Bitcoin in de ban

ds. Theo Niemeijer • 91 - 2015 • Uitgave: 6
Hoe kijkt u tegen de ‘bitcoin’ aan? Ook zou ik u willen vragen of we met de woorden ‘Ik bid voor hen, die Gij mij gegeven hebt, want zij zijn van U’ (Johannes 17:9) ook voor onze kinderen mogen bidden, want ook die hebben we van de Here ontvangen. (E. de B. te N.)

Antwoord:
Natuurlijk mogen we met deze woorden ook voor onze kinderen bidden. Een dagelijks gebed van ouders voor hun kinderen is wel het minste wat je voor je kinderen kunt doen! In het voorafgaande vers wordt gezegd dat de Here Jezus hen Gods Woord doorgegeven heeft, ook dat is heel belangrijk. Vanaf het prilste begin mogen we onze kinderen met Gods Woord in aanraking brengen. Thuis lezen, maar ook in grote regelmaat naar de samenkomsten gaan, zodat ook de kinderen, eerst op de zondagsschool en later in de gewone diensten Gods Woord leren kennen. De trouw van ouders in het bezoeken van de diensten is daarbij wel heel erg belangrijk!
Komt er een tijd dat onze kinderen misschien niet meer voor dit Woord openstaan, dan blijft het gebed nog altijd over! Dan roept de Bijbel ons op om te blijven volharden in het gebed!

Wat de vraag over de bitcoins betreft, zien we hierin wel een hele bijzonder ontwikkeling. De gevestigde banken doen hier echter niets mee en zien dit als een zekere bedreiging. Het gaat hier om louter en alleen elektronisch geld dat nooit verzilverd kan worden. De laatste tijd schoot de waarde van een bitcoin extreem omhoog en dan weer omlaag. De invoering van deze munteenheid zou op dit moment veel te veel onrust op de financiële markten veroorzaken, vandaar dat de banken de bitcoin voorlopig ‘in de ban’ gedaan hebben!


In Het Zoeklicht nr. 24 schrijft u dat in de komende tien jaar de geest van de antichrist in een stroomversnelling de komst van de antichrist zal voorbereiden. Tegelijk schrijft u dat de opname van de gemeente elk moment plaats kan vinden. De antichrist zal toch pas komen wanneer de gemeente weggenomen is. Duurt dit dus nog tien jaar? (M. O. te @)

Antwoord:
In mijn antwoord heb ik gewezen op de actuele situatie van nu, waarin we zien dat de huidige ontwikkelingen passen in de spoedige komst van de antichrist. De genoemde versnelde ontwikkelingen zouden ook zomaar plaats kunnen vinden na de opname van de gemeente. In ieder geval zien we dat er in onze tijd ontwikkelingen plaatshebben die onder de regering van de antichrist wereldwijd realiteit zullen zijn.
Het gaat hierbij om een wereldleider die alle politieke, economische en religieuze macht naar zich toe zal trekken en de mondiale problemen ook mondiaal zal oplossen.
De noodzaak van en de roep om een wereldleider, de samensmelting van verschillende religies en de steeds meer van elkaar afhankelijk wordende wereldeconomie zijn hier enkele voorbeelden van.


In onze gemeente wordt binnenkort gestemd over de vrouw in het ambt. Uw antwoord over dit onderwerp heeft me aangesproken en ik kan met uw antwoord volledig instemmen. Door de huidige ontwikkelingen in onze gemeente begin ik me er steeds minder thuis te voelen. We hebben in onze gemeente echter zoveel broeders en zuster die ons lief en dierbaar zijn en zo veel met elkaar opgebouwd. Hoe kunnen we dit oplossen, of moeten we toch een andere Bijbelgetrouwe gemeente opzoeken? (F.v.G. te @)

