Image

De ijver van discipelen (5)

Joël Oosterhagen • 98 - 2022 • Uitgave: 2

We zullen kijken naar het kenmerk ‘ijver’ dat volgelingen van Jezus hebben. Het woord ‘ijverig’ betekent dat je aandachtig en ingespannen te werk gaat. Hoe belangrijk is het om een ijverige discipel van de Heere Jezus te zijn?

Als we het hebben over de ijver van een discipel, dan wil ik je vragen om deze vraag te beantwoorden: Kan een discipel zich verontschuldigen dat hij of zij geen ijver of enthousiasme voor de Heere Jezus heeft?

Hij zoekt naar ijver

Wanneer we de Bijbel lezen dan kunnen we zeggen dat als ons hart niet brandend en passievol is voor onze Heiland, dan zijn we als discipel ‘verloren’. Hierin is de Heere Jezus Zelf ons voorbeeld lezen we in Johannes 2 nadat Hij de tempel had gereinigd: ‘De ijver voor Uw huis heeft Mij verslonden’ (vers 17). Jezus was een man met ijver voor Gods koninkrijk. ‘Want Ik ben uit de hemel neergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar de wil van Hem Die Mij gezonden heeft’ (Johannes 6:38). Daarom staat in Markus 3:35 ‘want wie de wil van God doet, die is Mijn broeder en Mijn zuster en Mijn moeder’. Hij zoekt bij ons naar ijver. Hij vereenzelvigt Zich met mensen met een ijver voor God, zoals Hijzelf dat ook heeft.  

Een mooi voorbeeld is Paulus. Paulus laat zien wat het is om met ijver te werk te gaan voor de Heere. Door een ommekeer in zijn leven is hij van een ijverig vervolger van de gemeente een ijverig volgeling van Christus geworden.

Lees over Paulus’ ijver aandachtig het tekstgedeelte in Filippenzen 3:7-11.  


Eén doel
Iemand beschrijft Paulus als volgt: “Hij is een man die zich geen zorgen maakt, of hij wel vrienden krijgt. Hij hoopt en hij wenst geen bezittingen in de wereld te krijgen. Hij is niet bedroefd wanneer hij wereldse bezittingen verliest. Hij maakt zich geen zorgen om zijn aardse bestaan. Hij is niet bang voor de dood. Hij is een man zonder positie, vaderland en stand. Hij is een man met één gedachte: het Evangelie van Christus. Hij heeft één doel: de verheerlijking van God.”  

Het is belangrijk dat je ijverig bent met de juiste motieven. Dat je gericht bent op God en liefde hebt voor de ander. De Hebreeënschrijver spoort ons aan om in ons leven en arbeid, net als Paulus gericht te zijn op dat ene doel: Christus! ‘Welnu dan, laten ook wij, nu wij door zo'n menigte van getuigen omringd worden, afleggen alle last en de zonde, die ons zo gemakkelijk verstrikt. En laten wij met volharding de wedloop lopen die voor ons ligt, terwijl wij het oog gericht houden op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof. Hij heeft om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld, het kruis verdragen en de schande veracht en zit nu aan de rechterhand van de troon van God. Want let toch scherp op Hem Die zo'n tegenspraak van de zondaars tegen Zich heeft verdragen, opdat u niet verzwakt en bezwijkt in uw zielen’ (Hebreeën 12:1-3).  

Artikel van een atheïst
Wanneer wij vol zijn van de Heere Jezus, dan willen we niets anders dan ijverig voor Hem leven. Het leven van een bekende Engelse cricketspeler uit de 19e eeuw laat dit op een bijzondere manier zien. De jonge sporter Charles Studd kwam tot bekering, nadat hij een artikel las. Het heeft hem bewogen om zijn hele leven aan Christus te wijden. Hij gaf uiteindelijk zijn roem op om Jezus te volgen. Weet je wat zo bijzonder is? Het artikel dat Studd las, was geschreven door een atheïst. En juist die woorden gaven Charles Studd reden om zijn leven aan de Heere te geven en om ijverig te zijn voor Jezus. Dit is wat de atheïst in het artikel schreef:  

“Wanneer ik daarin zou geloven – zoals miljoenen mensen doen – dat het praktische uitleven van de godsdienst in dit leven, het lot in het andere leven zou beïnvloeden, dan zou godsdienst alles voor mij betekenen. Ik zou aardse genoegens als vuilnis zien, en aardse gedachten en gevoelens als dwaasheid. De godsdienst zou mijn eerste gedachte zijn wanneer ik ’s ochtends wakker word. En het zou mijn laatste gedachte zijn voordat ik ga slapen. Ik zou alleen nog hiervoor willen leven. Ik zou alleen nog denken aan de eeuwigheid. Ik zou voor één voor de hemel gewonnen ziel een heel leven vol leed als waardevol zien. Aardse gebeurtenissen zouden mij niet tegenhouden of mijn mond weerhouden te spreken. De wereld met al haar genot en al haar pijn zal geen ogenblik mijn gedachten in beslag nemen. Ik zal mij dan focussen op de eeuwigheid en het eeuwige leven. Ik zou de wereld ingaan om hierover te vertellen.”  

Inspanning niet tevergeefs
Laat dit nou precies hetgeen zijn waar Paulus voor leeft, laat dit kenmerkend zijn voor het leven van de Heere Jezus… maar hoe zit dat bij ons? Is ons hart brandend voor de Heere Jezus en vertellen wij over Hem?  

Kom, medevolgelingen van Jezus Christus. Laten wij ons met alle ijver de Heere Jezus volgen en Hem verkondigen, zolang we de kans hebben om dat te doen. ‘Daarom, mijn geliefde broeders, wees standvastig, onwankelbaar, altijd overvloedig in het werk van de Heere, in de wetenschap dat uw inspanning niet tevergeefs is in de Heere’ (1 Korinthe 15:58).    

  • Hoe zit het in jouw eigen leven? Kun jij zeggen dat je ijverig bent voor de Heere?

  • Wijd jij je leven volkomen aan de Heere Jezus? Hoe uit zich dat?    

Joël Oosterhagen  


Dit artikel is geschreven naar aanleiding van het boek ‘Spoor je goed?! – over waar discipelschap’ van William MacDonald.