De drinkbeker

Jan van Barneveld • 89 - 2013 • Uitgave: 17
Het is een opdracht om te letten op het profetische Woord van de Bijbel. Profetie is een lamp die schijnt in duistere plaatsen (2 Petrus 1:19). Die lamp hebben we hard nodig, want we zien hoe Gods (waarschuwende) oordelen over de hele aarde gaan (Psalm 105:7). De verzen 8-11 geven aan dat die oordelen komen in een tijd waarin God Zich houdt aan Zijn verbond met Abraham, aan de landbelofte voor Israël. Waar de wereld fel tegenin gaat. Hoever zijn we nu? Is de beker met de wijn van Gods gramschap (Jeremia 25:15) vol? Waar staan de kerken en de volken? Is er hoop voor Israël en voor ons? Wat kunnen we doen in deze angstig-spannende tijd?

Profetie
De Bijbel is vol profetie. Verleden, heden en toekomst zijn in het Woord. Profetie gaat over Israël. eindtijdoorlogen, het komende Vrederijk, Jeruzalem en over ‘de drinkbeker van Gods toorn’. Het wereldwijde antisemitisme en antizionisme (haat tegen de staat Israël) vult die beker. Ook wereldwijd toenemende ongerechtigheid, smerigheid, boosheid, wreedheid en onreinheid laten Gods beker snel vollopen.
Waarschuwingen komen van Jezus Zelf: ‘Als jullie je niet bekeren, zullen jullie allemaal ook zo omkomen’ (Lucas 13:3,5). In Openbaring 14:10 lezen we dat ieder die het Beest (antichrist) aanbidt en zijn teken (666) ontvangt ‘zal drinken van de wijn van Gods gramschap’ (Openbaring 14:10). Vreselijke tijden kondigen zich aan. Het profetische Woord liegt er niet om. We zijn gewaarschuwd en we moeten waarschuwen. Sommigen vragen zich openlijk af: “Moet dat nu echt zo? Is dat jullie God van liefde?”

Gods Hand
Wat gebeurt er eigenlijk als ‘alle goddelozen slurpend moeten drinken uit de beker in de hand van de HERE’ (Psalm 75:9)? Dan heeft God Zijn Aangezicht verborgen. God trekt Zijn beschermende hand terug over een land of een volk. Zo krijgen de boosheid van de mensen en kwade, demonische machten de vrije hand. De mensen hebben God en Zijn geboden uit hun samenleving verwijderd. God is gegaan en zo komt het kwade over hen. We halen het zelf over ons heen. Een simpel beeld maakt dit duidelijk. Als de leraar even de klas uitgaat, krijgen kwaadwillende leerlingen hun kans en maken er een troep van. Waar goeden en kwaden onder lijden. Zo gaat het ook in de wereld.
Belangrijk is dat we ook het volgende inzien: Alles wat God doet heeft bekering tot doel. Hij is de God van liefde en vergeeft graag! Dat geldt ook bij de oordelen, want tijdens de apocalyptische eindtijdrampen/oordelen lezen we ‘en toch… bekeerden zij zich niet van hun moorden, noch van hun toverijen, noch van hun hoererij, noch van hun dieverijen.’ En: ‘Zij lasterden God… en bekeerden zich niet’ (Openbaring 9:20 en 16:9,11). Ze geven God de schuld. Dit is allemaal zo herkenbaar in onze ‘angstig-spannende’ tijd.

