Ben ik een toeristische trekpleister of een bedevaartsoord?

Corine Daane • 97 - 2021 • Uitgave: 8
Heerlijk! Het is zomer! Velen hebben er dit jaar extra naar uitgezien en hopen na alle narigheid rond Covid-19 en alles wat dat met zich meebracht, eindelijk weer eens te kunnen genieten.

Nu we weer meer mogen dan bestemming-bank en vakantie-achtertuin, zijn we ook onze kledingkast weer ingedoken. Die ziet er bij velen aanmerkelijk anders uit dan vóór de lockdown, waarin een opruimwoede op gang kwam die zelfs het nieuws haalde: “breng geen kleren meer voor een ‘tweede kans’, want we kunnen het niet aan.” Veelal binnen verblijvend, waren we wat makkelijker in wat we aantrokken. Maar nu mogen we weer naar buiten. We willen weer tip-top voor de dag komen. En dus… kopen we nieuwe kleren. Welke afwegingen maken we daarbij?

Uiterlijk en kleding
De wereld om ons heen is heel duidelijk: laat zo goed mogelijk uitkomen wat je in huis hebt! Kleed je zó dat je optimaal tevoorschijn komt en je jezelf goed kunt presenteren. De een kiest voor een meer uitdagender stijl dan de ander, maar de gedachten erachter zijn veelal hetzelfde: kleding is een middel waarmee jij jezelf presenteert. Geldt dat ook voor de christenen?
Zeker als de warme dagen zich aandienen is het een gevoelig onderwerp. Je wilt er vlot uitzien en niet uit de toon vallen. Maar je wilt ook netjes zijn, want tja, je bent wel christen natuurlijk. Maar wat is netjes? Wat voor de een prima kan, is reden voor opgetrokken wenkbrauwen bij de ander.

Zichtbare woonplek
Laten we naar de Bijbel gaan. In 1 Koningen 5 en 6 lees je over het bouwproject ‘Tempel’. Wat een prachtig en indrukwekkend gebouw moet dat geweest zijn! Groots, met prachtige architectuur, en al dat goud… letterlijk oogverblindend. De tempel was in zekere zin een bedevaartsoord. Van heinde en verre kwamen er mensen op af om het met eigen ogen te kunnen zien. Maar niemand ging weg zonder dat ze wisten wat het doel van dit gebouw was: een zichtbare woonplek van God Zelf. De grootsheid kwam niet door de mensen die het gemaakt hadden, maar door de Ontwerper en Bewoner. Alles wees naar Hem! Door de tijd heen bleek ook de tempel aan verval onderhevig te zijn. Ze had onderhoud nodig. Dit onderhoud was niet zoals de make-overs die we vaak op tv zien: naast de lekkage de hele woning gelijk een nieuwe uitstraling geven. Nee, onderhoudswerkzaamheden waren gericht op het doel van het gebouw: inzetbaar voor de eredienst aan God.

In het Nieuwe Testament komen we ook een tempel tegen, maar hier staat dat ons lichaam een tempel is van de Heilige Geest. Ander bouwplan, andere uitvoering, maar ‘ontzagwekkend wonderlijk gemaakt’ zegt Psalm 139 en met hetzelfde Doel: een zichtbare woonplaats van God Zelf. Ook deze versie is aan verval onderhevig en soms moeten er onderdelen vervangen worden.

Waar kijken mensen naar?
Zie je al lezend lijnen zichtbaar worden? Laten we, wat we ontdekten, nu eens toepassen op onze kledingkast en make-uptafel. Als je de Heere Jezus van harte liefhebt, wil je Hem centraal stellen en gehoorzamen in alle facetten van het leven. Ook in hoe je jezelf presenteert, want je wilt ten diepste door jou heen Hém laten zien. Dat beïnvloedt wat je opsmeert en wat je aantrekt. Je werkt je wallen weg en doet indien nodig wat extra kleur op je wangen, maar dat hoeft niet zo nodig die ‘verleidelijk’ lange nepwimpers. Maar iemand anders neemt die wél – niet om te verleiden, maar omdat de chemo haar eigen wimpers wegnam. En weer zie je daar het belang: oordeel niet te snel en niet naar wat je ziet!

Ben je een toeristische trekpleister waar mensen naar kijken, een mening over hebben en soms nog een foto van maken voordat ze alweer naar de volgende attractie gaan? Of ben je een bedevaartsoord, en trek je mensen aan omdat ze iets van God in jou zien? In je vriendelijke lach, je verzorgde voorkomen, je hartelijke houding, je oogopslag… Kleding en make-up… best lastig, maar zo goed om er met elkaar over na te denken en te ontdekken hoe ook op dit vlak van ons leven God tot Zijn doel kan komen: mensen bereiken met de Heere Jezus!

Corine Daane