‘Dat zegt de Bijbel wel, maar…’
Iemand vroeg mij: ‘Wat zegt het Nieuwe Testament over homoseksualiteit?’ Ze was op de trouwdag van twee homo’s geweest en zat met die vraag omdat velen zeggen dat Bijbelteksten die over homoseksualiteit gaan, vandaag niet meer gelden.
Wanneer we spreken en schrijven over homoseksualiteit, moeten we dat zorgvuldig doen en oppassen niemand te kwetsen. Je ziet dat wereldwijd de zogenaamde LGBT-beweging zeer actief is. LGBT staat voor lesbisch, homo, biseksueel en transgender. Regeringen, parlementen, scholen, media en ook kerken worden onder druk gezet om het homohuwelijk in te voeren en de samenleving pro-LGBT te maken.
Tot één vlees
God schiep de mens, niet man en man of vrouw en vrouw, maar man en vrouw. Die twee, man en vrouw, zullen tot één vlees zijn. En waar wordt dat beter zichtbaar dan in de seksuele gemeenschap tussen man en vrouw in het huwelijk? De voorstanders van het homohuwelijk zouden de uiterste consequentie moeten aanvaarden: dat iedereen hiervoor zou kiezen. Dan is binnen één generatie de mensheid uitgestorven.
Het Oude Testament biedt geen enkele ruimte aan homoseksuele relaties. In het Nieuwe Testament vinden we verschillende teksten over het praktiseren van homoseksualiteit, die duidelijk aangeven dat ook het Nieuwe Testament homoseksualiteit ondubbelzinnig afwijst.
Maar Paulus dan?
‘Ja,’ zeggen sommigen, ‘dat klopt wel, maar anno 2015 is de situatie anders dan toen Paulus zijn brieven schreef. Relaties in liefde en trouw tussen twee mannen en twee vrouwen zou Paulus hebben goedgekeurd. Paulus had het over de uitwassen.’
Toch klopt zo’n opmerking niet. Dat weten we onder meer van de Romeinse historicus Tacitus (56-117 na Chr.). Zeker, er gebeurden in Paulus’ tijd verschrikkelijke dingen op seksueel gebied. Tacitus schrijft over walgelijke homo-orgieën aan het keizerlijke hof in Rome, waar ook de keizers, onder wie Nero, aan meededen. Maar Tacitus schrijft dat er in zijn tijd ook ‘gewone’ homohuwelijken waren. En toch maakt Paulus daar geen uitzondering voor als hij schrijft over seks tussen twee mannen of twee vrouwen.
Daarom, zo geloof ik, mogen wij niet zo’n uitzondering maken. Ik besef dat dit voor sommigen een pijnlijke opmerking is. Als je zelf zulke gevoelens hebt, of als het je kind, je kleinkind of iemand anders betreft die dichtbij je staat.
In het Nieuwe Testament wordt onder meer in Romeinen 1, 1 Korintiërs 6 en 1 Timoteüs 1 gesproken over het praktiseren van homoseksualiteit. In Romeinen 1 lezen we: ‘Daarom heeft God hen overgegeven aan oneervolle hartstochten, want ook hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke. En evenzo hebben ook de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkaar ontbrand: mannen doen schandelijke dingen met mannen en ontvangen het gepaste loon voor hun dwaling in zichzelf. En omdat het hun niet goed dacht God te erkennen, heeft God hen overgegeven aan verwerpelijk denken, om dingen te doen die niet passen’ (vers 26-28).
Accepteren
Wanneer mensen niet in Gods wegen gaan, kan het moment komen dat Hij hen overgeeft aan oneervolle, zondige hartstochten, als een oordeel. In verband met de ruimte laat ik de andere teksten achterwege. Het komt erop neer of wij willen accepteren wat de Heere in Zijn Woord zegt. Ik ken mensen met homoseksuele gevoelens, die mede door deze Bijbelwoorden een bewuste keuze hebben gemaakt om geen relatie met iemand van hetzelfde geslacht aan te gaan. Ik ken ook mensen die door Gods genade vrij geworden zijn van homoseksuele gevoelens.
Ik pleit ervoor dat onze kerken en gemeenten een veilige omgeving zijn, met vertrouwenspersonen, bij wie mensen met homoseksuele gevoelens kunnen aankloppen voor een gesprek en een gebed en weten: mijn verhaal is veilig.
De Heere Jezus at met zondaren, accepteerde hen als volwaardige mensen, maar wees hun zondige daden beslist af. En zondaren zijn we van nature toch allemaal? In Johannes 8:11 zei de Heere Jezus tegen de op overspel betrapte vrouw: ‘Ga heen en zondig niet meer.’