Israël in de oordeelstijd
Die benauwde tijd zal niet aan Israël voorbijgaan. ‘Wee, want groot is die dag, zonder weerga; een tijd van benauwdheid is het voor Jakob; maar daaruit zal hij gered worden’ (Jeremia 30:7). In die tijd van ‘grote benauwdheid’ zal de aartsengel Michaël Israël helpen. ‘In die tijd zal uw volk ontkomen’ (Daniël 12:1,2). ‘IK zal met alle volken, waaronder IK u verstrooid heb, voorgoed afrekenen, maar met u zal IK niet voorgoed afrekenen, maar naar recht u tuchtigen’ (Jeremia 30:11). Dus angstige dagen en redding; dus hoop voor Israël.
In Openbaring 12 ‘ziet’ Johannes tijdens een visioen een hemelteken. Een draak (Satan) die een prachtige vrouw (Israël) wil verslinden. (Die ‘draak’ probeert dit al 35 eeuwen.) Maar Israël krijgt drieënhalf jaar een schuilplaats in de woestijn. Ook hier is Michaël betrokken bij de strijd om Israël. Dan wordt de draak uit de hemel gejaagd en verbannen naar de aarde. Hij begint een zware vervolging voor hen ‘die de geboden van God bewaren’ (Thora-getrouwe Joden) en hen ‘die het getuigenis van Jezus hebben’ (Bijbelgetrouwe christenen). In Zacharia 12:1-9 en 14:1-7 lezen we over Jeruzalem-oorlogen die een benauwde tijd over Israël brengen. Ook dan zal Israël verlost worden, want Messias Yeshua zal Zich aan Zijn volk tonen als zij ‘MIJ zien die zij doorstoken hebben’. Israël zal Hem diep ontroerd als Messias herkennen en erkennen. Daarna zal HIJ voor Jeruzalem en Israël strijden vanaf de Olijfberg. Ook de profeet Joël zag iets van die strijd om Jeruzalem. Als alle volken optrekken naar het dal van Josafat (bij Jeruzalem) zal de HERE ‘met hen in het gericht treden’ omdat die volken de Israëlieten ‘onder de volken verstrooid hebben terwijl zij Mijn land verdeelden’ (Joël 3:1,2 en 12). Ook dit is vandaag herkenbaar.
Nog één verrassende tekst. Zoals Israël in Egypte gespaard werd tijdens de laatste plagen, zal Israël tijdens de laatste donkere periode na de grote verdrukking (Matteüs 24:29,30) verlicht worden door de ‘heerlijkheid van de HERE’ (Jesaja 60:1-3). Israël zal wel drinken uit de drinkbeker, maar zal daaraan niet ten onder gaan, maar gered worden.

Het zwaard van de Messias
Het is opvallend dat de beker van Gods toorn voor een deel door Israël uitgegoten wordt. ‘Een tweesnijdend zwaard is in hun (Israëls) hand om… het beschreven vonnis aan hen (de volken) te voltrekken’ (Psalm 149:6-9). Iets hiervan gebeurde door de smadelijke nederlagen van de vijanden van Israël tijdens de vier grote oorlogen die Israël sinds 1948 heeft moeten voeren.

Het zout van de aarde
Nu de Kerk. Dat wordt moeilijk. Welke kerk? We zien een heel gevarieerd gezelschap. Aan het ene einde de gevestigde, orthodoxe en traditionele kerken. Bijvoorbeeld de Raad van Kerken in het Midden-Oosten (MECC), die zich als een knechtje en spreekbuis van de Organisatie van Islamitische Landen (OIC) opstelt en een fel anti-Israëlstandpunt uitdraagt. We zien dan ook een massa-exodus van christenen uit het Midden-Oosten. Als tweede voorbeeld de traditionele Protestantse kerken in de VS, meestal kerken met een liberale theologie. In de VS met 16 miljoen leden. De leiding van die kerken put zich uit in anti-Israëloproepen aan hun leden. Ook die kerken lopen leeg. Dan is daar de Wereldraad van Kerken (WCC), die ruim 550 miljoen gelovigen vertegenwoordigt. De WCC is ijverig in het veroordelen van Israël. Net als de VN een vijand van Gods volk. Hun zout is helaas krachteloos geworden. Het is dan ook niet te verwonderen dat die liberale kerken, ook in ons land, op sterven na dood zijn.
Nu de andere kant van het kerkelijk spectrum. Daar vindt u de christenzionisten. Gelovigen die op grond van de Bijbel van harte achter Israël staan. Daartussen bevindt zich een grote groep christenen die weinig met Israël hebben. Meestal door gebrek aan kennis van het Woord. Maar toch blijft onze taak van voorbede en waarschuwen in een tijd waarop de drinkbeker van Gods toorn, ook wat betreft ons land gedronken moet worden. ‘Drinken zult gij’, zegt de HERE tegen Zijn vijanden (Jeremia 25:28,29).

Jan van Barneveld