Breng 't es in praktijk!

Feike ter Velde • 75 - 1999/2000 • Uitgave: 17
“En een ieder, die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, gelijk Hij rein is”

Er is een oorlog aan de gang. Ik bedoel niet een oorlog met kanonnen en raketten, die zijn er vele in onze wereld. Ik bedoel een geestelijke oorlog. Heb je het al gemerkt? Want die oorlog woedt in uw / jouw leven. Hier is de tekst:

“…onthoudt u van vleselijke begeerten, die strijd voeren tegen uw ziel…” 1 Petr. 2:11. Strijd tegen je ziel, je leven.

‘Vleselijke begeerten’ – dat zijn: zondige lusten, zondige neigingen en gedachten en … uiteindelijk zondige daden. Onthoudt u daarvan! Vlucht ervoor weg, zoals Jozef deed voor de verleiding tot zonde in het huis van Potifar. Blijf er niet bij dralen, om te overwegen, er mee te spelen in je gedachten. Blijf niet staan op de rand van de afgrond, want dra val je in het diepe ravijn!

Heiligmaking betekent: dingen opruimen, weg doen. Zo maken we het gebied van ons morele geweten steeds smaller. Laten we dingen zitten, worden we tolerant tegen ‘vleselijke begeerten’ dan rekken we de ruimte van ons morele geweten steeds verder op. We vinden steeds meer dingen ‘gewoon’. We gaan steeds vaker tegen onszelf zeggen “Moet kunnen”.

MOREEL VERVAL
Spoedig zullen we merken dat we op tal van gebieden de relatie met God wordt verstoord, evenals met onze medemens. Diep van binnen verstoppen we morele onreinheden. Onze ‘morele standaard’ wordt steeds verder verlaagd. Onze morele standaard wordt gedicteerd door onze ‘geloofsovertuiging’. Blijven we dichtbij Gods Woord dan onderscheiden we de dingen en maken we ernst met persoonlijke heiligmaking. Is er geen heiligmaking en zondigen we – meestal in het verborgene – dan wordt onze opvatting over Gods Woord steeds vrijer en losser. We gaan serieuze gelovigen steeds meer bekritiseren als ‘bekrompen’, we gaan discussiëren en argumenteren en uiteindelijk gaan we de bijbelse waarheden bespotten. Ons geestelijk leven glijdt snel af naar het diep ravijn van de goddeloosheid en de verlorenheid.

Bijbelse prediking roept ons terug van de heilloze weg. We mogen onze verkeerde houding als zonde belijden (1 Joh. 1:9) om reiniging te ontvangen. De Here Jezus gaf Zijn kostbaar bloed daarvoor. Dat mag je in geloof aannemen.

WEDERSTA DE HOOGMOED!
Wedersta de innerlijk hoogmoed om de zonde te erkennen en met name te noemen. Die innerlijke hoogmoed is mogelijk een nog grotere zonde. Die zit nog dieper verborgen in ons binnenste, maar wordt dan openbaar. Die hoogmoed vertelt ons dat we zo slecht nog niet zijn. We praten onszelf goed en zien niet dat we een vijand van God worden en een vijand van onszelf. De hoogmoed verblindt onze ogen voor de werkelijkheid. Hij sleept ons naar de hel. Hoogmoed weet niet van absolute overgave. Daarom:
Wedersta hem in het geloof!

De hoogmoed zet aan tot het verbergen van de feitelijke zonden. Hij doet dat door “goed gedrag”, b.v. door inspanningen anderen zoveel mogelijk te helpen om dat goede gedrag te bewijzen. Het helpen wordt een vlucht. Ook het lezen in de Bijbel en bidden kan een vlucht zijn, maar hoogmoed weigert absolute over gave aan Christus. Hij wil niet aanvaarden dat God in Zijn genade juist ‘zondaren’ roept. Hij wil God Zijn plaats in het leven niet geven als ‘de God van alle genade’. Hij wil zichzelf op de eerste plaats zien. Hoogmoed is aards en duivels … daarom:
Wedersta hem!

ABSOLUTE OVERGAVE
Zo worden we waarlijk vrij:
* Absolute overgave aan de Here Jezus, als redder en Heiland.
* Gehoorzaamheid aan Gods Woord in alle dingen.
* Laat nergens een ‘dubbel leven’ bestaan.
* Wandel door de Geest … en voldoet niet aan het begeren van het vlees – Gal. 5:16.

We leven in de laatste dagen. Jezus komt spoedig. Dan zal de één aangenomen en de ander achtergelaten worden. Er is een oorlog aan de gang … om uw ziel! Uw hart is het innerlijke slagveld. De uitkomst wordt bepaald door die u maakt!

Breng ’t es in praktijk!

Feike ter Velde