Compromis naar ondergang

Jef de Vriese • 92 - 2016 • Uitgave: 5
Jezus stelt de gemeente te Pergamum verantwoordelijk voor de levenshouding die sommige gemeenteleden erop nahouden (Openbaring 2:12-17). De gemeente wordt aangewreven dat een aantal mensen aan de leer van Bileam vasthoudt. Dat had de gemeente moeten aanpakken. Laten begaan is mede schuldig worden.
Bileam was een valse profeet die probeerde het volk Israël te vervloeken, maar dat lukte niet. Een frontale geestelijke aanval tegen het volk kon geen schade aanrichten. Vervolgens hielp Bileam Balak het volk toch schade toe te brengen door hen tot zonde te brengen (Numeri 25:1-5,16-18 en 31:16). Hij verleidde het volk door de vijand van Israël te adviseren een groot feest aan te richten waarop ook jonge meisjes uit de omliggende volkeren aanwezig zouden zijn. Bileam spande een strik, zodat de mannen van Israël meededen met de gewoonten van de heidenen. Het volk begon ontucht te plegen met de dochters van Moab. Deze nodigden het volk tot de slachtoffers van haar goden en het volk at daarvan en boog zich neer voor haar goden (Numeri 25:1-2). Het doel was om de macht van Israël te breken door een indirecte aanval op hun moraal.
Zo is Bileam het prototype van valse leraars die de gelovigen verleiden door een fataal compromis. Een nauwgezette toepassing van Gods wet wordt afgezwakt. De omgang met de ongelovigen wordt verkozen boven de radicale afscheiding van ongeoorloofde praktijken. Onder het mom van aan goede relaties bouwen voltrekt zich een fatale geestelijke ondergang.
Zijn er in uw leven relaties en omstandigheden die de deur openen naar geestelijk verval?

Jef De Vriese