Antwoord:
Het valt niet mee wanneer je ziet dat de gemeente waaraan je al zoveel jaar met liefde verbonden bent een andere koers gaat varen en langzaam het gezaghebbende Woord van God loslaat. In de zeven zendbrieven uit Openbaring 2 en 3 komen we dezelfde problematiek tegen. Johannes moedigt hen aan om te midden van hun gemeente trouw te blijven en vast te houden aan dat wat de Here hen toevertrouwd heeft.
Soms, als het niet anders meer kan, is het verstandiger om een andere gemeente te zoeken. Je zou immers steeds meer tot aanstoot zijn voor hen die het wel naar hun zin hebben in de gemeente en jezelf tekort doen aan persoonlijke geestelijke groei. Op dat moment kun je beter voor een andere gemeente kiezen, daarbij wetende dat geen enkele gemeente volmaakt is! Een waarschuwing is hier echter wel op zijn plaats! Velen blijven dan thuis zitten en ‘voeden zich’ met de programma's op de tv. Deze mogelijkheid zou je alleen aan moeten grijpen, wanneer je lichamelijk niet meer in staat bent de samenkomsten te bezoeken, voor de overigen geldt Hebreeën 10:25 dat we onze onderlinge bijeenkomsten niet moeten verzuimen! Zonder actieve betrokkenheid bij een gemeente holt je geestelijk leven achteruit. Het is een duidelijk Bijbels principe dat je bij een gemeente aangesloten bent. Velen hoor je tegenwoordig zeggen: “Geloven doe je alleen,” maar deze uitspraak is on-Bijbels, geloven doe je met elkaar!


Bestaat er een zogenaamde ‘Nieuwjaarspsalm’ en zo ja, is deze dan ook bekend bij het Joodse volk? (M. P. te A.)

Antwoord:
Het is bekend dat in vele kerken Psalm 90 in de oudejaarsdiensten gelezen wordt en dat op Nieuwjaarsdag Psalm 91 centraal staat. Dit is echter niet officieel. Zover ik weet bestaat er binnen het Jodendom geen specifieke Nieuwjaarspsalm.


Bij het lezen in de Bijbel ontdekte ik verschillende tegenspraken zoals in: Hebreeën 9:4-5 waar we kunnen lezen dat in de Ark des Verbonds de stenen tafelen met de wet, maar ook de gouden kruik met manna en de bloeiende staf van Aäron zich bevonden, terwijl in 1 Koningen 8:9 staat dat alleen de stenen tafelen zich in de ark bevonden. Verder leest ik in Hebreeën 9:3 dat het reukofferaltaar in het Heilige der Heiligen stond, terwijl Exodus 30:6 ons leert dat dit altaar in het Heilige geplaatst werd.
Ook zie ik een tegenstelling in de beschrijving van de gebeurtenissen die Paulus onderweg naar Damascus ondervond. In Handelingen 9:7 hoorden de omstanders wel de stem die met Saulus sprak, maar in Handelingen 22:9 lezen we dat niemand de stem hoorde. Hoe ga je om met zulke tegenstellingen in de Bijbel? (L. B. te M.)


Antwoord:
Soms lijken verschillende zaken elkaar tegen te spreken, maar bij nadere bestudering blijkt er geen sprake van tegenstellingen te zijn.
Zowel in Exodus 25:16 als in 40:20 wordt gezegd dat de stenen tafelen in de Ark des Verbonds gelegd werden. Vandaar dat je dan ook in 1 Koningen 8:9 kunt lezen dat niets anders dan alleen deze twee stenen tafelen in de ark bewaard werden. In Exodus 16:33 lezen we dat een gouden kruik met manna voor Gods aangezicht geplaatst moest worden. Hier staat niet dat deze in de ark opgeborgen diende te worden. Zo lezen we ook in Numeri 17:10 dat de bloeiende staf van Aäron op dezelfde wijze vóór Gods aangezicht bewaard moest worden. Ook hier vinden we niet dat deze in de ark opgeborgen moest worden. Dat zou ook niet gekund hebben, want daar was de ark, die hooguit zo’n 90 cm. lang was, veel te kort voor!
In Hebreeën 9 maakt Paulus ons bekend welke zaken zich in het Heilige der Heiligen bevonden. Dit waren de Ark des Verbonds, met daarin de twee stenen tafelen, maar in dat Heilige der Heiligen bevonden zich ook de staf van Aäron en de gouden kruik met manna. Niet in de ark, maar wel in het Heilige der Heiligen. Waarschijnlijk zijn de misverstanden hierover gekomen door de verschillende vertalingen.
In Hebreeën 9:3 zien we het reukofferaltaar geplaatst in het Heilige der Heiligen. Waarschijnlijk heeft Paulus dit, hoewel hij een Schriftgeleerde was, bewust gedaan, om duidelijk te maken dat het voorhangsel gescheurd is en dat de toegang tot God vrij was. Als beeldspraak plaatste hij daarom dit reukofferaltaar, dat een beeld van het gebed is, bewust in het Heilige der Heiligen.
En wat de vraag betreft over het wel of niet horen van de stem is het bekend dat de mensen in Handelingen 9:7 wel de stem (Grieks: ‘phone’), het geluid hoorden, maar de stem niet verstonden, zoals Handelingen 22:9 ons laat weten.

Theo Niemeijer