Laat de Bijbel maar spreken en bid dat God door Zijn Geest Zijn Woord gebruikt om in harten van mensen te werken. God verandert mensen.
Dirk van Genderen
Wanneer we spreken en schrijven over homoseksualiteit, moeten we dat zorgvuldig doen en oppassen niemand te kwetsen. Je ziet dat wereldwijd de zogenaamde LGBT-beweging zeer actief is. LGBT staat voor lesbisch, homo, biseksueel en transgender. Regeringen, parlementen, scholen, media en ook kerken worden onder druk gezet om het homohuwelijk in te voeren en de samenleving pro-LGBT te maken.
Tot één vlees
God schiep de mens, niet man en man of vrouw en vrouw, maar man en vrouw. Die twee, man en vrouw, zullen tot één vlees zijn. En waar wordt dat beter zichtbaar dan in de seksuele gemeenschap tussen man en vrouw in het huwelijk? De voorstanders van het homohuwelijk zouden de uiterste consequentie moeten aanvaarden: dat iedereen hiervoor zou kiezen. Dan is binnen één generatie de mensheid uitgestorven.
Het Oude Testament biedt geen enkele ruimte aan homoseksuele relaties. In het Nieuwe Testament vinden we verschillende teksten over het praktiseren van homoseksualiteit, die duidelijk aangeven dat ook het Nieuwe Testament homoseksualiteit ondubbelzinnig afwijst.
Maar Paulus dan?
‘Ja,’ zeggen sommigen, ‘dat klopt wel, maar anno 2015 is de situatie anders dan toen Paulus zijn brieven schreef. Relaties in liefde en trouw tussen twee mannen en twee vrouwen zou Paulus hebben goedgekeurd. Paulus had het over de uitwassen.’
Toch klopt zo’n opmerking niet. Dat weten we onder meer van de Romeinse historicus Tacitus (56-117 na Chr.). Zeker, er gebeurden in Paulus’ tijd verschrikkelijke dingen op seksueel gebied. Tacitus schrijft over walgelijke homo-orgieën aan het keizerlijke hof in Rome, waar ook de keizers, onder wie Nero, aan meededen. Maar Tacitus schrijft dat er in zijn tijd ook ‘gewone’ homohuwelijken waren. En toch maakt Paulus daar geen uitzondering voor als hij schrijft over seks tussen twee mannen of twee vrouwen.
Daarom, zo geloof ik, mogen wij niet zo’n uitzondering maken. Ik besef dat dit voor sommigen een pijnlijke opmerking is. Als je zelf zulke gevoelens hebt, of als het je kind, je kleinkind of iemand anders betreft die dichtbij je staat.
In het Nieuwe Testament wordt onder meer in Romeinen 1, 1 Korintiërs 6 en 1 Timoteüs 1 gesproken over het praktiseren van homoseksualiteit. In Romeinen 1 lezen we: ‘Daarom heeft God hen overgegeven aan oneervolle hartstochten, want ook hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke. En evenzo hebben ook de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkaar ontbrand: mannen doen schandelijke dingen met mannen en ontvangen het gepaste loon voor hun dwaling in zichzelf. En omdat het hun niet goed dacht God te erkennen, heeft God hen overgegeven aan verwerpelijk denken, om dingen te doen die niet passen’ (vers 26-28).
Accepteren
Wanneer mensen niet in Gods wegen gaan, kan het moment komen dat Hij hen overgeeft aan oneervolle, zondige hartstochten, als een oordeel. In verband met de ruimte laat ik de andere teksten achterwege. Het komt erop neer of wij willen accepteren wat de Heere in Zijn Woord zegt. Ik ken mensen met homoseksuele gevoelens, die mede door deze Bijbelwoorden een bewuste keuze hebben gemaakt om geen relatie met iemand van hetzelfde geslacht aan te gaan. Ik ken ook mensen die door Gods genade vrij geworden zijn van homoseksuele gevoelens.
Ik pleit ervoor dat onze kerken en gemeenten een veilige omgeving zijn, met vertrouwenspersonen, bij wie mensen met homoseksuele gevoelens kunnen aankloppen voor een gesprek en een gebed en weten: mijn verhaal is veilig.
De Heere Jezus at met zondaren, accepteerde hen als volwaardige mensen, maar wees hun zondige daden beslist af. En zondaren zijn we van nature toch allemaal? In Johannes 8:11 zei de Heere Jezus tegen de op overspel betrapte vrouw: ‘Ga heen en zondig niet meer.’
Laat de Bijbel maar spreken en bid dat God door Zijn Geest Zijn Woord gebruikt om in harten van mensen te werken. God verandert mensen.
Dirk van Genderen