Consument

Peter de Haan • 88 - 2012 • Uitgave: 5
Er wordt minder geconsumeerd, zo krijgen we via het nieuws te horen. Het denken als klant gebeurt echter wel steeds meer. Niet alleen in de winkel, maar ook van de overheid wordt verwacht dat ze het individuele belang van de burger bovenaan heeft staan. Probleem is dat overstappen naar een andere overheid niet zo makkelijk gaat. In de kerk zien we dat klant-denken overigens ook toenemen. Yme Horjus verbaast zich daarover.
Het klant-denken gaat uit van de stelling: de klant is koning. Wanneer de cultuur er dan ook nog een is van eerst zien en dan geloven, dan kiest de reli-klant graag voor een gemeente waar ook wonderen gebeuren. Echter, niet de klant, maar de Here Jezus zal centraal moeten staan, stelt Dirk van Genderen. Hij benoemt dan ook een veel groter wonder dan genezing of zelfs opstanding uit de dood.
Wanneer we dát wonder hebben meegemaakt, kunnen we groeien in heiligheid. Jef De Vriese maakt duidelijk dat deze groei niet tot onze persoonlijke eer strekt, maar tot die van God. En ook tot die van medegelovigen. Zo kunnen we elkaar tot hand en voet worden in een leven tot Gods eer. Een leven dat zeer zeker de moeite waard is! Een leven in vrijheid. Een geheel andere vrijheid dan die de wereld ons volgens Ad Kooijmans voorspiegelt, maar vele malen mooier. Vrij van de slavernij van de zonde.

Peter de Haan
Eindredacteur Het Zoeklicht