dat van de ene dag op de andere dit alles zal plaatsvinden. Vandaag zien we vooruitgeworpen schaduwen van dit alles, bij wat gebeurd is in de wereld. Vrede? De wereld verlangt er naar, maar in plaats daarvan neemt de strijd toe. De goddelozen hebben geen vrede, zegt de profeet Jesaja. Vrede is er vandaag in het hart van ieder mens die gelooft in de Here Jezus. Vrede komt er straks in deze wereld en schepping als de Here Jezus Christus verschijnt om op deze aarde Zijn vrederijk te vestigen. Dan zal de vrede Gods in alle lagen van de schepping gevonden worden.
ds. Jac. Schouten