De Geest opent ons hart
Het Pinksterfeest – dat betekent de komst van de Heilige Geest naar onze wereld – is het belangrijkste herdenkingsfeest van de Kerk. Dat wordt helaas niet altijd zo gezien en zeker niet zo gevierd. Eigenlijk is het voor velen een probleemfeest. En dan blijft het stil. Voor anderen gaat het om het spectaculaire van de Geest en dan komt er veel lawaai. Ondertussen is er veel strijd en raakt de rijkdom van de Geest uit het zicht. De gelovige blijft in vertwijfeling achter, vooral met de vraag: heb ik de Geest van God dan wel?
Tijd voor meer bezinning.
In de Kerk der eeuwen kennen we de Twaalf Artikelen: het Apostolicum. Het derde deel betreft de leer over de Heilige Geest. Het staat er heel kort vermeld: ‘Ik geloof in de Heilige Geest…’ en dan stapt de tekst onmiddellijk over op de Kerk. Dat komt omdat het hier gaat om iets geweldigs in het heilshandelen van God. Bij dit derde deel komt de mens in beeld. Een dogmatische beschouwing over God en over Jezus Christus, zoals in de eerste twee delen zouden ons in de kou hebben laten staan. Wat moeten we daarmee? Men kan er diepzinnige en theologisch weldoortimmerde gedachten over hebben en die in allerlei preken en toespraken etaleren aan de mensen. Maar wat hebben die eraan? Nee, we mogen met grote blijdschap melden dat de God van de Bijbel ons meer komt bieden dan welk dogmatisch thema dan ook: Hij komt zelf opnieuw tot ons in de Persoon van God, de Heilige Geest!
De Heilige Geest is God zelf. Hij is de Derde Persoon in de goddelijke Drie-eenheid. Eerst kwam God in de persoon van Zijn eigen zoon het mensdom binnen. Hij werd mens. Dat is een groot wonder, maar evenzeer een groot geheimenis. Maar dat is ‘nog maar’ een waarheid die buiten onszelf staat. We kunnen die waarheid van de menswording van Jezus overdenken, filosofisch beschouwen, maar het blijft iets buiten(!) onszelf. En dat was niet Gods bedoeling. Zijn verlossingswerk in Christus moest dieper gaan. Daarom moest de Heilige Geest komen. Hij is de Geest van de Vader én van de Zoon. Hij is God!
Woord van God
Nu komen we toe aan de grote vraag: hoe gaat dat dan in je persoonlijke leven? Hier dient te worden onderstreept dat in het hele heilshandelen van God met de mens de Geest actief werkzaam is. In de eerste plaats moet het Woord van God worden gehoord: het Evangeliewoord (1 Petrus 1:23)! Zonder het Woord gebeurt er niets in onze ziel. Dat Woord van God wordt door de Geest levend gemaakt, zodat het binnendringt in ons diepste binnenste. Daar doet het een scheppend werk. God zelf, de Schepper van hemel en aarde, is scheppend bezig door Woord en Geest om ons opnieuw geboren(!) te doen worden. Door de wedergeboorte worden we een nieuwe schepping.
Deze wonderen in ons hart zijn niet te bevatten voor ons verstand. Het moet geloofd worden. Het Bijbelse geloof reikt vele malen dieper dan al het menselijke denken. Het geloof blijft niet langer geloven in een aantal Bijbelse waarheden, zoals we geloven in het spoorboekje of in de nieuwsberichten. Het geloof in ons is een werk van God, waardoor ons hart wordt geopend voor de waarheid van de Bijbel. Dáár moet het mee beginnen. Ook daartoe zijn wij zelf niet in staat. Als dat Woord van God – op welke manier dan ook – tot ons komt en we horen het, dan gaat de Geest Zijn wondere werk in ons doen. We worden opnieuw geboren!
Dat kon nog niet gebeuren door de wetenschap over God en over Christus, zoals in de eerste twee delen van het Apostolicum. Daar moest meer op volgen! Gods schepping is een heerlijk feit, waarvan we dagelijks de pracht kunnen zien in de natuur. De dood en opstanding van Jezus Christus zijn historische feiten, betrouwbaar aan ons doorgegeven in de Bijbel. Maar toen moest het nog dichter bij ons, in ons worden gebracht. Dáárom kwam de Heilige Geest.
