De Gemeente is voor alle generaties!

Paul Prijt • 94 - 2018 • Uitgave: 2
‘Aan Hem komt de eer toe, in de kerk en in Christus Jezus, tot in alle generaties…’ (Efeziërs 3:21).

Onlangs hoorde ik de bekende cabaretier Paul van Vliet op tv zeggen dat hij telkens blij was als er in de zaal drie generaties publiek aanwezig waren. “Blijkbaar spreek ik nog alle drie aan en heeft mijn optreden iets tijdloos. Ik speel niet graag voor een specifieke doelgroep.” Ik ben er, op zijn zachtst gezegd, niet geheel zeker van dat dat ook voor de meeste kerken zo geldt.

Een tijdje terug kreeg ik een prachtig boek, ‘Dit zijn wij’ (van Bob van Huët en Marleen Luijt) over de huidige generaties, dat me op dat punt tot nadenken zette. Dit boek belicht op boeiende manier met foto’s, tijdsbeelden en verhalen de zes generaties, zoals je die ook in de kerken tegenkomt of tegen zou kunnen komen…

Zes generaties geëtiketteerd
Een kleine bloemlezing van de generaties zoals ze beschreven worden. De oudste wordt getypeerd als de ‘Stille generatie’. Ze hebben veel ingrijpende gebeurtenissen in de wereld meegemaakt en na de Tweede Wereldoorlog wisten ze van aanpakken en niet te veel praten, maar de handen uit de mouwen. Spaarzaam, volgzaam, trouw. Wie kerkelijk was, had daar alles voor over in tijd, geld en geloof.
Daarna kwamen de ‘Babyboomers’. Zij stapten vol verwachting in de nieuwe tijd. De nieuwe jongeren hadden nieuwe idealen, nieuwe muziek en waren een stuk minder gezagsgetrouw. Alles moest anders! Na 1955 werd de zgn. ‘Verloren Generatie X’ geboren. Veel nieuwe wegen en paden waren door hun voorgangers geopend en hoefden ze dus niet meer zelf te bevechten. Na hen kwamen de leven genietende en tweeverdieners van de zgn. ‘Patatgeneratie’ (de naam komt van voetbaltrainer Leo Beenhakker). Voor het eerst was er zoveel te kiezen dat je er keuze-stress van kreeg!
Na hen werd de zgn. ‘Grenzeloze generatie’ geboren. Ze vormen de bruggenbouwers naar het nieuwe Millennium. Opgevoed in een digitale wereld waarbij ook de ‘social-media’ haar intrede deden. Ze knokken voor hun banen en ambities en o wee als ze dat niet in korte tijd bereiken: dan zitten ze snel in de put met een burn-out. De huidige jonge generatie wordt ‘Generatie Z’ genoemd. De ‘Z’ komt van tv-‘held’ Zorro, die overal waar hij kwam een ‘Z’ inkraste. Hij wilde herinnerd worden, gezien zijn. Ze vinden zichzelf een slimme generatie, kunnen moeilijker tegen kritiek en communiceren vooral via hun laatste nieuwe iPhone.
Ach, natuurlijk zijn het maar etiketten en daar moet je altijd voor oppassen!

Voor en met alle generaties
Het zou boeiend zijn na te gaan hoe de balans tussen de generaties in de (uw) kerken is. Ik vrees dat ze niet overal in balans zijn. Waar bij de ene de oudere generaties oververtegenwoordigd zijn, richten andere kerken zich op specifieke doelgroepen als bijv. de jongeren.
Zo aan het begin van het nieuwe jaar zou ik een pleidooi willen houden om te streven naar kerken die er voor alle generaties zijn. Vanuit de Bijbel hebben we immers de opdracht en uitdaging om het evangelie van de Here Jezus Christus aan ALLE generaties kenbaar te maken en Hem met en door alle generaties eer te geven! Om samen ‘met alle heiligen de lengte en de breedte, de hoogte en de diepte kunnen begrijpen, ja de liefde van Christus kennen.’ Het zou toch mooi zijn als we juist in de kerken alle generaties tegenkomen: met rollator, iPhone en buggy! Als geloofsgemeenschap van Christus mogen we immers door genade en geloof toebehoren aan de veelkleurige generatie van Christus!

Gezegend nieuwjaar!

Paul Prijt