Christus in de Tabernakel 2

Jacuqes Brunt • 95 - 2019 • Uitgave: 10
Ik zie een poort wijd open staan…

Het was Mozes die van Godswege de opdracht kreeg tot de bouw van een heiligdom (Exodus 25:8). Hij gehoorzaamde aan zijn opdracht en ook het volk kwam in beweging. De kostbare materialen welke door de Egyptenaren waren geschonken (Exodus 12:36), werden vrijwillig aangeboden voor de bouw van de Tabernakel. De Israëlieten waren zo vrijgevig dat Mozes er ‘een stop’ op moest zetten (Exodus 36:6).

Er werden meer dan voldoende bouwmaterialen aangeleverd om de bouw van het heiligdom te realiseren. Over toewijding gesproken. Er is vreugde in het Vaderhart van God als wij, als Zijn kinderen, ons vrijwillig en gepassioneerd aan de Heere Jezus toewijden. Laten we niet alleen ons hart, maar ook ons lichaam, onze vrije tijd, onze portemonnee, etc., brengen onder het beheer van de Heilige Geest. Het geheel van onze handel en wandel zal dan in het teken staan van de toewijding aan Hem. Hij is het waard, niet allereerst om wat Hij geeft, maar om Wie Hij is.

Wie is er nog trouw?
De bouw van de Tabernakel werd uiteindelijk voltooid (Exodus 39:43, 40:33b). Mozes ontving niet alleen een opdracht, maar voerde deze ook uit en rondde zijn werk af. De Tabernakel is een schaduwbeeld van de Heere Jezus en Zijn verlossingswerk. Hij bood Zich vrijwillig aan (Hebreeën 10:7) om de wil van de Vader tot het einde toe uit te voeren. Ten slotte riep Hij het uit: ‘Het is volbracht’ (Johannes 19:30). God verlangt naar voltooide werken. Toen en vandaag. De Bijbel leert ons in (2 Thessalonicenzen 3:2 NBG) en de praktijk bevestigt ons, dat ‘trouw’ bij weinig mensen wordt gevonden. Ergens aan beginnen is niet zo moeilijk. Volharden daarentegen blijkt lastiger te zijn. Toch is het een voluit Bijbels principe om te volharden in de navolging van Christus (Hebreeën 10:36). In deze ‘laatste dagen’ is het geen overbodige luxe om dit aspect van het christenleven nog maar eens te onderstrepen.

Nadat de bouw was voltooid, daalde God middels de wolk van de heerlijkheid (Sjechina) neer in de Tabernakel. Het woord ‘Sjechina’ komt van het Hebreeuwse woord ‘Sjachan’ dat zoveel betekent als ‘wonen’ of ‘verblijven’. Deze wolk had onder andere de volgende functies:

1. De Sjechina was - naast de Ark van het Verbond - het bewijs van Gods aanwezigheid onder Zijn volk. Het was de inwoning van God wat de Tabernakel maakte tot een heiligdom (Exodus 40:34). Zo ook vandaag in mensenlevens (1 Korinthe 6:19).
2. De wolk bepaalde tevens de koers van het volk (Exodus 40:36). Het leerde hen om geen eigen wegen te gaan, maar om in afhankelijkheid van de Heere Zijn weg te volgen. Dat vroeg om zelfverloochening. Hetzelfde geldt vandaag voor de koers van ons leven (Johannes 16:13).
3. Als derde functioneerde de Sjechina als schaduw overdag tegen de zon en als beschutting in de nacht tegen de koude (Exodus 40:38). Wat een heerlijk bewijs van Gods trouwe zorg over Zijn volk, toen en vandaag (Psalm 121:6).
4. Als laatste beschermde de wolk de Israëlieten door te functioneren als een scheidingsmuur tussen hen en de vijand (Exodus 14:20). Wat is het heerlijk om vandaag in de geestelijke strijd te mogen weten dat ‘Hij Die in ons is, sterker is dan hij die in de wereld is’ (1 Johannes 4:4).

Verboden toegang
Zodra de Israëlieten hun tent uitkwamen, zagen ze niet alleen de Sjechina, maar werden ze ook geconfronteerd met de witte omheining van de voorhof (Exodus 27:9-19). Deze omheining was circa 2,5 meter hoog en verkondigde het volk ‘verboden toegang’. De kleur wit wijst op de reinheid, zuiverheid en heiligheid van God. De Heere bewoont een ontoegankelijk licht (1 Timotheüs 6:16). Er was afstand tussen de heilige God en een onheilig volk. Er is buiten de Zoon geen toegang tot de Vader. Het is de brede en fraai gekleurde poort van de voorhof welke naar de Heere Jezus verwijst. Deze poort was op het oosten gesitueerd. Een betekenisvolle plaats. Toen Adam en Eva hadden gezondigd werden er aan de oostzijde van het paradijs cherubs geplaatst, waardoor de toegang tot de hof werd versperd (Genesis 3:24). De Heere daarentegen zorgde voor een nieuwe toegang. Hij nam het initiatief. Via het oosten kwam de verlossing. Jezus kwam vanuit Bethanië, ten oosten van Jeruzalem, de stad van de grote Koning binnen. In de toekomst zal het niet anders zijn (Zacharia 14:4). De indrukwekkende poort van het Tabernakelcomplex toont ons in een viertal kleuren de persoon en bediening van de Heere Jezus in een notendop (Johannes 10:9, 14:6).

1. De kleur wit bepaalt ons zoals eerder genoemd bij de reinheid, heiligheid, zuiverheid en gerechtigheid van de Messias.
2. Het hemels blauw (Statenvertaling) getuigt van de hemelse afkomst van de Heere Jezus. Hij is de totaal Andere. Uniek en ongeëvenaard.
3. De kleur rood purper bepaalt ons bij Zijn koninklijke heerschappij. Het waren juist koningen en hooggeplaatsten die purperen kleding droegen.
4. Het scharlaken rood verwijst naar het vergoten bloed van de Messias. Het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt van alle zonden.

Deze vier kleuren zien we steeds terugkeren in zowel de Tabernakel, alsook in de kleding van de priesters en de hogepriester. Ze getuigen van Gods grootheid, majesteit en heerlijkheid geopenbaard in Jezus Zijn zoon. ‘Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid, tot in eeuwigheid. Amen’ (Romeinen 11:36).

Vragen:
• De Israëlieten gaven vrijwillig en ruimschoots van hun bezit voor de bouw van de Tabernakel. Wat mag de navolging van Christus jou kosten? Denk onder andere aan Romeinen 12:1-2 en 2 Korinthe 5:15.
• We noemden vier functies van de Sjechina. Probeer deze functies eens over te zetten naar de praktijk van je (geloofs)leven. Welke plaats nemen de Bijbel en de Heilige Geest daarbij in?
• De prachtige poort van de voorhof spreekt van de Heere Jezus. Benoem voor jezelf wat de verschillende kleuren voor jouw geestelijk leven betekenen?

Dank-/bidpunten:
• Dank de Heere voor Zijn initiatief om een weg te ontsluiten en in Zijn Zoon de deur te openen om jou terug te brengen bij Zijn Vaderhart.
• Dank Hem voor Zijn belofte wat betreft Zijn leiding in jouw leven; ‘Ik onderwijs u en leer u de weg die u moet gaan; ik geef raad, mijn oog is op u’ (Psalm 32:8).
• Bid de Heere en stel je er voor open dat je mag groeien in genade en kennis van Zijn Zoon waarvan de Tabernakel een schaduwbeeld is (2 Petrus 3:18).

Jacques Brunt