Blijvend Pinksteren
Vijftig dagen na Pasen werd het Pinksteren. Nu komen wij in beeld bij Gods heilshandelen, zoals dat nog niet is gebeurd. De Geest opent ons hart voor het levende Woord van God, Hij verandert ons van een verloren zondaar in een kind van God. Hij doet ons opnieuw geboren worden. En… dán besluit Hij om bij ons te blijven. Hij komt in ons wonen! Wij zijn helemaal betrokken in het heilswerk van de levende God. Wij zijn het werk van Zijn handen! Dan komt er een honger in ons hart om geestelijk te groeien door de kennis van de Here Jezus Christus. Als die honger er niet is, dan zijn we nog niet tot leven gekomen.
De Bijbel neemt de natuurlijke geboorte als beeld van de geestelijke geboorte, de wedergeboorte. Iedere gezonde baby schreeuwt om voedsel. Daaraan zien we dat de baby gezond is. Zo kunnen we ook ontdekken of ons geestelijk leven gezond is. Het verlangt naar meer van God, meer van Jezus. We gaan zien Wie de Heilige Geest werkelijk is. Hij is namelijk de Geest, die Jezus uit de dood heeft opgewekt (Romeinen 8:11). Dat is een hele belangrijke nadere aanduiding(!) om niet verstrikt te raken in allerlei vormen van mystiek. We horen vandaag steeds allerlei onzin verkondigen over de Geest.
De Geest die Jezus uit de dood heeft opgewekt is de scheppende Geest van God. Zoals de Here Jezus werd opgewekt en opstond als Zoon van God, zo gebeurt dat ook met iedere ware gelovige. We worden, na het afleggen van ons oude en zondige leven in de dood van Christus (Romeinen 6:6), opgewekt – door de Geest(!) – in datzélfde leven. Men heeft tijd, gebed en bestudering van de Bijbel nodig om dit grote geheimenis te bevatten. Dit gaat aan veel gelovigen voorbij.
De grote waarheid van het Pinksterfeest is, dat God de Heilige Geest, die voor Jezus het Nieuwe Leven werd, ook aan ons heeft gegeven. Jezus van ná de Opstanding(!) heeft hetzelfde Leven als iedere ware gelovige. Wij zijn van Hem: Hij in ons en wij in Hem! Omdat Hij daarvoor heeft gekozen – de uitverkiezing – blijft Hij ook altijd bij ons en in ons. Want ook die keuze is onberouwelijk!
Feike ter Velde
Tijd voor meer bezinning.
In de Kerk der eeuwen kennen we de Twaalf Artikelen: het Apostolicum. Het derde deel betreft de leer over de Heilige Geest. Het staat er heel kort vermeld: ‘Ik geloof in de Heilige Geest…’ en dan stapt de tekst onmiddellijk over op de Kerk. Dat komt omdat het hier gaat om iets geweldigs in het heilshandelen van God. Bij dit derde deel komt de mens in beeld. Een dogmatische beschouwing over God en over Jezus Christus, zoals in de eerste twee delen zouden ons in de kou hebben laten staan. Wat moeten we daarmee? Men kan er diepzinnige en theologisch weldoortimmerde gedachten over hebben en die in allerlei preken en toespraken etaleren aan de mensen. Maar wat hebben die eraan? Nee, we mogen met grote blijdschap melden dat de God van de Bijbel ons meer komt bieden dan welk dogmatisch thema dan ook: Hij komt zelf opnieuw tot ons in de Persoon van God, de Heilige Geest!
De Heilige Geest is God zelf. Hij is de Derde Persoon in de goddelijke Drie-eenheid. Eerst kwam God in de persoon van Zijn eigen zoon het mensdom binnen. Hij werd mens. Dat is een groot wonder, maar evenzeer een groot geheimenis. Maar dat is ‘nog maar’ een waarheid die buiten onszelf staat. We kunnen die waarheid van de menswording van Jezus overdenken, filosofisch beschouwen, maar het blijft iets buiten(!) onszelf. En dat was niet Gods bedoeling. Zijn verlossingswerk in Christus moest dieper gaan. Daarom moest de Heilige Geest komen. Hij is de Geest van de Vader én van de Zoon. Hij is God!
