Bestaat de hel nu wel of niet?

Feike ter Velde • 89 - 2013 • Uitgave: 9
Al enige tijd is er in de Verenigde Staten een soms felle discussie onder christenen over het bestaan of niet-bestaan van de hel. Een populaire theoloog, Rob Bell, die studeerde aan de evangelische school Wheaton College weet het zeker: de hel bestaat niet. Hij schreef daar een boek over: ‘Love Wins’, dat inmiddels ook in Nederland vertaald is uitgegeven. Op de hype van deze discussie schrijven ook anderen boeken over het thema met de meest wonderlijke en vooral on-Bijbelse opvattingen.
We zijn weer een stap verder in het proces van het loslaten van de Bijbel als Woord van God.


Het is een populair thema waarin allerlei Bijbelse en on-Bijbelse opvattingen voorbij komen. Bij de ontkenners van het bestaan van de hel zijn het met name de on-Bijbelse opvattingen die opvallen en vooral verbazen. Net als Rob Bell, de populaire Amerikaanse dominee uit de evangelische hoek doen ook andere evangelische smaakmakers mee in het populaire debat en schrijven er boeken over. Wat verbaast is met welk gemak men het gezag van de Bijbel als Woord van God loslaat, schijnbaar zonder met de ogen te knipperen. Er worden, zoals meestal, eerst karikaturen geschilderd van de eigengemaakte God van liefde tegenover de toornige God die de hel gebruikt om de meeste mensen daarin voor eeuwig te laten ondergaan.
Voor alle duidelijkheid: die tegenstelling is een valse tegenstelling, volstrekt on-Bijbels en kan alleen bestaan op de golven van het New Age-denken, dat vooral ook in de evangelische en charismatische kringen wereldwijd wordt omhelsd.

De nieuwe god
Deze nieuwe god van de 21e eeuw verlost ons van alle mogelijke negatieve gedachten over zonde en oordeel. Hij moet ons een goed zelfbeeld geven en een goed gevoel over onszelf en over anderen. De ene drogreden na de andere vindt snel ingang en schept megakerken. Want deze god is op afroep beschikbaar, doet wonderen en vindt jou de bovenste beste. Hij stimuleert je in wat je bent en doet en moedigt je aan vooral stappen te zetten op de weg van deze nieuwe god, die jou geen moeilijke vragen stelt, die je laat zoals je bent. Het is geen verlossende god, maar een bevrijdende god. Bij die god kan de hel eenvoudig niet bestaan. Hij is immers liefde! Dit is mijns inziens de theologie van de komende antichrist.
Het alarmerende is dat in deze theologie en met deze opvattingen, want een theologie is het nauwelijks te noemen, de rode loper voor de antichrist wordt uitgelegd. Deze nieuwe god is de god van het New Age-denken. Nu al wordt openlijk beweerd dat zonde niet ter sprake moet komen bij de verkondiging door deze bevrijdende god. Men zegt: ‘Jezus sprak daar ook niet over. Hij genas en bevrijdde mensen zonder te vragen naar hun verdere leven of achtergrond.’ De ontkenning van de macht van de zonde is een van de grootste troeven in handen van de duivel.
Ieder mens komt op zijn sterfbed zijn zonden voor ogen, meestal ook bij ongelovigen. De strijd om de ziel is op het sterfbed het hevigst en is daar in een beslissend stadium. Dat kan niemand wegpraten met opvattingen over Gods liefde. Zonden moeten worden erkend en met name beleden. Eerst dan mag gepleit worden op het vergoten bloed van Christus en mag vergeving heel diep worden geloofd. Bij de nieuwe god bestaat dat niet meer. Hij komt vandaag met een heel ander evangelie, dat echter geen evangelie is. Het groeiende geloof in de alverzoening slaat velen de Bijbel uit handen.

Acceptabeler
Het ‘evangelie’ van de nieuwe tijd, zo zal ik het maar noemen, wordt door steeds meer mensen aangehangen, zonder dat men merkt wat er hand is. Het is een makkelijk in het gehoor liggende boodschap. Je hoeft niets meer te doen, want we zijn toch al zo moe, uitgeblust door de moeite en de pijn van het leven.
We moeten bevrijd worden en tal van evangelische goeroes reizen rond met deze boodschap van bevrijding. Onder allerlei titels en namen wordt deze boodschap aan de man gebracht. De geest van de tijd met als naam de heilige Geest moet als een soort panacee – d.i. geneesmiddel tegen alle kwalen – de boodschap legitimeren. Het is net als bij de kwakzalvers van vroeger, die door de straten en steden gingen om hun wonderdrankjes tegen lage prijzen aan de man te brengen. Ook zij brachten massa’s mensen op de been snakkend naar genezing voor hun soms kwellende kwalen. Maar hun boodschap was bedrog, hun drankjes waren nep en de kwalen gingen niet over. In dit klimaat wordt ook binnen het geheel van het christendom veel geld gegenereerd, worden mensen uit hun kerk of gemeente weggelokt en er is een snel veranderend christendom in kaart te brengen, dat van de aloude Boodschap van genade en vergeving weinig of niets heel heeft gelaten. De goed voelende New Age-boodschap verslaat zijn tienduizenden. In dit klimaat past heel goed de afschaffing van de hel en van het eeuwige oordeel, waarin Jezus geloofde en wat Hij verkondigde.

Vroeger en nu
Vroeger werd de hel gebruikt om mensen angst aan te jagen, zo zegt men. En dat is soms wel waar. Sterker nog: dat gebeurt nog steeds. En dat is altijd fout. Goedkope prediking, die vooral aan de zwarte zijde van het Calvinisme wordt gevonden. Maar dat neemt niet weg dat de Bijbel de Bijbel blijft en het Woord Gods niet veranderd kan worden en aangepast aan de tijdgeest. Als men bijvoorbeeld het woordje eeuwig verandert in tijdelijk – en dat doet men bij het afschaffen van het eeuwig oordeel – dan is dat bedrieglijk. Dat doet men toch ook niet als het om ons eeuwig behoud gaat. En daar wordt hetzelfde woord gebruikt (Matteüs 18:8-9; Johannes 3:15), aionion, eeuwig!
Het gaat om het oordeel van de Almachtige God, waarover de Here Jezus met grote bescheidenheid en terughoudendheid over heeft gesproken, maar altijd met diep ontzag. Het gaat om de vreze des Heren (Psalm 36:2; Romeinen 3:18). Bij dat oordeel zwijgt ieder mens stil, gelovig en ongelovig. Zelfs de hemel houdt de adem dan in (Openbaring 8:1). Goedkope retoriek doet vandaag veel afbreuk aan het geloof van Gods kinderen.

Laten wij in deze wereld wandelen in de vreze des Heren (1 Petrus 1:17) en alle ketterij, van welke kant die ook komt, krachtig afwijzen en weerstaan. Want het gaat om het gezag van het Woord van de levende God, de Bijbel! Door dit Woord worden wij voor eeuwig behouden van de eeuwige verlorenheid. Niet God kiest, maar verkiest en daarom moeten wij ook kiezen! Wat en wie kiest u?

Feike ter Velde