De Heilige Geest in de praktijk

Oscar Lohuis • 92 - 2016 • Uitgave: 10
Het is mogelijk de werking van de Heilige Geest theoretisch goed te kunnen uitleggen, maar toch weinig daarvan in de praktijk mee te maken. Vroeger zongen wij een liedje dat zegt: ‘Gods Geest is aan ’t werk, over de einden der aarde’. Dat is vandaag niet minder dan toen, want in veel landen van de wereld komen grote aantallen mensen tot geloof in de Here Jezus. Zelfs in de moslimwereld werkt de Heilige Geest krachtig, omdat bijvoorbeeld veel Iraniërs op wonderlijke manieren er achter komen dat Jezus de Waarheid is.
Maar hoe zit dat bij ons? Wat is er te bemerken van de kracht en de uitstorting van de Heilige Geest in Nederland? Zijn wij hier en nu ook vervuld met de Heilige Geest?


We weten dat kerken en gemeenten al decennia lang leegstromen in Nederland en in heel Europa. Uit ervaring kan ik u meedelen dat het niet gemakkelijk is een dienaar van het Evangelie te zijn in een tijd waarin zovelen zich van het geloof afkeren. Veel dominees en voorgangers hebben meer te stellen met conflicten in hun gemeente, dan met het begeleiden van bekeerlingen en jonge gelovigen. Soms vraag ik mij wel eens af, ten aanzien van het geestelijke leven in onze kerken, waar de heerlijkheid gebleven is.
O ja, er zijn zegeningen, er zijn mooie momenten en er zijn er die tot geloof komen en zich echt bekeren. Keer op keer worden wij ook bemoedigd. Maar ik ben ervan overtuigd dat er zo ontzettend veel meer kracht en zalving en vertroostende werking van de Heilige Geest zou kunnen zijn. Als God ons opnieuw zou bezoeken met een nieuwe uitstorting van Zijn Geest, dan zouden niet alleen wij, maar zelfs ongelovige buitenstaanders verbaasd en verwonderd zijn over de heerlijke dingen die zouden gebeuren. Wat is daarvoor nodig? Zonder de pretentie te hebben dat ik het antwoord op deze vraag precies weet, wil ik enkele zaken noemen die ons zouden kunnen helpen.

Kiezen voor gebed
Ten eerste, Jezus zei: ‘Als u die slecht bent, uw kinderen dus goede gaven weet te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest geven aan hen die tot Hem bidden?’ (Lucas 11:13). Jakobus zegt: ‘U maakt ruzie en voert strijd, maar u krijgt niet, omdat u niet bidt’ (Jakobus 4:2). Laten wij terugkeren tot het gebed.
Een gebedsloze christen is als een verlamd lichaamsdeel, dat niet meer aangestuurd wordt door het hoofd. Door gebed stemmen wij af op het Hoofd van het Lichaam. Vaak zijn wij zo druk met kwesties en met wat we allemaal zelf willen bereiken. Het is moeilijk voor ons, Westerse christenen, om een leven van gebed te leiden. Toch zou er meer vrucht en meer kracht zijn als we daar, koste wat het kost, voor zouden kiezen.

Op een andere manier online
Ten tweede, Hebreeën 5:11-14 laat ons zien wat de oorzaak is van geestelijke onvolwassenheid: traag zijn geworden in het horen van het Woord van God. Zij die het vaste voedsel van het Woord tot zich nemen, kunnen onderscheid maken tussen goed en kwaad. Hun zintuigen zijn op de juiste wijze geoefend. Op welke wijze hebben wij onze zintuigen geoefend?
Hier komen we op een heel praktisch en belangrijk punt. Onze zintuigen (met name het zien en het horen) worden in onze moderne wereld voortdurend gebombardeerd met informatie. Als je te veel eet krijg je last van obesitas, als je te veel informatie tot je neemt, krijg je last van infobesitas. Met name sinds de opkomst van het internet is het een kunst geworden om rustig je eigen leven te blijven leiden. De meeste mensen in ons land zijn inmiddels de hele dag door online met hun mobiele telefoon. Dat doet meer met ons dan wij vaak doorhebben. Voortdurend kan je een telefoontje, een e-mail, een app-bericht, het laatste nieuws, de afschrijvingen van je bankrekening of de filmpjes van je vrienden op sociale media tot je krijgen. Nog meer dan de televisie, die je grote delen van de dag gewoon uitzet, eist het internet voortdurend de aandacht van onze zintuigen op.
Als we vol willen zijn van de Heilige Geest, moeten we leren om op een andere manier online te zijn. Daarmee bedoel ik, dat we leren om gedurende de dag de open verbinding met de Here onze God te handhaven. Er bestaat zoiets als bidden zonder ophouden. Daarvoor is het ook van belang dat we tijd nemen om naar God te luisteren.
Orthodoxe Joden in Israël zijn veel bezig met de Bijbel en met gebed. Ze schamen zich er niet voor om op straat, in de lobby van hotels, waar ze ook zijn, ook als ze aan het reizen zijn, te lezen in de Thora of in hun gebedenboeken. Nemen wij elke dag tijd om het voedsel van het Woord van God tot ons te nemen? De waan van de dag is veel minder belangrijk dan het Woord van God, dat stand houdt tot in eeuwigheid. Er is een verband tussen het Woord en de Geest. De Geest werkt waar er aandacht is voor het Woord. Jezus Christus is het Woord en de Geest wil Christus verheerlijken.

De wortels van het Europees antisemitisme
Een derde punt vereist veel meer schrijfruimte dan ik nu heb. Toch wil ik het hier ook noemen. De Heilige Geest is bedroefd over wat er vanuit het christendom door talloze (naam)christenen gedaan is met Zijn verbondsvolk Israël. Het is opvallend dat met name in Europa het christendom zo in het verval is gekomen nadat in het ‘christelijke’ Europa de Shoah (de holocaust), de grootste genocide aller tijden, op het volk van de Joden heeft plaatsgevonden.
De diepste wortels van het eeuwenoude Europese antisemitisme zitten in de christelijke theologie, die zegt dat de kerk sinds Christus het nieuwe Israël is geworden en dat God Zijn beloften aan en Zijn verbonden met het natuurlijke nageslacht van Abraham, Isaäk en Jakob heeft verbroken. Deze theologie zegt dat al deze beloften en verbonden zijn overgegaan op de kerk en dat er geen speciale roeping meer is voor Israël.
Alleen wanneer wij ons radicaal verootmoedigen en bekeren van deze dwaling en weer gaan leren wat het betekent om Israël te zegenen, zal God ons misschien genadig zijn en ons zegenen met een nieuwe heerlijke Aanwezigheid van Zijn Geest in onze persoonlijke levens en in onze samenkomsten en kerkdiensten. De Heere geve dat het zo zal mogen zijn.

Oscar Lohuis