Woord van God
Nu komen we toe aan de grote vraag: hoe gaat dat dan in je persoonlijke leven? Hier dient te worden onderstreept dat in het hele heilshandelen van God met de mens de Geest actief werkzaam is. In de eerste plaats moet het Woord van God worden gehoord: het Evangeliewoord (1 Petrus 1:23)! Zonder het Woord gebeurt er niets in onze ziel. Dat Woord van God wordt door de Geest levend gemaakt, zodat het binnendringt in ons diepste binnenste. Daar doet het een scheppend werk. God zelf, de Schepper van hemel en aarde, is scheppend bezig door Woord en Geest om ons opnieuw geboren(!) te doen worden. Door de wedergeboorte worden we een nieuwe schepping.
Deze wonderen in ons hart zijn niet te bevatten voor ons verstand. Het moet geloofd worden. Het Bijbelse geloof reikt vele malen dieper dan al het menselijke denken. Het geloof blijft niet langer geloven in een aantal Bijbelse waarheden, zoals we geloven in het spoorboekje of in de nieuwsberichten. Het geloof in ons is een werk van God, waardoor ons hart wordt geopend voor de waarheid van de Bijbel. Dáár moet het mee beginnen. Ook daartoe zijn wij zelf niet in staat. Als dat Woord van God – op welke manier dan ook – tot ons komt en we horen het, dan gaat de Geest Zijn wondere werk in ons doen. We worden opnieuw geboren!
Dat kon nog niet gebeuren door de wetenschap over God en over Christus, zoals in de eerste twee delen van het Apostolicum. Daar moest meer op volgen! Gods schepping is een heerlijk feit, waarvan we dagelijks de pracht kunnen zien in de natuur. De dood en opstanding van Jezus Christus zijn historische feiten, betrouwbaar aan ons doorgegeven in de Bijbel. Maar toen moest het nog dichter bij ons, in ons worden gebracht. Dáárom kwam de Heilige Geest.
Blijvend Pinksteren
Vijftig dagen na Pasen werd het Pinksteren. Nu komen wij in beeld bij Gods heilshandelen, zoals dat nog niet is gebeurd. De Geest opent ons hart voor het levende Woord van God, Hij verandert ons van een verloren zondaar in een kind van God. Hij doet ons opnieuw geboren worden. En… dán besluit Hij om bij ons te blijven. Hij komt in ons wonen! Wij zijn helemaal betrokken in het heilswerk van de levende God. Wij zijn het werk van Zijn handen! Dan komt er een honger in ons hart om geestelijk te groeien door de kennis van de Here Jezus Christus. Als die honger er niet is, dan zijn we nog niet tot leven gekomen.
De Bijbel neemt de natuurlijke geboorte als beeld van de geestelijke geboorte, de wedergeboorte. Iedere gezonde baby schreeuwt om voedsel. Daaraan zien we dat de baby gezond is. Zo kunnen we ook ontdekken of ons geestelijk leven gezond is. Het verlangt naar meer van God, meer van Jezus. We gaan zien Wie de Heilige Geest werkelijk is. Hij is namelijk de Geest, die Jezus uit de dood heeft opgewekt (Romeinen 8:11). Dat is een hele belangrijke nadere aanduiding(!) om niet verstrikt te raken in allerlei vormen van mystiek. We horen vandaag steeds allerlei onzin verkondigen over de Geest.
De Geest die Jezus uit de dood heeft opgewekt is de scheppende Geest van God. Zoals de Here Jezus werd opgewekt en opstond als Zoon van God, zo gebeurt dat ook met iedere ware gelovige. We worden, na het afleggen van ons oude en zondige leven in de dood van Christus (Romeinen 6:6), opgewekt – door de Geest(!) – in datzélfde leven. Men heeft tijd, gebed en bestudering van de Bijbel nodig om dit grote geheimenis te bevatten. Dit gaat aan veel gelovigen voorbij.
De grote waarheid van het Pinksterfeest is, dat God de Heilige Geest, die voor Jezus het Nieuwe Leven werd, ook aan ons heeft gegeven. Jezus van ná de Opstanding(!) heeft hetzelfde Leven als iedere ware gelovige. Wij zijn van Hem: Hij in ons en wij in Hem! Omdat Hij daarvoor heeft gekozen – de uitverkiezing – blijft Hij ook altijd bij ons en in ons. Want ook die keuze is onberouwelijk!
Feike ter Velde