Christus in de Tabernakel 3

Jacques Brunt • 95 - 2019 • Uitgave: 11
Zie het Lam van God!
Voor de Israëlieten was de offerdienst een bekend fenomeen. Het vormde het ‘hart’ van de eredienst aan Jaweh. Tegelijk kan deze offerdienst ook vragen oproepen. Waarom moesten er onschuldige dieren worden gedood? Waarom werden er zoveel liters bloed vergoten? Terechte vragen die ons brengen bij het ‘hart’ van het Evangelie; ‘zonder bloedstorting, is er geen vergeving’ (Hebreeën 9:22).

In het vorige artikel zijn we de schitterende poort doorgegaan welke sprak van de Heere Jezus en Zijn volkomen verlossingswerk. In dit artikel betreden we de voorhof van het Tabernakelcomplex en staan we oog in oog met een enorm altaar; het brandofferaltaar (Exodus 27:1-8). Het is interessant om de betekenis van het woord ‘altaar’ nader te bekijken. In het Hebreeuws betekent het zoveel als ‘plaats om te slachten’ of ‘plaats om te offeren’. Ons woord ‘altaar’ komt uit het Latijn en betekent zoveel als ‘hooggelegen plaats’ of ‘verheven offerplaats’.

Dodelijk ziek
We worden als vanzelf meegenomen naar de indrukwekkende geschiedenis in Genesis 22 waar Abraham zijn zoon Izak wilde offeren op de berg Moria. Ook kun je bij het woord ‘altaar’ denken aan de geschiedenis uit Numeri 21 waar het gaat over de koperen slang die op een hoog op een stok werd geplaatst. Elke Israëliet die dodelijk ziek was vanwege de slangenbeet, hoefde slechts te zien op de verhoogde, koperen slang en werd terstond genezen. Beide geschiedenissen bepalen ons bij de sterfdag van de Heere Jezus. De Zoon van God en Zoon des mensen hing aan het opgerichte kruis. Hij stierf de vervloekte kruisdood en dat voor het oog van alle mensen. Zijn sterven bracht verzoening (Jesaja 45:22) en deed de heidense hoofdman getuigen; ‘Werkelijk, Dit was Gods Zoon’. Het is vandaag van het grootste belang dat het Evangelie van de gekruisigde en opgestane Heer helder en klaar wordt verkondigd en dat in betoon van geest en kracht (1 Korinthe 2:4). Opdat iedereen de goede tijding kan horen en door geloof zal gehoorzamen.

Nu zijn er veel misverstanden over de betekenis van offeren in het algemeen. In veel godsdiensten heerst de gedachte dat de mensheid God tevreden moet stellen door middel van offers. Het bekende gezegde ‘voor wat, hoort wat’ is dan van toepassing. Helaas is deze on-Bijbelse gedachte ook de christenheid binnen gedrongen. Het algemene woord dat in Leviticus 1 wordt gebruikt voor het woord ‘offer’ is het woord ‘korban’. Dit woord komt van een werkwoord dat ‘naderbij komen’ betekent. Het doel van een Bijbels offer is dat God en mens weer tot elkaar kunnen naderen. Hiermee raken we een belangrijk punt. Het bepaalt ons bij Gods karakter.

Ophouden rechtvaardig te zijn
Eén van de karaktereigenschappen van de Heere is dat Hij rechtvaardig is. Dat wil zeggen; Hij is volkomen goed, oprecht en onberispelijk. Dat heeft tot gevolg dat de Heere waar moest maken wat Hij sprak in Genesis 2:17: ‘Als u van de boom van de kennis van goed en kwaad zult eten, zult u zeker sterven’. En de mens heeft van de verboden vrucht gegeten en moet dus sterven. Als God de zonden niet zou straffen, zou Hij ophouden rechtvaardig te zijn. Voor degenen die deze geestelijke waarheden verstaan is het Evangelie echt dé blijde boodschap. God heeft namelijk in Christus de wereld met Zichzelf verzoend. De Heere zegt niet ‘zand erover’, maar ‘bloed er over’. Paulus schrijft in 2 Korinthe 5:21 ‘Want Hem (Jezus) die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid van God in Hem’. Over offeren en gerechtigheid gesproken. Indrukwekkend!

