De grote ommekeer

Joop Schotanus • 76 - 2000/01 • Uitgave: 2
Met Pasen gaat het om het hart van het Evangelie. Het gaat om de allerbelangrijkste waarheid in de Schrift. Als theologen, of wie dan ook, de waarheid van Pasen eruit halen, dan snijden ze het hart eruit en dat betekent dat er voor hen een dood lichaam overblijft. Voor hen alleen nog bruikbaar als een soort anatomische les. Als de Here Jezus de beker laat rondgaan bij de instelling van het Avondmaal, dan spreekt Hij van het bloed van het Nieuwe Verbond, dat vergoten is tot vergeving van zonden. Het gaat om de vereenzelviging met het verzoeningswerk van Christus. Daar zitten twee aspecten aan. Het betekent enerzijds verlossing van het zondige leven uit het verleden en anderzijds om voortaan op het spoor gezet te zijn van een heerlijk nieuw leven. 'Christus in u, de hoop der heerlijkheid'.

HET BEGIN VAN EEN NIEUW LEVEN
Het leven van een christen begint als iemand bij Christus terecht komt, want wie de Zoon heeft heeft leven en wie de Zoon niet heeft heeft het leven niet. Er zijn heel wat verschillende manieren om bij de Here Jezus terecht te komen. Waar het op aankomt is een reactie op het aanbod van verlossing in Christus. Hoe en wanneer en wat de aanleiding ook was, is niet bepalend. Hoe rustig of hoe spectaculair, hoe bewust of onbewust het in eerste instantie ook geweest is, doet er niet toe. Als het heeft plaats gevonden zal het openbaar worden. Bovengenoemde levensverandering meemaken vooronderstelt enige kennis hebben van de kern van de boodschap van de Schrift. Dat is onmisbaar voor het aannemen van Christus als Heiland en Heer. Het is onmogelijk om de Here Jezus als Heer van ons leven te erkennen als we niet zouden geloven in wat de Bijbel zo duidelijk leert n.l. Zijn opstanding uit de doden. Dat is de veelvuldige boodschap van de verkondigers in het boek der Handelingen. Dat is de kernboodschap uit het hele Nieuwe Testament. Dat kan ieder normaal-denkend mens al lezend ontdekken. Je hebt zelfs geen geleerden nodig om daarvoor een aparte confessie op te stellen. Onze belijdenis is heel eenvoudig: Er is een levende Heer, die ons uitnodigt Hem als Heer te erkennen. Die door de Heilige Geest verbinding met ons zoekt. Als we ons gewonnen geven betoont hij Zijn aanwezigheid en werkzaamheid. Verder mogen we uit de beschrijvingen van de Evangeliën weten dat Hij volkomen betrouwbaar is en reeds de uitnodiging deed aan de mensen om zich onder Zijn gezag te stellen. Als we van deze wetenschap doordrongen zijn zullen we tot Hem willen komen om door het geloof in Hem kind van God te worden. Zijn woorden gelden nog steeds: 'Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven' en ' Ik ben het licht der wereld. Wie Mij volgt zal niet in de duisternis wandelen, maar het licht des levens hebben'.

ALS JE EENS WIST
Het maakt niet uit hoeveel kennis iemand heeft van het Evangelie en wat hij of zij over de Here Jezus weet, als er geen persoonlijke reactie plaats vindt zal het iemand geen werkelijk heil schenken. Men kan weet hebben van het verzoeningswerk van Christus in Zijn dood en opstanding en toch geen deel hebben aan dat verzoeningswerk. De wil van de mens moet zo overweldigd en aangesproken worden door het ontdekken wie Jezus werkelijk is dat de persoon niet anders kan dan reageren. Dit is de synthese die uitstijgt boven alle tegenstelling over de leerstellingen van het behoud. Dit overstijgt Gomaris en Arminius, de remonstranten en de contra-remonstranten. Als je door Woord en Geest werkelijk tot de ontdekking komt wie Jezus is, kun je niet anders dan Hem vragen om je leven binnen te komen. Dat binnenkomen doet Hij als er een volkomen overgave aan Hem is. Alleen via deze weg van Christus geeft de Here God een verbinding met Zichzelf, de Bron van levend water.

GEEN ANDERE WEG
Men wordt geen christen, omdat men verstandelijk instemt met de historische feiten van het Evangelie. Ook niet met het erkennen van de waarheid van kruis en opstanding. Zelfs ook niet met de juiste uitleg van die feiten. Nog minder door het aanhouden van de bijbelse moraal en het in praktijk brengen van bijbelse wetten. Men wordt ook geen kind van God door te proberen rechtstreeks een verbinding te zoeken met de Here God en Hem te behagen buiten Christus om. Er is voor u en mij maar een weg om christen te worden en dat is Hem te erkennen als Heer. Als Degene, die na de Augiusstal van ons leven gereinigd te hebben, het voortaan absoluut te zeggen mag hebben over ons. Dat doet Hij dan door Zijn Geest. Hij schenkt ons dan een leven van een totaal andere kwaliteit dan ons oude leven. Dit wordt 'eeuwig leven' genoemd. Het is eeuwigheidsleven!

PAS EEN BEGIN
Dit is echter pas een begin. Petrus zegt 'Verlang als pasgeboren baby's naar de onvervalste melk van het Woord, opdat gij daardoor moogt opwassen'. Een pasgeborene is al een persoon, maar er moet nog heel wat geleerd worden en er moet een toename zijn in geestelijke groei. Opwassen om volwassen te worden. Er is een openbaring van nieuw leven in iemand die pas wederom geboren is, maar er ligt nog heel wat in het verschiet. De eerste kenmerken bij allerlei getuigenissen in ' God verandert mensen' zijn heel vaak een overgang van onrust naar rust, van onbehaaglijkheid naar innerlijk genoegen en welbehagen, van opstandigheid naar overgave aan Gods wil. Zijn Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn.

HET GETUIGENIS VAN DE GEEST
Het getuigenis van de Geest beschermt ons tegen de ontkenning van het Paasgebeuren. Het getuigenis houdt in dat Jezus leeft. Wij zongen het vijftig jaar geleden al in de JNVC-kampen op Het Brandpunt in een lied waarvan de laatste regels zijn : Gij vraagt mij, hoe ik weet Hij leeft. Hij leeft, leeft in mijn hart! Toch is er een synodale commissie die in meerderheid tot de conclusie komt dat professor Den Heyer met zijn ontkenning van het verzoeningswerk van Christus, toch nog binnen de grenzen van het kerkelijk belijden is gebleven. Je hoeft dus niet heel geleerd te zijn om te ontdekken in het Nieuwe Testament dat dood en opstanding van Christus het hart van het Evangelie zijn,
maar je moet wel heel geleerd zijn om met allerlei wisseltrucs en verdraaiingen de kern van het Evangelie te ontkennen. Dat is de commissie dan ook gelukt. Zelfs de bescherming van een gedetailleerde geloofsbelijdenis en het ondertekeningsformulier is geen garantie meer voor het instandhouden van de zuivere leer. Vanuit een praktisch uitgangspunt gezien is de toepassing door de Heilige Geest van een zo voor de handliggende boodschap van de Bijbel aan het hart van de mens het belangrijkste. Een verstandelijke instemming is ontoereikend, tenzij wij het gezag van de Heilige Geest in onze leven kennen en ervaren. Alleen de Heilige Geest kan Pasen tot een levenswerkelijkheid maken. Pasen en Pinksteren vallen voor ons op één en dezelfde dag.

Joop Schotanus