Grondprincipes
Nu moeten we even pas op de plaats maken. Want met dat we dit schrijven, moeten we beseffen dat lang niet alle offers in verband stonden met zonden en verzoening. In Leviticus 1 t/m 5 lezen we over vijf verschillende offers. Ieder met een eigen betekenis en doel. Het voert te ver om in deze serie over de Tabernakel elk offer uitvoerig te beschrijven. We beperken ons tot het grondprincipe van de Bijbelse verzoeningsleer; ‘zonder bloedstorting, is er geen vergeving’ (Hebreeën 9:22). Uiteindelijk hebben alle offers zoals door de Heere voorgeschreven hun volle vervulling verkregen in het volmaakte offer van de Heere Jezus Christus en mogen wij delen in geestelijke zegeningen (1 Korinthe 1:30-31). De vraag van het Oude Testament was ‘Waar is het Lam?’ (Genesis 22:7). Johannes de Doper geeft ons het antwoord in het Nieuwe Testament als hij de Heere Jezus aanwijst en aanprijst ‘Zie het Lam!’ (Johannes 1:29). En uiteindelijk zal het tot in alle eeuwigheid klinken ‘Waardig is het Lam!’ (Openbaring 5:12).

Wonderbare kracht
Ten slotte kijken we nog naar het brandofferaltaar zelf. De lengte bedroeg evenals de breedte circa 2,5 meter. Het altaar was ongeveer 1,5 meter hoog. Dat betekende dat zowel kleine offerdieren (bijvoorbeeld een lam) als grotere offerdieren (bijvoorbeeld een stier) geofferd konden worden. Uiteraard alles conform Gods voorschrift. Het brandofferaltaar was gemaakt van acaciahout (beeld van de mens | Jesaja 53:2), van binnen hol en het hout was overtrokken met koper (beeld van kracht). Koper kan het vuur van Gods oordeel doorstaan (Numeri 16). De Heere Jezus was / is God en mens. Hij is ons in alle dingen gelijk geworden, met uitzondering van de zonde. Hij is het Die het oordeel van God heeft gedragen en doorstaan. Hout en koper in één Persoon! De vier horens verwijzen naar de vier windstreken en uithoeken van de aarde (Noord, Oost, Zuid, West). De horens werden bestreken met bloed en verkondigen ons; ‘Er is kracht, wonderbare kracht in het bloed van het Lam’. Het bloed van Jezus Christus Gods Zoon reinigt van alle zonden (1 Johannes 1:7) en heeft na ruim 2.000 jaar nog niet aan kracht ingeboet. Deze boodschap moet wereldwijd, ja tot aan de vier uithoeken van de aarde worden verkondigd in het geloof dat het Woord nooit leeg tot Hem weerkeert, maar dat het doet wat Hem behaagt.

Vragen:
• De Bijbel leert niet alleen dat Christus voor ons gestorven is tot verzoening van onze zonden, maar ook dat de gelovigen mét Hem gestorven zijn (2 Korinthe 5:15, Romeinen 6:6-7, Galaten 2:20). Wat betekent dit concreet voor jouw dagelijkse leven?
• Een opwekkingsprediker zei ooit: “Er zijn maar twee soorten mensen in de wereld; zij die dood zijn door de zonden en zij die dood zijn voor de zonden” (Romeinen 6:11). Wat bedoelde hij hiermee?

Bid-/ dankpunten:
• Lees 1 Korinthe 1:30-31. Laat deze woorden rustig tot je doordringen. Neem een moment om de Heere hiervoor te loven, te danken en te aanbidden. Bid tegelijk dat de Hij deze geestelijke waarheden dieper en dieper aan je zal openbaren.

Jacques Brunt